torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

NYHET: Bodström namnger polischefer som bör bytas ut

bodstromNYHET. Förra justitieministern Thomas Bodström vill göra genomgripande förändringar av polisorganisationen. I dag föreslår han att Stockholms länspolismästare Carin Götblad blir ny chef för rikskriminalen — och att Therese Mattsson sparkas!

Det är i sin blogg “Bodströmsamhället” som den förre justitieministern i dag föreslår omfattande förändringar av polisorganisationen.

Politikerbloggen publicerar här hela Thomas Bodströms inlägg — som kommer en vecka efter det uppmärksammade och spektakulära helikopterrånet:

Revirtänkande inom polisen har alltid funnits. Det är därför det är så viktigt att vi går över från 21 länsmyndigheter till en myndighet. Att ha nio olika enheter, som ska bekämpa organiserad brottslighet, är också dömt att misslyckas. Det är därför vi har förslagit att det ska vara en enhet som arbetar med det, vilket också brukar kallas ett svenskt FBI.

Nu har bråken mellan polisen slagit nya rekord. Som avslöjats och bekräftats de senaste dagarna saboterar nu rikskrim och polisen i Stockholm för varandra. Reaktionen så här långt från regeringen har varit att dom ska hålla käften – en uppmaning som dom verkar strunta fullständigt i.

Eftersom nu regeringen inte själv förmår göra annat än att svära lite till poliserna, och inte genomföra de förändringar av organisationen som är nödvändiga, vill jag komma med ett förslag till hur förbättringar kan göras med nuvarande organisation.

Låt Carin Götblad bli rikskriminalchef i stället för länspolismästare i Stockholm. På så sätt gifter man ihop de både rikskrim och Stockholmspolisen, de enheter som det nu råder fullt krig mellan. (Samma princip som när man förr gifte ihop kungahus ute i Europa för att undvika mera krig.)

SÄPO-chefen Anders Danielsson kan då överta Stockholm. Som tidigare länspolismästare i Skåne har han rätt erfarenhet och kunskap både om organiserad brottslighet och storstadsproblematiken.

Till SÄPO-chef måste man ta någon som har erfarenhet av just SÄPO. Annars är risken stor att den nya chefen blir bortkollrad av undercheferna. Det har vi sett förr om åren, t ex Jan Danielsson.

Slutligen måste nuvarande rikskrimalchefen Therese Mattsson få ett nytt bra uppdrag. Hon är allmänt kompetent, men hade problem redan från början med tidigare rikspolischefen Stefan Strömberg. På något sätt har hon aldrig hämtat sig riktigt och nu är det nog tyvärr för sent. Hon bör så småningom bli länspolismästare i Göteborg, men fram till det blir aktuellt måste hon ha ett bra uppdrag. Kanske internationellt, men i vart fall inte utredare på departemetnet som man blir om inget annat erbjuds.

Jag vill visa att vi i opposition kan vara konstruktiva och komma med förslag. Om regeringen följer de här förslagen finns det också en överenskommelse över blockgränserna, vilket är bra för kontinuiteten. Som det är nu kan det i alla fall inte fortsätta. Revirtänkandet och motarbetandet av varandra tjänar bara brottslingarna på.

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • http://www.tv.nu JP EriX

    Mycket bra sagt Bodström! Tydligt och rakt! Han är vår nya justitieminister från och med september 2010!
    tack

     

  • http://byabladet.wordpress.com/ Red

    Föreslår att Bodström sparkas! Jag menar, kan han sparka så kan väl jag?

     

  • DRJ

    Märkligt hur högt förtroende han har för Götblad, är hon partimedlem eller?

     

  • Jägarn

    Helt klart är att något måste göras med svensk polis så som det fungerar fnv kan det inte fortsätta. Vi måste få en polis som är på plats där brotten sker och på de tider då de sker. Om Bodströms förslag är av godo är jag inte tillräckligt insatt för att bedöma, men vi får se vad regeringen svarar. Å andra sidan så hände det inte så mycket på Bodströms tid i regeringen mer än att antalet poliser i aktiv tjänst minskade.
    Nu föreslår dessutom sossarna att buset skall friges efter halva strafftiden, hur nu det kan hjälpa till i kampen mot brottsligheten.

     

  • seekstromd

    Vad som är bra med Bodströms förslag är att det är ett förslag och inte gnäll som det brukar vara från oppositionen. Mer sånt här och Måna utbytt så kan de kanske bli ett jämt val.

    Sen skulle jag inte ha något emot att man gör som i Frankrike. Ge oppositionen minister poster. Rätt man/kvinna (är väll bäst att skriva så) på rätt plats är det bästa för Sverige.

     

  • www

    Det är väl ändå inte via bloggar som förslag till förändringar inom polisorganisationen ska läggas. Inte ens om det är Riksdagsman Bodströms blogg?

     

  • PS

    Menar han att alla poliser skall ledas på samma dåliga sätt från Stockholm? Verkar inte bra alls

     

  • Jan

    Varför har han förtroende för Götblad. Hon är ju chef för stockholmspolisen som läcker uppgifter?

     

  • Rospiggen

    Det är inte bara personfrågor. Polisens organisation är från 1965 med en förvaltningsmyndighet, RPS, och då 119 polisdistrikt med länspolischefer som fanns på länsstyrelserna. Nu har vi samma förvaltningsmyndighet men 21 självständiga länsmyndigheter. Hela organisationen måste göras om från grunden, det som var bra 1965 är inte bra idag.

     

  • Perry L

    I ett Sverige som styrs av sossarna bör tjänstemännen/kvinnorna ha rätt partibok. Det kostar inte många hundralappar att visa partiet att man är medlem. Medlemslistorna är dessutom hemliga !
    Så nu kan vi förmoda att K G är partimedlem ???

     

  • http://expressen.se Jan I Askersund

    Ja du milde! Bodström är väl den störste publikfriaren i modern svensk politik. Han försöker ta politiska poäng och tror att man inte genomskådar honom. Polisväsendet har väl inte fungerat sen “hundra år”. Regeringen har haft makten i 3 år, socialdemokraterna de sista 15 åren. Det var inte lätt o ta över den organisationen med polisbrist o annat för regeringen. Bodström är som en hal ål, Han är väl inte advokat för ingenting, tycker undertecknad!

     

  • Bodil

    Vet inte om jag skall skratta eller gråta ,sparka en chef och sätta in en sosse på den platsen hur tror Bodström att han göra det nu, han får vänta tills han är justicieminister.
    Med andra ord det blir aldrig Carin Götblad.
    Den gubben gick inte.

     

  • ola

    Ja man kan tycka vad man vill om Bodströms förslag men han kommer då med ett förslag. För den justitieminister vi har nu är ju totalt oduglig och som Bodil brukar säga helt outbildad.

     

  • Jägarn

    Rättsväsendet kostar 86 miljarder årligen och verkningsgraden kan räknas på ena handens tumme. Försvaret kostar 46 miljarder årligen och utfallet kan räknas på en halv tumme.
    Båda dessa organisationer sitter på resurser som den andre inte har till gång till ex.vis helikoptrar mm. Slå ihop verksamheterna till ett gendarmeri så kan vi kostnads effektivt möta den nya tidens krav.

     

  • Jan Hedvall

    Det är inte förvånande att Bodström nu söker efter poäng inför valet. Han skall ju möjligen bli den nya socialdemokraten. Ett i och för sig efterlängtat tillskott i rabatten.Det kan dock inte vara i denna fråga. Tvärtom! så tycks han falla in i den allmänna klagaosången från oppositionen: Allt är nu dåligt även det som vi ordnade under förra mandatperioden, men vinner vi valet så blir allt bra även det vi gjorde under vår mandatperiod. Den som lyssnade på riksdagsdebatten om näringspolitiken i morse ställer sig osökt frågan: Kan man lita på ett parti som alltiod ser fel i andras göranden och låtanden men aldrig hos sig själva? Polisen behöver reformeras, men inte genom påkomna angrepp på enstaka tjänstemän/kvinnor. Det lyser kreativitetsbrist omkring ett sådant handlande.

     

  • Arbetaren

    På wikipedia kan man läsa följande om Carina Götblad:

    “Carin Götblad är även känd för Polisens Heroin skandal på Gotland. Brottsprovokation av en av polisens infiltratörer som slutar med en rättegång där säljare framställs som köpare, bevis undanhålls rätten av åklagare och polis samtidigt som infiltratören vittnar falskt, döms men benådas senare av Tomas Bodström.”

    Hon blir alltså dömd i svensk domstol för att fifflat med bevis och dylikt, benådas av Bodström och nu vill han se henne som rikskriminalchef?!?!

    Detta borde väl ändå vara den stora nyheten, eller?

     

  • Bodil

    @Ola

    Jämfört med Dina sosseministrar och riksdagsmän är Bearice Ask välutbildad.
    1974-1975 Highschoolstudier i Ohio USA.
    1976 Gymnasieexamen
    1978-1979 studier i internationell ekonomi i Upsala.
    Den politiska kopplingen mellan Bodström och Götblad är solklar de är båda sossar och försöker nu stötta varandra.
    Det skall de inte lyckas med .

     

  • Jägarn

    Ola, vi kanske skulle ta och titta på Månas utbildning och arbetslivserfarenhet. Medelmåttig grundskola med ett medelmåttigt betyg = en trea. Arbetslivserfarenheten inskränker sig till biträde på Svenska Dagbladets personalmatsal. Imponerande för att vara en sosse, annars brukar erfarenheten inskränka sig till arbete inom Unga Örnar och SSU.

     

  • http://farmorgun.blogspot.com farmogun

    Stackars Carin Göthblad att blir indragen i detta :-(

     

  • Fatima

    Thomas Broström bra…men du bör ta ditt kast ochså angående privata företaget som gick med vinst…..det skall vi sossar hederliga inte ta betala.Politiker måste ta ansvar.

     

  • Kristian

    Helt rätt Bodström!!! Medan nuvarande justitieminister säger “Håll käften” kommer du med konkreta förslag!!!

    Skitbra jobbat Bodström!!!

     

  • Marc

    Bra boström, de här kommer bli skitbra!

     

  • Peter

    Vad är det för fel att sparka ut chefer, istället för att sparka dom snett?

     

  • Roger

    Hade Regeringen gått in och styrt hade hr Bodström anmält dem till KU och skrikit MINISTERSTYRE för full hals. Detta är f ö ett grundlagsbrott i Sverige. Det är dock anmärkningsvärt att Justitieutskottets ordförande så här öppet lägger sig i utnämningsärenden och då inte bara för att det är lättare att köra bilen från baksätet. Riksdagens roll är att stifta lagar, Regeringens att föreslå och genomföra genom reglerbrev till myndigheter som i sin tur ska arbeta självständigt gentemot både Riksdag och Regering. Detta i enlighet med lagstiftning som (s) drivit genom. M a o uppmanar nu justitieutskottets ordförande regeringen att begå lagbrott.

    Detta är inte så lite anmärkningsvärt och är i praktiken grund för att begära Bodströms avgång.

     

  • Eric

    Om det nu råder krig inom organisationen är väl knappast lösningen att låta dem byta jobb med varandra.

    Dessutom är det väl synnerligen olämpligt att justitieutskottets ordförande (dessutom tidigare justitieminister och den som varit ansvarg för att flera av dessa polischefer blvit utnämnbda) diskuterar personfrågor i media.

    Omdömeslöst och populistiskt är det minsta man kan säga.

     

  • http://polikerbloggen.se Maggan

    Konstruktiva förslag – var i texten, det är ju personangrepp!
    Rikskrim med en central enhet och åtta regionala enheter
    är redan idag ett svenskt FBI. Därutöver sker samarbete inom Sverige med åtta berörda myndigheter för att bekämpa grov organiserad brottslighet.
    I Sverige gäller samma lagstiftning till skillnad mot USA
    och dess stater med olika lagstiftning, därför ett över-
    gripande FBI med lokala kontor i olika stater.
    Rikskrims med fleras arbete dömt att misslyckas?!
    Poängen är förmodligen att nuvarande chefen för Riks-
    kriminalen inte delar Bodströms uppfattning om ett svenskt
    FBI. Det som behöver utvecklas är teknikdelen och där
    lär inte råda några skilda uppfattningar.
    Det skvallras och läcks till journalister av vissa anställda vid stockholmspolisen, inkl. länskrim, samt av någon/några vid Kronobergshäktet.
    Bodström anser att denna problematik konstruktivt kan lösas genom en omorganisation till en myndighet och ett FBI!!!!
    F.d. chefen för Säpo som får negativ kritik av Bodström,
    Jan Danielsson, lämnade Säpo av personliga skäl efter
    endast ett par år. Jan Danielsson avled i våras i cancer.
    Jag skulle önska att Bodström avslutat sina rader med ytterligare ett steg i tankegången: Polisen och medias
    läckor kan medföra risker för vittnen och få negativa följd-
    verkningar …, Här måste Polisen och Media vara betydligt mer ansvarsmedvetna om vad vittnen kan utsättas för.
    För övrigt: Rkc Therese Mattsson är en mycket kompetent chef och likaså är Beatrice Ask en synnerligen kompetent
    justitieminister med bl.a. bred kunskap om polisens verk-
    samhetsgrenar i bagaget, där är det verkstad (vard.språk).

     

  • Pete

    Om den mannen kommer till makten så kommer det att sitta övervakningskameror i varje gathörn innan nästa mandatperiod är över.

     

  • pumis

    jagarn!
    vi vill inte att busarn ska släppas efter halva tiden!
    I dom fall döds straff krävs , ska jag stödja det!
    falska tjuvar o lismande folk, ger vi inget för….
    bara rättvisa och solidaritet!!!!!!!

     

  • Anderson

    Det gör Du rätt i Bodström!
    Fast glöm inte de andra också bara!

     

  • CharlienB

    Det är väldigt märkligt.
    Ni borgare vill gärna framhäva hur välut bildade
    nuvarande alliansministrar är!. Hur kan de då trots sina brautbildningar misslyckats så kapitalt med allt de gjort sedan valet 2006?
    Vill Sverige ha en uranörstande stadsminister som styr en girig allians? Bodström har fullständigt rätt i det han skriver. Till skillnad från deborgerliga jagverbästaena härinne! Så har Bodström lång erfarenhet om detta. Beatrica Ask vet inte vad hon pyssslar med. Bodström blir med största säkerhet våran nästa justitieminister…..

     

  • Jägarn

    Ganska obildat av Charlie B att inte se hur bra och lyckad politik Alliansen för. Har inte Charlie förstått hur illa det hade gått om sossarna fått styra under denna enorma internationella lågkonjektur. Hur obildat är det att inte förstå hur illa det skulle gå för Sverige om de tre totalitära partierna kommer till makten 2010.

     

  • Maggan igen

    Hallå där, är det ny rubriksättning?

    Min tidigare kommentar var i vart fall till Bodströms förslag att genom bl.a. chefsbyten och avsked åtgärda läckor och skvaller inom polisverksamheten i Stockholm.

     

  • Tur.e

    Det är skönt när den ena sossen efter den andra gör bort sig med knäppa förslag och uttalanden!

    Nu kan vi läsa i pressen att ytterligare en sosse lämnar det sjunkande skeppet och det är ju inte den första. Vem blir det härnäst.

    De ersätts av gamla sossar som t ex Anna-Greta Leijon, det är bra det kan bara gå ännu mer bakåt nu för sossarna.

     

  • Charlieb

    Jägarn!
    Hur illla det går med borgerligt styre! Har vi återigen fått klara bevis för.
    Högre arbetslöshet!,utanförskap som skenar. Ett överskott på 75 miljarder har vänta till underskott på över 100 miljarder. Sjuka människor utförsäkras och får sin ekonomi i spillror. Ungdimsarbetslösheten är näst störst i Europa. Då vill regeringen låna ytterligare pengar för att sänka skatterna. Nya arbetarpartiet visar gång på gång att de fortfarande är det överklassparti de alltid varit. Varenda gång som dessa varit i regeringsställning så har de lämnat efter sig en ekonomi i misär och en skenande arbetslöshet. Detta är orsaken till att moderater aldrig får mer än 4 år vid makten. Att som jägaren påstå att detta är en lyckad politik! Visar bara vem som verkligen är obildad. En lyckad politik har aldrig en borgerlig regering lyckats med. Det slutar alltid med ökade klyftor och ekonomisk misär…..

     

  • Peter

    CharlieB; Syftar du på överskottet 2006? Det är inte första gången du ljuger om detta. Överskottet var då ca 17 mdr, kolla riksgäldens hemsida.

    Läste igår om att oppositionen vill höja taket i a-kassan från 18700 till 26100 per månad. Detta gynnar självklart de som tjänar mest. Kan inte ni sossar här inne förklara för mig hur det gynnar låginkomsttagarna?

     

  • Charlieb

    Peter!
    Inte ljuger jag inte.
    Alla som blir arbetslösa och som är medlem i à-kassan tjänar på detta. Avgiften för a-kassan skall också sänkas så alla har råd att vara med.
    Idag har över en halv miljon lämnat a-kAssan för att de inte har råd. Idag får du betala mer för en sämre försäkring. Med rödgröna blockets förslag betalar du mindre för en bättre försäkring. Men allt som är bra för de flesta är borgarna imot. De enda som räknas är överklassen. Resten är bara ett onödigt bihang som kostar pengar…..

     

  • Charlieb

    Jägarn!
    Pröva att skriva seriöst för omväxlings skull.
    Då kommeer dina inlägg inte att censureras heller. Det kvittar vad du försöker att påstå.
    Sanningen kan du inte ändra på ändå.

    Gör Fredrik Reinfeldt arbetslös så slipper du själv bli det…..

     

  • Arbetaren

    CharlieB, kan du tala om varifrån pengarna till den föreslagna höjningen av a-kassan kommer ifrån? Jultomten?

    Är det detta som ni sossar kallar för arbetslinjen? Vem fan vill arbeta om man kan få ut 26 000 kr i månaden utan att lyfta ett finger?

    Sossarna kommer att fortsätta förstöra detta land så att vi kommer att ha gått från att vara ett av Europas rikaste efter andra världskriget till Europas fattigaste.

    Välstånd skapas genom arbete, sossarna vill att det skall bli mindre lönsamt att arbeta (höjda skatter) och mer lönsamt att inte arbete (höjda bidrag). Arbetsmoralen behöver återupprättas i detta land, och det lär kunna ta generationer.

    Don’t spread my income, spread my work ethics.

     

  • Tobbe

    Arbetaren, knarkar du? inte en chans att en person på bidrag får ut 26000kr efter skatt, inte ens före, du kan ju hålla dig till sanningen och inte ljuga men klart, det är ju allt du gör på den här sidan!

    Peter, dom som tjänar mest har redan egen försäkring som täcker upp det över 18700 som försäkringskassan försäkrar, dom som tjänar dåligt eller är med i ett arbetarfackförbund har inte möjlighet att teckna en sån försäkring, läs på innan du uttalar dig! så ja det gynnar dom som tjänar lite.

    När det gäller hur Sverige har gått under borgerlig ledning så måste jag väll säga att det kunnat gått värre, dock tror jag att effekterna av detta kommer att ses mer tydligt om några år. Ni borgerliga snacka om hur jäkla bra Borg & c/o skött finanserna, plocka bort dom 100-tals miljarder dom fått in på att sälja ut statens egendom och lägga ned fungerande myndigheter och institut.

    Nej, kommer bli skönt med ett byte vid valet, främst för att jag inte vill att vår stadsminister ska tacka gud efter varje tal och för att jag inte vill att vårt land ska styras av en koalition där kyrkan ingår, kyrkan värdlens största mördare och förtryckare,.. hur fan kan man stötta det!?¿

     

  • CharlieB

    Arbetaren!
    Nu bevisar du med råge att du inte är insatt i politikens värld.
    Tror man som du att man kan få ut 26000 kr genom att gå på bidrag!
    då är det verkligen illa ställt! med kontakten med verkligheten.

    Välstånd skapas INTE genom enbart arbete!
    Välstånd och välmående skapas genom trygghet när sjukdom slår till och du inte klarar av att arbeta. Får du din ekonomi tryggad under tiden du är sjuk! är det mycket lättare att ta sig tillbaka till arbetslivet. Välstånd har aldrig och kommer aldrig att skapas genom att vräka pengar över en grupp och samtidigt trampa på och ta från en annan grupp.
    Kan man låna 10 miljarder till idiotiska skattesänkningar! så kan man låna pengar för att trygga välfärden och öka möjligheterna för nya jobb.
    Sossarna har aldrig velat att det skall vara mindre lönsamt att jobba.
    Tvärtom. Därimot vill de samtidigt att de som drabbatas av arbetslöshet och sjukdom får en dräglig tillvaro.
    Alliansregeringen brukar prata om rättvisa.
    Varför gäller inte den rättvisan alla människor som bor i Sverige?
    Fredrik Reinfeldt begick det största dödssynden på moderaternas partikongress.
    Han jämförde sig med Tage Erlander. Tage Erlander var en landsfader! och den bästa stadsminister vi haft. Fredrik Reiinfeldt står för allt som Tagew Erllander tog avstånd ifrån. Fredrik Reinfeldt vill bli en landsfader likt Tage Erlander! Något annan status än jubelidiot kommer aldrig Fredrik Reinfeldt att uppnå. Den senaste idiotin från Reinfeldts sida kom härförleden när han sa att han är possitiv till Uranbrytning i Sverige. Vad kommer härnäst? Kärnvapentillverkning och kärnvapenprov?

    Gör fredrik Reinfeldt arbetslös innan du själv blir det………..

     

  • Arbetaren

    Tobbe: “Arbetaren, knarkar du?”

    Det där kallas för ett ad hominem-argument.

    Tobbe: “dom som tjänar dåligt eller är med i ett arbetarfackförbund har inte möjlighet att teckna en sån försäkring, läs på innan du uttalar dig!”

    Hahaha!!! “Sex LO-förbund har redan tagit beslut om inkomstförsäkringar. Förutom Transport är det Livs, SEKO, Kommunal, Elektrikerförbundet och Handels. Tillsammans har de närmare en miljon medlemmar, en klar majoritet av LO:s medlemskår.”

    Källa: TV4 nyheterna

    Tobbe: “så ja det gynnar dom som tjänar lite.”

    Hur kan den som tjänar lite tjäna på att få betala högre skatt så att de med tidigare höga inkomster får mer i bidrag?

    Socialdemokraterna är ett parti för de arbetsskygga som vill leva gott på andras arbete.

     

  • Jägarn

    Charlie B skräder inte på orden när han kallar vår duktige statsminister för jubelidiot, det är förvånande att sånt dravel släpps igenom. När vi nu ändå är på denna nivå i Politikerbloggen så kanske vi kan få ett namnförslag på Charlie B:s store partiledare lunchmatsals biträdet Måna.

     

  • Tobbe

    Arbetaren: Majoriteten av “låginkomsttagarna” som är med i a-kassan har ingen möjlighet till skydd över 18700kr.

    Skattesänkningarna som sittande partier har genomfört har inte primärt gynnat låginkomsttagarna som dom gynnat höginkomsttagarna. Hela vårt skattesystem är korrup och skulle behöva göras om från grunden, att ha ett system där löner höjs i % och skatter dras i % är orealistiskt.

    Jag varesig backar eller talar för socialdemokraterna eller något av dom andra partier i den rödgröna röran, dock så tror jag att dom marginellt är bättre för Sverige, varför? för att dom bryr sig lite, bara lite mer om utstötta och svaga i samhället samt att deras politik, ivarjefall från 1980 och tillbaka stod för nått bra.

    Jag tror inte på att sälja ut gemensamma resurser och tillgångar till privata intressen som tar ut all vinst själva och kissar på alla anställda.

     

  • Angela

    Charlie B:”Gör fredrik Reinfeldt arbetslös innan du själv blir det………..” Och hur skall det bli bättre med SAP:s nyliberalism? Nyliberalism som nyliberalism! Nyliberalismen kommer nu att bli grundlagsfäst med Lissabonfördraget.

    Tala om för mig Charlie B hur SAP skall bedriva sossepolitik när de anammar nyliberalismen?

    Du lever verkligen i det förgångna Charli B(låsosse)! Lever du kanske fortfarande kvar på Erlanders tid? Och tror att det fortfarande är så i Sverige som på landsfaderns tid?

    Han var en klok man, Erlander, som sa nej till EG! Han stod för neutralitetspolitik, välfärdspolitik och var anhängare av nordiskt samarbete. Gud give att vi fortfarande hade haft en statsminister av sådan kaliber. Då hade vi sluppit militarisering och NATO, då hade vi fortfarande haft en välfärdsstat och vi hade varit en folkvald, suverän stat som samarbetat med de övriga nordiska länderna i stället för att vara en lydstat i en militariserad, inhuman diktatur!

     

  • Tobbe

    Angela: om du menar det du skriver här…

    “Han var en klok man, Erlander, som sa nej till EG! Han stod för neutralitetspolitik, välfärdspolitik och var anhängare av nordiskt samarbete. Gud give att vi fortfarande hade haft en statsminister av sådan kaliber. Då hade vi sluppit militarisering och NATO, då hade vi fortfarande haft en välfärdsstat och vi hade varit en folkvald, suverän stat som samarbetat med de övriga nordiska länderna i stället för att vara en lydstat i en militariserad, inhuman diktatur! ”

    Så måste jag säga att jag tycker att det var rätt bra skrivet! :) Dock så måste man ju säga att det borde vara allas vårat mål att få det dit, precis dit du beskriver i den texten! Så varför gå med i NATO, vara ett wannabe USA osv när vi kan vara oss själva!?

     

  • Jägarn

    Jodå Angela och förvisso Charlie B, Erlander har sagt många kloka ord, bla så sa han följande när han tillträde som statsminister ” jag är stolt över att få leda ett så homogent folk”. Det ni är något för pk-iterna att tugga på.

     

  • Angela

    Tobbe genom sossarnas försorg sänktes sjukförsäkringarna och pensionerna förskingrades! Tack vare sossarna finns det sjukpensionärer som lever under existensminimum! Sossarna spottade lika bra på de sjuka och arbetslösa som alliansen! Sossarna har vägrat ta bort karensdagarna i sjukförsäkringen. Varför månar ni om de bäst betalda i a-kassesystemet men vägrar sjukpensionärerna ett värdigt liv? SAP har fortfarande inget förslag på hur man skall kompensera och betala skadestånd till alla kvinnor (som fortfarande lever) inom främst offentlig sektor som fick betala priset för EU-Anschluss! Krismedvetande, hette det! Harmonisering, hette det! Charlie B(låsosse) kvinnor dog av ert “krismedvetande” och “harmonisering-till-EU iver! Ni förstörde deras liv, försatte dem i ohälsa och ekonomisk misär. En del överlevde inte.

     

  • Angela

    Vadå homogent? Det är ett värdeneutralt ord som kan syfta på vad som helst. Innebär det jämställdhet, jämlikhet, välfärd för alla, likvärdig utbildning, mindre klyftor osv så är det bra att sträva mot ett “homogent” mål! Ett mål där alla inbegrips i välfärden och värdiga liv!

     

  • Tobbe

    Angela jag håller med dig i att Sossarna efter moderaternas styre i början på 1990 talet endast har gått utför…

    Jag tror att en stor del i allt detta ligger på en människo nivå, man ser det runt om kring sig i samhället idag, ingen bryr sig om någon annan än sig själv o sin familj, det är hot o våld, människor är för annonyma i samhället och kan bara försvinna, tänker då främst på folk med psykosociala problem.

    Dock är detta defenitivt inget som högerpolitik råder sig på, socialdemokratin måste tillbaka till sina rötter, man måste få humanismen att gå föra kapitalismen i samhället.

    Idag är Sverige ett mycket trasigt land på väg att brytas sönder, det brinner i förorterna, reglerar av statliga “monopol” för att det står så i den kapitalistiska bibeln, inte för att det behövs, tänker då främst på besiktningen och SJ… det är ideella beslut som ligger bakom det endast.

    En annan bra sak att börja med skulle vara att ta bort alla styrkor under NATO befäl ute i världen och även gå ur EU. Kanske öka på antalet soldater under FN befäl istället.

     

  • ola

    2009-10-01 20:31 Bodil

    Få höra nu vad har Bearice Ask har avlagt för examen i juridik som är så höga?????
    Har hon högre studier än Bodström i juridik? Svara nu ja eller nej..

     

  • ola

    Jägarn.

    Nu hjälper det ju inte tydligen att ha höga studier som du påstår att Alliansen har. Siffrorna talar sitt eget språk.
    Arbetslösheten bland dom högsta i EU från att före 2006 varit bland dom lägsta. Utanförskapet ökar lavinartat sedan 2006. Skatter och avgifter har ökat för låginkomsttagare sedan 2006. Socialförsäkringssystemet rasar samman.
    Så är det så det blir när dom högstuderande sitter vid makten…Ja då hoppas jag att något köksbiträde tar över makten.

     

  • Tobbe

    haha kul Ola, missade att läsa Bodils o Jägarens inlägg om politikers utbildning, var väll lite som o kasta sten i glashus! :D hahhahaa

    Går det att vara sämre utbildad än Maud Olofsson? folk som inte backas av sådan nepotism som hon jobbar sällan med mer avancerade saker än städning eller som servitris.

    Jo fan,.. den sittande regeringen kan en hel del, sälja ut företag och tillgångar, förnedra sjuka o gamla, men fan dom kan inte skryta med att dom är högutbildade! :D

     

  • Peter

    Ola; “Skatter och avgifter har ökat för låginkomsttagare sedan 2006.”

    Hoppsan Ola, du råkade visst få med en liten lögn i ditt inlägg. Varför har ni sossar så svårt att erkänna att låginkomsttagare fått sänkt skatt?

    Så fort detta kommer på tal hänvisar ni till ökande kostnader i samhället som ändå äter upp den skattesänkning låginkomsttagarna fått. Ingen av er har hittills lyckats svara på varför situationen hade varit bättre för denna grupp utan skattesänkning men med ökande kostnader? Jag får det inte att gå ihop, så snälla Ola, CharlieB och ni andra. Förklara det för mig, jag kan ju inte vara den enda som undrar?

     

  • Jägarn

    Månas utbildning och arbetslivserfarenhet förbigås med en barmhärtig tystnad av sossarna här på bloggen, kanske bäst så.

     

  • Alexander Asklöf

    Varför ska Götblad kliva in i rampljuset igen. För mig så har hon lämnat offentligheten. Visst är hon länspolismästare i Sthlm men det räcker där. Det som är viktigt i sådan här situation är att det kommer in nytt och färskt blod som kan röra om i grytan. Det är viktigt och speciellt inom en statlig organisation.
    Alexander Asklöf

     

  • http://expressen.se Jan i Askersund

    Ja, det är märkligt Peter! Det är ju bara o fråga folk som har löner som räknas som låg-och mellanikomsttagare även om dom som är socialdemokrater. Dom har fått mer! Dessutom har pensionärer fått mer i år! Jag är sjuksköterska som varit pensionär sen 65 års ålder(2003). Jag har fått 400 kr mer efter skatt! Har ingen extra pension och jobbar inte extra! Detta förtiges av bl.a. PRO. Nästa år räknar jag med att få mindre. Det har bl.a. att göra med pensionsuppgörelsen som socialdemokraterna och de borgerliga gjorde upp om för en del år sen! Detta är fakta Ola!

     

  • Tobbe

    Det är väll ingen som säger att låg/medel-inkomsttagare inte fått sänkt skatt… men alla ska ju veta att höginkomsttagarna har fått störst sänkning i betalda skattepengar per år totalt. inte i % utan i faktiska pengar, och det är det som räknas.

    Att då säga att man sänker skatten för låg/medel-inkomsttagare är att ljuga, antagligen så sänker man skatten för alla, eller så måste man säga att vinnaren i detta är…. tada!!! höginkomsttagaren.

    Du Jan, sänkningen du fått kan nog förklaras mer på kommunal nivå eller på annat sätt, min farmor har fan inte fått några 400kr extra… föresten, dom 400kr, är det på årsbasis, läst att det visst är så man räknar sänkningar på pensionärernas skatter! för vaffan ska man skriva 33kr för?!

    Men det finns en baksida, jag är en av dom som tjänat, väldigt bra på sänkningarna för egen del, men vaffan skulle aldrig byta dom mot det förfall vi ser i samhället nu, Sverige sjunker stadigt på FNs lista över bästa länder o bo i och svaret på detta är bara att privatisera, fattar inte hur dumma en del Svenskar är, dom som föds med guldsked i röven och aldrig behövt ha det svårt, dom uppskattar inte det vi har haft i landet, utan bara klagar och tror att USAs väg är rätt väg att gå,.. ush för er!

     

  • Peter

    Tobbe; Jo, det är många av er sossar som påstår att skatten höjts för låginkomsttagare, Ola är ett exempel.

    Fortfarande inget svar på hur låginkomsttagare fått det bättre utan sänkt skatt?

    Kan ni sossar inse att det finns höginkomsttagare av en anledning, hårt jobb och satsningar på studier. Alla som vill kan studera och få studielån och bidrag. Om man nu väljer att arbeta som kassörska på konsum istället för att utbilda sig vidare är det just ett VAL man gjort. Då borde det inte komma som en överraskning att man inte är höginkomsttagare.

    Hur menar du att man skulle sänka skatten lika mycket i rena kronor för de båda inkomstgrupperna? Då skulle ju de som tjänar minst inte betala skatt alls. Rättvisa eller?

    Kul att höra vänsterfolk klaga på skattelättnaden för pensionärer när ni röstar på ett block som inte vill röra nivåerna. Ni går på Monas bluff när hon säger “Vi ska jämna ut orättvisorna och driva en mer rättvis skattepolitik”. Vad hon menar är alltså inte att skatten för pensionärer skall sänkas utan skatten på arbete ska höjas.

     

  • Tobbe

    Peter: Bara för att du är en kristen fundamentalist så behöver du inte kalla mig sosse… Jag backar vare sig Mona eller sosseriet eller den rödgröna röran, dock är den bra mycket bättre än fürir Rienfeldt och den blå axelmakten.

    Låginkomsttagare har fått det samma eller sämre, beroende på vilken del du har i samhället, om du är boende som par eller ensam osv. På sikt kommer alla låginkomsttagare det sämre.

    Peter, 99% av alla höginkomsttagare är det av en anledning, nepotism, inte för att dom är bättre, smartare eller bättre utbildade. Du är förblindad av kapitalismens bibel som dom följer stenhårt i USA och det är med största sannorlikhet dit du vill ha Sverige…

     

  • Peter

    Tack Tobbe att du hjälper mig bevisa min poäng genom att sänka nivån på debatten avsevärt.

    Du tror alltså att inte att det finns ett samband mellan utbildning och högre lön. Det kanske du ska berätta för de 285 000 personer som i dagsläget heltidsstuderar.

    Tänk vilken information du sitter inne på Tobbe, ett ont nätverk av höginkomsttagare som alla håller varandra om ryggen, tänk om det kom ut, vilket ramaskri det kommer bli.

    Svaret på hur låginkomsttagare hade haft det bättre idag med de gamla skattenivåerna fortsätter lysa med sin frånvaro.

     

  • http://expressen.se Jan i Askersund

    Nu lura jag dig Tobbe 14:36! Det var 400 kr i månaden efter skatt! Jag kan inte rå för det, Tobbe! och fler i min klass, vårdjobbarna måste fått det samma, Finns en kurva på datan ang. pensioner sen 1992-93! Där kan man se hur pensionerna “skiftat” även under år med socialdemokrater vid makten och Tobbe, glöm inte det här med bostadstillägg och x-tra tillägg för de pensionärer som har det sämre än jag har. Och bostadstilläggen åker upp 0 ner efter hur mycket skatt man betalar. Och på försäkringskasans sida kan du titta på olika exempel! Bostadsbidraget gör mycket för dom som har dålig pension. I år har det fresten höjts. Sen är det väl som med allt annat här i livet. Har man mindre i plånboken och kan tackla detta så tror jag inte det är dom som har det “sämst” av pensionärerna som klagar “mest! tycker en glad o nöjd pensionär!

     

  • Tobbe

    hehe Peter.. klart som fan att du tjänar på att studera i stort om du studerar rätt saker, men känner du rätt personer så är det rätt egalt om du studerar eller inte, då kan du utan problem rida räkmacka långt och tjäna cash, tro mig.

    Dock om du tar alla högutbildade som finns i Sverige som är arbetslösa(även långtidsarbetslösa) eller arbetar med “sämre” jobb än va dom är utbildade för utan att själva välja det så kan vi konkret säga att du inte alltid tjänar på att studera.

    Däremot kan jag säga dig att du har en 100% samband med att känna chefterna eller att slicka uppåt när det gäller högre lön.

    Jag tror deffenitivt att låginkomsttagare/medelinkomsttagare hade haft det lika som idag då dessa pengar man sänkt skatten med bara flyttas runt, högre kostnad på sjukhusen för besök, högra fack/a-kassa, högre bilförsäkring, nu snart så kommer ju högre kostnader för besiktning av bil mm. Sen tror jag även att skulle sossarna suttit vid makten så skulle man sett bra mycket mer åtgerder i samhället än va vi sett så här långt från denna lamslagna regering vi har nu! Låg/medel-inkomsttagaren är lurad, den rike skrattar hela vägen till banken! ;)

    Jan, kul för dig att det går bra, men lovar dig att så är inte fallet för alla det ska du veta!

     

  • Jägarn

    Är man sosse så är det eländes elände, fattigdom, sjukdom och arbetslöshet. Konstigt att inte sossarna lägger sig ner och dör, så slipper vi höra gnället.

     

  • Tobbe

    Jägarn, det är nästan så att man hoppas att det är någon nära eller kär till dig som blir riktigt sjuk, enda anledningen att jag inte gör det är att den personen antagligen redan mår dåligt bara genom att ha dig så nära, hört talas om empati? är det för mycket begärt att en moderat ska bry sig om någon annan än han själv?

     

  • Jägarn

    Tobbe, du har tydligen svårt att fatta att gnäll, gnäll och gnäll går till en viss gräns sedan tröttnar åhöraren på detta ständiga gnäll. Gör något, gör något åt din situation, förvänta dig inte att vi alltid kommer att se dig som ett vårdfall. Vi är helt enkelt trötta på detta evinnerliga socialistiska gnäll, inse att ni förlorat makten därför att ni har en sämre politik.

     

  • Tobbe

    Jägarn.. jag röstar inte på sossarna eller den rödgröna röran, förstå det, men du är ju så självupptagen att du inte hänger med, det har vi sett i alla andra trådar där du helt klart misslyckas att både läsa och förstå vad andra skriver till dig.

    Du lever efter en bibel, en ideologi som är både föråldrad och bevisligen totalt oduglig, din kapitalism du skyddar fungerar inte. Du är en fundamentalistisk blind förvirrad elak människa.

     

  • CharlieB

    Angela!
    Så kommer då lögnerna återigen.
    Inga pensioner har förskingrats.
    Därimot var ekonomin i stort sett körd i botten efter krisen i början av 90-talet.
    En kris som tre aktlörer har lika stor skuld till. Dock har bara en av dessa aktörer erkänt sin skuld i det hela.
    Tack vare alliansen så utförsäkras dessa förtidspensionärer helt och hållet idag.
    Tack vare alliansen så är det allmänt kaos på arbetsförmedlingen och försäkringskassan.
    Folk hamnar mellan dessa myndigheter och blir utan ersättning helt och hållet.
    Det finns inget som kan jämföras med den hetskatk som nuvarande regering driver på sjuka människor.
    Gå in på resurs på nätet om du inte tror mig.
    Sanningen är att du liksom andra borgare antingen har skygglappar sotra som ladugårdsväggar!
    Eller så struntar ni fullkomligt i alla de som fått sitt liv förstört pg a nuvarande regering.
    Nuvarande regering har misslyckats kapitalet med sin politik.
    Det enda de lyckats med är att öka klyftorna och förtrycket.

    Gör fredrik Reinfeldt arbetslös
    Innan du själv blir det…………..

     

  • CharlieB

    Angela!
    Du kan sluta ställa frågor om SAP och påståenden om nyleberal politik.
    Liberal politik ny eller gammal! har aldrig socialdemokrateran fört
    inte kommer de att göra det heller.
    Något annat svar än detta kommer du inte att få.
    Det går inte att svara på frågor som saknar substans helt enkelt……………

     

  • Angela

    Charlie B , Tala om hur SAP skall kunna föra sossepolitik när de anammat nyliberalistiska EU?

    Nyliberalismen blir grundlagsfäst med Lissabonfördraget! Sedan EU-anslutningen har SAP kört nyliberalistisk politik i regeringsställning! Aldrig hört talas om privatisering? Aldrig hört talas om utförsäljningar? Hur var det nu med Telia, Posten, SJ, Apoteket? Och Pysslingen? Och friskolorna. Och sjukvården? Hur var det med Lavaldomen? Arbetsrätten? Kollektivavtalen?

    Varför skulle jag sluta ställa frågor om det, Charlie B(låsosse)? Börjar det bli för jobbigt att sopa det under mattan?

     

  • http://expressen.se Jan I Askersund

    Men Angela! Vem har varit “stygg” mot dig! Eu är ju som ett rött skynke för dig! Inget är väl fullkomligt men nu börjar du bli fanatisk. Försök o förstå att det finns dom som inte håller med dig! Inte ens Vänsterpartiet vill gå ur Eu längre. Var hör du hemma på den politiska skalan?

     

  • Tobbe

    Asså jag håller med Angela, sedan 1990 så har socialdemokraterna fört en politik närmre det blå än det röda i den föråldrade klassning vi använder av partier.

    Vad jag inte förstår är varför inte socialdemokraterna och moderaterna går ihop och bildar regering, dom skulle kunna göra det i klar majoritet och utan att ha farliga partier med sig som KD, MP, C och för att inte tala om främlingsfientliga FP. Främst MP då som ställer helt orimliga krav i sin possition när socialdemokraterna styr. Detta skulle även göra att dom kan regera utan att behöva bry sig om uppstickarna SD.. men men.. SD, FP, FP, SD, samma lika…

     

  • CharlieB

    Angela!
    Antingen har du svårt att förstå vad man skriver!
    Elller så läser du inte vad jag skriver.

    Vi tar det en gång till för säkerhets skull.

    Socialdemokraterna har aldrig fört! och kommer aldrig att föra en nyleberalisk politik.

    Något annat svar kommer du inte att få.
    Man kan inte ge svar på frågor som saknar substans helt enkelt.

    Det är nog som Jan i Askersund skriver!
    Du börjar bli fanatisk………..

     

  • CharlieB

    Angela!
    Dravel har jag aldrig haft problem med att sopa under mattan.
    Du räknar uppen massa saker!
    Inget av det i stort sett har med Eu att göra.
    Kollektivavtalet fanns tex innan vi gick med i Eu.
    Likaså arbetsrätten.
    Friskolor har funnits länge. Dessa har mig veterligen inget med Eu att göra.
    Borgarna är för friskolor! Sossarna är imot friskolor där förtjänsten går ner i ägarens fickor
    istället för tillbaka i verksamhetn.
    Sossarna har aldirg sålt ut något inom sjuikvården.
    Därimot har många landsting samarbetat med privata vårtföretag.
    En vesäntlig skillnad.
    Visst har sossarna sålt ut Telia.
    Men aldrig har de pratat om att sälja ut precis allting av våra gemnsamma företag.
    Att sälja ut precis allting och privatisera. Det är liberal politik.
    Inte att sälja ut en liten del.
    Köp och sälj! är det något som låter bekant?
    Lite skillnad på att sälja och privatisera rubbet! och sälja en del! för att vid ett annat tillfället köpa in någonting annat.
    Fortsätt du att ställa frågor!
    Men vill du ha svår i fortsättningen! Så ställ frågor som har anknytning till verkligheten.
    Du verkar panikslagen över att Sverige är med i EU.
    De lär inte gå ur EU heller. Antingen får du emigrera till Norge
    eller gilla läget helt enkelt.

    Gör Fredrik Reinfeldt Arbetslös innan du själv blir det…………

     

  • Tobbe

    CharlieB: Bara lite nyfiken, vilken samhällsfunktion eller företag har socialdemokraterna “avprivatiserat” dom senaste 15-20 åren? Med tanke på att du skrev köp.. i “köp & sälj” om att sossarna sålt ut en massa!?

     

  • http://photoimagine.wordpress.com Imagine

    Tilläggas kan att Bodström i ett tidigare inlägg på bloggen talar om att ha den nuvarande justitieministern som i en liten Ask…
    På tal om torr humor.

    / Imagine

     

  • Johnny

    “Så kommer då lögnerna återigen.
    Inga pensioner har förskingrats.”
    Jasså?
    De 260miljarder Kaiser Göran snodde för pensionärerna då??
    Och som skulle betalas tillbaka?

     

  • Donsan

    Varför kan man inte byta ut övervaknings- och kontrollfreaken Bodström istället? – Han som går i USAs ledband och som kriminaliserade över 1,5 MILJONER hederliga svenskar år 2005 och som är ansvarig för den skandalösa rättegångsfarsen mot the Pirate Bay som skede efter hot och påtryckningar från USA – Bodström ägnade sig helt klart åt ministerstyre – men klarade sig undan – Han är främsta initiativtagare till IPRED inom EU och lurade hela justitieutskottet när han höll på – Det är inte för intet att man talar om Bodströmsamhället – Låt dig inte luras av hans fagra yttre! – Den mannen är en större fara för Sverige än några polischefer hit och dit

     

  • http://sv.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei Galileo Galilei

    Jag vågar satsa en middag på att övervaknings- och kontrollfreaken Bodström snart blir statsminister, om inte i det kommande valet, så blir det i det nästkomman val.

    @Donsan
    Tyvärr låter sig flertalet luras av hans fagra yttre och mytoman-mani.

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: