torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

Rödgröna arbetsgrupperna klara

Foto: Yvonne Åsell/SvD/Scanpix

Foto: Yvonne Åsell/SvD/Scanpix

GRUPPER. Några veckor efter utsatt tid är nu de arbetsgrupper som ska utforma en rödgrön regeringsplattform klara.

En söndag i början av december kom beskedet: Vi är överens.
Socialdemokraterna, miljöpartiet och vänterpartiet ska gå till val som en rödgrön allians.

Mycket mer än så blev det inte — då. De tre partierna är överens om att i regeringsställning skapa politik tillsammans, men vet inte riktigt vad. Därför beslutade man att tillsätta fem arbetsgrupper med uppgift att formulera en gemensam regeringsplattform.

På presskonferensen i december sades det att arbetsgrupperna skulle vara i full gång vid årsskiftet. Men årsskiftet kom och gick, utan några arbetsgrupper.

Nu är de slutligen klara. I början av februari ska gruppernas deltagare träffas för första gången på den anrika socialdemokratiska kursgården Bommersvik.

Gruppernas färdiga förslag dröjer dock. Först våren 2010, lagom till valrörelsen, får vi veta vad de rödgröna tänker göra efter ett eventuellt regeringsskifte. Men inte ens då är det säkert att det blir klara besked. För de tre partierna kommer också att gå till val med egna valmanifest. Tar man över regeringsmakten efter valet blir det förhandling från början igen — beroende på hur mandaten fördelar sig mellan partierna.

Såhär är de fem grupperna sammansatta:

Gruppen för jobb och ekonomi:

S: Tomas Eneroth, vice ordförande i näringsutskottet och Berit Högman, vice ordförande arbetsmarknadsutskottet

Mp: Ulf Holm, ledamot i arbetsmarknadsutskottet och Per Bolund, ledamot i näringsutskottet

V: Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson, Gävle och Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson, Stockholm

Gruppen för klimat och miljö:

S:Anders Ygeman, ordförande i miljö och jordbruksutskottet och Lars Johanson, vice ordförande skatteutskottet

Mp: Åsa Romson, doktorand i miljöjuridik ledamot i Stockholms kommunfullmäktige och Lennart Olsen, fd politiskt sakkunnig finansdepartementet, ekonom.

V : Wiwi-Anne Johansson, miljöpolitisk talesperson, Mölndal och Jens Holm, EU-parlamentariker, Stockholm

Gruppen för välfärd och rättvisa:

S: Ylva Johansson, vice ordförande socialutskottet och Veronica Palm, vice ordförande socialförsäkringsutskottet

Mp: Gunvor G Ericson, ledamot i socialförsäkringsutskottet och Lage Rahm, suppleant i utbildningsutskottet

V: Ingrid Burman, fd riksdagsledamot, Uppsala och Emil Berg, gruppledare i Sveriges kommuner och landsting, Linköping

Gruppen för storstadens utmaningar:

S: Mikael Damberg, distriktsordförande Stockholms läns partidistrikt och Anna Johansson, distriktsordförande Göteborgs partidistrikt

Mp: Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd i Stockholm och Kia Andreasson, kommunalråd i Göteborg

V: Anneli Philipson, kommunalråd, Malmö och Kalle Larsson, antirasistisk talesperson, Stockholm

Gruppen för en rättvis och hållbar värld:

S: Urban Ahlin, vice ordförande utrikesutskottet och Lena Hjelm-Wallén, bla fd utrikesminister

Mp: Annika N. Christensen, fd riksdagsledamot, ledamot i försvarsberedningen och Per Gahrton fd riksdagsledamot och EU-parlamentariker

V: Hans Linde, utrikespolitisk talesperson, Göteborg och Ulla Hoffmann, fd partiledare och riksdagsledamot, Tyresö

Utöver de fem grupperna kommer en intern grupp för gemensam planering att tillsättas. Hur den är sammansatt har man ännu inte offentliggjort.

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Farbror Stefan

    Det är verkligen hoppfullt!

    Först gjorde de upp om att ta upp kampen gemensamt om regeringsmakten – men först efter att (v) till slut sa sig vara för budgetreglerna och en ansvarsfull ekonomisk politik. Sahlin visade sig vara en benhård förhandlare – det behöver Sverige!

    Nu tillsätter de arbetsgrupper som ska bekämpa den gigantiska arbetslöshet de kommer att ärva efter Reinfeldts “skitår” (jobbgruppen). De har en grupp som t ex ska ta sig en de stora budgetunderskotten som Borg kommer att lämna efter sig, enligt KI hela 81 miljarder som försvinner (ekonomigruppen). När s, v och mp la sin sista budget ihop 2006 var ju överskottet hela 73 miljarder, men det sänkte ju Borg skatterna för ofinansierat. Han trodde det var en sedelpress, vilket misstag!

    De har en grupp som ska bekämpa klimathoten, det kommer i sig leda till nya jobb! De har en om utrikespolitik och en om storstädernas problem! Väl avvägt, bra jobbat!

    Det ger många många hopp och framtidstro att nu Sveriges största parti (s), tillsammans med de tredje största (mp) och fjärde största (v) visar sådan enighet!

    Men den blå alliansen äör verkligen ett sorgebarn: växande skulderm, växxande arbetslöshet, växande socialbidrag. Jag tycker nog att den rödgröna alliansen skulle kräva nyval snabbt så att kriserna inte kommer att vara bråddjupa innan de tar över!

     

  • Farbror Stefan

    Glömde: tydligen ska den blå alliansen nu tillsätta sju arbetsgrupper de också, enligt DN debatt i onsdags. men ingen vet vilka grupper, ingen vet vilka som ska ingå, ingen vet vad de har för tidsaspekter.

    Den blå allaisnen ligger klart efter. 1-0 till den rödgröna alliansen.

    Men: den blå alliansen hade först ledningen faktiskt ska erkännas om antalet arbetsgrupper som var klara, de hade en arbetsgrupp som kallades det finanspolitiska rådet som leddes av Calmfors.

    Calmfors är klar: han kom fram till att regeringen borde investera bort arbetslösheten, inte administrera den. han kom fram till att 50 000 jobb försvinner på grund av att regeringen inte gör något. Kanske därför regeringen nu tillsätter nya arbetsgrupper, när man inte gillar resultatet av den första?

    Nåja, det innebär alltså att den rödgröna alliansen nu leder och ligger före 1-0.

    I mätningarna då? När jag läser rubrikerna i tidningen verkar det nästa som den blå alliansen leder? Men jag tittar noga och ser att den rödgröna alliansen leder där också, med 7 procent ungefär.

    Då ska man veta att den blå alliansen vann valet med 2 procent mellan blocken 2006.
    Och vad vann regeringen på? Mer jobb ska vi ordna! Det var budskapet. Färre i bidrag ska vi ordna! Det var också löftet nummer två!

    Att möta väljarna 2010 med alla svikna vallöften blir inte lätt för den blå alliansen. Sätt igång och jobba ni också i era arbetsgrupper, det duger inte med en DN debatt!

     

  • Dennis

    Kan inte förstå varför man ska ta med sig Vänsterpartiet som så uppenbart fortfarande är kommunister. Det skulle vara som om alliansen skulle ha med SD, att ta med Kommunister eller rasister tycker jag är hemskt. Det finns dom som verkar tro att VPK inte är kommunister.

     

  • Tina

    Dennis
    Fredrik R har inte sagt att han inte ska sammarbeta med SD.
    Ingen skulle bli förvånad om han gjorde det.

     

  • Johan

    Deras enda mål är att Sverige hamnar ljusår efter alla andra utvecklade länder. Sverige kommer verkligen bli den sista sovjet-staten om dessa dårar vinner något val..

     

  • Arbetaren

    Fler människor har dödats av kommunister än alla krig på jorden tillsammans. Svenska folket kommer att straffa socialdemokraterna för att de vill ha ett så nära samarbete med V.

    Lars Ohly och Mona Sahlin kommer antagligen att bli valvinnare åt Alliansen.

    Det är alldeles utmärkt att Alliansen sätter lite press på kommunisterna och socialisterna så att svenska folket får något att ta ställning till i valet. Kommunisterna har ju inte alls varit pigga på att ge gemensamma besked med de andra partierna. Faktum är ju att v+s+mp har diametralt helt olika uppfattningar i många frågor. V och mp hatar varandra, nåväl, för att vara rättvis så hatar ju de allra flesta människor kommunism, så det är inte så konstigt.

    Frågan är vilka av de av FN deklarerade mänskliga rättigheterna som vi kommer att få se inskränkningar på under en auktoritär vänsterregim med Lars Ohly och Mona Sahlin?

    13.1 Var och en har rätt att fritt förflytta sig och välja bostadsort inom varje stats gränser.

    Här har S deklarerat att de vill införa kommunarrest för flyktingar. (Antagligen ett förslag som gillas av SD också)

    16.3 Familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället och har rätt till samhällets och statens skydd.

    Sk “individualiserad” föräldraförsäkring strider direkt mot att “familjen är den naturliga och grundläggande enheten i samhället”.

    17.1 Var och en har rätt att äga egendom, både enskilt och tillsammans med andra.

    V är av en diametralt motsatt uppfattning. V anser att staten skall stå för allt ägande av produktionsmedel.

    17.2 Ingen får godtyckligt fråntas sin egendom.

    S har deklarerat att de avser att dra tillbaka apoteksreformen, och att endast staten skall få äga apotek.

    S+V kommer alltså att på flera punkter gå emot de av FN deklarerade mänskliga rättigheterna.

    Tina: S tar hjälp av sd i lokalpolitiken trots löfte

     

  • Freddy

    Det var på tiden att detta besked kom. Då återstår resten, att börja forma en trovärdig valplattform och där S+V+MP är rungande överens och eniga angående politiken. Klart som tusan att Borgarpacket måste bort! KD kan vi nog redan nu börja räkna bort, jag tror inte dom kommer att klara 4% spärren, kanske Centern också kommer försvinna? Jag kommer att följa S+V+MP:s vidare och hoppas verkligen att dom kan framstås som trovärdiga inför svenska folket!

     

  • Frk

    Är det inte intressant att nationalekonomen Östros inte ska ingå i gruppen som tar fram ny ekonomisk politik? Mycket fascinerande.

     

  • http://daniel.alsen@tv4.se Gretchen Meyer

    Alliansen är numera ett parti, U.P.A. De Röd-Gröna är tre partier som ska komma fram till en rättvis och ansvarsfull politik för Sverige. Det gäller att både ge och ta. Det lyckas de säkert med.

     

  • Mr M

    Tina: Om alliansen kommer ta in sd som länk efter nästa val, så är det inte värre än att s ger minsterposter till ett parti som hyllat massmördare och brödköer. Du och dina anhängare avsäger er all rätt att kritisera sd, så länge ni inte uppmanar väljarna att hellre rösta borgerligt än på v. Den saken är säker!

     

  • Farbror Stefan

    Som jag skrev i går – mycket hoppfullt att arbetsgrupperna i den rödgröna alliansen nu rivstartar, medan den blå alliansen bara annonserat sju arbetsgrupper på DN Debatt. Men den blå alliansen vet man ännu inte mycket om, vilka som ska ingå i deras arbetsgrupper är mörkat för oss alla än så länge. När den blå alliansen träffades i Varberg, lovade de att dessa arbetsgrupper skulle tillsättas hösten 2009. Det verkar som att de inser att de håller på att springas förbi av oppositionen, så nu blev det lite fart redan i början av 2009….men än så länge inget konkret.

    Jag tror att det finns tre förklaringar till att den blå alliansen inte kommer igång som de egentligen borde.

    1. Att det blev tvärtom i Sverige under deras ledning, jämfört med vad de lovade 2006. Det tar på självförtroendet, självklart, hos en regering som i varje debatt, varje annons, varje uttalande, varje flygblad sa: “Vi lovar jobb före bidrag”. När de blev tillfrågade, hur jobben ska skapas sa de att ett avdrag på skatten och en försämrad a-kassa skulle göra jobbet. Nu har detta avdrag på skatten och en försämrad a-kassa funnits i två år, då blir det i stället 250 000 människor enligt Svenskt Näringsliv som förlorar jobbet. Arbetslösheten växer lavinartat. Då blir det i stället växande bidragsköer i över hälften av landets kommuner, enligt myndigheterna. Att lova en sak, och det blir tvärt om! Det är en rysare för varje regering, och det sinkar naturligtvis de nya arbetsgrupperna för den blå alliansen. Nu växer budgetunderskotten också lavinartat – Anders Borgs värsta mardröm. Men varför sänkte han då skatterna med 80 miljarder utan finansiering, det var ju exakt den summa han ärvde i överskott från s, v och mp!..

    2. Oenigheten. Det räcker att slå upp dagens tidningar, t ex Svenska Dagbladet, så förstår man hur oeniga den blå alliansen egentligen är under ytan. Det kommer att ta mycket tid i den blå alliansens arbetsgrupper att komma över splittringen – nu ska de sjunkande skeppen Kd (2,5% av väljarna) och centern (knappt över 4%) börja profilera sig, hur ska det gå. Så här ser problembilden ut för stunden – allt detta träter den blå alliansen om:

    obligatorisk a-kassa (se dagens SvD)
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2338745.svd

    Energipolitiken (se även där dagens SvD)
    i korthet vill centern lägga ner kärnkraften i takt med att man bygger vind och bioenergi, folkpartiet vill i stället bygga ny kärnkraft, Kd vet inte och moderaterna vill som folkpartiet men vågar inte säga det rent ut. Detta ska lösas ut, och sen ska oppositionen bjudas in enligt löften från Maud O. Centern säger att den blå alliansen ligger i förhandlingar, men folkpartiet avslöjar i dag att inga samtal pågår… En lögn avslöjad idag. Som sagt, det börjar bli brådis.

    Listan är ännu längre än så, den blå alliansen är splittrad i bland annat följande frågor:

    Arbetsrätt, konfliktregler, där centern vill försämra Las för ungdomar men också generellt. De andra säger nej.

    Utrikespolitiken, NATO vill folkpartiet gå med i, inte de andra. Euron vill folkpartiet gå med i/rösta om nästa mandatperiod, den andra borgerliga är blandade. Den rysk-tyska gasledningen splittrar där Bildt säger ja, centern nja, folkpartiet klart nej. Försvaret splittrar inom modertarena samt mellan folkpartiet och de andra.

    Familjepolitik, könsneutrala äktenskap, där kd är i uppror efter att ha blivit överkörda och snart kommer insemination för singlar upp i riksdagen. Vårdnadsbidraget ligger och skaver…

    Skatter, värnskatten vill fp avskaffa snabbt. Moderaterna vill ha den kvar, men bort i framtiden men oklart när. De andra vet inte. Kd vill avskaffa fastighetsskatten, inte bara döpa om den som det blev nu.

    Miljömålen, centern står mot de andra. Moderaterna tycker denna målkatalog är krånglig, medan centern vill gå vidare med nya miljömål. Mest trassel just nu kommer definitionen av miljöbilar skapa, där centern vill tvinga igenom något som de andra tycker är krångel. Miljöbilspremiens vara eller inte vara splittrar också, just nu när den behövs avskaffas den…

    Bensinskatten, Kd vill profilera sig men de andra vill inte sänka skatten när regeringen precis höjt den.

    Järnvägsutbyggnaden, centern vill ha snabbtåg och utbyggnad.Folkpartiet och moderaterna tycker att tåg är för dyrt och vill ha vägar i stället. Själva klimatberedningen sprack på borgerlig oenighet, medan de tre oppositionspartierna var eniga. NU skjuter regeringen upp sin klimatproposition. Först lovades oktober, sedan årskiftet, sedan mars… Splittringen stor.

    FRA och IPRED vet ni redan om, den splittrar de borgerliga till och med inom partierna.

    Hur ska den blå alliansen komma ur detta helskinnat? Retoriskt lever de just nu på att påstå att den rödgröna alliansen var splittrad, inte kunde enas – men nu börjar det omvända scenariet snart bli tydligare och tydligare.

    3. Sjabblet inom Kd. Tänk er själva: regeringen ar släppt in ett litet parti med extrema åsikter i familjepolitik, i abortfrågor och annat. De är små men ändå sjupt splittrade. Just nu pågår detta debacle inför öppen ridå. Hur ska den blå alliansen kunna enas inbördes mellan fyra partier med detta Kd som håller på att förgöra sig själva, kanske spricker i två partier?! Detta Kd har dessutom just precis i en dålig timing blivit överkörda av de andra tre borgerliga partierna om könsneutrala äktenskap som snart ska röstas om i riksdagen…

    Där har ni den blå alliansen just nu…

     

  • Farbror Stefan

    Arbetaren kopierar Björklund och Maud O i rikdagsdebatten och pratar på om kommunismen…

    1. Inget parti i riksdagen i dag är kommunister. Det där kommer inte fungera. V är landets fjärde största parti i mätningarna.

    2. Den stora frågan är fascisterna/rasisterna, dvs SD. Ska moderaterna och de andra i den blå alliansen samarbeta med SverigeDemokraterna eller inte om de kommer in 2010? Svara på frågan. Detta borde de reda ut, det är dags att ge besked!

    3. Att Kd är insläppta i den blå alliansen var ett historiskt misstag av Reinfeldt. Nu kommer sjabblet i detta värdekonservativa parti förfölja regeringen. Gör inte samma misstag med SD som med KD – ett tips från oss som ser på hur spricakn vidgas mellan blåalliansens partier och inom för var dag.

    4. Om svensk politik nu ska handla om politiska partiers historia, med tanke på att kommunisterna i VPK nu ska försöka göras till samma parti som dagens V. Svara då på följande ärorika högerhistoria:

    - varför var moderaterna, högerpartiet som det hette, emot kvinnlig och allmän rösträtt?

    - varför har moderaterna motsatt sig alla välfärdsreformer sedan andra världskriget?

    Slutsats: är det rätt av folkpartiet att samarbeta med ett icke-demokratiskt parti som moderaterna? Er historia förskräcker, så ett annat tips: Dont go there… Centerns mörka historia har jag inte ens nämnt…

     

  • ÄRRHÅ

    Funderar extra mycket över gruppen “för en rättvis och hållbar värld”. Ska V få makten över den delen går vi nog en otäck framtid till mötes med svenskt stöd till organisationer som Hamas och regeringar som den på Kuba.

    Även om Lars Ohly numera hävdar att Kuba är en diktatorisk enpartistat finns det många inom partiet som fortfarande ser det som ett ideal Sverige borde följa efter.

     

  • Bodil

    Freddys är ett exempel på kommunisters och socialisters
    språkbruk.
    Det finns många exempel på det genom historien.

    SATANS MÖRDARE,KAPITALISTJÄVLAR,DIREKTÖRSFICKOR ,och liknande epitet
    Det är väl för mycket begärt att det skall bli bättre med en hysterisk konstellation av S+K+MP.
    Vad vi stackas väljare skall behöva utstå i framtiden bekymrar i varje fall undertecknad.

     

  • Farbror Stefan

    Bodil, du skriver om utrikespolitiken med s, v och mp – och målar upp något svårbeskrivbart konstigt som ska inträffa. Men svara i stället på vilken utrikes- och säkerhetspolitik vi får med den blå alliansen nästa mandatperiod?! Där är osäkerheten stor!

    Får vi euron som folkpartiet vill? Då försvinner kronan, allt blir dyrare och finanspolitiken kan inte styra vid kriser. Eller får vi inte euron, som centern lutar åt. Eller fåpr vi bara en “diskussion om euron” som Kindberg Batra från (m) efterlyst? Vad gäller?!

    Får vi NATO-medlemskap som fp kräver? Det innebär enligt paragraf fem att vi ska gå i krig om något händer ett annat NATO-land. Vad gäller? Ja ewller nej till NATO, här finns fyra svar inom regeringen.

    Får vi nedsk’ärningar på försvaret, som Anders Borg driver, eller mer pengar till försvaret som folkpartiet driver?

    Får vi den rysk-tyska gasledningen på vårt territorium, som Bildt vill, eller inte som Carl B Hamilton, folkparteit vill? Det avgör om vi har rysk militär inpå knuten i Sverige och gör EU mer beroende av rysk GAZPROM-gas.

    Ska jag fortsätta? Det är verkligen hemska saker vi riskerar med fortsatt blå allians i utrikespolitiken. Ingen vet vad som gäller, splittring i just de tre stora utrikesfrågorna.

     

  • Bodil

    Farbror Stefan Du bekymrar Dig alldeles i onödan.
    Får vi Euro så är det enbart positivt för oss svenskar.
    Får vi Natomedlemskap så är det också positivt .
    Får vi gasledningar till Sverige så är det på grund av nödvändighet och inget annat.
    Får vi nedskärningar i försvaret så är det motiverat.
    Det är nämligen inte kommunister och socialister som regerar nu utan välutbildade seriösa liberala politiker som arbetar för ett bättre Sverige.
    Det förtjänar vi svenskar efter alltför många år med sossestyre och vanstyre som medfört nivellerade skolor och människor i utanförskap dolt i omotiverade pensioner.

     

  • Freddy

    Låt oss nu vara förnuftiga samt tala klarspråk, det finns inget svenskt riksdagsparti som är kommunistiskt! En del okunniga försöker envist hävda att Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti och det får i så fall stå för deras personliga uppfattning och har inget med verkligheten att göra. En viss ”Barbro” antydde förövrigt att jag skulle vara kommunist. Ingen har någonsin kallat mig för kommunist tidigare och jag måste bara gapskratta åt sådana antydningar! Men jag måste i alla fall säga att jag faktiskt gillar Ohly som människa och han är en mycket kunnig samt skicklig politiker och debattör och vad jag vet så är han riksdagens skickligaste debattör, dessutom så får han medhåll av väldigt många när det gäller tal om välfärd, orättvisor, försämringarna av socialförsäkringssystemen som blivit totalraserade sedan borgarna tog över makten, vilket han har sant i. A-kassan är totalraserad sjukförsäkringarna likaså och mycket mycket annat. Läste också att Folkpartiet samt Centern har börjat svamla om Obligatorisk A-kassa igen, trots att det är ett avslutat kapitel för Borgarpacket. Man kan ju inte börja tvinga dom av svenska folket som av olika anledningar inte vill vara med i fackets A-kassa att ansluta sig till en betydligt dyrare och sämre A-kassa mot sin vilja, tala om att dom är ovanligt korkade. Nä jag tror att det blir bäst för alla att S+V+MP återtar rodret 2010 om det ska bli nån solidaritet samt rättvisa i detta land. Men dom kommer att få det jobbigt och besvärligt, det är ju så mycket som Borgarna hunnit förstöra. Aldrig mera en Borgerlig regering!

    Tack för ordet

     

  • Farbror Stefan

    Bodil,

    Gasledningen är den “välutbildade ” Putin som vill ha, plus moderaterna. Dels har du fel i sak, dels är poängen att ingen vet hur det blir med den blå alliansen, den är djupt splittrad.

    NATO är inget välutbildat projekt det heller, det är en krigsförande part som alliansen inte kan ge besked om vi ska vara med i eller inte. Den ena säger si, den andre så.

    Bekymra dig mer Bodil över euron, det blir dyrt, onödigt riskabelt för Sverige. Och poängen är, den blå alliansen ger inget besked!

     

  • Freddy

    Först en rättelse:
    (Bodil hette hon som kallade mig kommunist)

    Klart som tusan att vi som tillhör majoriteten av Svenska folket ska göra vår plikt och rösta bort detta Borgarpack innan dom hinner fördärva, rasera samt totalförstöra allt som vi gemensamt har slitit för att bygga upp! Jag anser att deras skattesänkningar som dom infört kanske låter bra, men inte om det ska ske på dom sämst ställdas bekostnad, för ni vet väl att det är dom som är arbetslösa, sjuka, pensionärer och andra som får det sämre för att vi andra ska få sänkt skatt. A-kassan är totalförstörd, sjukförsäkringen är också förstörd.
    Jag skäms att få det bättre genom sänkta skatter när jag samtidigt vet att det är dom sämst ställda som får och som har fått finansiera allting genom sänkta ersättningsnivåer och andra försämringar mm. Jag sa det förra gången som Borgarna satt och regerade och så när höll på att försätta Sverige i konkurs och när vi fick drygt 500.000 arbetslösa på nolltid och räntan flög upp till 500% Och jag säger det gärna en gång till. Aldrig mera en Borgerlig regering! Det tog drygt 7 år för den socialdemokratiska regeringen att städa upp efter Borgarnas totala misslyckade politik, det var då på 90 talet som detta hände och det glömmer vi aldrig vi som fick uppleva vad detta innebar med nedskärningar, masskonkurser och annat elände. Därför så säger jag bara, passa er djävligt noga för att låta er luras av Borgarna en gång till. Det kan ”faktiskt” hända igen det som hände på 90 talet! Detta hände ju på 90 talet och det ska väl mycket till om det kan upprepas under detta sekel. Intressanta diskussioner och hoppas det går bra för S+V+MP framöver så vi kan få regeringsskifte 2010.

     

  • Mr M

    Freddy:
    Det krävs inte många hjärnceller för att förstå att kommunism och planekonomi endast leder till diktatur och svält. Detta borde d.v. vpk-ledning insett efter första besöket i någon av de forna kommunistländer. Och plockat bort K-et och uppmanat alla friska människor att inte kalla sig kommunister. Men icke! Det var först när skiten rasade som vpk “plötsligt” blev v. Efter att i trefjärdedels sekel kramat och gullat med massmördarna. Varför kom förändringen först då? Och det är detta som v har att leva med, och som aldrig skall förglömmas. Och som gör att vi alla har en skyldighet att se till att v hamnar där de sedan länge hör hemma: på historiens sophög. Men tyvärr är sossar så maktgalna att de är beredda att ge ministerposter till detta vidriga parti. Som knappast fått bort blodet från händerna.

    Farbror Stefan: Fascister/rasister? Var i sd partiprogram står det något som antyder detta? Däremot är anhängarna farliga och har just rasiståsikter. Detta kan då jämföras med Vänsterpartier som i partiprogrammet inte har någon rasism, men bland anhängarna finns de klart många rasister. Skillnaden är att s går till val på att ge ministerposter till v, alliansen går inte till val med sd-samarbete!

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    I en perfekt värld finns det inga avundsjuka giriga falska personer. Frågan är står dessa personer till höger eller vänster? Har någon här sett en vänsteranhängare leva som man lär? Någon?

     

  • Arbetaren

    Alla riksdagsledamöter för vänsterpartiet som jag känner till (med undantag av Lars Ohly som kapitulerade inför massmediatrycket och slutade kalla sig för kommunist) kallar sig för kommunister.

    Många av vänsterpartiets medlemmar är med i organisationer som svensk-kubanska föreningen och svensk-koreanska föreningen.

    Vänsterpartiet legitimerar antidemokratiska organisationer

    Vänsterpartiet förnekar inte att deras medlemmar är kommunister och att de drivs av kommunistiska ideal. De enda som förnekar detta är en del sossar.

    Ali Esbati, ordförande i vänsterpartiets programkommission (2004-2008), huvudförfattare av v:s partiprogram, beskrivs väl bäst som en riktig hardcorekommunist. Står t ex bakom demokratiuppropet som syftade till att skänka pengar till olika paramilitära marxist-leninistiska revolutionära grupper som PFLP och FARC.

    Att stoppa huvudet i sanden som många sossar nu gör för att legitimera sitt samröre med kommunister, gör inte V till ett ickekommunistiskt parti. Uppenbarligen helgar ändamålet medlen, till och med samröre med de värsta medlöparna till historiens största massmördare skall nu legitimeras av sossarna.

    Sossarna har ju haft sina egna medlöpare som Olof Palme som diggade Castro och Birgitta Dahl som diggade Pol Pot. Mycket av detta är beskrivet av Per Ahlmark i Vänstern och tyranniet – det galna kvartsseklet.

     

  • http://www.zarahleander.blogg.se Janne

    Det kommer ta lång tid att reparera alliansens djupa fåror mellan grupper som har det bra och de som har det jävligt. Alf Svensson har så rätt när dömde ut denna folkföraktande regering. Tur att tiden går fort så vi får rösta bort penningdyrkarna.

     

  • Nöjd med Alliansen

    Mycket bra! Söderfallet inom rödgröna röran kan nu äntligen visas upp i ljuset på allvar. Jag har längtat efter denna dag!

    För var dag som går ökar svenska folkets förtroende för regeringen och misstron mot oppositionen….

     

  • http://foretagsammoderat.blogspot.com/ Olah Öretngren

    Vänstern, sossar och miljöpartister samlar sig under hammaren och skäran!!! Kan verkligen vanliga Svenssons känna någon som helst sympati för de röda idag?

     

  • fredrik rahm

    Nån mer än jag som tror att Östros numera är petad eller på väg att bli detta?

    1 det har varit väääldigt tyst senaste månaderna ifrån han

    2 en ekonomiskt “ansvarig” som inte får vara med i den “ekonomiska” arbetsgruppen.

    sosse man’er frys ut, peta..

     

  • Rospiggen

    Farbror Stefan

    Gasledningen i Östersjön kan bli ett politiskt hot mot “de gamla sovjetsatteliterna” Om gasledningen i Östersjön kan förse Europa med gas kan ryssarna elegant strypa gasen till sina gamla lydriken och tvinga in dem inom kommunismens ramar igen.

    En svensk regering med företrädare för vänsteralliansen kommer förmodligen att vrida politiken mot vänster i stället för att vara i mitten. Det är trots allt varmare i mitten är i ytterkanterna, oavsett höger eller vänster. men ideologin kräver nog en kraftig vänstervridning.

     

  • Hedvig

    Gasledningen genom Östersjön, har tydligen några vänner här på sidan. Bodil, Rospiggen m fl. Samma personer brukar berömma regeringen, och det gör ju att man blir lite orolig att denna fråga nu ska avgöras positivt av moderaterna, att de säger ja till gasledningen.

    a. gasledningen förstör miljön i Östersjön
    b. gasledningen ger Putin/Ryssland chansen att söndra och härska i vår närhet
    c. gasledningen gör att vi får rysk patrullerande trupp i närområdet
    d. gasledningen ger Ryssland möjlighet att inleda ett energi-spel/krig genetmot EU
    e. EU blir mer beroende av fossil gas, inte mindra med denna ledning

    Vad är det som lockar (m) med denna gasledning!?

     

  • Mr M

    Hedvig: För fjärde gången: Har kd lämnat regeringen? Som du påstod att de skulle göra, när de fick vika sig för det könsneutrala äktenskapet. Eller körd du en “Charlie”, och ljuger?

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/ Simone

    Ja, det är väl bättre att det tar nitton dagar längre än att man börjar på nyårsafton och det viktigaste är väl att det blir ordentligt gjort? Känner stor tillförsikt att detta blir ett bra samarbete där man har lång tid på sig att arbeta fram en hållbar strategi inför nästa val.

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    Ser att Simone är tillbaka med sina klarsynta inlägg. De röda är körda S får inte ens 36% i nästa val de kommer bråka ihjäl sig! Nu blir dessutom Bodström KU anmäld

     

  • Rospiggen

    Hedvig
    Så här skrev jag:
    “Gasledningen i Östersjön kan bli ett politiskt hot mot “de gamla sovjetsatteliterna” Om gasledningen i Östersjön kan förse Europa med gas kan ryssarna elegant strypa gasen till sina gamla lydriken och tvinga in dem inom kommunismens ramar igen.”
    Jag kan inte se att jag är positiv till den, inte av kommersiella skäl men klart politiska. Jag återupprepar att jag tror att ledningen har mer ett politiskt syfte än syftet att förse EU-länder med en gas som dessutom troligen är på upphällningen.
    Sedan kan Du ha rätt i att jag är orolig för en kraftig vänstervridning av svensk politik. Man borde, enligt mig, samla sig i mittfåran men det är inte troligt att man gör det varken från höger eller vänster.
    Beträffande “rysk patrullerande trupp” så finns den där redan nu, Sverige äger inte Östersjön och vi kan inte agera mot sådant som sker utanför våra gränser, visserligen något inom vår ekonomiska fiskezon men inte mycket.
    Glöm inte heller att det var DIN regering med GP i spetsen som gav tillståndet för en förprospektering av ledningen.

     

  • Ola

    Tänk om vi någon gång får reda på vad Alliansen ska komma fram till för politik som dom tänker föra. Men det blir säkert som 2006 års valrörelse. Dom lovar en massa saker och sedan när dom vunnit valet så blir det tvärt om.
    Och nu är dom ovänner om försvaret… Vem ska man lyssna på Björklund eller Försvarsministern..

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/ Simone

    Folkpartiet har ju i alla fall förklarat sin linje framöver – NATO, USA, kärnkrafterk och upprustning. Tror inte det är ett direkt vinnande koncept. Möjligtvis kan man locka tillbaka lite “nymoderater” som ätits upp av moderpartiet.

    Nu återstår det att se vad Centerpartiet, Kristdemokraterna och Moderaterna kommer fram till när de ska delge oss sina framtidsvisioner.

    I relation till alternativet är nog det röd-gröna alternativet något mindre extremt. Man kan försöka damma av det gamla kommunistspöket men det klingar lite falskt när man samtidigt talar om NATO och upprustning? Undrar vem som är krigisk?

     

  • Arbetaren

    Sossen och lögnaren Ola spyr ut sin lögner igen för att sprida sitt gift:

    “Tänk om vi någon gång får reda på vad Alliansen ska komma fram till för politik som dom tänker föra. Men det blir säkert som 2006 års valrörelse. Dom lovar en massa saker och sedan när dom vunnit valet så blir det tvärt om.”

    Verkligheten:

    Riksdag och departement (10 september 2007): 8 av 10 vallöften kan bockas av

    “- Vi hade förväntat oss att de skulle uppfylla sina löften, men det här går till och med i snabb takt, säger Elin Naurin, vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet, som skriver sin avhandling om just vallöften.

    Under det första året rivstartade alliansregeringen och genomförde en rad vallöften, inte minst på området skatter och arbetsmarknad. 50 av 131 löften som utlovades i alliansens gemensamma manifest genomfördes fullt ut under det första året den borgerliga regeringen satt vid makten.

    Den definition vi använt för att klassa ett vallöfte som genomfört är att riksdag och regering ska ha tagit alla det beslut som krävs för att förverkliga löftet.

    Enligt Elin Naurin är det denna definition som statsvetarna oftast använder, då det kan vara svårt att granska exakt vad som i slutändan hänt på detaljnivå, exempelvis i varje kommun eller varje polisdistrikt.

    R&D:s granskning av vallöftena visar att 20 nya vallöften bockats av under riksdagsåret 2007-2008. Många av dessa har genomförts på skolans område.

    Hela 70 löften totalt är nu avklarade efter två år med alliansregeringen. Endast 18 av sammanlagt 131 vallöften får anses som varken genomförda eller påbörjade.

    - I nästa valrörelse kommer det att bli svårt för oppositionen att säga att alliansen har brutit sina vallöften. De får formulera sin kritik på ett annat sätt, kommenterar Elin Naurin.”

    Riksdag och departement: Mer än hälften av vallöftena i hamn i halvtid

     

  • fredrik rahm

    östros var är du?

    får du inte vara med och “leka” i “nya” röran??=)

     

  • Stock Konservativ

    Socialister, klorofyllkommunister och bara vanliga kommunister kommer aldrig att kunna regera ihop.

    Varför?

    De har inget mandat idag, de har inget mandat imorgon, de kommer aldrig att få något mandat.

    Sverige har en demokratisk regering och Sverige behöver få behålla den i minst 80 år till för att ställa till rätta allt skit som socialisterna skapat under sina år vid makten. Bland annat att avrprogrammera alla medborgare från de socialistiska mardrömmarna.

     

  • Farbror Stefan

    Arbetaren: du hänsvisar till en gammal tabell i en tidning innan massarbetslösheten exploderade. Det håller ju inte, det är detta som är hela poängen med den politiska debatten i dag. regeringen sitter passiv, när det i stället behövs nya jobb!

    De lovade ju jobb och färre bidragf 2006. Eller hur?

    Nu blir det 250 000 arbetslösa och växande socialbidragsköer i borgerligt såväl som icke-borgerligt styrda kommuner på grund av regeringens sjabbel med statrsbidragen och att de slängt ut 500 000 ur välfärden.
    Så Ola har ju fakta på fötterna.

    Det som dessutom händer just nu är att Borg och Reinfeldt lyckas åstadkomma stora budgetunderskott genom sin passivitet och att de sänkt skatter utan att finansiera detta, så nu tvingas man låna till skattepolitiken. Läs beskrivningen från en som var med på finansdepartementet 1991-94 i den förra borgerliga regeringen! Olle Wästberg skriver i dag:

    “Underskott och en kommande inflation. Det mycket kraftiga svenska budgetunderskottet vänds nu i allt större underskott. Den stora offentliga sektorn gör svensk statsbudget extremt konjunkturkänslig. Kombinationen av sänkta skatteintäkter och ökade bidrag i dåliga tider får budgetunderskottet att öka.”

    Alltså: Bidragen som skulle bli färre blir fler. Det undergräver statens finanser. Nu kommer underskotten. Jobben försvinner.

    Borgarna har gjor det igen. Är det bara otur – igen?

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Att de borgerliga arbetsgrupperna inte börjat arbeta än är givetvis inget tecken på att alliansen skulle vara sent ute. 2004 inleddes arbetet med att formera alliansens plattform; den genomförs nu under den här mandatperioden.

    Arbetsgrupperna ska formera plattformen för nästa mandatperiod. Eftersom alliansen redan är sammansvetsad och har samregerat i över två år så behöver man inte inleda med att komma överens om grunderna för en regeringssamverkan.

    De rödgröna grupperna behöver dock komma överens om själva basen och då de givetvis har mer att försöka komma överens om än alliansen så behöver de också längre tid.

    Eller i korthet; alliansen har redan bevisat att de är regeringsdugliga medan de rödgröna har mycket kvar att bevisa i den frågan.

    Sedan finns det ingen regering, oavsett färg, som “skapar” jobb. Det regeringen gör är att skapa förutsättningar för jobb, men det får givetvis sämre genomslag i en lågkonjunktur än en högkonjunktur.

    Det man kan konstatera är dock att i september 2006, mitt under en kraftig högkonjunktur så var fler arbetslösa än i september 2008, under en lågkonjunktur men med två år av allians-styre.

     

  • Peter

    Skillnaden mellan regeringen och oppositionen är att regeringen bedriver en ansvarsfull politik som kan finansieras. Det är väldigt lätt för sossarna att prata om att ösa ut pengar över bilindustrin och arbetslösa när de inte behöver redogöra för hur det ska finansieras.

    Men ni kanske håller med Mona om att ett extra barnbidrag hade varit lösningen på finanskrisen. Utan bidragsberoende skulle inte sossarna existera.

    “The problem with socialism is that eventually you run out of other people’s money [to spend].”

    -Margaret Thatcher

     

  • Mr M

    Peter: Helt rätt. När man hör Mona “Inkassot” Sahlin och Annelie Hultén gny om att farbror staten skall köpa Volvo PV, blir man mörkrädd. Hur många miljarder har inte PV skeppat över Atlanten till moderbolaget Ford? Dessutom verkar de inte komma ihåg hur de gick när staten pumpade in pengar i varven på 70- och 80-talet, när denna näring var totalt stendöd pga konkurans från Europa. Sossar och deras bidrag, de är nyckeln till framgång (läs röstfiske),0,0,

     

  • Hedvig

    Mattias Lönnqvist: Du skriver att man inte bör oroa sig för att den blå alliansens sju arbetsgrupper inte ens har börjat arbeta, att de kommer att hinna till 2010 trots att den rödgröna alliansen redan startat. Det ser ut som att alla splittringsfrågor vi hör om varje dag (sjabblet i KD), försvarsfrågan (mellan Fp och resten) och könsneutrala äktenskap (mmelan KD och resten) den senaste veckan kommer att kräva sina arbetsgrupper i god tid…det ser inte bra ut!

    Dessutom skriver du att den blå alliansen nu har vana att lägga fram förslag i hop. Jaha, de har regerat två år och KI spår ett budgetunderskott på 80 miljarder och Riksgälden säger 92 miljarder – är detta ett gott tecken? Efter 8 års regeranade där s, mp och v lade fram 15 budgetar ihop fanns däremot ett överskott 2006 på hela 70 miljarder kronor.

    Den blå alliansen imponerar inte!

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    Det gör inte du heller Hedvig! maken till floskler har inte skådats sen Abris var i Leksand

     

  • Peter

    Hedvig: Hört talas om den globala finanskrisen? Sossarna satt 12 år i rad, inte 8. Vad är det du tycker de gjorde så bra? Sjukskrivningarna ökade trots högkonjunkturer, man dolde arbetslösheten genom att förtidspensionera människor i 20-års åldern istället för att se till att de fick hjälp. Allt detta finansierades genom höjda skatter och stadigt ökande statsskuld.

    Budgetöverskottet 2006 var 18 miljarder, 2007 var det 103 miljarder. Allt enligt riksgälden.

     

  • Farbror Stefan

    Peter: du skyller allt på den globala finanskrisen…Jaha, så den regering vi har nu som lovade fler jobb och färre bidrag 2006, som bevisligen 2010 kommer leverera färre jobb (arbetslöshet på 10%) och fler bidrag (socialbidragsexplosionen i landets kommunder) samt stora budgetunderskott (cirka 90 miljarder) – de har inte ansvar för landet?!!! Det går inte att skylla på nån annan någon annan stans – utan som regering har man ett krav att göra det man lovar.

    Roberth Ström: jag har läst Hedvigs kommentar, var är flosklerna? Hon konstaterar splittringen inom regeringen och misslyckandet med jobben, ekonomin och bidragen. Detta är ju något som är en hård verklighet för många – inte bara ord. Hur många ska tvingas ut i arbetslöshet innan regeringen agerar?

     

  • Peter

    Farbror Stefan: Börja inte jämföra brutna vallöften blocken emellan, det är en diskussion som en vänsteranhängare omöjligt kan vinna.

    Ja, jag skyller allt på den globala finanskrisen då deras politik var mycket framgångsrik fram tills det att världsekonomin kollapsade. De åstadkom mer på två år än sossarna gjorde på tolv år. Det är ren lögn att regeringen inte agerar. Alliansen har redan presenterat ett krispaket som kommer uppdateras i morgon. Du säger att det tar för lång tid, jag tycker att det är bättre att man presenterar genomtänkta förslag istället för att ösa ut missriktade (barn)bidrag.

    Vad jag undrar är om du tror den röd-gröna oppositionen hade klarat krisen bättre. Vad har de presenterat för lösningar förutom ovan nämnda bidrag? Ohly hade föreslagit att man ska anställa alla arbetslösa inom offentlig sektor enligt klassisk kommunistmodell. Peter Eriksson/Maria Wetterstrand hade velat chockhöja de fordonsrelaterade skatterna och på så sätt dödat Sverige. Mona hade stått med vattniga ögon och lipat om kraftigt höjda bidrag. De kan föreslå precis vad som helst men de kommer aldrig att kunna finansiera sina lösningar.

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Hedvig: man måste vara sosse för att tro att man kan jämföra budgetresultatet på toppen av en högkonjunktur med budgetresultatet mitt i en lågkonjunktur.

     

  • hoppla

    Kolla på dem! de ser ut somett gammalt dansband som inte kan hålla takten och som egentligen vill göra något annat.

     

  • Farbror Stefan

    Peter: När den rödgröna allainsen samarbetade förra gången, fram till 2006, hade 15 budgetar 8 år i rad skapat
    -budgetöverskott 70 mdr
    -sysselsättningsökning och hög tillväxt
    - hög produktivitet i ekonomin
    - låga räntor, reallöneökningar och låg inflation
    - starka fiannser i kommuner och landsting, även där 17 mdr plus.

    När den blå alliansen i valet lovade “jobb och inga bidrag” tror FAKTISKT väljarna på detta, annars skulle inte (m) vunnit. Nu har de regerat i två år och skapat
    - budgetunderskott 2010 som KI spår till 82 mdr
    - en massarbetslöshet på över 10 %
    - ingen produktivitet i ekonomin
    - tillväxten är minus, vi har som land förlorat cirka 40 mdr bara på att tillväxten tvärstannat
    - ett utanförskap som sammantaget fram tills nu (2006-2009) ökat med 6000 personer sedan maktsskiftet
    - ett underskott i kommuner och landsting i år och nästa som kommer att leda till lägre kvalitet och uppsägningar i välfärden
    - 500 000 har tvingats ut ur försäkringarna, snart ska de sälja huset och leva på vad – bidrag?
    - en socialbidragsexplosion i kommunerna som knappt ens börjat.

    Behöver jag fortsätta? Den blå alliansen hade en plan. Ekonomin skulle aldrig få gå med minus igen, jobben skulle blomstra och välfärden stod på tur för satsningar. Statliga lönsamma företag skulle säljas ut. Nu förstatligar i stället den blå alliansen banker, man öppnar industriakuter, man erkänner att det blir “skitår” vad gäller jobb och ekonomi och så sent som idag kan man läsa att sjukhusen i Stockholm inte längre tar emot patienter på remisser. Vart ska detta sluta?

     

  • Roberth Ström

    Fabbo Stefan med tanke på att de snodde 260 miljarder från ap fonderna fick de ett bra läge. 500 000 har inte tvingats ur något de har haft ett val. vet du vad det är ett fritt val? Du har mage att påstå att sysselsättningen var hög under S styret hur kan du påstå det när det ökade konstant under S åren. Dessutom var massvis med folk gömde i sk åtgärder skäms på dig!

     

  • Peter

    Farbror Stefan: Fin försköning av sossarnas regeringsår där du utelämnar rekordhög statsskuld, en totalt havererad invandringspolitik och kraftigt ökande sjukskrivningar. Ingen har tvingat någon ut ur försäkringarna, det har varit helt frivilligt.

    Återigen, hur tror du att det hade sett ut med oppositionen vid makten? Vad hade de gjort bättre? Tänk också på att 100 000 fler hade stått utan jobb vid krisens början om det varit oppositionen som styrt landet. Du nämner inte heller hur Sverige står sig jämfört med andra länder. Finansministern får otroligt mycket beröm för sitt sätt att tackla krisen. Tack vare alliansen stod Sverige väl rustat att möta krisen och kom inte och säg att de kom till ett dukat bord för det vet du lika väl som jag att det är lögn.

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Tydligen har det gått direktiv från Sveavägen om att de socialdemokrater som är anställda för att skriva kommentarer i bloggosfären ska göra jämförelser mellan budgetresultatet på toppen av en högkonjunktur med förväntat resultat på botten av en lågkonjunktur.

    Sedan kan man ju fundera på några av de saker som “Farbror Stefan” utelämnade:

    * 2006 var vi på toppen av en högkonjunktur; ändå ledde inte socialdemokraternas politik till att det skapades särskilt många nya jobb

    * 2002 hade vi en relativt mild lågkonjunktur; ändå exploderade arbetslösheten bland akademiker och socialdemokraterna valde att lägga resurserna på att gömma arbetslösheten innan valet för att försöka få snygga siffror. Några åtgärder som faktiskt ledde till förutsättningar för nya jobb brydde man sig dock inte om och när valet väl var vunnet så var pengarna “slut”

    * Både under denna mandatperiod liksom föregående så har Sveriges ränta och inflation följt EU-15. Det är alltså inte en inhemskt skapad inflation eller ränta.

    * Kommunernas finanser styrs inte av regeringen utan av kommunernas respektive ledning. Borgerliga kommuner går fortfarande — generellt sätt — ok eller bra.

    * Att ett utökat utanförskap på 6000 personer i en lågkonjunktur jämfört med en högkonjunktur faktiskt är bra siffror. Normalt sett stiger arbetslösheten mycket snabbare.

     

  • Farbror Stefan

    Mattias L och Peter: Er argumentation utgår helt från konjunktur…ungefär: inte så konstigt att socialdemokraterna lyckades bättre i regeringsställning än vad den blå alliansregeringen gör, socialdemokraterna hade ju högkonjunktur och (m)-regeringen har ju lågkonjunktur. Det håller inte. Det är sittande regering som är ansvarig för resultate i Sverige. Lovade man fler jobb och färre bidrag, så har väljarna rätt att förvänta sig det! Punkt. Och det gör de också, ni kan försöka igen med “vi har bara otur – och sossarna tur”. Det gjorde Bildt-regeringen 1991-94, då ökade också arbetslöshetn och skuldberget. Väljarna funderade, “men varför ska man rösta på en regering som har otur, när man kan välja en med tur?” och “oj, då i så fall verkar (s) ha tur 12 år i rad (högkonjunktur) medan (m) bara hade tur två år – och sedan kom “skitåren”". Nu exploderar arbetslösheten – tvärt om mot vad (m) lovade. Om ni inte vill lyssna på mig, läs dagens nyhet om att 150 000 jobb försvinner nu i rask takt:

    http://www.expressen.se/ekonomi/1.1440285/150-000-jobb-forsvinner

    Men ett helt nytt överraskande moment i er argumentation innehåller “det är bra med ett ökat utanförskap på 6 000 personer”. Ungefär som att ni är nöjda med detta? Där har ni fel! Väljarna fick höra att det var ett utanförskap på 1,5 miljoner som ni skulle minska – och nu ökar det med 6 000 observera under hela perioden från valet 2006 fram till nu, dvs inkl de två första högkonjunktur-åren… Vad var det Bildt sa? “Ett misslyckande är ett misslyckande”. Vad är det regeringen säger nu? “Skitår”. Så sant.

     

  • fredrik rahm

    östroooos??

    kom tillbaka vi saknar dej??=)

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Farbror Stefan: nej, jag belyser bara att du är okunnig eller använder en oärlig argumentationsteknik.

    Men, det blir väl så när man inte har några riktiga argument?

     

  • Hedvig

    Mattias L borde läsa länken från farbror Stefan i stället för att angripa! Det är ju fakta från expressen/ekonomi, inte från Farbror Stefan. Det försvinner 150 000 jobb i Sverige – och regeringen står handfallen. Regeringen lovade fler jobb, inte färre. Och att utanförskapet växer med 6 000 personer och att detta skulle vara ett bra resultat?!!! Det är ju ett hån mot alla som lovades jobb och att de skulle “få lägre trösklar”. De fick lägre trösklar direkt till socialbidragsköerna!

     

  • Peter

    Farbror Stefan: Till att börja med, sossarna lyckades inte bättre i regeringsställning än vad alliansen gjort. Börja med att titta på alliansens första regeringsår och jämför de siffrorna med tidigare regeringens 12 senaste år. Där har du det svart på vitt. Jag frågar dig för tredje gången. Hur hade det sett ut med oppositionen vid rodret? Hade ökade bidrag varit rätt recept mot arbetslösheten? Du gör precis som alla andra sossar, klagar högljutt men är inte i närheten av att presentera seriösa och finansierade förslag.

    Sen är det löjeväckande att du helt bortser från en världsomspännande lågkonjunktur som är den värsta sedan 30-talet och menar att regeringen trots den borde kunna uppfylla sina mål om ökad sysselsättning. Ingen regering i världen har lyckats öka sysselsättningen i denna lågkonjunktur. Om du tror att sossarna gjort ett bättre jobb tror jag att du är helt fel ute och många håller med mig. Kolla förtroendeundersökningarna så får du se.

    Här är förresten intressant läsning för er som anser att moderaterna låg bakom 90-talskrisen.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17078.ab

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Hedvig: det är Farbror Stefans brist på kunskap om konjunkturcykler som jag kritiserar. Inte artikeln i Expressen (även om man kan kritisera det mesta som står i Expressen; det är inte direkt en kvalitetstidning med djuplodande reportage)

    Tydligen har du inte heller förstått skillnaden.

     

  • CharlieB

    När högkonjunkturen kom i full blom efter att alliansen inträtt efter valet 2006!
    så sjönk arbetslösheten kraftigt.
    Då tog borgarna åt sig hela äran
    och påstod att det var deras politik som minskat arbetslösheten.(sanningen är ju att högkonjunkturen sänkte arbetslösheten.)
    Så kom då lågkonjunkturen och arbetslösheten ökar dramatiskt. Då helt plötsligt skyller borgarna allting på lågkonjunkturen! att det är den som är orsaken till att arbetslösheten skjuter i höjden. Självklart är det lågkonjunkturen som gör att arbetslösheten ökar
    likväl som det var högkonjunkturen som fick densamma att sjunka kraftigt i början.
    Det tar två år innan vi ser effekterna av våran arbetsmarknadspolitik skrockade A.Borg.
    Nu har det snart gått 2.5 år! och effekterna har uteblivit helt. Man kan knappast få ett bättre bevis på att borgarnas arbetsmarknadspolitik inte fungerat överhuvudtaget.

    Peter!
    Vad som orsakade 90-talskrisen och vilka som låg bakom är redan klarlagt.
    S,m och de stora bankerna bär alla tre lika stor skuld till den ekonomiska krisen i början på 90-talet.
    Än så länge är det bara s som erkänt sin skuld i det hela. M och bankerna blånekar fortfarande.
    Bildt var den som orsakade devalveringen av kronan
    och bara det visar ju att m är lika insyltade de också………..

     

  • Frukten

    Men du verkar vara glasklar! Mattias L. Det verkar också som om allt du läser är säkrare källor och förlitar dig blint på dina egna verderingar efter det!. Om du nu inte vill tro, eller tycker att alla andra, förutom du och dina lagkamrater har bättre kunskaper, är totalt bara nollor! Varför tror du då?? att vi ska tro allt det ni förmedlar? Det förstår inte jag?? Varför i herrans namn gör du dig då besväret att ens lägga den energin på den lögn du nu tycker vi kommer med. Försök i att för en gångs skulle argumentera vuxet! Varje människa har egna verderinga och tycken. Alla kan ju inte tycka som du! eller hur? så långt kn vi väl vara överens om? Du kan ju inte sitta där och säga att någon ljuger när man har skrivit något från en annan källa! Då får du väl gå till källan själv och kritisera dessa.
    Jag tror dock inte Farbro Stefan, medvetet tror att källan skriver om en lögn, eller hur? Men visst, alla vet väl tt man ska ta det med alla källor man går efter kanske man inte ska lita på fullt ut alla gånger. Men det väljer man ju själv eller hur????? Och du är oförmögen att dömma någon över huvudtaget! Här har du några andra länkar som du kan ta och grunda.
    http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2008/4/Krisen-blir-djupare-an-vi-trott/

    http://www.finanstidningen.biz/index.php/finansnyheter/arbete-och-karriar/2149-309000-var-arbetslosa-i-december-2008

    En intressant sid som:
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/?awc=

     

  • Arbetaren

    Kära ickesocialister, varför ödsla tid på att diskutera ekonomi med ljugandes sossar? Det är ju dödfött från början och är inte bra för blodtrycket.

    Här är ytterligare en länk som sossar inte förstår innebörden av:

    SR Ekot: Svensk ekonomi bättre än många andra

    “I rapporten står det att de svenska statsfinanserna är i betydligt bättre skick än i många andra länder. Men på lång sikt finns det många utmaningar och företagsskatten och inkomstskatten i Sverige borde sänkas ordentligt, enligt OECD.”

    Förövrigt har antalet fast anställda ÖKAT det senaste året enligt SCB, samtidigt som sysselsättningen och antalet arbetade timmar var oförändrat, men det var väl också de få siffror man kunde glädja sig åt i den senaste rapporten. Förutsatt att man inte är sosse förstås och känner skadeglädje mot regeringen över att folk förlorar jobbet.

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Frukten:

    1. Lär dig att skilja på åsikter och fakta. Åsikter utan korrekta fakta i botten är meningslösa att diskutera eftersom det inte finns en gemensam utgångspunkt för diskussionen. När Farbror Stefan (vad är det egentligen med alla dessa s-debattörer som gör att de inte vågar stå för sina inlägg) håller sig till korrekta fakta så ska jag bemöta hans argument; om det finns någonting kvar av hans resonemang då.

    2. Mycket av det som diskuteras här utgår från statistik. Grundläggande i statistik när man gör jämförelser är att låsa så många variabler som möjligt. Helst ska man enbart variera den variabel som man är intresserad av att studera. Nu går det inte att uppnå att man låser alla variabler utom vem som sitter vid makten, men har man den minsta lilla kunskap om statistik så inser man att det inte går att jämföra en högkonjunktur med en lågkonjunktur på det sätt som Farbror Stefan gör.

    3.Du tror inte att du skulle få högre trovärdighet om du åtminstone höll dig till ett alias? Dessutom vore det uppskattat om du lärde dig åtminstone basala interpunktionsregler.

     

  • Frukten

    Jag förstår inte problemet ligger, Mattias! Jag är framför allt inte här för att lära mig något utav dig! och bry dig mindre om mitt alias. Det är tyvärr inte din uppgift här att läxa upp någon. eller hur!!
    Jag är inte här och skriver för din skull. Om du nu så gjärna vill veta så kunde jag inte ha mitt gamla namn, någon annan hade det också, och eftersom jag annars från några av mina vänner kallas så, så tog jag det till mig, Jag gömmer mig inte alls som tro säkert tror.
    Så lägg ner energin.

    Trovärdighet för mig, är någon som mankan bemöta en med respekt. Och den respekten finns inte från dig, tyvärr. Jag skriver för att jag tycker saker och ting är fel och orättvist många gånger. Jag skriver inget som är olagligt. Att man ibland inte håller sig till ämnet, är väl ingen nyhet här? även du gör det, eller hur!
    Jag tänker inte bli stoppad av en besservisser som dig, det kan du glömma!

    Jag är glad för att dessa tre partier har enats, och skönt att veta att de kommer att ta över i nästa val. Bra är det också att de vågar tala om att de i vissa ärenden är oense. För då vet man att saker och ting kan förändras och förhandlas, Så att nu dessa tre partier är olika är väl för fen bara naturligt!
    Men det kunde man ju inte tro det var innom alliansen i en början! Men nu börjar det röra på sig hehe…

    Jo en sak till bara! hrde nu på nyheterna att de som gnäller mest är männen! :)

     

  • Frukten

    Förresten Mattias! Vad menar du med att jag ska hålla mig till ett och samma? Jag har haft namnet frukten här hela tiden. Om du får för dig att jag har fler namn här, har du grymt fel. Skulle vara roligt och veta vem du tror jag är då!

    Jag är ingen expert på politik eller ekonomi, men det behöver man inte vara för att se hur orätvist vissa blir behandlade nu av denna vansinniga Allians. Det är hämst när man får höra folk mår nu när de blir arbetsösa, och vet att de inte har en chans att ha kvar det de har nu. Ni verkar inte har någon respekt eller någon som hellst empati för dessa. Så varför i herrans namn ska då inte jag kunna få protestera för en sådan sak. För jag bryr mig!

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Frukten: nej, det är korrekt; jag har ingen respekt för “debattörer” som slösar bort min tid genom att inte respektera mig.

    Om du bara tänker hitta på “fakta” och ignorera kända och etablerade fakta så blir en diskussion meningslös; ergo ett slöseri med min tid.

    Och ja, jag är en besserwisser. Och ja, jag kan vara både arrogant och otrevlig. Dock aldrig mot personer som förtjänar min respekt.

     

  • fredrik rahm

    När högkonjunkturen kom i full blom efter att alliansen inträtt efter valet 2006!

    _________________________________________________________
    Utnämner den till årets mest okunniga kommentar.

    det enda som hände 2006 var att alliansen tog över och företag såg en ljusning
    _________________________________________________________
    högkonjunkturen kom till Sverige 2002-2003…. bara det att det Märktes ej riktigt ..pga styrandes totala inkompetens

     

  • Rekord-Harry

    Mattias: när jobben kom för fullt 2007 så sa regeringen att deras politik (ja, skattesänkningarna) fungerade! “Titta här!” Nu när jobb försvinner, alla varslas, uppsägningarna exploderar och arbetslösheten växer och växer – och regeringen ökar på med samma skattesänkningar – då säger regeringen “vi kan inget göra” och “vi fortsätter med samma sak” och “det är krisens fel, inte vårt”.

    Är detta trovärdigt?

     

  • Frukten

    Mattias! det är du själv som slösar din tid, inte jag. Du väljer själv om du vill argumentera mina kommentarer. eller hur.

    Jag skriver bara om det jag läser och hör, och rannsakar själv det jag tror är sant eller inte. Jag hittar aldrig på fakta själv, varför i herrans namn skulle jag göra det.. Är det inte så att du själv sitter och gör det?.. efter som du så friskt anklagar alla här att göra?!
    Hahaha. Jag har inte heller bett om din respekt heller, så behåll den du. Du får gärna vara arrogant för mig. Jag kan också vara mycket otrevlig mot dessa spydiga mot typer som dig.

    Och vad läser jag nu.. Kanske det är något falskt, ja jag vet inte men den rödgröna alliansen börjar växa. Vad var det jag sa! Tycker det är så roligt att säga så.

     

  • http://www.kryssamattias.se Mattias Lönnqvist

    Frukten: om man jämför lågkonjunktur med högkonjunktur och påstår att detta skulle visa att sossarna har bättre budgetdisciplin så hittar man på fakta.

    Du får givetvis ha vilka åsikter du vill — oavsett hur korkade de än är — men när du publicerar dem i ett offentligt sammanhang så får du stå ut med att det kommer att finnas de som påpekar att du inte vet vad du talar om.

    Rekord-Harry: Ja, regeringens politik fungerade. KI:s bedömning var att 1/3 av de jobb som skapades 2007 berodde på regeringens politik och 2/3 på den internationella konjunkturen.

    Däremot fungerar regeringens åtgärder sämre i lågkonjunktur, men de varsel som lagts de senaste månaderna beror inte på regeringens politik.

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: