torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

KOMMENTAR/Arne Modig: “Viktiga väljarströmmar har vänt”

arne_modig
OPINION.
Moderaterna fortsätter att stärka sin ställning i opinionen — samtidigt som nedgången bryts för socialdemokraterna. Arne Modig kommenterar TV4/Novus Opinions väljarbarometer för december.

Den finansiella och ekonomiska krisen har under hösten 2008 skapat rörelser bland väljarna som knappast någon kunde förutse. Utvecklingen under hösten har ökat väljarnas förtroende för regeringens arbete. Främst statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg har fått goda betyg för sina insatser så här långt.

Samtidigt har den utdragna processen fram till ett samlat röd-grönt regeringsalternativ skapat osäkerheter om oppositionen. Allt detta har på olika sätt bidragit till en omsvängning i viktiga väljarströmmar.

(m) fortsätter öka
I december har moderaterna stöd av 27,9 procent. Moderaterna ligger därmed 1,7 procent över valresultatet 2006. Det är partiets högsta värde sedan våren 2007. Sedan november har stödet ökat med 2,4 procentenheter (ej signifikant).

För moderaterna har hösten medfört stora förändringar. Väljarstödet har ökat 6,6 procentenheter sedan augusti. Ökningen under hösten är särskilt tydlig bland män och storstadsbor, men också bland äldre väljare. Moderaterna förlorade tidigare väljare till främst socialdemokraterna. Dessa vänder nu tillbaka till moderaterna.

Tar väljare från (fp) och (c)
Samtidigt vänds tidigare väljarförluster till folkpartiet och centerpartiet så att moderaterna nu istället tar väljare från folkpartiet och centerpartiet. En tydligt bidragande orsak till partiets framgångar är också att passiviserade moderata väljare nu åter kan tänka sig att rösta på moderaterna.

Folkpartiet får i mätningen stöd av 5,8 procent, en nedgång på 1,5 procentenheter (ej signifikant) sedan föregående månad. Efter att stegvis ha minskat något under senare månader ökar centerpartiet åter till 6,2 procent.

Centerpartiet har tidigare tappat en del väljare till socialdemokraterna. Denna överströmning minskar nu, men samtidigt ökar väljarförlusterna till moderaterna.

Kristdemokraterna backar svagt till 4,2 procent (- 0,1 procentenheter). Inget tyder därmed på att partiet allvarligt skadats av hösten debatter om könsneutrala äktenskap.

(s)-nedgång bryts
Socialdemokraterna får i december stöd av 37,8 procent. Den tidigare kraftiga nedgången för partiet under hösten bryts därmed och vänds istället i en svag uppgång. Trots den stora nedgången för socialdemokraterna under hösten ligger dock stödet i december 2,4 procentenheter över valresultatet 2006.

Under hösten har socialdemokraterna tappat tydligt bland män och äldre. Samtidigt kan man se att den tidigare tydliga överströmningen från moderaterna vänder och tunnas ut.

Bästa stödet för (v) sedan valet
Vänsterpartiet får i december stöd av 7,2 procent av väljarna. Vänsterpartiet har ökat tre månader i rad och hamnar nu på sitt bästa värde sedan valet 2006. Under intervjuperioden kom beskedet om rödgrönt valsamarbete mellan socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet.

Inget i mätningen tyder på att vänsterpartiet eller miljöpartiet direkt gynnats av detta besked. Det kan snarare vara så att socialdemokraterna gynnats.

(mp) fortsatt tredje störst
Miljöpartiet får i december stöd av 7,3 procent. Miljöpartiet ligger 2,1 procentenheter över valresultatet 2006 och behåller därmed sin position som tredje största parti.

I december har allianspartierna tillsammans stöd av 44,1 procent av väljarkåren jämfört med 42,4 procent i november, en ökning med 1,7 procentenheter. 52,3 procent skulle i december rösta på något av de röd-gröna oppositionspartierna.

Avståndet mellan blocken minskar igen
Trots uppgången för oppositionen minskar skillnaden mellan blocken något. Blockskillnaden är därmed 8,2 procentenheter. På blocknivå påminner läget i väljarkåren därmed om vad många väljarundersökningar visade under våren 2004. Då låg stödet för det socialdemokratiska regeringsunderlaget i flera mätningar drygt 7 procentenheter före det samlade stödet för de borgerliga partierna.

TV4/Novus Opinion är en av de stora väljarbarometrarna i Sverige. 2 000 personer deltog i undersökningen som genomfördes mellan den 2 och 15 december.

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • http://landetsomgudglomde.wordpress.com Landet som Gud glömde

    Varför i hela fridens namn skulle någon välja att rösta på Alliansen som med berått mod, i tider med 1,5 miljoner arbetslösa, vill importera 300 tusen “arbetskraftsinvandrare” plus de vanliga 100 tusen så kallade flyktingarna plus 10 tusentals illegala. Detta per år!

    Men i fantasins värld är allting möjligt. Det enda ni bevisar är att er kår inte klarar att vara objetiv och inte heller har förmåga till kritiskt tänkande. Beklämmande.

     

  • Hoppet lever!

    Äntligen lever hoppet att vår nuvarande regering som, till skillnad från (s), genomför exakt den politik de lovade före valet även efter detsamma.
    Gud bevare oss för en rödgrön regering efter valet 2010. de kommer aldrig att komma överens mer än på en punkt; SKATTHÖJNINGAR över hela linjen.
    Att skylla ökande arbetslöshet på Aliansregeringen när världskonjunkturen är den sämsta i mannaminne är rent ut sagt löjligt!
    Heja Reinfeldt!

     

  • Insatt

    Redan om 2-3 år kommer Sverige att drabbas av arbetskraftsbrist – lite konstigt att tänka på detta just nu när många varslas, men så är det. 2011 kommer pensionsavgångarna att vara större än ungdomskullarna, och 2012-2013 kommer vi att tvingas importera arbetskraft för att hålla igång Sverige. Nu finns det ett regelverk på plats för detta – men någon större
    arbetskraftsinvandring i tider av stora varsel faller ju på sin egen orimlighet, vem skulle vilja komma hit just nu från ett annat land för att försöka få ett arbete?

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    En bra och balanserad analys av opinionsmätningen. Jag tycker det är särskilt intressant att moderaterna verkar äta upp sina kompispartier. Det måste vara ganska oroande för småpartierna om inte annat. Förmodligen kommer de få en del stödjande röster från moderaterna, kanske, vid nästa val. Men av någon anledning känns det mindre troligt att man kommer att kompisrösta bland borgerliga väljare än när det gäller röd-gröna alternativet. Man har ju trots allt lite mer -äta eller ätas- attityd bland borgerliga anhängare. Undrar om man överlåter valet till “marknadskrafter” eller om man kompisröstar. Kanske är man inte lika intresserad av att låta marknaden sköta sitt när det kommer till beslut om bibehålla makt eller inte?

     

  • Fiffin

    S är landet största parti. Miljöpartiet är landets tredje största parti. Och vänsterpartiet är landets fjärde största parti. Det rättvisa blocket leder med 7 procent över det orättvisa blocket.

    De små moderatpartierna minskar och minskar i förhållande till det större moderatpartiet – alla partier uto ett verkar förlora på högeralliansen. Men när massarbetslösheten exploderar efter nyår i hela Sverige, då förlorar sannolikt även detta större moderatparti och blir lika små som de andra mindre modertaprtiet. Hela det orättvisa blocket förlorar därmed på deras förlust av jobb och sysselsättning.

    God jul och gott nytt år!!!

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/2008/12/27/konsten-att-forvranga-fakta/ Konsten att förvränga fakta « Simone – På tal om politik

    [...] Det blir så uppenbart så det blir löjligt vilka fakta man tar fram och vilka man utelämnar. Vill man ha en lite mer fullständig analys av opinionssiffrorna skulle jag rekommendera Politikerbloggen [...]

     

  • Mr M

    “Rättvisa blocket” Vilket skit prat! Rättvisa för sossar är att skatta sönder människor som jobbar och som lyckets. Så de som är fullt arbetsföra, kan ligga hemma och bli försörjda för att de är lata. Det är sossarnas svar på solidritet. Räcker bara hur mycket solidaritete de finns hos många sossar när a-kassan gjordes om från ett modifierat socialbidrag till förskring. Men många av dem står nu med byxorna nere och får lämna hus och hem. Men dessa personer har endast sig själva att skylla!

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Landet som Gud glömde”

    Du verkar ha legat i koma mellan 1994-2006!!!??? Vilka är det som sparkade ut över en miljon människor i utanförskap? Till massarbetslöshet, sjukskrivning och förtidspensionering? Till fattigdom, hemlöshet, bidragberoende och misär…Ja, inte f-n var det den borgerliga alliansen! Det är ju de som nu städar upp efter den 12-åriga socialdemokratiska och kommunistiska vanskötseln av Sverige.

    Att lägga sin röst på socialdemokraterna eller Miljöpartiet är idag samma sak som att rösta på kommunisterna – att vilja att kommunister ska sitta i en regering. Ju fler som får reda på detta desto större stöd kommer den borgerliga alliansen att få…

     

  • J.Johnsson

    Ole, jag är en av dem som redan vet och har insett hur det är. Jag tror nog många gamla sossar egentligen vet, men inte vill inse. Såklart skulle inte deras gamla trogna parti göra något fel och utelämna de svagaste. Men det har hänt och faktum är nu att det må svida, men vi måste få ordning i ekonomin och få tillbaka ett levande och blomstrande samhälle. Det ska gå att jobba och tjäna pengar och leva på det. Det måste vara viktigast.

     

  • Ola

    Ole Dahlberg

    Hur tror du det går för Alliansen. Tror du dom lyckas nå 10% arbetslöshet innan valet 2010
    Och tror du att det blir budgetöverskott då oxå precis som före valet 2006?

    Hoppet lever!

    Så det var högre arbetslöshet och utanförskap som Alliansen lovade före valet 2006? Det enda jag hörde Borg säga var att det tar ca 2 år innan Alliansens politik får genomslag. Och nu har det gått drygt 2 år

     

  • Janne

    Dagens betongpolitiker är ett stort skämt som lurar i folk att dom vill åstadkomma nåt vettigt.
    Demokratin kommer att bli nästa krisbransch men då räcker inga stödmiljarder.

     

  • http://josefboberg.wordpress.com/2008/05/06/intelligens-bl-a-humor Josef Boberg

    Gott slut – och Gott Nytt År !

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Ola:

    Är det den borgerliga alliansens politik eller den globala lågkonjunkturen och bankkriserna som orsakat varslen i Sverige?

    Är det den borgerliga alliansens politik som orsakar varslen i Norge också? Och i Finland och Danmark? Ja, är det den borgerliga alliansens politik som orsakat att hela EU och världen ny varslar mer än på mycket mycket länge?

    Väntar som vanligt med spänning på ditt uteblivna svar…

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/2008/12/30/i-gubballiansens-spar/ I Gubballiansens spår « Simone – På tal om politik

    [...] Gubballiansens spår Publicerat 30 december 2008 av patalompolitik I de senaste opinionsmätningarna har det framkommit att de som vandrar till moderaterna är främst män och kanske är det inte så [...]

     

  • Lisa

    Herr Übermensch Ole Dahlberg. Nu följer inte allt normal logik, skulle vi ligga på en arbetslöshet på 10% och ett ökande underskott i statens finanser vid valet 2010 så tror jag knappast att den borgerliga alliansens kommer att vinna valet.

     

  • Tina

    Nej det är inte Alliansens fel, men dom kunde gjort annorlunda när krisen var på ingång, och påverkat dess djup i Sverige.

     

  • karl e

    Att M knaprar på sina allianskompisar spelar väl ingen roll, de står ju alla för samma politik. Däremot tror jag att alliansfolk ute i kommunerna blir lite oroliga om de ser att moderatpolitiken i staten leder till minskat stöd även i kommunerna.

     

  • Ola

    Ole Dahlberg

    Ja en stor del av lågkonjunkturen har man kunnat mildra om man fört rätt politik. Och när det gäller nedgången i byggandet så kom den före lågkonjunkturen så den får allt Alliansen ta på sig.
    Och att 500000 lämnade A-kassan får också Alliansen ta på sig. Och det har ju Borg ångrat så en viss självbevarelsedrift har han.. Men nu vägrar ju Statsministern att tala med arbetstagarnas företrädare.. Så nu daldrar nog Alliansen ordentligt

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Ja en stor del av lågkonjunkturen har man kunnat mildra om man fört rätt politik.”

    Den borgerliga alliansen har fört en perfekt politik och gjort allt helt rätt för att mildra lågkonjunkturen. Det har du väl märkt i din kära opinion hur vänstern rasar både i förtroende, trovärdighet och väljarstöd medan högern ökar i motsvarande kategorier?

    Svenska folket har mer pengar kvar i plånboken än någonsin. Julhandeln slår försäljningsrekord. Sveriges pensionärer är EU mest välmående – och lär inte må sämre av rekordhöjningen av pensionerna 2009 – som jobbavdraget sett till att ordna. Lönegapen mellan män och kvinnor minskar. De arbetslösa har en av världens mest generösa a-kassor när borgarna slopade utförsäkringsgränsen. De sjuka har fått 1,2 miljarder i rehabliteringspengar – de fick 90 miljoner av de medmänskliga sossarna. De som tjänar minst har fått störst skattelättnader. Skolan reformeras så att barnen kan börja lära sig något i skolan igen.

    Men berätta gärna hur du tycker att Mona skulle mildrat lågkonjunkturen bättre, Ola!

    “Och när det gäller nedgången i byggandet så kom den före lågkonjunkturen så den får allt Alliansen ta på sig.”

    Nu får du förklara. Ska en regering se till att byggföretagen har något att bygga? Ska vi skattebetalare se till att NCC har jobb, Ola?

    “Och att 500000 lämnade A-kassan får också Alliansen ta på sig.”

    En stor del som nu lämnat a-kassan är höginkomsttagare och/eller äldre. Det har alltså ingenting med de höjda avgifterna att göra. De har tagit ett beslut att de inte behöver a-kassan. Det beslutet får de själva stå för. De är inga offer. Det är inte någon som tvingat dem att ta det beslutet.

    700,000 ställdes utanför a-kassan med den förra socialdemokratiska regeringen. Låt mig gissa att du INTE tycker att sossarna ska ta på sig detta? Visst har jag rätt? Det finns väldigt passande glåpord för personer som du, Ola.

    “Och det har ju Borg ångrat så en viss självbevarelsedrift har han..”

    Han räknade inte med att så många ansåg det orimligt att betala några hudralappar för att få en av världens mest generösa arbetslöshetsförsäkringar. Men som sagt så har merparten lämnat a-kassan av andra skäl så hur får du det till självbevarelsedrift, Ola?

    Anders Borg får störst förtroende av alla svenska politiker av svenska folket. Han behöver inte – likt vänsterns lakejer – slicka någon i röven för att vinna populäritet.

    “Men nu vägrar ju Statsministern att tala med arbetstagarnas företrädare..”

    Reinfeldt har inget emot att samtala med facket. Men facket får kliva ur sandlådan först och sluta kasta skit innan något samtal kan hållas.

    “Så nu daldrar nog Alliansen ordentligt…”

    Det är inte vi borgare som dallrar. Det är ni rödingar som först nu fattat att Mona Sahlin vänt 25% av mittenväljarna ryggen och att den trogna valboskapen snart välter ert gamla ruttna skepp som står och skakar av skräck där ute på havet – vilsna, kalla och utan kapten för det sjunkande skeppet…

    Minns du sången Titanic, Ola? Ta och studera texten till den låten nog. Det kan bli de röd-grönas nya signaturmelodi:

    “Det började som en skakning på nedre däck…Det fyllde oss väl mer med häpnad än med skräck…Vi förstod inte riktigt orsaken till att fartyget sprungit läck…Vi går till botten där vi står men flaggan den går i topp…”.

    Den är klockren för den röd-gröna trojkan, eller hur Ola..?

     

  • Camilla

    Alliansen har gjort många fel! De har gett massvis m pengar till de mest välbeställda (jobbskatteavdrag/förmögenhetsskatten), samtidigt som de nu låter landsting/kommuner bli fattiga och sparka folk. De har minskat möjligheterna för folk att utbilda sig vidare, så inte vill man att alla ska få det bra. De har inte lyckats minska utanförskapet före krisen, den politiken hinner vi aldrig analysera pga krisen. Att de hade en högkonjunktur som hette duga hjälpte inte. De har minskat byggandet av hyresrätter, och bidragit till bostadskaos i t.ex. Sthlm. De pengar de gett folket via låga skatter har försvunnit (fonder) eller till utlandet (importvaror). Inget har gått till vår gemensamma välfärd eller till framtidens sjukvård. Blä. Ut med dem 2010.

     

  • Mr M

    Camilla:
    I kronor och ören räknat. Men ser man procentuellt har skatten sänkts mest för låg- och medelinkomsttagare. Man kan ju även vända på det: När sossarna höjt skatterna har de i kronor och ören drabbat höginkomsttagare mest. Dessutom är de så att de som slitit att få sina företag att går runt och de som lagt tid och pengar att utbilda sig, ska ha betalt för mödan? Men tyvärr tycker vänsterfolk att de som skolkar sig igenom skolan och sedan vägrar jobbar, för att de är lata, skall ha samma ersättning.

    Och när de gäller förmögenhetsskatten skattebefriade, med all rätt, sossarna de rikaste från förmögenhetskatt. Så om miljardärerna slipper undan förmögenhetskatten, varför skall då pensionärsparet beskattas, för att de har betalt av lånen på kåken de köpte för trettio år sedan och som nu stigit i värde?

    Tina:
    “dom kunde gjort annorlunda när krisen var på ingång, och påverkat dess djup i Sverige.”

    Vad gjorde då sossarna när de styrde under alla goda år? Ja, tex. förtidspensionerade de över trehundratusen sjukskrivna eller för att de är arbetslösa. Bara det att över 22.000 under trettio är sjukpensionärer pga utbrändhet. Tror du på fullt allvar att ingen av dessa 22.000 kan lyfta ett finger fram till 65 år?
    Och dessutom fått sin ersättning sänkt till 64 procent, dvs. en procentenhet lägre än den förhatliga 65 procents nivån som alla bittra sossar klagar över att ersättningen i arbetslösheten hamnar efter trehundra dagar.
    Hade sossarna använt mandatet att få människor i arbete i stället, hade vi varit betydligt bättre rustade när lågkonjunkturen nu kommer.
    Vad i stället glad att Alliansen tänker på barn och barnbarn och visar sin prestigelöshet genom att göra vad de kan för att få människor i arbetet. Det kallas omtanke och solidaritet. Till skillnad på egoistiska sossar som endast använder mandatet för att återväljas.

     

  • Mr M

    Ola: Sluta och ljug! Med undantag av en handfull gör alla med jobb en rejäl nettovinst tack vare jobbavdraget, trots att a-kassan gjorts om till en försäkring. Att folk väljer att gå ur handlar till 99 procent för att de är snikna och osolidariska. Dvs. en typiskt socialdemokrat. Och är man så j*vla kokad, får man skylla sig själv. Du får gärna argumentera mot regeringe, det har du din fulla rätt, men håll dig åtminstone till sanningen.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Ole, ni borgare brukar annars frenetiskt tala om att det är osolidariska sossar som nu ställt sig utanför a-kassan och du påstår att det är höginkomsttagarna som är osolidariska? Intressant.
    Eftersom den moderatstyrda borgerliga sammaslutningen numera kan kallas för gubballiansen är det inte heller så konstigt att du anser att Reinfeldt ligger någonstans mellan Heliga Birgitta och Jultomten.
    Du lever i en drömvärld. För att återgå till Titanicmetaforen är du nog en av musikerna som står och spelar under tiden hela skutan sjunker. Perfekt politik? Jo pyttsan! För dig kanske.

     

  • Rospiggen

    OLA
    När LO och den övriga fackliga rörelsen kan bevisa att man företräder sina medlemmar och inte ett Socialvänstermiljöparti då kan man nog tänka sig att regeringen vill samtala men inte så länge LO:s främsta uppgift tycks vara att ekonomiskt understödja Socialdemokraterna, ibland till men för medlemmarna som då kommer i andra hand.
    I Danmark gjorde sig LO helt fria från partier och skapade då ett helt annat klimat i förhållandet till regeringarna.

     

  • Arbetaren

    Socialdemokraterna gör väl ett sista dödsryck innan de fortsätter att falla i opinionsmätningarna.

    De viktigaste reformerna som görs nu för Sveriges framtid på lång sikt är nog ändå de som görs inom skolområdet. Med fler och bättre utbildade människor så kommer allt fler vilja ha en mindre stat och mer marknadsekonomi. Allt färre kommer att vilja ha en auktoritär regering som detaljreglerar människors liv.

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg!
    En perfekt politiik? knappast! snarare långt därifrån.
    Lågkonjunkturen har man inte kunnat mildra äverhuvudtaget. Anders knape(M) går imot regeringen kraftfullt. Han kräver omgående svar på begäran om 10 miljarder mer till kommuner och landsting. Summan 32 miljarder är en siffra somtogs fram före den ekonomiska krisen. Han säger att regeringen fortfarande går efter siffror som plockades fram före regeringskrisen. Kommuner och landsting går på knäna just nu! och värre blir det.
    75000 personer riskerar att bli utan sjukbidrag helt och hållet. Då väntar socialen istället. Deras föruttsättningar har försämrats drastigt då regeringen redan kraftigt skärt ner på bidragen till kommunerna. en halv miljon har lämnat A-kassan! en klar majoritet pg a att de inte har råd helt enkelt.
    Borg själv har erkänt att detta var ett misstag.
    Rehabiliteringskedjan hjälper inte sjuka människor att bli friskare! utan omvandlar sjukskrivna och sjuka människor till arbetslösa Dito. Krämporna och sjukdomarna finns kvar.
    Att börja jämföra rödgröna blocket med Titanic och Mikael W:s låt! visar bara hur långt ifrån verkligheten
    du befinner dig tyvärr.
    Utanförskapet skapades inte av s.
    Det håller nu på att skapas av alliansen. Sjuka människor utan sjuklön och jobb! arbetslösa männisor utan A-kassa! där har du det sanna utanförskapet! skapat av Alliansen…………..

     

  • Undrande

    Har det blivit fult att gå till socialen ? Socialn finns väl till som en trygghet för alla medborgare. Om det nu är så fult med socialen som S-debatörer antyder, ska vi då räkna med att S vid ett eventuellt maktskifte avvecklar den ?

     

  • Mr M

    Charlie:
    “en klar majoritet pg a att de inte har råd helt enkelt.”
    Hur överlevde dessa människor då när skatten var betydligt högre än a-kassan?

    Som vanligt ljuger du, när du är tom på argument. Men du är ju i gott sällskap. Vänsterretorik brukar ju gå ut på att smutskasta och ljuga för att klamra sig fast vid regeringsmakten. Det är ju så när man egoist och endast tänker på sig själv.

     

  • CharlieB

    Mr M!
    Jag ljuger inte.
    Du gör liksom de flesta andra borgare
    och blundar för verkligheten.
    Tom på argument blir jag aldrig.
    Smutskasta och ljuga Mr M!
    Det är borgare överlägset bäst på.
    Så fort en borgerlig politiker inte längre har några svarsargument! så börjar de anklaga sossarna för en massa saker istället för att svara på de frågor de får. ” hur överlevde dessa när skatten var högre än a-kassan?” den frågan visar väl att du inte är medveten om vad denna förhöjda avgift inneburit för många människor.

    Undrande.
    Nej det är inte fult att gå till socialen.
    Är man sjuk och har intyg på detta! så skall man ha den sjuklön man är berättigad till. I borgarnas värld är det fult att vara sjuk eller arbetslös…………….

     

  • Ola

    Mr M

    Det är ju du som sitter här och ljuger. Jag vet inte vad jag ljugit? Att arbetslösheten stiger? Att dom med hög lön fått största skattelättnaden eller vad är det jag ljuger?

     

  • Ola

    Rospiggen

    Det är ju inte bara Lo han vägrar prata med. Tco med fler fack oxå.. Pratar han inte med företagarna heller då?
    Inte undra på att Alliansen står handfallna nu när lågkonjunkturen kom.

     

  • Rospiggen

    Ola 2009-01-02 13:33

    Regeringen “pratar” nog med dem som de behöver prata med i olika sammanhang. Man är nog inte heller så handfallen som Du tycks ha fått instruktioner om att säga men man kan förmodligen inte vräka ut alla pengar på en gång, Vår lågkonjunktur kan bli mycket långvarig och det skall finnas medel för hela perioden. Man får inte glömma, vilket många i vänsterkartellen gör, att det är SKATTEBETALARNAS pengar man spelar med. Staten har inga egna pengar utan det är Du och Jag som får stå för fiolerna.

     

  • Tina

    Om det nu finns så ont om pengar, varför sänker man skatten för tredje gången.
    Om det blir tufft för vanliga människor, hur blir det då för sjuka, arbetslösa och pensionärer?
    Dom har inte fått någon skattelättnad utan bara högre utgifter.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Sossarnas och kommunisternas lösning att öka bidragen till kommunerna är verkningslösa eftersom välfärden alltid är bättre i borgerliga kommuner hur mycket pengar än sossekommuner får. Detta finns det siffror på. Allt är bättre i borgerliga kommuner. Och hur smart är det att göda skattemissbrukare med mer pengar egentligen? Inte särskilt om du frågar mig.

    Kan någon sosse eller kommunist också visa en rapport, undersökning eller ett dokument där man klart kan se sambandet mellan höjda skatter och höjd välfärd? Kan någon sosse eller kommunist visa en rapport, undersökning eller ett dokument där man klart kan se sambandet höjda bidrag och bättre välfärd???

    Jag ger er 3 dagar att hitta ett sådant dokument. Lycka till!

     

  • Fiffin

    Regeringen prioriterar en sak: skattesänkningar. Vem får dessa? Tre av fyra skattekronor går till de rikaste tiondelarna av befolkningen. Detta är fakta.

    Samtidigt har de försämrat arbetslöshetsförsäkringen, så att människor är mer otrygga än någonsin när nmassarbetslösheten exploderar.

    En regering för överheten.

     

  • Tina

    ole D.
    borgeliga kommuner har bättre ekonomi därför att dom inte vill ha flyktingar boende där, men dom är för arbetskraftsinvandring.
    Det kallar jag för solidaritet.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Tina:

    Lögn. 20% av befolkningen på t.ex. borgerliga Lidingö är födda utomlands. Det är mer än vad det finns i en majoritet av kommuner styrda av socialdemokrater.

    Enligt din logik så är alltså invandrarna och flyktingarna orsaken till att det är så dålig välfärd i sossekommuner. Jag undrar om Mona Sahlin och den smilande kommunisten håller med dig? Det handlar väl om hur väl man tar hand om de som kommer!? Eller hur?

    75% av alla invandrare och flyktingar blir självförsörjande efter sin introduktionstid på Lidingö. Det är omvända siffror i sossekommuner.

    Sossekommuner behandlar skattepengar, statsbidrag, invandrare och flyktingar utan respekt. I borgerliga kommuner går socialt kapital före etnicitet! Skatterna är låga och används med respekt. I borgerliga kommuner så får invandrare och flyktingar respekt. Och ett jobb. Det är skillnaden, Tina.

    Fifin:

    Lögn. 75% av alla skattsänkningarna går till låg- och normalinkomsttagare. Antingen ljuger du medvetet eller så har du kräkmatats med sosse-propaganda för länge.

     

  • Mr M

    Ola: Du ljuger när du påstår att det är regeringens fel att en halvmiljon lämnat a-kassan efter att den gjordes om från modifierat socialbidrag till en mer lik försäkring. Till 99 procent har de med jobb gjort en rejäl nettovnist tack vare jobbavdaget. Om du du fortfarande går på skämtet ni satt, vi aklamation, till partiledares lögnretorik, är jag inte förvånad. Sossar är kända för att inte kunna tänka själva.
    Sen att Fredde inte vill snacka med LO, är inte så konstigt. LO är bara sossarnas valarbetare och använder medlemmarnas pengar att smuskasta och föra lögner. På min arbetsplats stod Metall och delade ut flygblad dagarna före valet och sa att en borgerlig regering skulle slopa arbetsrätten, införa tre karensdagar plus lite annat. Har de dementerat detta? Trots att de inte stämmer. Knappast.

    Charlie.
    “I borgarnas värld är det fult att vara sjuk eller arbetslös……………. ” Arbetslöshet kan drabba alla. Men de är varje människas ansvar att se till att man kommer tillbaka så fort som möjligt. Men när ni sossar styrde kunde arbetslösa gå om kring på a-kassa i decenier. Det var bara att sova sig igenom en ams-utbildning så kunde man ligga hemma ett halvår till. Sen hade man kanske turen att bli förtidspsionerad, det var ett sett s dolde arbetslösheten på.

    När de gäller a-kassan: Jag kan bara ta mig själv som ex. Som medlem i IF metalls a-kassa betalade jag 1.000 kr per år i arbetslöshets”försäkring”, fram tills väljarna hade den goda smaken att kicka ut vänsterregringen från Rosenbad. När alliansen gjorde om den till mer försäkringsmässig pröjsade jag fram tills i somras 228 kr extra. Sen sänktes den till 140 kr. Skattesänkningen är uppe i över en tusenlapp. Trots detta finns de kollegor till mig som tjänar bättre än jag som ändå lämnat a-kassan. Du kan försöka hur mycket du vill med dina lögner: Till 99 procent har de med jobb som lämnat a-kassan gjort det för att de är snikna och osolidariska. Trots att de i slutändan tjänat på jobbskatteavdraget. Står de med byxorna nere när jobbet är förlorat, får de skylla sig själva. Men som vanligt vill ju alltid ni avsäga er människors egna ansvar.
    För att citera Ole:s utmärkta inlägg: “Ingen har klandrat sossarna för att 700.000 stor utanför, när a-kassan kostade en spottsytvel vad arbetslösheten kostar”.
    Det är det som är skillnaden på att vara okunnig, inkonsekvent och så förblindad av hat som du är, Charlie B.

     

  • Christian

    Mr M: kunde inte säga det bättre själv.

    Bra skrivet

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    I det borgerliga Sverige hjälper vi människor hjälpa sig själva. Med resultatet att tärande krafter blir närande krafter.

    I Sosse-Sverige är det staten som ska kräkmata folk från vagga till grav. Med resultatet att tärande krafter förstärks och kväver de närande krafterna.

    Detta har vi facit på. Detta har vi siffror på. Detta finns dokumenterat.

    Den som förespråkar socialdemokrati och vänsterpolitik bör därför – i mina ögon – klassas som samhällsdestruktiv.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Ole, ja vi kan ju fråga de horder som förväntas hamna på socialbidrag framöver om de upplever sig som hjälpta vare av sig själv eller av den borgerliga överklasspolitiken?

     

  • Ola

    Ole Dahlberg

    Men Lidingö är ju en bidragkomun. Kommunalrådet ert sitter varje dag nästan på sin blogg och talar om hur dåligt ni har det på Lidingö.. Folk har inte råd betala skatt där. Tror du inte det är dags att ni skaffar er lite exportindustrier.
    Största delen av skattesänkningarna har gått till höginkomstagarna.. Nu fick en med 35000 i månadslön 1120 kronor i sänkt skatt och en med 18000 fick 200 i sänkt skatt….Är det mest då till den med 18000?????????

    Rospiggen

    Bra då vet vi ju varför regeringen är så hanfallen..Nu var det du som sa det. Och vad du bör veta är att LOs ledning röstas fram av medlemarna…Det är det som kallas demokrati…Lite svårt för FRA-Alliansen förstå.

    Mr M

    700000 har inte lämnat A-kassan under S styre på ett år. Inte ens under hela tiden S hade makten..
    Men Alliansen tvingade 500000 lämna A-kassan på grund av att det blev så dyrt vara med…Något som Borg ångrar

     

  • CharlieB

    Mr M!
    Visst är det varje människas ansvar att ta sig tillbaka till arbetslivet.
    Det vill de flesta också! det kan jag garantera.
    Samma ansvar hade man under tiden s regerade.
    Att du sov dig igenom en ams-utbildning visar ju bara att du själv brast i det ansvaret.
    Om du nu tyckte att den utbildningen var så dålig!
    så är det bara att åka omkring bland företagen och söka jobb. Det kallas för ansvar.
    Att tvinga ut sjuka och invalidiserade människor i arbetslivet är horribelt. Vem anställer dessa?
    Så till den horribla anklagelsen du kommer med.
    99% av de som lämnade A-kassan efter att avgiften höjdes gjordet pg a att de är snikna och osolidariska.
    Det är så sjuka att anklaga an massa människor som du aldrig träffat för att vara osolidariska och snikna. 75000 sjukskrivna människor riskerar nu att bli utan inkomst. Förklara för dessa hur de skalll kunna överleva utan en inkomst? Anders Knape(M) riktar skarp kritik mot sitt eget parti och kräver nu omgående ett svar på de krav om mer pengar till kommunerna. Han säger även att alliansen fortfarande går efter siffror som togs fram före finanskrisen.
    Jag är definitivt inte förblindad av hat.
    Jag bryr mig därimot om alla de sjuka människor som nu mår fruktansvärt dåligt pg a att de riskerar att bli av med sitt berättigade sjukbidrag.
    Ole Dahlberg! Alliansen och siffror är ingen bra kombination! det är allmänt känt sedan länge…………

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Ola:

    Du har fullständigt fel och ljuger värre än vanligt – troligtvis i ren desperation!

    En person som tjänar 18,000 kr/månaden har under 2007-2008 fått 1054 kr mer i plånboken tack vare jobbskatteavdraget. Låg- och normalinkomsttagare har alltså fått den största procentuella skattelättnaden då personer som tjänar 28,000 kr eller mer får max 1500 kr mer i månaden.

    Under 2009-2010 kommer den med inkomst på 18,000 kr månaden få ytterligare ca 150 kr mer i plånboken vilket total blir 1195 kr MER i månaden. Detta är 24% MER än vad han/hon fick behålla 2006!

    Du ljuger som en fullblodssosse, Ola! När ska du sluta med det och inse att sanningen och det goda alltid kommer att vinna?

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna_forklaras/Jobbskatteavdraget/

    http://www.jobbskatteavdrag.se/

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Ola: “Men Lidingö är ju en bidragkomun.”

    Borgerliga kommuner tvingas försörja sossekommuner som har nollkoll på ekonomin. Den socialdemokratiska och orättfärdiga värnskatten/tjuvskatten har sett till att Lidingöborna tvingas sponsra fotbollshallar i Rinkeby med skattemedel – istället för att pengarna går till projektering på Lidingö. Om det är det du menar med bidragskommun?

     

  • Mr M

    Charlie B:
    Tror du fått det lite bakom foten; Jag har aldrig varit arbetslös. Däremot har jag mött många praktikanter från AF som gjort bra i från sig och sedan fått jobb. Har också mött männksikor som sagt rakt ut att de inte vill jobba. Och de är ju dessa slöa samhällsparasiter som ditt parti uppfostrat att jobba är frivilligt!

    “Så till den horribla anklagelsen du kommer med.
    99% av de som lämnade A-kassan efter att avgiften höjdes gjordet pg a att de är snikna och osolidariska.”

    Nej det är kalla fakta. Ta och räkna ,lite själv på hur jobbavdrag med råge täcker kostnaderna för den välmotiverade höjningen i a-kassan.

    När det gäller sjuka som tvingas ut och jobba. Vilken regering var det som började anställa spioner på fk? Vilken regring var det som böjrade neka sjuskrivna fortsatt sjukskrivning? Ja det var dina kära sossar. Men som vanligt är de alltid ok vad än sossar gör. De blir så när man är full av hat!

     

  • Mr M

    Ola: Sjuhundratusen stod utan a-kassa innan alliansen tog över. Många hade hoppat av, många aldrig gått med. Trots att a-kasseavgiften på den tiden inte var annat en än “försäkring” subvitionerad till 95 procent av skatten. Och jag klandrar heller inte sossarna för det, utan detta är helt och hållet den enskildes fel.

    Åter igen: “Men Alliansen tvingade 500000 lämna A-kassan på grund av att det blev så dyrt vara med…Något som Borg ångrar ”

    Står du verligen för detta? Eller bor du i en grotta och träffar inte vanliga löntagare? Med risk för att bli tjatig: Sluta och ljug! 99 procent med jobb gör en rejäl nettovinst tack vare jobbavdraget. Väljer man gå ur, är det inte regeringens fel, utan den enskildes. Får man gå från hus och hem, kan man bara klandra sig själv för att man är sniken och osilidarisk. Jag tror många av dessa hade varit glada om vi haft en obligatorisk a-kassa. Då hade det blivit billigare och alla hade varit med och solidariskt finasierat. Men ni sossar vet väl inte vad solidaritet är. Egoism är mer vad man förknippar med er!

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Ola: “Men Alliansen tvingade 500000 lämna A-kassan på grund av att det blev så dyrt vara med…”

    Ännu en gammal lögn! Av de som lämnat a-kassan under den borgerliga alliansen är en stor andel snart pensionerade dvs. de sitter säkert på sina jobb pga av LAS. Och en annan stor andel är höginkomsttagare dvs. storleken på avgiften är oviktig.

    700,000 lämnade a-kassan under socialdemokraternas och kommunisternas regim – men det var väl Carl Bildt fel kan jag tänka? Visst tänker du så, Ola?

    Dina lögner blir allt mer desperata och gamla, Ola. Vem tror du köper dina lögner förutom de redan frälsta?

    PS. Du har glömt redovisa hur du tycker att Mona skulle mildrat lågkonjunkturen på ett bättre sätt än den borgerliga alliansen, Ola! Eller erkänner du nu att det var rent skitsnack från din sida? DS.

     

  • Roberth Ström

    Hur många gånger måste en sosse bli överbevisad? I Varje tråd bevisas att ni har fel ändå mal ni på.

     

  • Ola

    Ole Dahlberg

    500000 lämnade A-kassan och det stämmer att en del fick pension. Men normalt så kommer det till 500000 unga då.
    Men dom har inte råd vara med längre.

    Och några 700000 har aldrig tidigare lämnat A-kassan på ett år. Det är en stor lögn du kör med bara.

    Och mej veterligt har aldrig kommunister styrt Sverge…Om det inte är dom fattiga moderaterna på Lidingö du kallar Komunister.

    Men det ordnar sig säkert när Alliansen fixar det dom lovade i valrörelsen. Arbetslösheten är nog snart ett minne blott eller vad tror du ole

     

  • Ola

    Mr M

    Dom med en inkomst över 27000 i månaden har vunnit på skattesänkningen för dom högavlönade. Medan dom andra som har lägre inkomst har förlorat. Du måste ju räkna alla skattehöjningar och avgiftshöjningar. Så dom sjuka, arbetslösa och gamla har fått det mycket sämre.
    Gå in på banksidorna och se på hur bankernas ekonomer räknar. Och Borg ångrar ju att dom ändrade avgiften till A-kassan

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg!
    Den som ljuger är du.
    Ekonomiska experter har ju bevisat att höginkomstagare tjänar mest på
    skattelättnaderna som regeringen infört.
    För det andra så är det ju självklart att ju mer du tjänar! ju mer får du ju av skattelättnaderna.
    Man behöver inte ens vara ekonomisk expert för att förstå detta.

    Mr M!
    Så nu kan man avgöra om man är sniken och osolidarisk genom att räkna också.
    Nä detta var nog dagens skämt.
    Det är skamligt att döma människor man aldrig mött.

    Det är som jag alltid har sagt! borgares människosyn är skrämmande………………..

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    Ola: “500000 lämnade A-kassan och det stämmer att en del fick pension.”

    Ja, och en stor andel är höginkomsttagare. Det verkliga bortfallet där avgiftens storlek är största orsaken är alltså marginell. Att 700,000 valde att stå utanför a-kassan även under s-regimen är ännu ett bevis på detta – eftersom avgiften var lägre då.

    “Men normalt så kommer det till 500000 unga då. Men dom har inte råd vara med längre.”

    Som sagt – 700,000 stod utanför a-kassan även med en lägre avgift. Så det har ingenting med avgiften att göra. Ungdomar är inte intresserade oavsett om du kastar medlemskap i fack eller a-kasa efter dem. De tycker att fack och a-kassa är mossiga och sossiga – eftersom det är just det de är.

    Det är dags att vakna upp ur din rosenröda Törnrosasömn, Ola. Välkommen till 2000-talet!

    “Och några 700000 har aldrig tidigare lämnat A-kassan på ett år.”

    Har jag aldrig påstått. Det är värre att denna flykt från a-kassan skett under lång tid och med de vänsterpolitiker – som nu klagar på den borgerliga alliansen – vid makten. Det bekräftar återigen att vänsterregeringar är dövstumma och handlingsförlamade inför folket!

    “Och mej veterligt har aldrig kommunister styrt Sverge…”

    Du kallar dem bara något annat. Jag kallar dem kommunister.

    “Om det inte är dom fattiga moderaterna på Lidingö du kallar Komunister.”

    Ehhh…Nu blir din surrealistiska verklighetsuppfattning alltför surrealistisk för mig att förstå…Kan du förklara?

    “Men det ordnar sig säkert när Alliansen fixar det dom lovade i valrörelsen. Arbetslösheten är nog snart ett minne blott eller vad tror du ole”

    De har redan infriat det löftet eftersom den borgerliga alliansen sänkte arbetslösheten med 200,000 personer mellan 2006-2008. Sedan kom den amerikanska bankkrisen hit och då kom varslen.

    Den borgerliga alliansen har dessutom redan infriat och påbörjat 90% av alla vallöften de hade 2006. De har som sagt redan sänkt arbetslösheten med 200,000 människor. Enligt KI skulle vi ha 100,000 FLER arbetslösa med en socialdemokratisk regering idag. Och x antal miljarder extra i skatter och x antal miljarder att betala av i statsskuld.

    90 % av svenska befolkningen är glada för att dina röda tomtar inte sitter vid makten idag, Ola. En del vågar bara inte erkänna det för sig själva.

    Dessutom – när gjorde en sosseregering som de lovat senast, Ola? Jag kan hjälpa dig med svaret. Svaret är aldrig!

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg och Mr M!

    Här är beviset för att ni har helt fel
    angående vem som tjänat mest på skattesänkningarna.

    http://claeskrantz.se/arkivet/2155

    Läs uppställningarna och jämförelserna mellan de olika yrkesområdena.
    Läs också vartifrån han fått uppgifterna/siffrorna.

    Förövrigt borde ni veta att ju mer man betalar in i skatt! ju mer tjänar man på skattesänkningarna.
    Detta är ju väldigt logiskt. En låginkomstagare som inte tjänar mycket! betalar givetvis inte mycket i skatt! och tjänar således inte många korvören på skattesänkningarna.
    Jag trodde ni visste hur detta fungerade!
    men uppenbarligen hade jag fel…………..

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    “Dom med en inkomst över 27000 i månaden har vunnit på skattesänkningen för dom högavlönade. Medan dom andra som har lägre inkomst har förlorat.”

    Detta har du ju redan överbevisat fel i, Ola. De med lägst inkomst har fått störst skattelättnader…..Dina lögner är ihåliga som bongotrummor. Eller är det något annat som är lika ihåligt?

    http://www.jobbskatteavdrag.se/

     

  • http://ovenordstrom.webblogg.se Oven

    Var löftet om utanförskapet villkorat endast till högkonjunktur i valrörelsen?
    Vad är det för politiker som inte har vett att räkna med att det kan komma en lågkonjunktur?
    En patetisk allianssörja möjligen!

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg!
    )0% är glada att inte sossarna styr Sverige.
    Enbart i dina drömmar.
    Det röda blocket har fortfarande ett försprång på 8-10% i väljarbarometrarna. Dessutom har raset stoppats upp och åter börjat vandra uppåt så smått.
    Återigen Ole!
    Läs länken jag bifogat.
    Läs vart han fått siffrorna ifrån.
    Du har fel angående skattelättnaderna oavsett
    vad du kommer med.
    Siffrorna talar för sig själv.
    Alliansen har infriat löftet om att sänka arbetslösheten. Inte ens där kan ni bestämma er för en siffra utan det kommer olika påståenden hela tiden. Altifrån 155 000 i minskad arbetslöshet
    till200 000 st i minskad arbetslöshet.
    Så nu när alliansen infriat löftet!
    så gör det ingenting om arbetslösheten åter stiger upp mot 10%. Alliansen har ju infriat löftet
    och därmed behöver de inte bry sig.
    Man tar sig för pannan………….

     

  • Arbetaren

    CharlieB, det låter som om du vill ha fler skattesänkningar för låg- och medelinkomsttagare. Då är inte vänsteralliansen något bra val, de kommer att införa en skattechock om de får som de vill.

    Och jo, Alliansen har gjort skatteskalan mer progressiv, det borde väl du tycka är bra?

    Helt otroligt att vissa människor är så hjärntvättade att de verkar tro på riktigt att skattehöjningarna har gått till höginkomsttagarna. Innan tredje jobbskatteavdraget, som gäller från och med i år, så var det inte en krona i jobbskatteavdrag på det man tjänar över 27.000 kr.

    Man blir så himla trött på vissa sossar som är ohederliga, ljuger, förvränger, svartmålar, plockar russinen ur kakan och tror att de är så himla rediga. Inte konstigt att sosseföraktet är så djupt rotat hos många, de får ju allt bekräftat gång på gång i olika debattforum på nätet.

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    KUl att se att ChalleB med flera ine förnekar sig. Mona är nere på sama siffror som Göran Persson det bör säga något. Men en del vaknar aldrig tyvärr! Ole är en av de få som har koll här!

     

  • Roberth Ström

    Men hur är det egentligen? Så här mycket lättar inkomstskatten efter tredje steget för jobbskatteavdraget:

    Den som har 8.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 7,6 procent.
    Den som har 12.500 kr/mån i lön får sänkt skatt med 6,1 procent.
    Den som har 16.500 kr/mån i lön får sänkt skatt med 5,9 procent.
    Den som har 21.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 5,7 procent.
    Den som har 25.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 5,6 procent.
    Den som har 30.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 5,1 procent.
    Den som har 33,000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 4,5 procent.
    Den som har 38.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 4,0 procent.
    Den som har 50.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 3,0 procent.
    Den som har 100.000 kr/mån i lön får sänkt skatt med 1,5 procent.

    Något mer ni sossar ville?

     

  • CharlieB

    Läs ttabellerna med jämförelserna i länken jag bifogat högre upp.
    Läs också varifrån han fått sina uppgifter ifrån.
    Där har ni allting svart på vitt.
    Arbetaren!
    Vilka var det nu igen som förvrängde siffror och statistiken! samt införde det nya ordet utanförskapet?
    Vilka var det som förvrängde siffror och statistik angående bidragsfusket?
    Vilka är det som verkligne sätter sjuka människor på pottkanten?
    Alliansen har varit/är både oärliga! de ljuger och förvränger. Sanningen visade sig ju vara en helt annan angående storlek på både utanförskap och bidragsfuskare.
    Alliansen har inte ens förnekat de fakta som plockats fram angående detta.
    Atackerna mot sjuka och arbetslösa och det totala haveriet av förskräingskassan kommer att skicka ut alliansen från Rosenbad 2010 om de inte tvingats avgå långt innan dess förstås……………..

     

  • Ola

    Roberth Ström

    Vad bra du kom med den listan…Det står ju där om du räknar ut procenten i kronor.. att dom högavlönade får största sänkningen i kronor och dom med låg inkomst får minst sänkning i kronor av skattesänkningen. Trevligt att du nu erkände vad jag sagt hela tiden. För det viktiga är ju sänkningen i kronor..är så svårt handla med procent

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    Ja det som tjänar mer får alltid mer i en skattsänkning oavsett annars får vi planekonomi smarting

     

  • KlasK

    Ola: Vem betalar mest skatt i kronor då? Den som tjänar 8 000 kronor eller den som betalar 100 000 kronor?

    Är du kanske emot att skatt betalas i procent?

    Genomsnittsinkomsten i Sverige ligger kring 25 000 kronor. Har de flesta fått en dålig skattesänkning då Ola?

     

  • Fiffin

    Historieförvanskning har aldrig lyckats, trots idoga försök. Fakta sparkar: 3 av 4 skattekronor som sänkts har gått till de tre rikaste tiondelarna av befolkningen. Där har resurserna satsats av den för närvarande styrande regeringen. Skattesänkningarna har dessutom gjorts till stora delar ofinasierade, vilket spädde på överhettningstendenserna i högkonjunkturen och nu kommer att bidra till att resurserna från kommuner och landsting (välfärdens kvalitet) kommer att ta storstryk under krisen. De delar av skattesänkningarna som trots allt finansierades då? Ja, det var nedskärningarna i arbetslöshetsförsäkringen som stod för kalaset. Nu står regeringen där med en halv miljon människor som kommer att behöva knacka på socialkontorens bidragsdörrar när/om de blir arbetslösa. Bidrag i stället för jobb med förstörd välfärd blev denna (kortlivade) regerings kännetecken. Jisses! Rösta bort dem!

     

  • Ola

    Roberth Ström

    Ja men då är vi eniga i den frågan. Men alliansen påstår att låg och medelinkomsttagare fått mest. och det är en stor bluff

    KlasK

    Ja en med ca 25000 har fått en dålig sänkning om du räknar in alla skattehöjningar och avgifthöjningar som dom fått…Då har dom gått minus.

     

  • KlasK

    Ola: Nej, de har inte gått med minus. Var har du fått det ifrån? Det är ett osant påstående.

    Varför har du så svårt att hålla dig till sanning och fakta?

    Låg- och medelinkomsttagare har fått mest. Det är fakta.

    Du duckade, såklart, på frågan om procent.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    Ola m.fl. vänsteranhängare:

    Ert sätt att räkna saknar logik och relevans eftersom om en person som tjänar 1.000.000 kr i månaden och får 1% i skattesänkning samt om en person som tjänar 18.900 kr får 50% i skattesänkningar så är det fortfarande “orättvist” enligt ert sätt att räkna eftersom den som tjänar en miljon i månaden fortfarande får x antal kronor mer i månaden än den som tjänar 18.900 kr i månaden.

    Så ge upp era krystade försök till att stämpla jobbskatteavdraget som orättvist. Det är ett system som ger låg- och normalinkomsttagare störst skattelättnader!

    Punkt slut!

     

  • Ola

    Klassisk

    Tror nog att det är du som ska hålla dej till fakta. Enligt den här länken http://www.jobbskatteavdrag.se/ Så får en med 60000 i månadslön 2900 i jobbskatteavdrag och en med 20000 får 1100. Är inte 2900 mera än 1100?? Förnekar du det så måste du gått i Björklunds flumskola.

    Har du provat räkna ut vad en person i genomsnitt fått i höjda skatter och avgifter? Räkna ut det så får du se hur mycket det har ökat.

     

  • KlasK

    Ola: Läser du inte det andra skriver? Eller förstår du bara inte?

    Du har fortfarande inte svarat om du tycker att det är fel att skatt betalas i procent på inkomsten. Vem av de två i ditt exempel betalar mest i skatt?

    Det är du som påstår att hela jobbskatteavdraget ätits upp. Det är inte sant. Bevisa det med en ordentlig uppställning och redovisning av källor.

    Eller är det enklare att bara fortsätta ljuga?

     

  • Ola

    Klassisk

    Frågan gällde vem som får största jobbavdraget. Alliansen har påstått att det är låg och medelinkomsttagare men nu har det ju visat sig att det är höginkomstagarna. Det har ju inget med procent att göra.

    Det är bara du går in och tittar på alla skattehöjningar och avgifthöjningar så kan du säkert räkna ut det själv. men du måste ju räkna på ett medel för det är klart det är inte alla som har fått lika höjningar. 30% av husägarna har fått sänkt fastighetsavgift och 70% höjd. Gissa vilka som fått sänkt. Fackavgiften är inte avdragsgill för löntagare längre men för arbetsgivarna.. så det är mycket du måste räkna på. Och glöm inte höjningen av drivmedelsskatten för några dagar sedan.

     

  • KlasK

    Ola: Låg- och medelinkomsttagarna får det största avdraget. Det är helt sant. Eller tycker du att det är fel att betala skatt i procent? Du vill uppenbarligen inte svara på den frågan.

    Inte heller svarar du på frågon om vem som betalar mest skatt i ditt exempel ovan.

    Det är du Ola som hela tiden påstår att jobbskatteavdraget har ätits upp av avgifter och skatter. Men som vanligt så kan du inte belägga det.

    Du är uppenbarligen inte intresserad av att argumentera med fakta och hålla dig till sanningen. Istället häver du ur dig lögner och påhitt.

    Bevisa nu dina påståenden.

    Jag heter för övrigt inte “Klassisk”. Du borde inte få dina kommentarer godkända om du inte ens har tillräckligt med respekt för att använda mitt korrekta namn.

     

  • Arbetaren

    Fiffin: “Fakta sparkar: 3 av 4 skattekronor som sänkts har gått till de tre rikaste tiondelarna av befolkningen.”

    Lögn.

    För det första blandar du ihop att ha mycket pengar (rik), och att ha en hög inkomst. Detta är två helt olika grupper, rika människor har ofta lägre eller inga förvärvsinkomster. Många fattiga människor som mig själv, har en ganska hygglig inkomst, men vi lär förbli fattig eftersom den totala marginalskatten för oss blir ca 80% när man inkluderar arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, statlig inkomstskatt, värnskatt, moms och andra punktskatter. Detta är anledningen till att Sverige har ett av det mest ojämlikt fördelade ägandet i hela världen. Det går inte att arbeta sig rik i Sverige.

    “En ny rapport från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att de finansiella tillgångarna är mycket ojämnt fördelade i Sverige. I fjol ägde den rikaste hundradelen av befolkningen 32 procent av alla tillgångar, och den rikaste tiondelen ägde 71 procent.”

    http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=2524638

    För det andra så innebär det sätt som du räknar på att vanliga LO arbetare blir höginkomsttagare.

    För det tredje så får man inga skattesänkningar när man är 6 månader gammal eftersom man med största sannolikhet inte har några förvärvsinkomster.

    För det fjärde så har du bättrat på de siffror som du troligen refererar till.

    SR Ekot har kollat upp de siffror som du refererar till här:

    http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?Artikel=1303584

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/ Simone

    Inte konstigt att man inte alls vill tala om kronor när tre av fyra skattelättnadskronor går till de tre rikaste tiondelarna av befolkningen och samtidigt ska försöka påstå att de sju tiondelarna får mer ut av att dela på en fjärdedel än vad de tre tiondelar får av tre fjärdelar av kakan. Med en sådan syn är det inte konstigt att världen står inför en finanskris. Och så påstår de att socialdemokraterna kommer utur “flumskolan”.
    Det är som det alltid är när borgarna sitter vid makten. Det sker en transferering från de fattigaste till de rikaste – ingenting att hymla om, det vet vi ju redan.

     

  • Ola

    Klassisk

    Om du kan bevisa att 1100 kr är mera än 2900kr då ska jag ta dej på allvar. Eller menar du att jobbavdraget är ett sätt att smyga in platt skatt?? Men min uppgift om 27000 står fast tills du kunnat bevisa motsatsen.
    Varför ditt namn blev fel vet jag inte…Såg inte det förrän jag tryckt på “komentera” jag hade nämligen kopierat det.
    Men det kan jag be om ursäkt för. Men det andra står jag fast med tills motsatsen bevisats. Vilken siffra kommer du fram till då att skatter och avgifter höjts med då? Du måste ju ha räknat ut det efter som du påstår att jag ljuger

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    Klas du och ni andra som ser verkligheten som den är ni märker väl hur insnöade sossar är. Inte ens med fakta på bordet vägrar de erkänna hur fel de har. Tacka gud för bloggosfären där kommer sanningen fram!

     

  • Fiffin

    Läs Expressens genomgång av jobbskatteavdraget.

    “Det var höginkomsttagarna som blev vinnarna”.

    Ingen minister ville tala med Expressen den gången…

     

  • KlasK

    Ola: Men sluta försöka blanda bort korten och svara på frågorna istället.

    Det är som vanligt. Du slänger ur dig grundlösa påståenden som du inte kan backa upp. Lögner och smutskastning.

    Visa nu att du är hederlig. Bevisa dina påståenden.

    Simone: Du använder samma lögner. Man kan bara komma fram till sådana vansinniga siffror om man räknar människor med 18-20 000 i månadslön som höginkomsttagare.

    Att ni inte skäms för att sprida de här lögnerna. Ni vill verkligen trycka till den vanliga lilla människan. Usch!

     

  • Schnitzel

    Hmm…
    Vad jag läser på era kommentarer här angående jobbavdraget så får en som tjänar 60.000 kronor ett avdrag på 2900 kronor.
    Och en som tjänar 20.000 kronor får 1100 kronor…

    Men… 60.000 är tre (3) gånger så mycket än 20.000.

    Men 1100 gånger 3 är 3300. Så 1100 i avdrag på 20.000 är en större avdrag på totalsumman än 2900 på 60.000.

    Ska vi ta det i procent också? 1100 på 20.000 är 5,5% medan 2900 på 60.000 är 4,8%.

     

  • http://ovenordstrom.webblogg.se Oven

    Ni glömmer förändringarna av statsskatten som kommer höginkomsttagarna till del. Skattesänkningarna sammantaget gynnar enbart höginkomsttagarna och detta har klart redovisats i allehanda medier. Man kan inte diskutera enbart det som alliansen kallar jobbskatteavdraget isolerat, men det är precis det de vill för att dölja hur alla skatteförändringar sammantaget enbart gynnar de bäst ställda. Samma gamla höger som vanligt.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/ Simone

    Schnitzel men nu var inte frågan hur många gånger mer lön höginkomsttagarna får. Nu var frågan jobbskatteavdraget. Dessa avdrag som man från borgerligt håll envisas med att kalla en låglönesatsning. Där man försöker slå i folk att fyra myror är fler än fem elefanter. Eller 11oo kronor är mer än 2900 om du så vill. Den dagen låginkomsttagare får mer i reell skattesänkning i kronor, pengar som man handlar för i affären, kan borgarna gärna få kalla sin politik för en låglönesatsning. Tills dess är vinnarna på förd politik de som får mest i plånboken av jobbskatteavdraget vilket bör vara?

     

  • Mr M

    Charlie: Om man räknar med att man får hjöd tobak- och snusskatt så är de inget jag bryr mig om. De får gärna höja den mer. För att citera ditt egna inlägg när vi debatterade att sossarna tjänar pengar på spelmissbruk i form av A-lotterna: “Man får väl skylla sig själv om man har dåligt omdöme”. Precis samma sak gäller de som röker. Och till 99 procent av dem som lämnat a-kassan efter den välmotiverade höjningen. Är man sniken och osolidarisk, får man skylla sig själv om man står med byxorna nere när anställningen går förlorad. De mest glädjande är att de flesta är sossar!

     

  • CharlieB

    Vi kan göra det väldigt lätt för oss.
    Låginkomstagare har inte fått ett öre av skattelättnaderna.
    De enda människor som kan kallas låginkomstagare
    är sjuka och arbetslösa människor.
    Därför kan Ole Dahlberg och övriga borgare
    poåstå vad dom vill.
    Låginkomstagare har ändå inte fått ett öre
    av skattelättnaderna.
    Försäkringskassan är i ett enda stort kaos!
    Man kunde hoppas på att Husmark-Pehrsson tog sitt ansvar och såg till att människorna får ut sina rättmätiga pengar.
    Men vads gör hon? jo hon skäller ut Försäkringskassan och tar dom i örat istället.
    F-kassan får löpa gatlopp i media och personalen blir hotade och allt möjligt. De förändrade reglerna i sjukförsäkringen riskerar att ta ifrån 75000 människor sin rättmätiga sjukpenning. Dessa nya förändringar är en av anledningarna till att Sjuk-kassan är i fullständigt kaos just nu.
    Roten till det onda!(Husmark-Pehrson!) bryr sig inte överhuvudtaget. Med en axelryckning skickar hon sjuka människor till socialen istället.
    Vore det någon rim och reson! så borde regeringen avsätta Husmark-Pehrson omgående och återställa sjukförsäkringen. Hjälp istället människorna att bli så friska som de klarar av. Får de det stödet så komer de självmant att återvända ut i arbetslivet senare.
    Visst finns det de som hellre driver hemma istället för att jobba. Men jämfört med alla andra som inget hellre vill än att jobba så är de lika få som en nål i en höstack. För att komma åt denna lilla klick av lata människor! så drar sig inte borgarna för att straffa allaoskyldigt sjuka människor samtidigt.
    Skattefusket som årligen kostar staten miljarder kan pågå ostört. Detta bryr sig inte regeringen om. Inte konstigt eftersommerpartan av fuskarna är just överklassfolk……………….

     

  • http://onepointofview.tumblr.com MaxW

    De borgerliga kommer aldrig att kunna styra i längden. Den borgerliga kärnpolitiken grundar sig på egoism och det säljer endast i medgång. Så fort vinden blir kyligare så förväntar vi oss stå närmare och tillsammans skapa trygghet och värme.

     

  • KlasK

    Simone: Det är ingen som påstår att 1100 är mer än 2900. Vem skriver det?

    Men i tabeller har man upprepade gånger visat vem som får störst skattelättnad.

    För vem betalar mest skatt Simone? Den som får 2900 i skattelättnad eller den som får 1100? Vem bidrar fortfarande mest till samhället efter skattelättnaden?

    Eller tycker du också, precis som Ola, att det är fel att skatt betalas i procent?

    Sluta ljuga och lär er räkna. Vi väntar fortfarande på Olas bevis för sina påståenden om att skattesänkningen helt ätits upp av andra skatter vo avgifter dessutom.

     

  • CharlieB

    Mr M!
    Att påstå att 99% som lämnat A-kassan får skylla sig själv är befängt och horribelt.
    Det visar ju bara hur iskallt du ser på detta.
    Eftersom du så envist påstår att 99% får skylla sig själva! och att de i själva verket har råd att vara medi A-kassan men är för snåla! så måste man anta att du känner varenda människa och dessutom kan deras historia och även känner till orsaken till att de lämnat A-kassan. Reinfeldt slog sig för bröstet och påstod att de flesta som lämnat A-kassan var människor som snart går i pension. Detta visade sig vara helt fel. De flesta som lämnat A-kassan är unga människor med låg inkomst! med andra ord! de har inte råd att vara med längre. Din tes faller med andra ord direkt. Att anklaga människor du aldrig träffat för att vara snåla och de får skylla sig själva är skrämmande……………..

     

  • Fiffin

    Vad är problemet från flera här att förstå?

    1. Det är höginkomsttagarna som är vinnare på regeringens skattepolitik. Det är inget man kan “debattera” bort, det är ett faktum.
    2. Dessutom har 220 000 vanliga fastighetsägare fått höjd fastighetsskatt, medan de stora villorna och dess ägare har fått 100-tusentals skattekronor i reduceriad skatt.

    Vem kan tala om att låginkomsttagarna är vinnare?

     

  • Frukten

    Man tar sig för pannan. Vad är ni för fosila människsor ni höger anhängare?? Ni tjatar om inkomster hit och dit om hur mycket den och den tjänar och hur orättvist det är att en höginkomtagre med 50 000 – 0ch uppåt tjänar, måste betala mer i procent i skatt.. Hahaha.. snacka om giriga människor. Ni nöjer er inte ens med att tjäna tre gånger så mycket mer, Ni ska dessutom ha samma procent också. Jag håller med Schnitzel. Tänk efter lite. Och försök lär er att dela med er i dåliga tider. så slipper folk bli förbannad. Och sluta upp att kalla sossarna för lögnare. För ni från höger sidan har varit mer opolitiskare än sossar. Och sluta upp med er falska retorik om att ni bryr er om att folk får det bättre nu än med sossarna i rikstan. struntprat! Ni bryr er bara om ert eget skinn. Ni kommer aldrig att få mig att tro något annat. Gröngörlingar som ni är. Den enda kommentaren ni kör med här är att vi ljuge. Haha.. som om inte ni gör det.. Såå! Ni vill ha en värld med guld och gröna skogar där ni är herren på täppen. Och vi är er undersotar. som putsar era skinande stövlar.. Hallå! sluta dröm nu. Ni må tro vi är dumma.. Ja gör det ni så får ni se vem som till slut får Pinockios långa näsa i slutänden..

     

  • Frukten

    MaxW: Underbart skrivit. Så sant så sant.. Det kommer inte att hålla denna politik i längden.

     

  • KlasK

    Fiffin: Det du kallar faktum är ju uppenbarligen en lögn. Precis som Ola klarar du aldrig av att presentera belägg och fakta för dina påståenden.

    Förvanskningar, lögner och smutskastning. Det är sossestrategin.

    Frukten: Jag antar att du hänvisar till mig när du påstår att det sagts att det är orättvist att höginkomsttagare har högre skattesats.

    Var läser du det? Det har jag aldrig påstått. Även om den statliga skatten är lite väl saftig och värnskatten är idiotisk så är det rimligt att de med höga inkomster bidrar mer till samhället än den med låg inkomst. Något annat har jag aldrig påstått.

    Däremot har jag frågat om vem som fortfarande betalar mest skatt efter jobbskatteavdraget – den med låga inkomster eller den med höga. Den frågan har jag ställt eftersom en del människor här dels ljuger om vilka som gynnats av skattesänkningen, dels inte verkar förstå hur skattesystemet fungerar.

    Flera personer verkar också tycka att det är fel att skatt betalas i procent eftersom de nu tycker att skattesänkningarna är så orättvisa.

    Flera personer ljuger medvetet här i kommentarsdebatterna för att smutskasta och förvanska verkligheten. Man presenterar aldrig några belägg för sina påståenden och upprepar dem gång på gång trots att man blivit motbevisade.

    Det är den strategi sossarnas verkställande utskott beslutat om: Ljug, förvanska och smutskasta.

     

  • Daniel Alsén

    Den här diskussionen har spårat ur och hamnat långt från artikelämnet.

    Jag kommer inte att godkänna fler kommentarer som fortsätter att upprepa samma formuleringar och påståenden utan källhänvisningar eller liknande. Det här är ingen plats för politiska pamfletter och propaganda.

    Besvara frågor och gör inte fria tolkningar där ni påstår att folk skrivit saker som som de uppenbarligen inte gjort.

    Daniel Alsén

     

  • Frukten

    Ni kanske ska se det så här Daniel. Ni har inte tagit med nya inslag här och då kanske det tillslut går åt fel håll. Har det blivit ideètoka kanske. Eller håller ni fortfarande på med den nya sidan? Folk vill tydligen fortsätta att skriva.. Hahaha.. Se det så här Daniel, att folk inte har svikit er blogg i stället. De har inget annat för sig.

     

  • Arbetaren

    Som jag förutspådde så hade Arne Modig fel. Den fallande trenden för bidragspartiet fortsätter, förra månaden var bara ett litet dödsryck.

    Enligt skop så föll bidragspartiet (S) med ytterligare en procentenhet och enligt Demoskop 1,6 procentenheter i december. Samtidigt fortsätter arbetarpartiet (M) att vinna sympatier för arbetslinjen och den kompetenta hanteringen av finanskrisen. Snart ligger stödjet för S under det som de hade i valet 2006, medans M ligger över.

    Glappet mellan oppositionen och regeringen minskar, med nuvarande trend så är regeringen snart ikapp, Sören Holmberg är rökt som statsvetare och opinionsananlytiker.

    Tyvärr så behöver regeringens politik vad gäller deras syn på individens integritet läggas om, varför en union med piratpartiet vore önskvärt.

    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2558830

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    När rödingar babblar om ekonomi så gråter himlens alla änglar. Ni har noll koll…Det är både komiskt och skrämmande – som en ondskefull clown…

     

  • http://surabloggen.wordpress.com/ Roberth Ström

    Sossarna nera på 36% Om endast 3% byter sida så vinner den goda sidan i valet 2010 igen!

     

  • Frukten

    Det är ju ni blåtiror som har noll koll på hur värkligheten är.. Ni sitter i era högfärs bubblor och tror alla har det bra. Att sossarna sjunker är bara en tillfällighet.
    Jag bryr mig inte om vad ni säger här.. Det är min känsla jag går på, och hitills har jag haft rätt. Och fortfarande är vi i marioteten. Så jag förstår inte vad det är ni hurrar för?? Och ni förstår heller inte hur det är att vara utanför tydligen eftersom ni uttalar er så otroligt dumt! Och experter tror ni att ni är oxå på ekonomi.. Ojojoj. Finns ingen som helst bevis på det, eftersom ni tar informationen från olika håll. och vad är det som säger att era källor är mer pålitligare än andras?? Eller så läser ni och tydar på olika sätt.!

     

  • Frukten

    Om jag nu lägga in något som verkligen berör och oroar mig. Få se då hur länge denna oponsmätning är efter detta år. Och som Sven Otto Littorins ord. Ett riktigt skit år!
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=872056
    Vad tror ni händer då med svenska folkets förtroende till Alliansregering?
    Och om ni tror vi kommer att hurra för högern, så är ni fullkommligt ute och cycklar. Det är vad jag tror.

    Få se nu om jag blir kallad för lögnare eller något i den stilen!

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: