torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

“Har Sverige råd med fyra år till av samma sak?”

Foto: Toby Maudsley

Foto: Toby Maudsley

DEBATT. Regeringens valstrategi är klar. Med pajkastning ska man gå i opposition mot oppositionen och låtsas att de senaste fyra åren inte har hänt. Vilken trovärdighet har ett regeringsalternativ som inte klarar att ta ansvar för sin egen politik? skriver socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan.

Igår släppte de borgerliga regeringspartierna inom ”Allians för Sverige” en ny grafisk profil. Kanske inte så dramatiskt. Det stora verkar vara att man tagit bort ”för Sverige” i namnet och numera bara blir en ”Allians” i största allmänhet.
Att man inte längre vill kalla sig Allians för Sverige känns ganska logiskt. Sedan en tid är nämligen inte Alliansen ”för” särskilt mycket. Man är mest ”mot”. Jag gissar att ”Allians mot oppositionen” inte lät tillräckligt roligt för deras PR-byrå och kvar är nu bara ”Alliansen”.

Till den grafiska profilen har man bifogat en kortare text med titeln ”Fyra initiativ för valseger 2010”. Det är en intressant skrift. Den skriver nämligen svart på vitt att regeringen nu har för avsikt att gå i opposition mot oppositionen och låtsas att de senaste fyra åren inte har hänt. En stor del är bara ren pajkastning med retoriska frågor och mer eller mindre framgångsrika försök att hitta saker i oppositionens politik att gå i opposition mot.
Man kallar ömsom de rödgröna partierna för ”oppositionen”, ”vänsteroppositionen”, ”vänsterpartierna” och ”vänsterexperimentet”. Ordet ”vänster” nämns inte mindre än 13 gånger i texten. Ordet ”utanförskap” nämns bara en.

Och här har vi nog förklaringen till deras strategi. De skriver: ” Kärnan i vår politik för nästa mandatperiod är att fortsätta bryta utanförskapet”. Men utanförskapet har ju ökat dramatiskt under deras regering. Om man räknar som Moderaterna gjorde innan valet har utanförskapet ökat med över 70 000 personer.

Fredrik Reinfeldt sa 2006: ”Jobb kommer att vara den helt avgörande frågan. Vinner vi i höst kommer vi i valet 2010 att mätas utifrån om vi fått fram fler jobb.” Nu skriver de: ”På sikt ska Sverige nå målet om full sysselsättning.”. Sedan valet har arbetslösheten ökat med 100 000. Ungdomsarbetslösheten är bland de högsta i Europa.

När nu de borgerliga partierna går till val på mer av samma politik är det naturligtvis avgörande att människor inte minns varken vad de sa innan valet eller hur verkligheten faktiskt sett ut de senaste fyra åren. Själva minns de ingenting av sin mandatperiod och tänker inte ta ansvar för något.

Exemplen på kollektiv minnesförlust fortsätter i deras text:
Borgarna skriver att Sverige har ”klarat utmaningarna bättre än många andra länder” under finanskrisen. Sverige är ett starkt land. Men Sverige har numera högre arbetslöshet än exempelvis Tyskland och Belgien. Sveriges BNP har sjunkit kraftigare än BNP har sjunkit i Europa som helhet.

Borgarna skriver att skatterna har sänkts ”med betoning på låg- och medelinkomsttagare”. Fakta talar ett annat språk. Den tiondel som tjänar mest har fått lika mycket i skattesänkningar som 60 procent av svenskarna.

Borgarna skriver ”vår politik kommer alla till del”. Att man kan med att skriva detta utan att rodna efter vinterns debatt om cancersjuka som tvingats jobba och om alla som kastas ut ur sjukförsäkringen är en gåta. Eller att man medvetet gjort så pensionärer nu betalar högre skatt än löntagare. Eller att barnfattigdomen ökar. Eller att socialbidragskostnaderna ökar i nästan alla landets kommuner.

Borgarna skriver ”vi har tagit ansvar för statsfinanserna”. När regeringen tillträdde var det överskott i de offentliga finanserna med 70 miljarder. Nu är det istället underskott med 70 miljarder. Regeringen vill gärna skylla på finanskrisen men faktum är att samtidigt som underskotten ökat har man valt att sänka skatten för lånade pengar. Sammanlagt uppgår skattesänkningarna hittills till närmare 100 miljarder.

Detta är bara några exempel. Jag förstår att de borgerliga partierna ogärna vill prata om verkligheten. För den talar emot dem. Men om deras valstrategi, och allt mer talar ju för detta, är att gå i opposition mot oppositionen istället för att ta ansvar för landet och den politik man fört så blir detta ett demokratiskt dilemma. Om de som faktiskt bär ansvaret inte klarar att se väljarna i ögonen och ta ansvar för sin politik. Vem ska man då utkräva ansvar av?

Och vad säger det om trovärdigheten i ett regeringsalternativ som inte klarar att ta ansvar för sin egen politik?

När jag läser borgarnas senaste utspel får jag mest en känsla av att det finns en fråga som regeringen för allt i världen inte vill att väljarna ska ställa sig på valdagen: Har Sverige råd med fyra år till av samma sak?

Ibrahim Baylan (S)
Partisekreterare

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Wästgöte

    Käre Ibrahim. Att “utanförskapet ökat beror dels på att en enorm finanskris skakat om världens ekonomier.
    Tråkigt att ni socialdemokrater missat denna stora händelse…

    Som en annan anledning på det stora “utanförskapet” är den enorma invandring som bara fortsätter. Att ta in människor till passivitet och placera dem i nedslitna förorter utan möjlighet till egen försörjning utan att bara leva på våra skattepengar gynnar ingen.

    I det sista fallet är tyvärr både den förra regeringen och den nuvarande lika skyldiga och att debattera ämnet verkar vara TABU…..

     

  • Fiffin

    Baylan ställer en bra fråga: varför ska man rösta på den politik som under fyra år skapat 10 % arnetslöshet, 70 000 fler i utanförskap och stora budgetunderskott? Fyra år till av misslyckanden och orättvisor. är det Maud olofsson man ska ge förtroende igen? är det reinfeldts nedskärningar i välfärden man ska som väljare uppmuntra igen?!

     

  • Lena

    Östgöte: Du skyller regeringens ökade utanförskap med 70 000 fler utanför på “finanskrisen”. Men det är inte finanskrisen som kastat ut människor ur sjukförsäkringen till arbetslöshet. utanförskapet har regeringen ökat och fördjupat.

    Ibrahim B:s analys är också rätt i mina ögon:

    “Att man inte längre vill kalla sig Allians för Sverige känns ganska logiskt. Sedan en tid är nämligen inte Alliansen ”för” särskilt mycket. Man är mest ”mot”. Jag gissar att ”Allians mot oppositionen” inte lät tillräckligt roligt för deras PR-byrå.”

    De är verkligen bara inriktad på att kasta skit på oppositionen. Inga egna förslag presenterades igår – bara en loggo som visade sig vara stulen från “Animal Planet”. pinsamt.

     

  • Fredrik

    Frågan borde vara om Sverige har har en framtid med den rödgröna hippo-kollektivet. Fruktansvärt att så många fastanr för Monas ord om att nu vi “göra sitt och datt” utan att öht. fundera över vad det kommer att kosta och om det öht. går att finansiera, men vem bryr sig.. det låter juh bra..

     

  • Anderson

    Det är skillnad på en gosig katt och en känslolös pittbullterrier på samma sätt som det är skillnad mellan vänster och höger. Om folk märker skillnaden kanske det blir tryggare att bo och leva i Sverige efter valet också.

     

  • Henrik

    Vi skall rösta på Alliansen som gav oss rekord i arbetade timmar, rekordlåg arbetslöshet, minskat utanförskap med 69 000 människor, rekordlåga sjukskrivningar och rekordlåg utbetald sjukpenning, minskad statsskuld, mer i plånboken och främst til låginkomsttagarna som får 75 % av jobbskatteavdraget enligt SCB, ansvarsfull hantering av krisande företaget Saab, skattesänkningar till pensionärer och mycket mer.

    Vi skall inte rösta på tokhöjda skatter för låginkomsttagarna, återinförande av förmögenhetsskatt, bensinpris på 30 SEK, pungslagande av svenska företag via orimliga miljöpålagor som inte ger något reelt, kommunister i regeringen, förbjudande av vinst i företag, fortsatt åsidosättande av pensionärer som vi hade 1994-2006, tokinpumpande av skattepengar till krisande industri (Saab hade blivit den nya varvsindustrin) och slutligen, incesuösa förhållanden mellan syskon är helt ok (senaste dumheten).

    /Henrik

     

  • Fredrik J

    Har vi råd att vänstern kommer till makten, då blir samma sak som vi har haft de senaste 70 åren…

     

  • Henrik

    Baylan: Om du tar in vad SCB rapporterar att vi har i lönestatistik idag, fördelat på mängden människor, så ser du att det är låg- och medelinkomsttagarna som fått mest av skatteavdragen.

    Jag har tittat på SCBs lönestatistik för 2008 för hela riket (SCBs statiskdatabas, Inkomststatistik – totalräknad, tabell: Sammanräknad förvärvsinkomst för boende i Sverige den 31/12 resp år (antal personer, medel- och medianinkomst samt totalsumma) efter region, kön, ålder och inkomstklass. År 1991-2008), och delat upp inkomsten i lönespann mellan noll till 1 miljon i årsinkomst.

    Denna tabell omfattar även pensionärer så vi räknar bort dessa, 746 000 för 2008, “Antal personer ej i arbetskraften 15-74 år (AKU), 1000-tal efter orsak, kön, ålder och tid”, samt alla sjukpensionärer, 457 500 st. För att få ”worst case” drar vi bort dessa från gruppen 0-200tkr.

    I SCBs databas kan man se hur många människor som återfinns i ett visst spann. Medellönen inom varje spann blir ca mitt i enligt SCBs siffror (e.g. inom spannet 100-200’ blir det ca 150’).

    Sedan räknade jag ut på jobbskatteavdrag.se ut hur mycket man får i minskad skatt per månad inklusive värn- och marginalskatter för en person född 1975 i en medelkommun för år 2010. Med hjälp av antalet människor i varje spann kan man då räkna ut hur mycket det blir i kronor och relatera de olika grupperna mot varandra i totalt antal kronor samt även procentuellt .

    De som tjänar 0-400 000 SEK per månad får 75 % av det totala jobbskatteavdraget, ca 7,8 miljarder SEK per månad och är ca 6 miljoner människor.

    Du får gärna redovisa exakt hur du har räknat ut att den rikaste tiondelen har fått lika mycket som 60 % av alla svenskar och exakt vad du menar med detta. Sanningen är att de rikaste fått minst och att jobbskatteavdraget går mest till låg- och medelinkomsttagarna.

    /Henrik

     

  • Fiffin

    ja, det är sannerligen inte lätt att hitta något som M gjort med bra resultat 2006-2010.

    Är ni stolta över explosionen av socialbidrag i 90% av Sverige?
    Är ni stolta över de 100 000 fler arbetslösa?
    Är ni stolta över Europas högsta ungdomsarbetslöshet?

    Ni har gjort Sverige till ett föregångsland i socialbidrag och arbetslöshet – och ni verkar stolta!

     

  • http://aktualia.wordpress.com cavatus.wordpress.com

    Instämmer med ovanstående talare. Har vi råd med fortsatt massinvandring som leder till passivitet, utanförskap och bidragsberoende? För att inte tala om den kostsamma kriminalitet som personer i utanförskap kan hamna i för att förbättra sin ekonomi. DETTA är en än mer relevant fråga som ingen vågar ta upp.

     

  • Lisaek

    kanske “baylando” borde besöka porrklubbar igen på statens krdit kot och lugna ner sig lite.

    Maken till BARNSLIG propaganda ser man nog inte ens i usa

    SSU tiden är över nu, dags att ta lite ansvar,, tex var är er POLITIK rödgröna?

    Eller åh …jag glömde finns inte en enda sosse som tagit ansvar sedan 1974 typ

     

  • Gurkan

    Bilden blir tydlig Sverigedemokraternas politiska bas hämtas från Moderaterna. Det förklarar mycket av den fientliga politik som förs mot fackföreningsrörelsen.

    Av 25 personer på Sverigedemokraternas riksdagslista kan man knyta 13 personer till moderaterna på ett eller annat sätt- Från ungdomsförbund till moderparti.
    Sedan är den andra bilden att kvinnor inte göra sig besvär eller är det klokheten hos kvinnor som gör att de inte finns med på listorna.
    Tror på det senare. Historien brukar ge kvinnor rätt, må så vara fallet även denna gång.

    Har vi råd med högern fyra år till?!

     

  • Niklass

    En röst på s/mp/v är en röst på Baylan och Östros. Vill ni ha fyra år av deras bulldoserpolitik?

    Snälla, Baylan, försök att en enda gång skapa en konstruktiv debatt.

     

  • Mats S

    Märks på kommentarer och ledare hur DESPERATA rödgröna börjar bli, inte lätt när man bara har en solkig ideologi och ingen politik eller lösningar.

    Då tar man desperat till smutskastning , överdrifter och felaktigheter och rena lögner.

     

  • http://birgittaholm-moderat.blogspot.com birgitta holm

    mitt svar till Baylan på frågan om Sverige har råd med ….

    blir Ja Sverige har råd med fyra år till av samma sak för i Ditt Sverige Baylan där har inga föräldrar råd att låta sin unge tappa bort sin vante för det kommer inte finnas en krona över för att köpa nya!

     

  • Leena

    Skulle vara BRA för Sverige om Monas glada gäng förlorade valet för då ÅKER hela gänget ut och ersätts av yngre mera hungriga människor och kanske sossarna kan kalla sig socialdemokratiska “arbetar” partiet igen istället för sosseröran.

     

  • DogWalker

    Herr Baylan, jag har inte råd med er skattehöjar politik. Således kommer ni inte att få min röst, den saken är säker.

    Jag hoppas en stor del av de röstande inser hur hårt och orättvist er skattepolitik kommer att drabba de som har liten inkomst.

     

  • G

    hemligheten är att inte svara på “fiffin -hedvig -lisa – olle – namnapparen” utan BARA anmäla.

    vilket denna person med flera nick satt i system att göra i månader nu

    så ANMÄL alla fiffin – -hedvig -lisa – olle inlägg nu allihopa..

    solidaritet emot propaganda och ickedebatt och censur ifrån rödgröna under flera nick!!!

     

  • Olle

    Jobbskatteavdraget visar en stigande kurva i diagram. Högsta avdraget ca 1800 kr får de högavlönade. Vid en fördelning med mest till de lågavlönade hade kurvan varit omvänd, retarderande. Moderaterna skyller alltid på vänstern och Nord-Korea. Ett annat talesätt var “Kapitalistiska Sverige präglades av god takkvalité medan kommunistiska Sovjets takkvalité var fuskbygge”. Alla kan se hur det blev med hållfastigheten och tågurspårningarna. SJ-Zlatan gjorde två uttalanden i ex large-basker, inte hjälpte det när vitskjortorna tittade upp i luften och snön strömmade ned.
    Att skylla på Nord-Korea och Cuba går inte hem.

     

  • Tina

    Varför göra om ett vinnande koncept?
    Vågar inte ALLiA NSEN ställa upp med det gamla?
    Man hoppas väl att man ska kunna lura den svenska befolkningen, att man nu är något nytt.
    Ärligare hade varit om man stannat kvar med det gamla, och svarat på varför det blivit så fel med deras politik.
    Om dom vill att man ska ta finanskrisen på allvar, så skulle dom inte sänkt skatterna på lånade pengar.

     

  • Fiffin

    Är det NÅGON som kan rösta på regeringen efter detta klavertramp. Arbetslöshet och kriser i en enda röra.

     

  • Languster

    Jag har inte mycket till övers för BAylan!
    Men här har han fullständigt rätt.
    Henrik!
    Hur länge skall du lägga fram din förvrängda siffror?
    Lär dig att läsa SCB:s siffror rätt.
    Dina siffror stämmer inte överhuvudtaget.
    Hur länge skall du blunda för sanningen?
    Du är inte trovärdig.

     

  • Jan I Askersund

    Jaa du Baylan! Det är minst lika populistiskt med en valtaktik som går ut på att det inte fanns 15 år innan 2006 där en socaldemokratisk regering trots höga skatter och en mindre finanskris än nu förde ner Sverige på 3 plats i norden och bl.a. förtidspensionerade 640 000 människor. Och vad hände med skolan Baylan, vårdköerna, ungdomsarbetslösheten och skilnaden mellan de rikaste o fattigaste? Men i det socialdemokratiserade Sverige har det ofelbara socialdemokratiska partiet kommit lindrigt undan. O hade ni inte kunnat “verka” under en lågkonjunktur utan dess like så hade ni inte varit i närheten av att möjligtvis vinna årets val!!!!

     

  • Vårflöde

    Eftersom den viktigaste valfrågan i Falliansen kommer att bli RUTAVDRAGET enligt Fredrik tror jag inte någon behöver vara rädd för att han kommer att få några GRATISRÖSTER.

    Och att du Baylan kan ställa en sådan dum fråga om vi klarar en period till med Falliansarna borde ge dej kicken på stört.
    Det finns väl ingen som bara ifrågasätter om det senariot kommer att upprepas det trodde jag att du för längesen har förstått eller jobbat för att så inte skall bli…..

    Ibland är det faktiskt bättre att hålla tätt än att låta det rinna till……

     

  • SBJ

    Henrik, dela ut totalbeloppet per capita i respektive grupp, det är så du får fram vem som har tjänat mest på skattesänkningar.

    Säj att 10 personer har tjänat sammanlagt 1.000.000 på något, och att 1.000.000 personer har tjänat totalt 10.000.000 på samma sak.

    Då har de 10 tjänat 100.000 kr, medan en miljon har tjänat 10 kr var.

    Vilket innebär att den större gruppen har tjänat 10x mer, men i praktiken, uppdelat per capita, så har den mindre gruppen tjänat 10.000x så mycket som individerna i den större gruppen.

    Eller ett mer konkret (kraftigt förenklat) exempel. Person A tjänar 100.000 kr och betalar 30% i skatt, person A tjänar 20.000 kr och betaler 30% i skatt. Skatten sänks till 20%. Person A tjänar 10.000 kr extra per månad på detta, och person B tjänar 2.000 kr extra per månad. I detta exempel så tjänar peson A 5x så mycket på skattesänkningen jämfört med person B.

    Och för att jämföra vem som har tjänat hur mycket, så måste man ner just på individuell nivå.

     

  • http://www.attitydskolan.se/orebro_deltar.html Örebrodeltar

    Vi vet att det finns många problem att brottas med, så vi har tagit det i egna händer. Vi har startat ett projekt som finansieras av Arvsfonden och pågår 2010 – 2012
    och heter Örebro Deltar. Det innebär att ca 10 ungdomar med olika typer av funktionsnedsättningar ska få ökad kunskap om de demokratiska möjligheterna att påverka samhället och sin livssituation.

    Målet är att minst fem av deltagarna ska vara engagerade i en politisk förening och två deltagare ska vara nominerade till landsting, kommun eller kyrkofullmäktige nästa mandatperiod.

    Det här är rätt metod för att förändra samhället åt rätt håll. Vad gör ni åt saken?

     

  • Peter

    SBJ; Det du skriver är helt korrekt. Det finns dock problem med det sättet att räkna vilket torde vara uppenbart för alla. Nämligen att en låginkomsttagare inte rent praktiskt kan få lika stor skattesänkning i kronor som en höginkomsttagare. Det skulle innebära att vissa inkomstgrupper inte betalade någon skatt alls. Vad tror ni skulle ske med samhället då?

    Att resonera för att alla inkomstgrupper skall få lika stor skattesänkning i kronor är lika korkat som att låginkomsttagare skall betala lika hög skatt i kronor som höginkomsttagare.

    Vad de som gnäller om skattesänkningarnas påstådda orättvisor gärna glömmer är att höginkomsttagaren fortfarande betalar groteskt mycket mer skatt än andra. Det tycker jag är fel, och jag är personligen inte höginkomsttagare.

     

  • Henrik

    SBJ: Det är väl självklart, att individer får olika mycket i jobbskatteavdrag, det kallas progressiv skatt, där du som tjänar mer också betalar mer i skatt.

    En låginkomsttagare med ca 15 000 i lön betalar inte mer än 2900 i skatt men en höginkomsttagare med 50 000 i lön betalar 17 500 i skatt. Då är det högst rimligt att höginkomsttagarens jobbskatteavdrag blir högre i kronor och ören och i rättvisans namn borde de båda då få, säg 15 % mindre i skatt.

    Det roliga är att låginkomsttagaren får minskad skatt med 28 % mot höginkomsttagaren som bara får 15 %, borde inte det vara orättvist då?

    Om man skulle ha en lika stor skattesats för båda personerna, med 4500 SEK i fast skatt eller dylikt, då skulle ditt resonemang fungera, men det har vi inte så det fungerar ej.

    /Henrik

     

  • helena

    Är det någon som är populist så är det väl herr BAYLAN HIM SELF.
    Maken till trams får man leta efter länge.Här har Du och Dina partikamrater förstört hela vårt land med skatter som har fått svenskar att lämna landet och svenskar som placerat sina surt förvärvade slantar i andra länder.
    Du har tillsammans med Dina partikamrater berikat Dig själv ,då finns det inga gränser för vad nöjen och resor får kosta bara skattebetalarna står för notan.
    Nej Er vill vi absolut inte ha tillbaka vid köttgrytorna.

     

  • Bengt

    Den enda gång landets löntagare och pensionärer får mer i plånboken är när Alliansen regerar. Det enda socialismen/kommunismen kommer att ge är mindre i plånboken, vilket betyder en sämre levnadsstandard. Vem vill ha det?

     

  • Mats S

    Märks på kommentarer och ledare hur DESPERATA rödgröna börjar bli, inte lätt när man bara har en solkig ideologi och ingen politik eller lösningar.

    Då tar man desperat till smutskastning , överdrifter och felaktigheter och rena lögner.

    rödgrönt röra nej tack!!

     

  • Lena

    Regeringens politik har lett till arbetslöshet, budgetunderskott, växande utanförskap – och några av er är stolta över högerstyret? är ni anställda av dem? Väljarna har ju övergivit det sjunkande skeppet.

     

  • Fiffin

    Löfte valet 2006: Fler jobb.

    Nu är arbetslösheten nära 10 %.

    Nu vill de att vi ska rösta på dem igen??!

    Glöm det.

     

  • Wästgöte

    Fiffin:…….. När världens största finanskris exploderar så kan inte ens Reinfeldt stoppa den. därav en del av arbetslösheten.
    Märkligt att Bayland och de andra i (S)-toppen missat den…

    Nästa del i de dåliga siffrorna i A-lösheten: Invandringen. Dels av arbetskraftsinvandring, något som låter mycket märkligt när mängder med Svenskar redan är arbetslösa.
    Dels av en massinvandring där mängder av nyanlända sätts i “program” mm. till enorma kostnader för vår statskassa.

     

  • Olle

    Ingen kan betala med procent utan med pengar. De lågavlönade kan inte heller betala genom att säga vi är så många så vi har gott om pengar.
    Om man ger tio kronor till var och en kines blir de 10×1,4 miljarder=14 miljarder. Inte kan man då säga att de med sina tio kronor är rikare än svenskarna. Så galet är ditt resonemang.

     

  • Henrik

    Fiff: När sossarna släppte makten 2006 var arbetslösheten 7,1 % i 15-74 årsgruppen och sysselsättningen 4 429 000 människor, i brinnande högkonjunktur.

    3:e kvartalet 2008, innan krisen slog till var arbetslösheten nere i 5,7 %, tack vare Alliansens politik, och vi hade slagit rekord i låga sjukskrivningstal och sjukpenning samt rekord i antal arbetade timmar och 4 674 000 människor var sysselsatta.

    Antalet sysselsatta idag är fortfarande mer än 2006. För 2009 är siffran 4 499 000, dvs ca 70 000 mer idag.

    (Källa för allt detta är SCBs AKUer från 2007 och 2009).

    Sossarna har kört detta land totalt i botten och kan inte klara jobben, och därmed välfärden.

    /Henrik

     

  • Angela

    “Har Sverige råd med 4 år till av samma sak”? Otroligt!

    Baylan när begär du EU-utträde eller hur länge skall vi hålla på med samma sak? Samma nyliberala politik? När skall du sluta med dina lögner?

     

  • Angela

    Och propagandaministern för det borgerliga nyliberala mittenpartiet SAP fortsätter att vilseleda folket och arbetarrörelsen med att det finns en borgerlig (alliansen) och en socialistisk (rödgrön) politik när båda partierna har en av EU lagstadgad nyliberal högerpolitik. Och debattörerna fortsätter att debattera lögnerna.

    Tala om Lajbans hur du skall kunna bedriva en socialdemokratisk politik när högerpolitiken är stadgad i lag i EU. Du har skickat folk runt hela EU nu för att hitta ett sätt men inga sossepartier i EU kan hjälpa dig för de har misslyckats allihop och är totalhavererade. Inte ens Blairs påhittade “tredje vägen” lyckades. Ändå fortsätter du med dina lögner om att det skulle bli en annorlunda politik för att de rödgröna kommer till makten.

     

  • Otto Sneider

    När regeringen Bildt slog igen butiken lämnade han efter sig en stor skuld. Sossarna tog äran av att rett ut ekonomin efter Bildts fiasko. Men skall sanningen fram stal Persson &co pensionärernas pensionskapital för att reda ut landets ekonomi. Vi är många som inte litar vare sig på alliansen eller de röda och gröna. Alla partier kommer med olika budskap vilka löften blir verklighet efter valet. Rösta på något annat Kalle Anka ,Pensionärspartiet eller Sverigedemokraterna bara ingen röst på de nuvarande skojarna.

     

  • Angela

    Lajbans du och ditt parti har övergett både arbetarklassen och det svenska folket. Precis som de övriga i den denationaliserade, globaliserade nyliberala överklassen som har anammat ett mångkulturellt ideal. Din kosmopolitiska överklass, har vänt lokalsamhällets och nationens gemenskap och demokrati ryggen. Politik skiter ni i. Och därmed också folket. Världen skall styras av en liten miljardärsklass.

    Den ekonomiska överklassen slår på våra folk med sådant som företagsnedläggningar och arbetskraftsinvandring, medan den del av överklassen som är knuten till staten (politikerna) utsätter oss för politisk korrekthet, åsiktsförtryck och massinvandring (migration, som det står i EU-direktiven och som i Sverige t o m är tabu och i det närmaste belagd med dödsstraff att nämna). Gränserna mellan dem är också ofta flytande, och en minister kan gifta sig med en företagsledare, likaväl som en miljonär kan bli minister.

    Yuppieidealet var ett uttryck för den nya kosmopolitiska överklassen.

    Sedan 80-talet har det forskats och diskuterats inom samhällsvetenskapen och getts många viktiga insikter om vad som är fel med dagens samhälle, men i Sverige framför allt, har man lagt locket på , man har föredragit att ljuga för folk om vad som är på gång, tagit belut över huvudet på folk , bakom deras ryggar i slutna rum. Har någon försökt föra det på tal har ni tystat och desinformerat precis som du gör nu Lajbans! Medierna tycks vara helt köpta och förstummade. De tycks inbilla sig att den självutnämnda eliten är någon intellektuell elit som det är fint att tillhöra medan de i själva verket är inkompetenta, okunniga dårar.

    Inom samhällsvetenskapen, främst i USA, har det debatterats hur vi kan återskapa ett sunt samhälle. Det som det talats om är ett nej tack till mångkulturen, att föra en lokal kamp, och kanalisera människors motstånd mot allt från moskébyggen till företagsnedläggningar. Eller om man rentav ska göra båda sakerna samtidigt? Detta har vi överhuvudtaget inte ens fått diskutera i Sverige.

     

  • Fiffin

    Löfte valet 2006: Fler jobb.

    Nu: 10 % arbetslöshet.

    Löfte 2006: Vi ska sköta ekonomin.

    Nu: 100 mdr i budgetunderskott.

    Löfte 2006: Färre ska leva i utanförskap:

    Nu: 500 000 utan försäkring vid arbetslöshet. 50 000 utan försäkring vid sjukdom. 70 000 ytterligare i utanförskap. Allt fler utanför tryggheten.

    Löfte 2006: Färre ska vara bidragsberoende.

    Nu: 90 % av kommunerna ser ex explosiion i socialbidragsutbetalningarna. En ökning med 50 % på bara fyra år. helt nya grupper blir socialbidragsberoende.

    MENAR NI ALLVAR ATT DETTA GÄNG SKULLE FÅ FYRA ÅR TILL PÅ SIG ATT MISSLYCKAS????!!!!

     

  • http://www.politikerbloggen.se Lisa

    Henrik, det hade varit trevligt om du kom med lite relevant FAKTA istället för dina mardrömsscenarion och fånigheter.

     

  • Otto Sneider

    Angela
    Bra att Du visar hur det politiska samtalet fungerar. Saknas argument sprutar invektiven eller skriver man en kommentar klickas den ut som förolämpande.
    Under både sossarnas och moderaternas styre har demokratin eroderat , riksdagens makt har beskurets och Bryssel får allt större makt. Journalisterna som skall granska eländet har fullt upp med vad som hänt i vecket och glömt vad de är utbildade för.

     

  • Henrik

    Lisa: Så när du inte har argument mot SCBs siffror som så blatant visar på Alliansens förträfflighet så kallar du det för fånigheter?

    Snart är väl jag ful också…

     

  • Hejjjsan

    Socialdemokratin förstör ju bara demokratin i Sverige.
    Är det socialdemokrati i Iran eller Saudiarabien?

     

  • Hejjjsan

    Faktum är att den här bloggen är olämplig!

     

  • Mr M

    Fiffin eller om det är Heddan. Det finns forskning som visar att vänsterväljare är politiskt okunniga, så jag förvånas inte av dina inlägg. Att det pågått en finansoro som mer eller mindre alla länder runt om i världen dabbats av verkar du ha “missat”. Hur tror du en vänsterregering hade klarat finasoron? Förtidspensioneringar, friår, gardinbytarjobb, ams-åtgärder och kanske miljöpartiets medborgarlön. Det hade garanterat gett genrerat mängder av skattepengar till välfärden. Inga planer på att imigrera om alliansen tar hem segern i höst? Norkorea kanske är ett bra alternativ? Glöm inte matlådan!

     

  • Helen

    Inläggen från vänster visar i klartext bara en sak: Vänsterister är inte beredda att ta ansvar för landets ekonomi. As simple as that!

     

  • Fiffin

    Mr M: med din logik skulle ju regeringen vara vänster, eftersom du sätter likhetstecken mellan vänster och politiskt okunniga. men regeringen är ju höger. Och höger har ju visat sig vara inkompetens och arbetslöshetsskapande. Mr M = Mr Arbetslöshet = höger. Trist att vara höger.

     

  • Lena

    Arbetslöshetsregeringen vill bli omvald. Vilket skämt.

     

  • Angela

    Sossarna är ett ännu större skämt som ljuger om att det är alliansens politik och inte av EU påbjuden politik. Samma politik som de rödgröna skall fortsätta om de vinner valet.

     

  • Languster

    Henrik!
    Nu berättade du det själv också.
    När s lämnade ifrån sig makten 2006 var arnetslösheten 7%
    Nu är den upp i nästan 9,5% Alltså har den stigti med nästan 2,5%!
    Framgångsrik politik det.
    Ungdomsarbetslösheten skenar!
    Det är framgångsrik politik det.
    Utförsäkrade hänvisas till socialbidrag!
    Det är framgångsrik politik det.
    Skattesänkningar som skulle ge en massa jobb!
    skapade ett fåtal jobb som kostar över miljonen per jobb!
    Det är framgångsrik politik det.
    Sanningen är enkel.
    Alliansregeringens skrämmande människosyn skickar ut dem från
    Rosenbad i höst.

     

  • Angela

    Arbetslöshetsunionen EU är ett skämt. I Finland ökar arbetslösheten och ett sviktande socialt skyddsnät gör att tusentals personer köar varje dag för att få gratis mat. I Italien likadant. Arbetslösheten växer. En arbetslös journalist sökte ett jobb som skolvärd för att hålla upp dörren för barnen. Det var 3 000 sökande till jobbet. Det har gått utför för den genomsnittlige italienaren sedan euron infördes för 10 år sedan. Reallönerna och levnadsstandarden har sjunkit och fortsätter sjunka för låg- och medelinkomsttagarna. I Tyskland delas ut mat gratis. Så ock i land efter land, i ARBETSLÖSHETSUNIONEN EU.

    Tack och lov var Sveriges befolkning så kloka att de vägrade euron.

     

  • Angela

    Languster, tala om hur de rödgröna skall kunna bedriva en annan politik än den EU föreskriver.

     

  • Fender

    angela jo asså om man höjer alla skatter avgifter och sätter alla på låga kommunala och landstingslöner kan ena halvan liksom asså försörja och vårda andra halvan asså ba dårå..

    (rödgröna 2010

    =)

     

  • Anton

    Ibrahim Baylan är verkligen fel person att yttra sig om pajkastning och frånvaron av egen politik. På 90-talet drev han en hel valkampanj i Umeå som gick ut på att smutskasta förstanamnet i (M). Gärna med uppspikade flygblad med fabricerade citat. Gräv gärna i det, ni som vill undergräva Baylans egen trovärdighet!

     

  • Granis

    Ibrahim Baylan, efter att ha läst igenom ditt debattinlägg undrar jag verkligen vad du menar med att inte bedriva pajkastning i politiken. Jag håller med dig om att pajkastning är en tråkig och ganska lite konstruktiv typ av debatt, för det tycker du väl? Men tyvärr slår det mig att det inte finns ett enda ord i ditt inlägg som handlar om er egen politik, enbart om hur illa alliansen är, att de har valt den eller den imagen osv. Du beskyller i till och med i förväg för att komma att pajkasta senare, som du antar att de har planer på, och därför ångar du igång redan nu altså…?

    Hoppas verkligen att valdebatten bjuder mer än det här.

    Man vill gärna känna förtroende för sitt lands politiker, och säg vad du vill om alliansen, men det är mer handlingskraftiga än S varit sedan Olof Palmes tid och har en klar och tydlig politik som går att förhålla sig till.

    Vi får se om S klarar att motsvara det. Skall bli mycket intressant att se.

     

  • Languster

    Henrik!
    Läste nyss på nätet att arbetslösheten nu
    är lika hög som under 1990-talets kris.
    Hur skall du trolla bort detta?
    Fippla med SCB:s siffror igen kanske?

    Angela!
    Din besatthet av EU intresserar mig inte.
    Jag hänvisar dig åter till wikpedia.

     

  • Olle

    Du har för gamla siffror, Henrik!
    Texttv lämnade följande uppgifter från SCB förra veckoslutet.
    Utanförskapet har från slutet 2006 till slutet 2009 ökat med 70 000 personer. (arbetslöshet är större nu som Languster så rätt påpekat).
    SCB säger att arbetslösheten i januari 2010 är 438 000 personer arbetslösa, en ökning från samma månad 2009 med 140 000 personer.
    Det går inte att ta ansvar genom att skylla på andra. Vem vill rösta på ett parti som gör lågavlönade arbetslösa och berikar de redan rikaste?

     

  • Fiffin

    Ingen av er högersympatisörer har svarat på någon av grundfrågorna: Varför ska man rösta på ett högergäng som lovat runt men levererat tunt? Den här regeringen är rökt. Varför? Jo:

    Löfte valet 2006: Fler jobb.

    Nu: 10 % arbetslöshet.

    Löfte 2006: Vi ska sköta ekonomin.

    Nu: 100 mdr i budgetunderskott.

    Löfte 2006: Färre ska leva i utanförskap:

    Nu: 500 000 utan försäkring vid arbetslöshet. 50 000 utan försäkring vid sjukdom. 70 000 ytterligare i utanförskap. Allt fler utanför tryggheten.

    Löfte 2006: Färre ska vara bidragsberoende.

    Nu: 90 % av kommunerna ser ex explosiion i socialbidragsutbetalningarna. En ökning med 50 % på bara fyra år. helt nya grupper blir socialbidragsberoende.

     

  • Wästgöte

    Fiffin:…….. Har du inte läst mina föregående inlägg?
    Världens största finanskris och global lågkonjunktur, som tydligen alla inom “röran” missat.
    På detta en ansvarslös invandringspolitik av både Alliansen och föregående regering. Vad kostar all denna invandring för oss skattebetalare..?
    Istället för att vårda dessa ensamkommande unga män, “barn”, kan dessa människor vårda våra gamla och sjuka.
    Istället för enorma socialbidrag till våra förorter, pengar som till viss del slussas till släkten i hemlandet, kan dessa pengar gå till de Svenskar som är sjuka eller arbetslösa…

     

  • Hejjjsan

    Man gör nog bäst i att tro vare sig på socialdemokraterna eller
    moderaterna.

     

  • ReedGreen

    Bayland

    Nu måste ni komma med något konkret som kan matca
    Falliansens viktigaste VALfråga RUTavdraget.

    Och vad ligger då inte närmast om inte detta avskydsvärda Bidrag som heter Barnbidrag.

    Nu har vi under tre år fått lära oss att Falliansarna avskyr
    BIDRAG men ännu inte sett något borttagande av densamme.

    Detta Barnbidrag är väl ett av de absolut mest subvensionerade Bidrag som fallit ut med orättvisa fast ni tyckte då det begav sej var en rättvisefråga.

    Behovspröva det fr o m september när ni tar över annars
    kommer Falliansarna att protester mot era Bidrag.
    Visa nu att ni inte är något expriment utan ett expertparti som gör vad dom inte själva vågar.
    TVINGA ALDRIG PÅ DEM DETTA barnBIDRAG SOM DOM AVSKYR.

     

  • Olle

    De senaste siffrorna från SCB gällande arbetslöshet och ekonomisk förmåga.

    Januari 2010 var 438 000 arbetslösa
    Januari 2009 var 298 000 arbetslösa
    Arbetslöshet har ökat med 140 000 personer
    eller arbetslösheten har under denna period ökat med 47%
    Utanförskapet har från 2006 till 2009 ökat med 70 000 under Alliansens ansvar
    Perioden januari 2009 till januari 2010 har socialbidragsutbetalningar ökat med 90% i riket

     

  • Jan I Askersund

    Hej Olle! Allt är inte svart eller vitt här i världen! Du liksom dina idoler på vänsterkanten har likt strutsen ständigt huvudet i sanden. DET HAR VARIT OCH ÄR EN VÄRLDSKRIS I EKONOMIN I VÄRLDEN utan dess like sen kanske 20-30-talet eller efter andra världskriget. Du kan ju t.ex företa en studieresa till Grekland eller varför inte många andra länder som p.g.a. denna kris har det betydligt sämre än folket i Sverige Har du förtränkt vad som hände på 90-talet och halva 2000-talet trots en mindre kris än denna? Inget o vara stolt över om man är vänsterdiggare! Rätt skall vara rätt! Allting är inte bara svart eller vitt, som sagt!

     

  • I

    Jan I Askersund, tack för påpekandet.
    Jag blir också så infernaliskt trött på att det “glöms” bort att det faktiskt har varit långkonjunktur just nu.
    Så mycket kriser som både små och stora företag haft på sistone så borde det ju vara tydligt.
    Det jag skulle vilja se är en tydlig politik från alla partier om vad de vill och inte hela tiden tjafset om vad de andra partierna gör. Det är ganska orelevant för väljarna att veta vad partierna tycker om varann eller inte.

     

  • Henrik

    Olle: hur fanken läser du SCBs AKUer?

    I AKUn för januari 2009 hade vi 350 000 arbetslösa.

    I AKUn för januari 2010 hade vi 458 000 arbetslösa.

    Dvs det är 100 000 mer 2010 än 2009, du har inte en siffra rätt (och för att förekomma, 100 000 fler arbetslösa är inte kul, men det kom en liten finanskris emellan).

    2010:
    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/AM0401_2010M01_TI_AM100TI1002.pdf

    Sysselsättningen finns i AKUn för 2007 och 2009 som helår, och den har ökat med 69 000 personer. Du får gärna ange var du hittar “utanförskapet” i deras tabeller så skall jag kolla upp det.

    Återkommer om socialbidragen.

    /Henrik

     

  • Henrik

    Olle:

    Jaha, 90 % ökning på socialbidragen under 2009?

    Enligt socialstyrelsens rapport för just 2009:

    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-14/Documents/2010-3-14.pdf

    konstaterar de att:

    “Under hela året 2009 betalades 11 102 miljoner kronor ut i ekonomiskt bistånd inklusive introduktionsersättning. Det är en ökning med 17 procent jämfört med 2008.”

    17 %, inte 90% så fel igen (och nej, det är inte kul men det kom en kris emellan)

    /Henrik

     

  • Granis

    Jag instämmer helt till att konjunkturen bör tas i beaktning när man bedömer den borgerliga regeringens resultat, denna krash är historisk och att ge kritik som bortser ifrån den tror jag de flesta lyssnare trots allt kommer känna igen som utsliten gammal pajkastning.

    Jag tycker både vänster och högerpolitiker bör göra ett ryck för att få debatterna mer intressanta att följa, inte för att de inte är intressanta i sig, men för mycket sladder om motståndarna gör att i vart fall jag mister känslan av att det finns något annat än skitsnack att rösta på. De borgerliga vann valet och mitt förtroende förra gångan genom att presentera en klar och tydlig politik inför väljarna, som de sedan har arbetat seriöst och målinriktat för att uppnå. Det skall en hel del till för att få mig att svänga åt vänster i detta val, men jag hoppas ändå få en liten nypa frisk och konstruktiv debatt innan det hela är över, inget ont om Ibrahim Baylan här, men kommer debatterna se ut som i detta inlägg knäpper jag helt av och röstar blått. Lär gärna av misstaget Baylan, visa bättre och glöm inte vad ni politiker faktiskt lovade varandra efter att en svensk politiker blev knivhuggen till döds för inte så länge sedan, som ni minns var löftet då att undvika för mycket grälande i politiken, då det generellt kan öka risken för politikerhat hos mentalt svaga människor, vilket det tydligen gjorde i just detta fall.

    Imponera gärna med en ödmjukare debatt så lovar jag att inte stänga av öronen i år.

     

  • Fiffin

    Högern och M är rökta. De har misslyckats med jobben och straffbeskattar våra pensionärer. VEM röstar på dem?!

     

  • jägarn

    Abraham Baylan har fortfarande inte tagit itu med eller kommenterat judeförföljelserna i Malmö, trots att dessa varit uppe i världspressen. En hukande partisekreterare.

     

  • Jonathan

    För att svara på din fråga Ibrahim: JA, vi har råd med det. Vi kommer gå med vinst! Lägg din röst du med!

     

  • DanneModerat

    Ibrahim och Mona kan ju skydda sig mot alliansens pajer bakom Mona Sahlins burka :P

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: