torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

Reinfeldt svarar på svenska folkets frågor – i direktsändning

reinfeldt
SVARAR. Statsminister Fredrik Reinfeldt ställer upp i ett telefonväkteri i P1:s Studio Ett den 27 november.

Svenska folket får alltså snart möjligheten att ställa frågor direkt till statsminister Fredrik Reinfeldt.

Han är beredd att svara på frågor som spänner över hela det politiska fältet, skriver redaktionen för Studio Ett i ett pressmeddelande. Redan nu kan frågorna ställas via mejl och frågeformulär på webben.

Telefonväkteriet sänds direkt i P1 fredag 27/11 kl. 16.00–17.45. Telefonslussen är öppen under eftermiddagen fredag 27/11. Telefonnumret: 08-22 45 00.

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Schnitzel

    Frågan är nog om inte det är “fundersam” som ska skriva julsagan om klimatet som Thomas Bodström ska skriva… “fundersam” verkar a en livlig fantasi som passar mer hemma i sagornas värld.

     

  • CharlieB

    Ytterligare ett meningslöst telefonväkteri.
    Senast var det Borg som svarade på frågor i studio ett i samband med höstbudgeten.
    Ett evit slingrande från början till slut. Han kunde inte svara på frågorna.
    Den 27:e november är det Reinfeldts tur att slingra sig undan! utan att kunna svara på frågorna………….

     

  • Arbetaren

    Fråga 1: Är det skönt att ligga sked med sossarna?
    Fråga 2: Hur ser du på att en hel ungdomsgeneration har gått och blivit vänster och varför tror du att det har blivit så?
    Fråga 3: Hur stor del av din arbetstid ägnar du åt att spela teater inför folket?

     

  • Angela

    Arbetaren, helt underbara frågor. Jag kan inte sluta skratta. Kram och puss!

     

  • Annan Arbetare

    CharlieB. Det blir väl bättre med Måna så klart, hon begriper ju inget och använder barnspråk så då kan kanske även du förstå vad hon menar.
    Jag menar lika barn leka bäst…

     

  • Flipp & Flopp

    Hur Fredrik R är det möjligt att fortfarande trots att DU suttit i 3 år inte tagit tag i Korruptionen i Regeringen.

    VAD MENAR JAG?

    Jo alla Riksdagsmän är av oss SKATTEBETALARE avlönade
    att göra ett FÖRTROENDEUPPDRAG för oss i Riksdagen och på våra gemensamma ÄGDA statliga Verk-& Myndigheter!

    OK!

    Då blir frågan HUR KAN DESSA RIKSDAGSMÄN SOM SITTER I STYRELSE PÅ VÅRA STATLIGA VERK FÅ ERSÄTTNING NÄR DOM HAR EN LÖN FÖR DET ARBETET DOM ÄR TILLSATTA TILL
    ALLTSÅ RIKSDAGSMÄN. Självklart måste det ingå att sitta i en styrelse då och då DET ÄR JU SAMMA ÄGARE till Riksdagen och de Statliga Verken ELLER?????

    Är detta s a s KORRUPTION LIGTH enl Svensk Modell???????

    Alla partier var engagerade och tyckte det var fel 2006 så även ni.

    MEN VAD HAR NI GJORT.

    INGET
    och bara det är ju korrupt.

    Ännu ett uppdrag som TV4 eller granskning kan göra ett program av för dom för fram det bättre än jag därför tänker jag inte fråga Varför en gång till.
    Jag bara konstaterar.

     

  • http://FredrikReinfeldtsvararsvenska Maggan

    Det här med ensam komna barn. Det är tonårsgrabbar som kommer hit. Ett hån mot våra ungdomar som går arbetslösa, och så ska vi ta hit fler. I första hand måste vi nu se om vårt eget hus innan det barkar åt h-vete totalt. Sverige har reda tagit emot fler flyktingar än något annat land. Vem och hur ska de försörja sig? Vi klarar ju inte av våra ” egna” ungdomar längre. Det är inte många i vårt avlånga land som arbetar och producerar något att sälja o.s.v och det är ju det vi alla ska leva av.

     

  • Anel.Ö

    Funderaren…. Du har så rätt så =)
    alliansen e´ett skämt “skämt”!!!
    och dom bättrar sig aldrig….
    som sagt Mauds kommentarer är helt ÖVERFLÖDIGA!!!!!!
    Vi vill se byte av regering!!!!

     

  • Hedvig

    Varför är det så vikitigt att skapa arbetslöshet och öka utanförskapet? Eller har ni bara grovt misslyckats med ert vallöfte? Och vad är i så fall värst?

     

  • Amerikanen

    Arga Sossar finns det gott om uppenbarligen.

    Vi andra ser Sveriges bästa regering genom tiderna.

     

  • Hedvig

    Re Amerikanen:

    Ni moderater lär er aldrig. Ni kan inte regera – eller har ni bara otuuuur…?

    Carl Bildt var en gång moderat statsminister. Det var han som på hösten 1992 fällde de berömda orden “ett misslyckande är ett misslyckande” om sin regerings oförmåga att slå vakt om den fasta växelkursen.

    Då hade regeringens först förnekat problemen och saknat krisinsikt.

    En konkursvåg sköljde över svenskt näringsliv. Hushåll med rörliga lån höll på att knäckas av räntetrycket. Investeringarna dök.

    Trots att oppositionen till slut kallades in och tog sitt ansvar gick det inte.

    Statsministern sammanfattade sitt misslyckande.

    Det tog över att decennium för högern att återvinna det självförtroende som försvann när regeringen Bildt gick in i väggen så det brakade om det.

    Sammanfattat sitt eget misslyckande kan man dock inte säga att den nuvarande statsministern Fredrik Reinfeldt har gjort.

    Med högburet huvud försöker han och hans finansminister Anders Borg snarare peka på den uppgång som de ser i prognosernas förlovade värld.

    Men ibland sparkarfakta skoningslöst. Så sent som under tisdagen tickade ett nytt meddelande ut från Statistiska Centralbyrån som drar undan mattan för Reinfeldts fåfänga förhoppningar om att kunna tala om ett ljus i mörkret.

    Rena natta råder nämligen fortsatt på svensk arbetsmarknad.

    Det senaste året har sysselsättningen minskat med hela 2,8 procent. Antalet sysselsatta är numera 4 042 000.

    Frågan är inte längre om, utan när, antalet sysselsatta kommer att gå under fyra miljoner.

    Antalet jobb blir färre i både privat och offentlig sektor. Bara i kommunerna har antalet sysselsatta minskat med hela 3,6 procent det senaste året.

    Det är många värdefulla välfärdsarbetare som sagts upp eller inte ersatts av andra när de gått i pension.

    I privat sektor är det framför allt industrin som tappar.

    Bland annat konstaterar SCB att nedgången inom tillverkningsindustrin är lika stor som när den var som värst under 1993. Det rör sig här om en sysselsättningsminskning på över 80 000.

    Utvecklingen demonstrerarinte enbart – vilket Reinfeldt försöker göra gällande – en internationell finanskris.

    Siffrorna demonstrerar, framför allt, en regering som misslyckats att hantera de inhemska effekterna av världsekonomins tillbakagång.

    Det inrikespolitiska fiaskot handlar om oförmågan att driva en aktiv konjunkturpolitik, feltajmade och felriktade skattesänkningar, ett arbetsmarknadspolitiskt haveri, åtstramning i välfärdssektorn och oförmågan att hålla uppe efterfrågan i ekonomin.

    Men det hade varit möjligt att satsa mera på kommuner och landsting.

    Det hade varit möjligt att tidigarelägga investeringar i vägar och järnvägar.

    Det hade varit möjligt att ha trygga sociala försäkringar så att människor inte tvingas spara så mycket att småföretagen inte får sälja sina varor och tjänster.

    Det hade varit möjligt att driva en aktiv arbetsmarknadspolitik och genomföra ett nytt kunskapslyft.

    Det hade varit möjligt att satsa tyngre på forskning, utveckling och miljöteknik.

    Mycket hade varit möjligt.

    Men aktiva beslut satte istället fokus på stora skattesänkningar – och mest till dem som redan har.

    Likheterna mellan Bildt och Reinfeldt i ljuset av detta är så slående.

    Det är samma ideologiska tjurskallighet och och envisa hållning till en utstakad slinga trots att alla ser att det är på väg åt fel håll.

    Fredrik Reinfeldt borde säga som Carl Bildt en gång gjorde.

    Ty ett misslyckande är ett misslyckande, oavsett om vi skriver år 1992 eller 2009.”

     

  • Henrik

    En intressant iaktagelse i krisens sverige:

    ———————————————————
    Tredje kvartalet 2009 var enligt SCBs AKU, 3 335 000 människor arbetande i Sverige. Vi arbetade 123,4 miljoner timmar per vecka. 4 548 000 var sysselsatta.

    Tredje kvartalet 2006 var enligt SCBs AKU, 3 157 000 människor arbetande i Sverige. Vi arbetade 119,1 miljoner timmar per vecka. 4 434 000 var sysselsatta.

    ———————————————————-

    Så fler människor arbetar tack vare alliansen, vi arbetar mer timmar och fler människor är sysselsatta i krisens sverige under alliansen än vad sossarna lyckades med i 2006 års feta högkonjunktur.

    Lägg därtill att vi enligt Riksgälden har minskat statsskulden från 1,2 miljarder 2005 till 1 miljard 2009 under alliansen, tack vare större skatteintäkter, detta trots att vi har låtit låg- och medelinkomsttagare behålla ca 6 miljarder mer varje månad av sin lön, som annars skulle gå till sossarnas ineffektiva statsapparat.

    Allianspolitiken är klart överlägsen sossepolitiken!

    /Henrik

     

  • Henrik

    Tyvärr Hedvig, du har fel.

    SCBs siffror, senaste från AKUn 3:e kvartalet, finns på SCBs hemsida, motsäger allt du hävdar.

    S misslyckades med allt i högkonjunkturen, och Alliansen lyckas, trots motgången i lågkonjunkturen.

    Imorgon kommer dessutom nästa rapport från SCBs AKU-undersökningar, och jag är beredd att satsa vitala delar av min anatomi på att arbetslösheten kommer att gå ner!

    /Henrik

     

  • Ulla- Bella Mårtensson

    Henrik: Du menar väl 1,2 resp 1,0 biljoner eller 1 200 resp 1 000 miljarder.

    Annars är det helt rätta siffror. Det andra får vi väl skylla på morgontrötthet.

     

  • Ulla- Bella Mårtensson

    Hedvig inte mycket av det du skriver i ditt långa inlägg är sant, och det sista Leijonborg gjorde innan han avgick var att lägga fram den största forskningsbudgeten någonsin i Sverige. Du saknar all trovärdighet och upprepar endast slagorden från sosseadeln på Sveavägen 68. Det vet du men gör ändå eller är inte kapabel att tolka situationen, utan har kvar på näthinnan allt som Östros och Mona gnällt om sedan krisen startade. Ös in pengar i fordonsindustrin och strunta i om merparten hamnar hos US treasury, alltid ramlar några smulor ner i Sverige. Tyvärr Hedvig så är Regeringens ståndpunkt i dessa sammanhang rätt och om Måna oct Tomas Östros fått råda hade utförsbacken numera varit både brant och hal.

     

  • Ulla- Bella Mårtensson

    Aftonbladet behövs om osanningen ska fram, eller hur du som kallar dig Hedvig.

    http://ekonomismen.blogspot.com/2009/11/julmustinbordeskriget-2009.html

     

  • angela a

    Tyvärr bästa såsseskribenter verkligheten är svårslagen och den döljs inte heller som brukligt var när såsseriet styrde.
    Alliansen med Fredrik Reinfeldt har äntligen fått svenska folket att förstå att det är ARBETE som gäller.Slut med daltandet och gnället hos de arbetsskygga.Kavla upp ärmarna och bidrag med vad som är möjligt.Resten får bli uttag av socialbidrag so what.Varför skall tillstånd kallas för något annat än vad det är.
    En stor glädje är att konstatera såssarnas kräftgång med 2,4% trots, eller kanske på grund av,gedigen mediabevakning av kongressen med miljonären Schyffert som roare.

     

  • Amerikanen

    Hedvig…

    Återigen….sälj inte din moral för att föra fram ditt partis åsikter. Du behöver inte ljuga för att föra debatt.

    Dina lögner slår nu tillbaka mot dig som du ser och många som läser det du skriver kommer inte rösta på S av ett resultat.

    Kom ihåg att de flesta väljare vill ha ärliga politiker.

     

  • Henrik

    Ulla-Bella: Helt rätt, missade på några hundra miljarder där :-)

     

  • Helena

    Undrar om han är beredd att svara på hur hans så kallade nya Moderater kan hålla Vellinges ärkerasist Lars-Ingvar Ljungman om ryggen?

     

  • Henrik

    Haha, oktobers AKU visar på 8,1 & arbetslöshet, vilket är en nedgång från septembersiffran på 8,3 %, precis som jag förutspådde ovan.

    Antalet sysselsatta är 4 458 000, en minimal nedgång från 4 548 000 och antalet arbetade timmar är 149 miljoner per vecka, vilket är uppåt med ca 26 miljoner!

    Sossarna misslyckas i högkonjunktur och Alliansen lyckas i lågkonjunktur.

    /Henrik

     

  • http://Reinfeldtsvarapåfrågor Maggan

    Jättebra att så många har arbete och betalar skatt. Men fortfarande har vi en stor ungdomsarbetslöshet. Och frågan är fortfarande ska vi ta emot fler ensamkommande (bara grabbar) ungdomar, i år redan ca 2400. Varje år och kanske fler. Det handlar inte om snålhet eller rasism o.s.v.

     

  • Mamma Mia

    Ett land har först och främst skyldigheter mot dom som bor i landet. Dom som betalat skatt och sociala försäkringar. Så länge vi inte har råd med de egna med de sjuka, sjukpensionärerna, folkpensionärerna och så länge vi har inte råd med att reparera vägar och hus skall vi inte ta emot några från andra länder. Hur tror ni föräldrar känner som får dra försorg om de vuxna barnen som inte får jobb och själva har en usel ekonomi. Usla pensioner och sjukpensioner som inte går att leva på. Usla löner som inte går att spara buffertar på. Sossarna har svikit sina egna. Fy för våra politiker och väljare som inte är solidariska med de egna fattiga utan bara vill hjälpa andra. Är det på något sätt “finare” att hjälpa invandrare? Är man på nåt sätt “godare” då?

     

  • Angela

    Herman Van Rompuy – Belgiens statsminister blir EU:s förste president. I vilket förhållande står du till honom, Fredrik Reinfeldt?

    Rompuy har redan gjort ett kontroversiellt uttalande vid en hemlig middag med Bilderberggruppen, för att lansera Rumpuy som presidentkandidat, att han vill höja och införa direkta skatter i EU för att göra Unionen mäktigare! Vad säger du om det? Hur tänker du tala om det för de svenska skattebetalarna?

    Kommissionen har länge velat ha in skatter direkt från medlemsstaternas skattebetalare och nu påstår Rumpuy att även de stora staterna vill det. Kommer Malmströmskan som ivrig EU-federalist att verka för det?

    Vad tycker du för övrigt om att Bilderberggruppen utser och godkänner Europas presidenter och statsministrar? Och även andra ministerposter i övriga medlemsstater?

    Vad säger du om att Rompuy är federalist och vill ha ett Europas förenta stater och ett imperium? Du själv framhåller ju att Sverige är en suverän stat. Hur får du det att gå ihop?

    Enligt Lissabonfördraget är Sverige det enda land av EU:s medlemsstater som inte har en “statschef” inskriven i fördraget. Det betyder väl att Sverige därmed begåvats med en president?

    Vad säger du om Merkel-Sarkozy kuppen att få federalisten Rumpuy vald? Enligt diplomater hade båda, Merkel och Sarkozy, möten med honom före utnämningen. Redan i oktober.

    Mr Van Rompuy inbjöds till Bilderberg middagen i förra veckan (torsdag) av the Vicomte Davignon, f d vice-president i Kommissionen och en ledande EU federalist.

    Platsen för middagen var det högst symboliska Castle of the Valley of the Duchess, or Chateau de Val-Duchesse, där EU’s där Rom-fördragen skrevs 1957 och senare det första mötet för det mäktiga Kommisionen.

    Bland middagsdeltagarna fanns Henry Kissinger, f d utrikesminister i USA och Nobelpristagare och som initierade debatten som ledde till att EU fick en president. Genom att driva igenom Lissabonfördraget blev presidentposten ett faktum.

     

  • Tobbe

    Skulle hälften av det du skriver vara sant Angela så tycker jag att ett nytt Stockholms blodbad kan vara på sin rätt, detta kan vara det faktum som gör Fredrik Reinfeldt till en quisling…

     

  • Henrik

    Tobbe: Du är en mycket otäck människa som förespråkar ett nytt blodbad, är du egentligen medveten om vad du säger? Kommunisterna i Sovjet körde med dylika metoder på oliktänkande, och det verkar som om sveriges kommunister av idag inte är främmande att ta till våld för att göra sig av med politiska motståndare.

    Allt för att avleda uppmärksamheten bort från att Regeringen gör ett kalasbra jobb, när Sosse-regeringen svek hela svenska folket i 12 år.

    /H

     

  • Per Andersson

    Tobbe: Du är en mycket otäck människa som förespråkar ett nytt blodbad, är du egentligen medveten om vad du säger? Kommunisterna i Sovjet körde med dylika metoder på oliktänkande, och det verkar som om sveriges kommunister av idag inte är främmande att ta till våld för att göra sig av med politiska motståndare.
    ————————————————————————
    Men Henrik körde inte Pinochett med liknande metoder, Saddam Hussein med stöd av USA, Korea kriget med USA som hejareklack. Så Henrik varför är alltid Usa med i bilden när det handlar om massakrar på senare tid?

     

  • Mange

    @ Angela
    Har för mig att anledningen till att vi inte har statschef inskrivet är på grund av vår något ambivalenta hållning till denna institutition. Vi vill ju gärna ha en kung men han ska inte ha någon makt vilket av vissa uppfattas omöjliggöra att han representerar Sverige i exempelvis EU-sammanhang, även om övriga länder skickar ceremoniella presidenter (t.ex. Finland) eller kungar.

     

  • Tobbe

    @ Henrik, kanske läge att tänka på att det avlivas människor hej vilt i USA idag och i Pinochets Chile så var det ett enormt stort förtryck, båda mycket stora kapitalismen under Milton Friedmans lära…

    Och Henke, försök inte att ta focus från Angelas statement, svara på det istället.. som sagt stämmer detta är det mycket otäckt med politiker som landsförädare!

     

  • Angela

    Mange, har du bättre belägg för det. I Lissabonfördraget refereras det endast till konungadömet Sverige men inte att vi har en kung som statschef. Moderata riksdagsmän har protesterat tidigare och lämnat riksdagen. De insåg faran.

    Oavsett vilken inställning man har till monarki så är det SUPERVIKTIGT just nu att ha en statschef annars är vi riktigt illa ute. Så alla bör i ren självbevarelsedrift om inte annat sluta upp runt vårt statsöverhuvud , kungen.

     

  • Angela

    Sverige följer inte internationell rätt när inte Sveriges statschef omnämns i Lissabonfördraget. En statschef är enligt internationell rätt en symbol och den främsta representanten för ett land. Ett land utan den symbolen är inget land!

    Många oerhört konstiga förklaringar har getts. Men det viktiga för svenska folket är att ha en statschef. Det är farligt att plocka bort det oavsett hur många påkomna förklaringar man har till att ha plockat bort det. En förklaring var att “den sortens överenskommelser ska undertecknas av regeringen och ingen annan enligt den svenska konstitutionen”. Ett oerhört märkligt uttalande. För det handlade INTE om underskriften utan om Sverige hade en statschef eller ej! Det argummentet håller INTE! Andra länders statschefer har inte heller skrivit på.

    Det är alltså inte alls en fråga om att statschefer ska skriva under fördragen. Det gör i allmänhet ländernas stats- och utrikesministrar (några undantag finns, till exempel har faktiskt Frankrikes, Cyperns, Lettlands, Litauens och Rumäniens presidenter skrivit under Lissabonfördraget). Statscheferna ska inte själva besluta om något eller skriva under något. Det hela har inget att göra med deras nationella makt. De kan ha hur mycket och hur litet makt som helst men de har det gemensamt att de symboliserar sitt land.

    De andra länderna i EU måste ha förundrats när svenska regeringstjänstemän anmält till EU:s institutioner i Bryssel att kungen inte ska stå med i EU:s Lissabonfördrag.

    Detta har också motiverats med att kungen inte har någon makt enligt vår grundlag utan att det är regeringen som ingår fördrag. Sveriges statschef har bara representativa funktioner.

    Det är visserligen riktigt. Men kungen är enligt vår grundlag statschef och representerar Sverige. Hans uppgifter ligger på det representativa och ceremoniella planet. Detta gäller som sagt också enligt internationell rätt och detta bör naturligtvis respekteras.

     

  • -> x . X . x . X . x . X . x

    Fredrik är det bästa valet. Mona skulle av statsminister jobbet mer än 5 min, är knappas troligt. Sossarna har redan kört sverige i botten, nu vill de chockhöja skatterna.

     

  • bob

    Fråga till Reinfeldt.

    De barn och ungdommar som kommer hit är oftast sådana vars familjer använder organiserade ligor som mot hög betalning smugglar in underåriga barn for att senare få hela familjer in i landet.

    “Vad som inte nämns i den offentliga debatten är att efter att en ensamkommande ungdom får uppehållstillstånd leder det till en anhöriginvandring, som utgår den största kategorin av invandringen till Sverige.”

    Kan regeringen kontrollera i hur många fall detta hänt.

    Hur tror du elvaåringar åker från Afrika till Sverige helt på egen hand.

     

  • Bob

    Angela
    Tänk på att det finns fördelar med att makten flyttas till EU när man ser vad som kan hända i Sverige.
    Här finns en statsministerkandidat som är inkvoterad inte efter kunnskap utan efter kön som har en meritlista fylld av oegentligheter och fiffel som ingen annan. Att utnyttja sin ställning för att skaffa jobb åt dottern på skattbetalarnas bekostnad ar normalbeteende for henne.
    I de flesta EU länder skulle hon ha åtalats för att använt statens pengar för sin privata konsumtion.
    Här kan hon bli inröstad av traditionella socialdemokrater som röstar på partiet även om ledaren är en häst och av dom som tycker hon ar gullig när hon lägger huvudet på sned och blinkar. Någon kunnskap eller kompetens har hon inte.
    Hon skulle diskvalificeras for varje fortroendepost hon försökte få innom EU men här kan hon bli statsminister trots att det enda hon kan är att svamla med enfaldigt dagispladder i alla frågor.

    Ingen sådan person kommer ifråga för någon post i EU

     

  • Per Andersson

    Bob jag tror du behöver uppdatera dig lite. Samma ältande kommentar efter kommentar blir bara tråkigt.
    Jag skall hjälpa dig lite på traven.

    Fördelar med att flytta makten till EU:

    Maud Olofsson kan inte sparka Styrelseordföranden hur som helst t.ex. Dag Klackenberg blev sparkad för hon trodde han var Sosse.

    Carl och Anna Maria Corazza kan börja betala skatt för sin privat anställda barnflicka.

    FP behöver inte vända kappan efter vinden för att skaffa sig väljare sympatier och ej heller sno väljare från sina Allierade.

    Misslyckad allians politik kan då skyllas på en större makt apparat och klagosångerna kan ljuda mellan gator och torg.

    Sven Otto Littorin kunde flyttas ner till Bryssel, han gör ju inget här, då kan han säkert få ett kontor i Bryssel där han iget gör också och låta resten av Europa vara med och betala hans försörjning.

     

  • bob

    2009-11-21 17:01 Per Andersson

    SÅ länge Socialdemokraterna har en enfaldig nolla som partiledare kommer jag att fortsatta kritisera detta förhållande.
    Att min kommentar “enfaldigt dagispladder” ständigt återkommer beror på att det är det enda hon har för sig.

    Tycker du inte hennes enformiga svamlande är tråkigt.

     

  • bob

    2009-11-21 17:26 Per Andersson

    Anser du en preson som talar om i tidningarna att hon sitter på toaletten och läser Fantomen som en lämplig statsministerkandidat.

     

  • Per Andersson

    Ja Bob det tycker jag är mänskligt faktiskt. Själv vill jag gärna ha något att läsa på toa istället för att sitta och titta rätt in i väggen. Gör man en statistisk undersökning så tror jag majoriteten av befolkning läser något vid sina toa besök i hemmet. Det började väl redan när man använde gamla tidningar som toapapper.
    Vad vill du ha som Statsminister ämne?
    Något konstgjort och förädlat eller ett ämne som du kan koppla till din egen vardag?

     

  • bob

    Per Andersson.

    Du har helt rätt.

    Jag tycker också att Mona Sahlin skall sitta på toaletten och läsa Fantomen.

     

  • Göran Andersson

    Per Andersson: Maud Olofsson kan inte sparka Styrelseordföranden hur som helst t.ex. Dag Klackenberg blev sparkad för hon trodde han var Sosse.

    Jag rekommenderar dig Per att göra en Googlesökning på Dag Klackenberg så får du se allt han påstått sig vara. Om du då är ärlig så undrar jag om du inte måste ändra inställning till vår agent 007 och lite andra lögner han kört med. Mytoman är ett annat omdöme. Är det rätt kompetens för vårt största statsföretag med 9 eller 10 kärnkraftsverk.

    Jag undrar faktiskt om han vet vem han är egentligen.

    Vem anställde honom? Tomas Östlund kallad Tröstlunden kanske?

    Visserligen är det misstänkt att vara sosse, men det var nog inte det riktiga skälet.

     

  • teaterpacket

    Varför finns alla teatermoderater i Regeringen.
    Är det ingen som är tillräkligt kul och har teatergener för att äntra den riktiga scenen.
    Tro fan att det är vänsterkulturen som styr när ni inte kan plocka fram en enda kul kuf med pondus.

    Körsången är väl det enda som lämpligen passar in på en moderat. Stillastående stirrande och gapande i olika tonlägen dirigerat av dirigenten.

    Skönt att vänstertrojkan snart tar över så att vi får ett LEVANDE samhälle snart igen,
    Mycket skratt och mycket glädje samt värme.
    Så många tråkiga duktiga streber som vi sett de sista tre åren göra bort sej gång efter gång kommer suddas ut i historien som det värsta spektakel i manna minne.

     

  • Per Andersson

    Ja du Göran du kanske har missat det i Nyheterna.
    Och vad är det som är misstänkt att vara Sosse?
    Vi har fortfarande åsiktsfrihet i detta land.

    Gällande Dag Klackenberg ja vad är sant i spionaffären.
    Enligt Frånstedt så var varken Klackenberg eller Tore Forsberg inblandade. Men en intressant artikel i expressen med Stig Bergling står det så här.

    “Och så, under den, en lite längre lista med namn på tidigare kolleger inom säkerhetspolisen: Bland namnen finns PG Näss, Hans Holmér. Och så Tore Forsberg, den legendariske spionjägaren som ledde jakten på storspionen Bergling hemma i Sverige och som gick bort i augusti i fjol.”

    Källa:http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas

    Så vem skall man tro på Göran?

     

  • Karl-Alfred

    Spelar väl ingen roll eftersom inte en enda jävla politiker kan ge ett rakt svar på en enda fråga de får serverad…

    Epic fail av Reinsvält att ställa upp, ingen förutom partionanisterna och gamla kärringar som dyrkar statsministern oavsett vem det är blir glad av det.

     

  • Per Andersson

    Göran.
    Ännu större självmål av Maud då hon trodde Klackenberg var Sosse när han säger själv han är Moderat.

    Vidare så kan jag rekommendera att Googla Stig Bergling.

    Så här säger Frånstedt och Näss.
    “Men enligt Olof Frånstedt, som ansvarade för jakten på Bergling, handlar det om historieförfalskning. Samma sak säger Frånstedts efterträdare på Säpo, PG Näss. Dag Klackenberg och Tore Forsberg var inte alls med och avslöjade Stig Bergling.”

    Medans Bergling säger så här.
    “Bland namnen finns PG Näss, Hans Holmér. Och så Tore Forsberg, den legendariske spionjägaren som ledde jakten på storspionen Bergling hemma i Sverige och som gick bort i augusti i fjol.”

    Källa: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1626254/stig-bergling-jag-ska-se-till-att-den-riktiga-storspionen-avslojas

    Så det är väl fortfarande öppet för spekulation antar jag och i vanlig ordning får vi väl aldrig veta.

    Du nämde i förra diskussionen Göran att den största koncentrationen av Nazister på 30 & 40 talet var nere i Skåne. Nu var väl det inte riktigt sant då vissa historiker säger att Göteborg hade den största koncentrationen och Nazismen var stark där fram till att förbudet att bära uniformer i politiskt syfte trädde i kraft.

     

  • Per Andersson

    Hej Göran.
    Har försökt att bemöta din kommentar här två gånger men den bara försvinner när jag skickar den.
    Vet inte om det är pågrund utav länken jag vill ha med.

     

  • Göran Andersson

    Lägg in utan länken och ge mig några sökord, det brukar gå lika bra Per.

    Jag har ju varit lite på mitt humoristiska humör när jag skrev mitt inlägg, efter att ha läst en del om denne Dag Klackenberg.

    Sen får han väl vara sosse eller moderat eller vad som helst, en hel del knäpp verkar han ju vara.

    Sådana finns det ju i alla möjliga sammanhang, men en av mina frågor var ju om det var så bra med en mytoman som han av någon kallades, när man har det yttersta ansvaret för nio eller tio kärnkraftsaggregat i Sverige och några i Tyskland.

    Det var det jag ville att du skulle avgöra.

    Kanske är hela soppan eller såpan ett resultat av Klackenbergs hämnd för att han blev uppsagd.

    Skulle vara roligt och se fågelholken Peter Eriksson efter ett sådant besked.;-)

     

  • Per Andersson

    Jo Göran vi kan alltid prova utan länk.
    Jag tittade också lite mera på Klackenberg och man kan väl säga att han lyckats rätt så bra ändå med tanke på de jobb och uppdrag han har haft. Jag gick vidare och läste vad Frånstedt och Näss hade sagt och fick då fram detta.

    “Tore Forsberg har skrivit två böcker om sin tid på Säpo, som bland annat tar upp avslöjandet av Bergling. Han har också framträtt på en så kallad estraddebatt tillsammans med Stig Bergling, där han presenterades som polisen som satte fast Bergling.

    Men Tore Forsberg hade alltså inget med det att göra, enligt säpocheferna PG Näss och Olof Frånstedt.”

    Detta fann jag genom att klicka på länkarna i Wikipedia.

    Jag googla Stig Bergling och fick fram detta.

    “namn på tidigare kolleger inom säkerhetspolisen: Bland namnen finns PG Näss, Hans Holmér. Och så Tore Forsberg, den legendariske spionjägaren som ledde jakten på storspionen Bergling hemma i Sverige och som gick bort i augusti i fjol.
    - Det är klart att jag hade beskydd av någon. Hur skulle jag annars ha fått jobb som expeditionschef på “Ryssroteln”? Jag trodde de skämtade när jag fick frågan, säger Stig Bergling”.

    Berglings artikel är ganska ny publicerad i Expressen 2 Juli 2009.
    Sök på “Jag skall se till att den riktiga storspionen avslöjas”.
    Troligen är det ännu en affär som vi aldrig får reda på hela sanningen.

    Om Klackenberg är lämplig som styrelse ordförande är nog svårt att avgöra, han har ju haft en hel del styrelseuppdrag i stora bolag .

     

  • Göran Andersson

    Stig Berglind har alltid haft svårt för att skilja på dröm och verklighet, så länge jag har hört talas om honom. Han är en sådan som gärna skryter om sina fruntimmershistorier såväl faktiska som troligen falska. Jag har träffat på några liknande personer under mitt liv, och det är alltid svårt att tro på vad de berättar och oftast tämligen ointressant. Nej de får nog gå under uttrycket mytomaner samtliga.

    Om någon satte honom på jobbet som expeditionschef på ryssroteln, så var det nog för att man ville att han skulle läcka ut lagom ofarligt material från byrån, och sedan fullfölja med att avslöja honom och göra ryssarna nervösa. Det är ju sånt man sysslar med inom kontraspionaget. Stig Berglind var i så fall perfekt, genom att han inte verkar kapabel att skilja på dröm och verklighet.

    Så här långt efteråt blir det i vart fall mycket svårt att få fram någon sanning om det finns någon annan än den just nu officiella, och får tiden gå så återstår väl till slut bara de hemliga dokument som eventuellt upprättats och sparats. De blir väl tidigast offentliga om så där 75 år efter Berglinds död eller något ditåt. D.v.s. att när det kan avslöjas, så vet ingen längre vilka personerna är.

    Den här typen av konspirationsteorier intresserar mig inte särskilt mycket. Men vad för sorts människa Dag Klackenberg är, har ju en viss betydelse för vad som kan ske i en nära framtid.

    Därför är hans trovärdighet intressant.

     

  • Per Andersson

    Jo Göran de här historierna är ju aldrig svart eller vitt utan när man minst anar det så dyker det upp en ny tomte i spelet.
    Precis som du skriver lär inte vi få reda på sanningen då de som du säger, är då bortgångna och generationen efter har ingen aning om den händelsen och personerna i fråga.

    Gällande Klackenberg så ja mycket möjligt han är mytoman, men det lär komma fram till slut. Han har ju lyckats väl med att komma in i olika styrelser och ett VD jobb på Svensk Handels. Han har också trampat en hel del av makteliten på tårna under resans gång så han blir kanske en intressant figur i framtiden.

     

  • Anderson

    För det första kan aldrig sverigedemokraterna bli ett vågmästareparti enligt gällande regelverk. Däremot kan miljöpartiet bli det om de fortsätter bli större. Så om Reinfeldt måste reagera med någon över gränserna i så fall så blir det i så fall miljöpartiet, men ingen har hittills frågat honom om han kan tänka sig att komma överens med miljöpartiet. Miljöpartiet i sin tur har faktiskt redan gjort klart att de faktiskt kan tänka sig komma överens med Reinfeldt om saken om de blir större efter valet och får en betydande roll. Detta vet Reinfeldt också om, så därför blir det lätt som en plätt att redan nu bojkotta sverigedemokraterna offentligt. Det som aldrig kommer att ske tyvärr, är att alliansen kommer att vinna något val. Det beror på att Maud Olofsson gjort bort sig totalt som minister i alla turer inom Vattenfallskandalen, Saab-affären, Volvo och ett tiotal andra fall också för den delen. Fått hela industrin emot sig med affärsfolk, professorer och andra experter plus otaliga vanliga väljare i vårt fina land. Dessa lägger definitivt aldrig sin röst på hennes parti något mera. Åtminstone så länge hon sitter kvar. Alltså kommer centerpartiet att göra sitt sämsta val någonsin och det gynnar ju knappast Reinfeldt och alliansen. Sedan har vi Göran Hägglund som talar som en skolpojke ungefär, där han putar med sin pussmun samtidigt den försöker ge hans profil en så fin och sanningsenlig bild det går utav allting han pratar om. En slags övertygelse om att Gud visst finns, men han syns aldrig. Ungefär som deras politik i krisdemokraterna. Att de finns, men de syns sällan. För att titta ett tag på de senaste mätningarna ser det inte bra ut för det partiet heller mera och de kommer ju knappast in ens i riksdagen om trenden nu håller i sig. Alltså folk har tappat tilltron nu ordentligt till detta pussipussmakarepartiet tycks det som. Det är inte heller särskilt bra för Reinfeldt och Co. Moderaterna i sin tur, har svalnat som sveriges nya arbetareparti. Det måste skapas jobb och inte arbetslöshet som nu och dessutom om det inte finns jobb så måste det ändå skapas köpkraft och bidragsreformer där folk inte blir utslagna totalt som nu. Alltså kommer de definitivt aldrig att få tillbaka de tillfälliga väljarna de hade när de vann valet förut. Idag känner sig folk mer otrygga än någonsin före valet och detta beror på att alliansen har skapat otrygghet istället för trygghet. Sedan märker man att Reinfeldt stormtrivs i sällskapet inom EU med att frottera sig med de stora där och det märks att hans eget självförtroende stärks i allra högsta grad. Finlirare av detta slaget riskerar att bli offer för en lite falsk självbild och lite blind samtidigt inför de som har det svårt. De blir liksom en smula avtrubbade i sina empatikänslor mot de svagare och sådant brukar slå tillbaka på dem själva i ett val. Göran Persson var ett bra exempel. Han fick nöja sig med ett jobb här hemma, istället för att bli internationell hjälte som han troligen fikade efter. Men kunde Reinfeldts före detta kollega och partiordförande som var stelfrusen känslomässigt och inte lyckas ens vinna ett val, men ändå få ett kanonjobb, så får säkert Reinfeldt det också. De brukar ju ge varandra bra presenter eller tröstpris eller vad man nu som väljare kan kalla det för lite ironiskt.
    Det enda som kanske skulle göra skillnad extremt i alla fall, kanske vore att vänsterpartiet och sverigedemokraterna slog sig ihop för de vurmar ju båda på olika sätt, om hur de värnar om Sveriges bästa, Sveriges folkhem och de gamlas och barnens välfärd och att vi bör bevara tryggheten i våra hem och hus i landet. Ändå står de så långt ifrån varandra i andra frågor, som egentligen inte ens skulle behövas diskuteras, för det är ju totalt meningslöst. Låt istället kommunerna och våra myndigheter sköta sådant de är bäst på och koncentrera Er istället på att vi väljare får lite trygghet istället.

     

  • j

    Man kan helt enkelt inte lita på politker idag de bara ljuger
    om allt,riktiga lyxglidare med deras höga löner,man skiter i vanligt folk fullständigt. Sverige blir en ny polistat det är ju så reinfeldt och gossarna vill ha det, the american way!

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: