torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

Nu är de överens — rödgrönt samarbete för regeringsskifte


ÖVERENS. (Uppdaterad) I dag börjar två års valrörelse för ett rödgrönt regeringsalternativ. Det meddelade de fyra oppositionspartiledarna på en pressträff på söndagen.
- Vi ska söka väljarnas förtroende för att bilda en rödgrön regering, säger Mona Sahlin.

Partiledarna för de tre oppositionspartierna — Mona Sahlin, Peter Eriksson, Maria Wetterstrand och Lars Ohly — kallade hastigt till pressträff på söndagen.

Beskedet: Vi är överens.

Sahlin vill bli statsminister
- Det är ett rödgrönt samarbete som ska stå emot den moderatledda regeringen, säger Mona Sahlin och markerar att samarbetet bygger på att hon själv är regeringsbildare.
På frågan om varför Lars Ohly inte varit med vid gemensamma framträdanden tidigare svarar s-ledaren:
- Hade Lars Ohly lämnat besked om budgetreglerna tidigare hade han stått med vid bordet tidigare.
Var det inte ett misstag att inte ta med vänsterpartiet från början?
- Det var ett stort misstag att inte få ett besked från början, säger Mona Sahlin.

Tillfälligt överens om utgiftstak
I det samarbete som från och med i dag också omfattar vänsterpartiet är man nu överens om att nuvarande regler om överskottsmål och ett tak i statsbudgeten ska gälla. Det har varit en stötesten för vänsterpartiet.
- För att bli av med regeringen Reinfeldt gäller det att samla oppositionen, säger Lars Ohly.

Ohly rättar dock inte sig helt i ledet. Vänsterpartiet accepterar budgetreglerna tillfälligt, men ändrar inte sin uppfattning, säger v-ledaren. Hur utgiftstaken ska utformas blir en fråga för en kommande regering, menar han.

Peter Eriksson är försiktigt välkomnande mot vänsterpartiet, som han tidigare kallat “gammaldags och stalinistiskt”.
- Ordning och reda i ekonomin är viktig, men det är inte bara det som det handlar om. Vi vill visa väljarna att det finns ett regeringsalternativ. Jag tycker att det är bra att vänsterpartiet är med, säger han.

Valmanifest först våren 2010
Hur samarbetet kommer att se ut får vi veta först våren 2010. Då ska de tre partierna presentera en gemensam regeringsplattform som ska formuleras av fem arbetsgrupper: Jobb och ekonomi, klimat och miljö, välfärd och rättvisa, storstadens utmaningar och gruppen för en rättvis och hållbar värld.

Dessutom tillsätts en intern arbetsgrupp för gemensam planering. Vid årsskiftet ska arbetsgrupperna vara i full gång, men de färdiga förslagen presenteras inte förrän våren 2010.

Trots samarbetet kommer s, v och mp även att gå till val på egna valmanifest.
- Precis som den borgerliga alliansen i den förra valrörelsen, påpekar Peter Eriksson.

Förslag för ungdomar
På söndagens pressträff presenterades ett gemensamt 5-miljarders åtgärdspaket i fyra delar för ungdomar.  Man föreslår bland annat ett traineeprogram med 3 000 platser i den offentliga sektorn och en utökad satsning på yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning.

De tre partierna vill också ha nästan 25 000 fler utbildningsplatser i vuxenutbildning, kvalificerad yrkesutbildning och högskolan.

Förslaget är tänkt att genomföras under 2009 och 2010 och ska därför ses som ett politiskt utspel snarare än en tidig överenskommelse.

TV4Nyheternas Ulf Kristofferson intervjuar de rödgröna partiledarna (nyhetskanalen.se) »

Foto: Mats Andersson/Scanpix

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Bengan

    Hur skall Måna med allt sitt trasslande och en ofinansierad överbudspolitik på 120 miljarder tro att hon kan få förtroende. Jag kan aldrig tänka mig att upplysta väljare håller till godo med en kvoterad virrpanna. En medelinkomstagre kommer att få minst 1400 kr mindre i plånboken varje månad med Månas politik. Glöm heller inte utlovade höjningar av drivmedel och el, förtroende jojo.

     

  • Rospiggen

    Landet skall således få en socialmiljökommunistregering med syfte att beskatta det så kallade folket efgtersom det så kallade folket under allisnaregeringen tydligen fått mer pengar över av sina inkomster. Det så kallade folkets inkomster tillhör ju staten/partiet i enlighet med gammal kommunistisk tro och då skall staten/partiet även förfoga över pengarna, inte individen.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Vi ska söka väljarnas förtroende för att bilda en rödgrön regering”

    Jo, jag tackar! Kommunisterna har lyckats att klämma sig med på det röd-gröna tåget. Mona Sahlins ledarskap når nya bottennivåer….

    Skulle Obama förhandla och kompromissa med kommunister, Mona?

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Yes där kom den sista spiken i kistan för alliansen. En väl balanserad vänsterpolitik innehållande Sveriges största och tredje största parti är precis vad vi kunna drömma om. Nu är segern i nästa val en promenadfråga.

    Ser fram emot Ohlys kommentarer på kommande partiledardebatter han brukar kunna peka ut det självklara på ett briljant sätt och på ett sätt som når ut till folket genom teverutorna.

    Ett starkt socialdemokrater, ett balanserat miljöparti och ett progressivt vänsterparti gör att balansen torde bli ganska bra inför kommende regeringsperiod för det röd-gröna alternativet.

    Kvar står ett starkt moderatparti och två småpartier som balanserar på eller hamnat under strecket samt folkpartiet. Inte mycket till motstånd. Inte ens SD är så stora längre så de skulle kunna hjälpa Fredde att bibehålla makten.

    Nästa val är redan över sittande regering skulle kunna göra pinan kort och avgå i förtid.

     

  • DogWalker

    En helt onödig presskonferans i mitt tycke då inget nytt framkommit. Enligt Ekot så gäller följande:

    –”Det fördjupade rödgröna samarbetet syftar till att begära mandat för en gemensam koalitionsregering efter valet 2010.”–

    –”Samarbetspartierna kommer att som enskilda partier lägga fram egna valmanifest inför väljarna i valrörelsen 2010. “–

    EFTER valet alltså, och inte före valet. Precis så som de sagt tidigare, och på så sätt inbilla röstboskapen att de är sams och redo till samarbete. Men så är det ju inte om de går ut i val som enskilda partier, eller??

    Och läser man artikeln så tycker inte jag det vilar någon större respekt mellan Mona och Lars O i och med de svar Mona ger. Men det viktiga för dessa partilefare är nog inte Sveriges bästa, utan målet är att vinna valet, för några framtidsvisioner har man tydligen inte. Huvudsaken att den nuvarande regeringen blir bortvald.

    Så vad kommer svenska folket att vinna på det?? Ja, det är frågan det.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Grattis! Samtliga vänsterpartier kommer nu att uppfattas som opålitliga av svenska folket!

    Socialdemokraterna stängde dörren till Vänsterpartiet och det spelade ingen roll om Vänsterpartiet ändrade sig så skulle de inte få vara med. Nu är de med. Förtroendeingivande, Sahlin?

    Miljöpartiet är sedan länge Sveriges mest opålitliga parti. De är i sin egna lilla värld. De är en såpbubbla som åker dit vinden blåser. Ingen litar på Miljöpartiet.

    Och så nu Vänsterpartiet som stod på barrikaden och skanderade att de inte skulle acceptera några kompromisser med S + Mp. Nu är de ett socialdemokratiskt stödparti. Pålitligt, Ohly?

    Nu finns det ett mycket tydligt opålitligt regeringsalternativ i Sverige. Det tackar vi borgare för!

     

  • Lobo

    Wow! Kan man lura sig själva mer än dessa “enade” tomtar?
    Två extremistpartier och en “hönsmamma” som skall leda eländet, man häpnar!

     

  • Ola

    Förstår inte varför ni högermän gnäller nu? Ni har ju efterlyst en samlad motpart..

    Ole Dahlberg

    Vilket parti är kommunister? Skulle vara trevligt om du förklarade dej. Eller ska vi börja dra fram gamla saker som vissa Allianspartier har i garderoben?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Svenska folket har nu tre goda anledningar till att INTE rösta på det röd-gröna regeringsalternativet:

    1) För att slippa skatte-, arbetslöshets- och bidragschocker
    2) För att slippa virrpannan Mona Sahlins opålitliga ledarskap
    3) För att slippa kommunister i Rosenbad

    Nätundersökningarna är entydiga. Svenska folket anser att S+V-Mp:s politik är för olika för att uppfattas som ett seriöst regeringsalternativ.

    Hur många dagar håller denna pakt?

     

  • ÄRRHÅ

    Jaha, nu talar man om en gemensamt valplattform! Det går minst sagt fort i svängningarna. Men den största frågan är, vill svenska folket verkligen ha Ohly och kommunistgänget i sin regering?? En röst på S eller Mp blir ju även en röst för kommunism.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    En röst på socialdemokraterna är alltså återigen en röst på kommunisterna!

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Monas gnällgäng får redan dåliga recensioner:

    “Jag har väldigt svårt att se hur de ska kunna komma överens om en regeringsplattform när det skiljer så mycket mellan partierna i exempelvis utrikespolitiken samt vad de tycker om skatter och företagande. Hur ska Sahlin kunna bilda regering med två partier som åtminstone har tyckt att man ska lämna EU? Det är bara märkligt. Jag kan inte förstå hur de ska lyckas.” — Lena Mellin (Aftonbladet)

    “Det finns stora spänningar både politiskt och personligt. Det kommer att bli problem eftersom partierna har olika politiska utgångspunkter.” — Göran Eriksson (SvD)

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Ja och en röst på moderaterna blev ju en röst på Kristdemokraterna med sin homo- och abortfientlighet etc. Men det verkade ju inte hindra dem.

    Lite mycket kast med stenbumlingar i vattenglas faktiskt.

    De börjar med något som alliansen helt misslyckats med – ungdomsarbetslösheten. Det är ett mycket gott tecken. Förhoppningsvis kommer det en vettig miljöpolitik och en rättvis välfärd på vägen också. Istället för en kvasipolitik som bara gått de rikas väg som vanligt.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com/2008/12/07/tusen-daliga-anledningar-till-varfor-inte/ Tusen dåliga anledningar till varför inte « Simone – På tal om politik

    [...] väg mot en promenadseger och de blivande förlorarnas reaktioner låter inte vänta på sig som i Politikerbloggen : Jag kan aldrig tänka mig att upplysta väljare håller till godo med en kvoterad virrpanna. [...]

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Idag söker alltså Mona Sahlin återigen svenska folkets förtroende med sitt andra regeringsalternativ på bara två månader.

    Är detta nytt svenskt rekord i opålitlighet och svagt ledarskap?

     

  • J.Johnsson

    Nu försöker gänget komma tillbaka, de som vill att alla ska stöpas i samma gjutform och vara precis likadana.
    Det går inte.
    Jag hoppas att alla i vårt avlånga land förstår att vi kommer att gå tillbaka till stenåldern om de röd-gröna tar över.
    Då flyttar i alla fall jag ut ur det här landet.
    Något som dock ska bli intressant är om det här kan leda till vettigare debatter mellan vänster och höger.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Men Ole ska du inte presentera Demoskops siffror? Glappet är nu åter uppe på över tio procent. Enligt ditt sätt att räkna förra veckan borde detta vara en rekordhöjning på upp mot åtta procent?

    Nej rekordet för svagt ledarskap får Fredde behålla som lyckats trycka ner två av sina samarbetsparter till fyraprocentsspärren eller under.

    Grattis vänsterkoalitionen och grattis vänsterpartiet till att idag tagit platsen som det tredje största partiet i Sverige.

     

  • Ola

    Enligt Demoskops siffror så består Alliansen nu bara av tre partier och c är oxå på väg ut. Och efter det här förtoendebeskedet från S, V och Mp så lär Alliansen sitta och skaka precis som högermännen på den här sidan.
    Tänk om vänstern kommer till makten och försämrar boendepriset i Täby, Danderyd och Lidingö. Ja det är så synd om er.

     

  • Henrik, liberal i Göteborg

    Hur ska S och MP hantera VPK:s (det är väl det som de heter egentligen) väldigt starka EU-motstånd mm?
    Om Alliansen hade berg av saker att komma överens om så har den röd-mörkröda-gröna gruppen bergskedjor med saker att lösa.

     

  • Jaha

    Simone skriver att ungdomsarbetslösheten är ett problem. Jo just så är det. Sverige hade Europas högsta ungdomsarbetslöshet när Alliansen tog över! Nu är den lägre, men lågkonjunktur slår hårt mit ungdomar på grund av turordningsreglerna. Sossarnas lösning heter chockhöjning av arbetsgivareavgifterna för ungdomar. Det skapar nog massor av nya jobb….. :-(

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Fler dåliga recensioner av Monas vänstertrojka….

    Göran Hägglund (Kd): “Partierna har mycket skilda åsikter i de frågorna, det ska bli spännande att se hur de löser dem. Det blir nog också konflikter om privata inslag i samhället, där finns det en del dogmatiska åsikter inom vänsterpartiet.”

    Jan Björklund (Fp): Vänsterpartiet skrämmer bort mittenväljarna. Nu måste de redovisa gemensamma ståndpunkter. Det räcker inte att bara vara med på bild tillsammans.”

    Ann-Charlotte Marteus (Expressen): “Upplägget tycks ganska mycket likna det som rådde på den gamla normala tiden då socialdemokraterna sökte folkets stöd för en majoritetsregering, fick en minoritetsregering och tvingades förhandla med stödpartierna i slutna, stundom adrenalinstinna rum. Men många frågor från alliansen, från journalister och väljare kommer nog att besvaras med ett ‘den där frågan löser vi så småningom, lita på oss, vi har lagt många budgetar ihop förr’. Stora, pragmatiska socialdemokraterna tampandes med två ettriga, principdrivna småpartier som högeligen ogillar varandra.”

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Här kommer en riktig dräpare…

    Sossen och statsvetaren Stig-Björn Ljunggren: “Grattis alliansen! s, v och mp har redan gjort en blunder. De ska presentera ett gemensamt valmanifest – och varsitt eget. Alliansen har ett drömläge för att komma med kritik. Hur den nya koalitionen än gör kommer det bli fel.”

    Vi får väl se vad virrpannan Sahlin gör när hon upptäcker att detta regeringsalternativ är 100 resor mer förvirrat än hennes första regeringsalternativ hon spikade för två månader sedan..?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Men Ole ska du inte presentera Demoskops siffror? ”

    De är redan fullkomligt ointressanta då det är en redovisning på reaktionerna kring att Vänsterpartiet var en kompromisslös kraft till vänster hos det röda blocket. Nu är de bara ett stödparti till sossarna…

    PS. Att moderaterna är nära 30%-strecket är dock väldigt intressant…De kliver garanterat över det strecket nästa mätning från Demoskop… DS.

     

  • Schnitzel

    “Då ska de tre partierna presentera en gemensam regeringsplattform som ska formuleras av fem arbetsgrupper: Jobb och ekonomi, klimat och miljö, välfärd och rättvisa, storstadens utmaningar och gruppen för en rättvis och hållbar värld.”

    Jaha? Och vad händer med glesbygden? Ett ökat bensinpris är ju inte direkt glesbygdsvänligt… Förstår inte storstadsfjantarna att utan glesbygden stannas HELA Sverige?

     

  • Fiffin

    Det märks att alla moderater på den här sidan är skakade.

    Redan första presskonferensen hade s, mp och v med sig ett kraftfullt jobbprogram för ungdomar. De lyckades enas mot alla spådomar – härligt att se hur den rödgröna alliansen sopar banan med moderaterna.

    Vad ska Reinfeldt göra nu; han står där med skapad massarbetslöshet och ett centerparti på riksdagsspärren och ett Kd under spärren. Han presenterade ett regeringsKRISpaket i fredags som föll platt.

    Nya jobb med den rödgröna alliansen – eller massarbetslösheten kvar med högeralliansen.

     

  • Tjah

    Lite lustigt att se högerspökena kommentera…

    Dom sk. ‘marknadskrafterna’,'marknaden’ har ju ordentligt och med eftertryck visat att dom inte klarar av situationen dom själva skapat.
    Illusionen kanske finns kvar hos ‘diehard’-högern….

    Och den nuvarande marknadsregeringen tror kanske på tomten..

    Köp mera ‘svenska’ bilar?

    Öh…?

     

  • Barack Gater

    För efterlyser man ett samarbete till vänster, men när det väl kommer så blir det en herrans massa kritik. Hur ska det vara?

     

  • Ingvar

    Det är motståndet mot högerregeringen som enar de tre partierna. Mycket målmedvetet har de borgerliga försämrat för sjuka och arbetslösa. Ja, de borgerliga riksdagsledamöterna till och med applåderade när långtidssjukskrivna förlorade sin rätt till sjukpenning.

    Det finns många fler orättvisor som de rödgröna partierna ska rätta till om de får chansen i nästa val. För mig är det inte konstigt att kd, som skall vara ett kristet parti, hamnar under spärren med en så orättfärdig politik.

     

  • CharlieB

    Detta var en mycket bra julklapp.
    Borgarnas oro är rolig att skåda.
    De inser att loppet nu helt är kört.
    Nu är opinionssiffrorna helt plötsligt ointressanta enligt Ole.
    Senast förra veckan så jublade just Ole över sina påhittade siffror där han uteslutit vänstern helt.
    Det är mycket bra att de enats till slut.
    Nu kan man jobba hårt för att få bort de svagaste människornas största fiende: Alliansen.
    Att påstå att denna regering som först sparkat ner sjuka och arbetslösa i ett avgrundshål! för att sedan tokblunda för den ekonomiska kris vi befinner sig i för en bra och rättvis regering! vet inte vad rättvisa är……………………….

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Simone, hur många fler tydliga regeringsalternativ tror du att Mona Sahlin hinner bilda innan valet 2010? Tre? Fyra? Eller nöjer hon sig med två?

    Kan du inte svara? Oroa dig inte ens Mona Sahlin tycks ha ett svar på detta….

     

  • Lobo

    Simone. “Ja och en röst på moderaterna blev ju en röst på Kristdemokraterna med sin homo- och abortfientlighet..”
    Tycker inte du att det är ganska futtigt att jämföra landets hela ekonomi, med allt vad det innebär, med en sakfråga?
    Du är löjlig!

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Jaha – vad exakt menar du att den moderatledda alliansen avsatte i sitt krispaket för att hjälpa de undomar som du själv konstaterat blivit drabbade av lågkonjunkturen? Nej just det – ingenting. Man valde istället att sänka skatterna ytterligare och införa ännu fler ekonomiskt sanktionerade bidrag till höginkomsttagarna.

    Det finns så många orättvisor nu så vänsterkoalitionen kommer bara kunna välja och vraka om vad de ska sikta in sig på. Att högermänniskorna här skakar är uppenbart och det gör de nog rätt i för jag tror att en inledande populär åtgärd kommer att vara att ta ifrån höginkomsttagarna de sanktionerade bidragen de fått under den här mandatperioden.

    Skulle nu Vänsterkoalitionen komma med den briljanta idén om att gå ut i media och deklarera att man ska satsa stort på att få tag på skattesmitarna som försnillat 46 miljarder från staten så skulle de ha vinsten i en liten ask. Men jag hoppas att de spar den karamellen till den riktiga valrörelsen för den blir något att bita i för “svälja-kameler och sila mygg- politiken” som borgarna fört när de jagat småfifflare med älgstudsare och gett skattetrixarna oändligt många ansikten utåt.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Ohly rättar dock inte sig helt i ledet. Vänsterpartiet accepterar budgetreglerna tillfälligt, men ändrar inte sin uppfattning”

    Med andra ord står Ohly tillsammans med Sahlin, skägget och PMS-Maria och ylar:

    “KOM Å KÖP — KOM Å KÖP — GRISEN I SÄCKEN! KOM Å KÖP GOTT FOLK — KÖP NU (ingen ångerrätt) — KOM Å KÖÖÖP!”

    Vänsterpartiet ställer alltså upp på att hålla sig inom budgetreglerna INNAN valet men inte EFTER!!!!

    Det är ju fullkomligt sinnessjukt!

     

  • http://addespropaganda.com/?p=371 addespropaganda.com » Blog Archive » En rödgrön framtid

    [...] Politikerbloggen rapporterar att MP, S och V nu ska söka förtroende för att bilda en gemensam rödgrön regering. Det är så jävla skönt att V äntligen har besinnat sig när det gäller budgeten och också kommer in i värmen. De och deras åsikter behövs faktiskt. [...]

     

  • http://kentpersson.wordpress.com/2008/12/07/alliansens-dagens-vinnare/ Alliansens dagens vinnare! « Kent Persson (m) blogg

    [...] räcker dock inte med att vilja. Nu måste de tre partierna bli politiskt överens i alla frågor. Hur blir det med EU, ur blir det med försvaret och [...]

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Oj nu börjar Ole att skrika här också. Han måste vara väldigt upprörd över att man lyckats ena sig. Jag förstår honom till och med han måste nu inse att loppet så gott som är kört för borgarna nästa val.

    Jag tror inte Mona kommer att ändra sig fler gånger, varför skulle hon? Det var ganska glasklart att Mp och S skulle gå ihop och hon satte stor press och till och med gick ut och deklarerade ett samarbete utan V för att visa vilket håll skutan skulle styras. Däremot är frågan mer berättigad – vem ska Fredde ta in i sittande regerings kommande alternativ till den starka vänsterkoalitionen när han sparkat ner Kd under strecket och C på strecket till att ens få komma in i riksdagen. Inte ens lär han ha nytta av sin öppna flirt med SD eftersom de också dalar stort.

    Jag tror nog att man är rörande eniga i kritiken mot den orättvisa och orättfärdiga politik som försts av borgarna även den här gången och det är en stark enande kraft och känsla som de delar med stora delar av befolkningen.

    Detta är sannerligen en glädjens dag!

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Simone:

    Du har återigen helt fel, Simone. I krispaketet ingår många åtgärder för alla!

    För att hjälpa långtidsarbetslösa tillbaka till arbetsmarknaden fördubblar regeringen nedsättningen av arbetsgivaravgiften i nystartsjobben. Ungdomar tar en stor del av dessa nystartsjobb.

    Regeringen ökar antalet platser till yrkesutbildningar på komvux. Totalt blir det 5.300 platser under 2009. Sannolikt handlar det om 20.000-25.000 personer. Studiemedlen blir dessutom generösare…Ungdomar får en stor del av dessa utbildningar…

    Att sänka skatterna med ytterligare 30 miljarder är det bästa och mest effektiva sätten att skapa jobb, välstånd. Det skapas då en välfärd genom dynamiska effekter vilket innebär att allt betalas med egna pengar – inte med stulna pensionärspengar, skattechocker eller utländska lån som sossar och kommunister krystar fram sin välfärd.

    Så du har fel, fel, fel, Simone.
    Det börjar visst bli en ful ovana för dig….

     

  • DogWalker

    Comment by Ole Dahlberg | 2008-12-07 @ 19:07:22

    “Vänsterpartiet ställer alltså upp på att hålla sig inom budgetreglerna INNAN valet men inte EFTER!!!!”

    Ja, det var ju det jag skrev i början. Det samarbete de pratar om nu är EFTER valet, och har man väl vunnit så kan man ju ändra sig. Och det är just där den ligger..LÖGNEN..och som man kan se sitter ju nu vänsterns påhejare med en valvinst 2010 redan nu och påstår att det finns ett samarbete.

    Det finns inget samarbete, och den stora presskonferenssen var lockbetet med stora rubriker för att lura just de okunniga rubrikläsarna.

    Kommer S att bilda regering efter nästa val?? Ja, det är inte alls omöjligt eftersom de har så höga opinionssiffror och eftersom väldigt många inte begriper bättre om vad som är bra för landet eller inte.

    LO bedrev ingen större propaganda valet 2006 och man kan undra om S gjorde ett “liggval”(jag gör det i allafall), men valet 2010 kommer LO att slå på stort för sina medlemmar, allt för en valvinst. Dessutom kommer Mona att bli ersatt med någon annan, men det är ju ganska självklart vid det här laget.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Tack Mona för att du visat att alla det enda som vänsterpartier har gemensamt är maktgirighet och att ni skiter fullständigt i vad ni lovat svenska folket!

    Lycka till i valet 2010…

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Men du Ole, var det inte alliansen som drog ner på Komvuxplatserna. Hur kan man kalla det för en satsning om man först raserar något och sedan kommer på att det var en dålig idé och bygger upp det igen. Jag kallar det ett ångerdrag.

    Såg du förresten att Obama har gått ut i ett uttalande där han säger sig vilja närma sig Ryssland. Det blir ju lite svårt för alliansen att fortsätta krypa för USA när de samtidigt vill närma sig dem ni utsett till spöken i garderoben och försöker sammankoppla med ett av vänsterkoalitionens partier?

     

  • Helen

    Fiffin. Om det är några som ska vara skakade så är det vänsteristerna. Ni har ingen aaaaaning om vad er trojka kommer med för politiska beslut tagna över huvudet på er alla. Rejäla skattehöjningar för lågavlönade, är det vad du hyllar? Det är precis det som väntar liksom rejäla höjning av fastighetsskatten, miljöskatter mm. Sjuksköterskor, vårdbiträden, förskollärare och andra liknande grupper sväljer inte högskattekroken. Dessutom står mängder av pensionärer och vill kräva Mona på den konfiskation av pensionsmedel Persson gjorde och som han lovade återbetala “krona för krona”. Men det har du säkert förträngt Fiffin. Ca 300 miljoner vill pensionärerna ha tillbaka. Mona kommer att ställas till ansvar för att den återbetalningen blir verkställd om hon tillskansar sig makten 2010. Den rödgröna sörjans politik blir Monas ansvar. Är hon kapabel att ta det. NOT!

     

  • Jaffaboy

    Nämen kom igen nu Ole Dahlberg, jag vill veta vad du har för svar på vilka som är kommunister av (s), (v) och (mp).

    Till och med jag som levt i snart 50 år och inte är vare sig vänster eller höger kan genom att läsa mig till det rent objektivt se att inget av de partierna är vare sig a) revolutionära eller b) marxister, vilket brukar anges som huvudgrunderna för kommunism.

    Jag är nyfiken och vill ha en förklaring på hur du kan se kommunister där inga kommunister finns.

     

  • Janne

    Hejdå Reinfeldt, upp som en sol ner som en sladdrig pannkaka.
    Äntligen kan samhällets strykbarn känna en strimma hopp igen.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    TÄVLING: GISSA REGERINGSALTERNATIVET!

    Mona Sahlin: “Det vi idag presenterar är ett samarbete mellan xxx självständiga partier som är mer långsiktigt än vad vi tidigare sett exempel på i svensk politik. Ett rödgrönt fördjupat samarbete mellan xxx kan kombinera en stark och kraftfull politik för fler jobb, ökad rättvisa och god ekonomisk utveckling med en modern miljöpolitik och global solidaritet som också sträcker sig över generationerna. Det hoppas vi kunna genomföra i regeringsställning”

    Var detta dagens regeringsalternativ eller det för två månader sedan?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Två redan klassiska uttalanden…

    “Man har inte enat sig. Man har enats om att försöka ena sig.” — Mats Knutsson på SVT Aktuellt

    “Samtliga väljare vet att det här är obekväma sängkamrater.” — Henrik Brors på DN

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Hur kan man kalla det för en satsning om man först raserar något och sedan kommer på att det var en dålig idé och bygger upp det igen.”

    För att man nu – som jag skrev – betalar det med pengar som finns och inte stjäl det från pensionärer, arbetare eller lånar pengar i utlandet för att betala det…

     

  • Fiffin

    Bra jobbat den rödgröna alliansen!

    Regeringen sitter i sin IPRED-gegga och har inga svar på hur massarbetslösheten ska bekämpas.

     

  • Roberth Ström

    Komiskt som alltid att läsa brölvänsterns kommentarer här. När ska ni förstå att en sosseregeringen aldrig gjort något bra för Sverige? När ska ni inse detta faktum men det är klart förnekelsen är stor!

     

  • http://komigenuva.wordpress.com/2008/11/28/parlamentet-blir-parlamentet/ Parlamentet blir parlamentet « Nemokrati

    [...] blir parlamentet Utvecklingen har ju redan skisserats i skämtprogrammen. Ett rött och ett blått lag. Sammantaget kastar det [...]

     

  • Belle

    Samtidigt som V blir tredje största parti är de åter välkomna in i gänget. Ett samband månne…

     

  • Barack Gater

    Ole Dahlberg hävdar att studiemedlen blir generösare med regeringens nya åtgärdspaket. Det finns en utredning som föreslår att den procentuella fördelningen ska ändras till förmån för att bidragsdelen ska öka och lånedelen minska. Problemet är att förslaget endast är aktuellt för människor över 25 år. Resterande studenter ska fortsätta i samma gamla mönster. Konsekvensen blir att vi får ett segregerat studiemedel för studenterna där personer över 25 år får betydligt mindre lån efter avklarade studier.

    Gällande ett vänsterorienterat regeringssamarbete så är det ett påhitt att vi skulle behöva visa att vi kan samarbeta. Faktum är att Socialdemokraterna alltid har haft stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet förutom ett fåtal frågor där Miljöpartiet har gjort upp med den tidigare borgerliga oppositionen. Så länge vi fortsätter att diskutera hurvida vänstern är kapabel för regeringsställning så fortsätter personer som Ole Dahlberg att sätta dagordningen. Vänstern får _aldrig_ låta högern sätta dagordningen, och det är dags att inse det.

    För övrigt så är många delar av regeringens åtgärdsprogram att jämföra med politiska återställningar. Jag är inte imponerad av att regeringen ger fler komvuxplatser när man tidigare har dragit ner antalet platser. Det har inte blivit fler platser nu än vad det var innan regeringen tillträdde. Jag är heller inte imponerad av att Folkpartiet vill ge 80 procent i a-kassan när man tidigare varit med och raserat detta. Dessutom är jag inte imponerad över att regeringen vill minska arbetsgivaravgifterna när det i slutänden också gynnar företag som inte kommer att anställa (den socialdemokratiska regeirngen hade nedsatt avgift för t.ex. enmansföretag som anställde sin första person).

    Regeringen har gjort vissa saker som är bra, men man har mestadels försämrat för alla som inte har ett arbete. Detta ska vi påpeka 2010, och vi ska både komma med förslag som förbättrar för personer som inte är på arbetsmarknaden och för de som redan idag befinner sig på arbetsmarknaden. Det är socialdemokratisk och vänsterorienterad politik.

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Jaha, så om man först raserar ett system Ole och sedan bygger upp det igen så är det ok att kalla det satsning för att man istället tar pengarna från långtidssjukskrivna och arbetslösa. Jaha, är det det som är en borgerlig logik?

     

  • J.Johnsson

    Simone, det kanske är dags att skaka om Sverige lite och få folk att inse att det finns annat än bidrag ?
    Med en röd-grön regering kommer vi bara gå tillbaka till bidragssamhället. Det är det vi nu håller på att ta oss ur. Stackars dem som gått hemma i flera år och nu måst börja röra på häcken. Face reality..hur är det i andra länder ?

     

  • Barack Gater

    Vad är det för bidragssamhälle som Johnsson pratar om?

    Socialdemokraterna har alltid värnat om att trygga försörjningen för människor som inte har ett arbete att gå till av olika anledningar. Den borgerliga regeringen delar inte denna åsikt i och med att man väljer att rasera en ekonomiska tryggheten för människor som står utanför arbetsmarknaden. Det ska straffa sig att vara arbetslös och sjuk, och det ska gynna sig att arbeta. Detta är förstås bedrövligt, och det kan vi som delar vänsterideologiernas inriktning aldrig acceptera. Det handlar om att alla människor ska ha en ekonomisk trygghet. Det handlar inte om ett bidragssamhälle.

     

  • J.Johnsson

    De finns många som gått hemma i många år och inte lyft ett handtag, trots att det finns jobb. Men jobben duger inte.
    Jag säger inte att alla är så, men det existerar mer än vad många vill tro.
    Visst behöver ofrivilligt arbetslösa och sjuka får någon form av ersättning, som går att leva på.
    Många kommer aldrig att kunna arbeta igen pga skada eller sjukdom. Men många kan komma tillbaka till andra arbeten med rätt hjälp. Förändringarna är till för att hjälpa arbetslösa och sjukskrivna att komma ut på marknaden igen, medan de ännu är attraktiva. Har själv återkommit efter ca 10 års sjukskrivning pga olycksfall. Det har jag gjort frivilligt och det har varit tufft. Det är inte enkelt att bli attraktiv efter så många år, men det gick, på mina villkor. Men det ska löna sig att arbeta. Du ska inte kunna få mer i ersättning när du går hemma än när du arbetar.
    Sverige är ett bidragsland och det skulle inte behöva vara så om alla har en skälig lön att leva på.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Nya tunga namn som sågar obehagliga Monas nya gäng vid fotknölarna…

    Ulf Bjereld – socialdemokrat och statsvetare:

    “De borgliga är mer eniga än vad oppositionskoalitionen någonsin är eller kommer bli. Men förhoppningen är att väljarna ser olikheterna som en dygd. Samtidigt finns det risk att det inte blir trovärdigt i väljarnas ögon om de skiljer sig åt för mycket”

    Lars Stjernkvist – Socialdemokraternas förre partisekreterare:

    “Ohly menar att partiet ska stå fast vid sina ståndpunkter och det tror jag inte kommer att fungera i längden. Det går inte att bara ha ett resonemangsäktenskap, det måste också bygga på att partierna står bakom samarbetet”

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Barack Gater:

    “Konsekvensen blir att vi får ett segregerat studiemedel för studenterna där personer över 25 år får betydligt mindre lån efter avklarade studier.”

    Vad babblar du om? Krispaketet innehåller ökade satsningar på yrkesvux och inrättandet av en yrkeshögskola med 3 000 platser. För att stimulera fler att söka sig till yrkesvux kommer också satsningar på att fler ska få möjlighet att erhålla det högre bidraget i studiestödet.

    “Faktum är att Socialdemokraterna alltid har haft stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet förutom ett fåtal frågor där Miljöpartiet har gjort upp med den tidigare borgerliga oppositionen.”

    Jaja, ni har enats kring x antal budgetar..Det betyder inte ett skit…Hur har det gått till de 10 senaste åren ni gjorde det? Fråga miljöfascisterna hur många sylar de fick i vädret i dessa budgetar? Inte ett skit hade de att säga till om. Ohly fick inte ens vara samma rum som Persson.

    “Jag är inte imponerad av att regeringen ger fler komvuxplatser när man tidigare har dragit ner antalet platser.”

    För att man nu – som jag nu skrivit tre gånger – betalar det med pengar som finns och inte stjäl det från pensionärer, arbetare eller lånar pengar i utlandet för att betala det…Den borgeliga alliansen har till skillnad från vänsterbanditer respekt för skattebetalarnas pengar…

    “Jag är heller inte imponerad av att Folkpartiet vill ge 80 procent i a-kassan när man tidigare varit med och raserat detta.”

    Vad babblar du för strunt. De borgerliga har inte raserat a-kassan. A-kassan sänks från 80 till 70 procent av lönen efter tvåhundra dagar. Taket sänks till 680 kronor per dag efter hundra dagar. Skillnaden mellan sossarna a-kassa och den nya är 3000 kronor på ett år…Dessutom är a-kassan förstärkt med ett utförsäkringsskydd – som ni sossar vill ta bort om ni får chansen.

    “Regeringen har gjort vissa saker som är bra, men man har mestadels försämrat för alla som inte har ett arbete. Detta ska vi påpeka 2010″

    Det får ni gärna göra när ni passerar i revy utanför Rosenbad 2010 då ni förlorat valet ännu en gång pga att ni inte fattar att Svensson inte vill ha kommunister i en svensk regering…

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Bra uttryckt Barack Gater, det är precis det som skiljer högerfolk från vänsterfolk. Eller som någon uttryckte det i en annan tråd att de skulle hånflina nu åt alla som nu stod utan a-kassa när det massvarslas. Vilken vidrig människosyn att stå och hånflina åt folk som hamnat i en besvärlig situation. Är det människovärdigt?

    Om man försöker splittra upp befolkningen i ett “vi” och “dem” så har man större möjlighet att kunna göra stora begränsningar i den personliga friheten för “dem”. Det är precis det man har gjort. Inte ett dugg bättre än dåtidens skamstock faktiskt. I mina elakaste stunder har jag nästan önskat att de människor som har en sådan cynisk människosyn så att de skrattar åt dem som det går illa för själv skulle vara nästa i kön för rakning.

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg!
    Återigen en hel radda dravel!
    varför har du så svårt att hålla dig till sanningen?
    Komvux har aldrig varit finasierad av några stöldpengar från pensionärerna. Är det verkligen så illa Ole! att du verkligen inte inser vad dina kära moderater gjorde med komvux. De drog ner på denna i stort sett helt och hållet.
    Sedan återställde de den till hälften och kallar det för satsning. Vi återfår till den stöld du påstår har inträffat.
    Efter krisen i slutet på 80-talet och början på 90-talet!
    som ju som bekant s,m och de stora bankerna bär skulden till! så var svensk ekonomi svårt sargad. Bildt klarade inte av att sanera den själv(inte förvånande förresten!) utan han tvingades gå över blockgränserna för att få hjälp med att sanera svensk ekonomi. Detta jobb fortsatte Göran persson och s med efter att Bildt förlorat valet med buller och bång. Ekonomin var så dålig att man tvingades dra åt s¨ångremmen överallt! och spara överallt. Man tvingades tyvärr även plocka pengar från allmänna pensionfonden.
    Någon stöld begicks alltså aldrig.
    Denna stöld är ett borgerligt påhitt och ingenting annat.

    Vad gäller A-kassan så har du tokfel Ole!
    du borde veta som den moderat du är!
    att taket för att få ut 80% av lönen är 18200 kr.
    Tjänar du mer än denna summa i månanden så får du ändå inte mer än 80% på just 18200.
    Du kan ju fråga de volvoanställda som nu blir uppsagda om du inte tror mig.
    Där drabbas många hårt pg a den raserade a-kassan…………………

     

  • Ola

    J.Johnsson

    Men förklara för mej då varför Alliansen bedriver en politik som har ökat på bidragen??????

     

  • J.Johnsson

    Ole. du kan din sak. kan bara hålla med dig.
    Det är dags att vidga vyerna och inte knalla omkring i gamla fotspår. Nu är vi äntligen trots lågkonjunktur på väg mot ett land som lever på det vi faktiskt har.
    Hoppas verkligen att folk har skakat om hjärnana lite till 2010.

     

  • Barack Gater

    Ett tack till Simone för berömmet till vad jag skrev i mitt svar till Ole Dahlberg tidigare igår. Det känns bra. :-) Gällande det svar som inkommit från Dahlberg så finns det väldigt mycket att säga, och jag ska försöka att hålla mig till en så kort och innehållsrik text som möjligt.

    Efter att den nuvarande regeringen tillträdde så minskade man antalet platser på komvux för att betala för skattesänkningarna som skedde bland annat genom det särskilda jobbavdraget. Att regeringen nu väljer att utöka antalet platser på komvux ska inte betraktas som annat än en återställare och ett misslyckande för regeringen. Från Socialdemokraterna och vänstern har vi hela tiden vidhålllit vikten av en tillgänglig vuxenutbildning.

    Gällande det tidigare budgetarbetet med en socialdemokratisk regering så har det hela tiden varit upp till Vänsterpartiet och Miljöpartiet om de vill stödja den politik som Socialdemokraterna har representerat. Detta stöd har vi fått genom alla år, trots att vi haft en minoritetsregering som varit i beroende av yttligare stöd. Om samarbetspartierna hade något emot detta som Dahlberg yttrar – varför slutade de då inte att stödja Socialdemokraterna i regeringsställning?

    Förutom att Dahlberg bekräftar att regeringen har försämrat ersättningen från a-kassan så glömmer han att berätta vissa andra detaljer gällande detta. Efter 300 dagar av ersättning så sänks denna till 65 procent av den tidigare inkomsten, och ersättningstagaren övergår till en jobb- och utvecklingsgaranti. Här ser vi också en skiljelinje. Med den socialdemokratiska regeringen kunde de personer som inte lyckats få ett arbete, vilka är väldigt få, efter 300 dagar återkvalificera sig för en ny ersättningsperiod.
    Regeringen har också förändrat det så kallade arbetsvillkoret, man har förlängt beräkningsgrunderna, förkortat överhoppningsbara tiderna och tagit bort studerandevillkoret för att nämna några saker som Dahlberg utelämnar i sin diskussion om a-kassan. Tittar man på dessa faktorer så är det lätt att konstatera att man faktiskt har raserat den tidigare a-kassan. Genom att då sparka på de som redan har det jobbigt så betalar man för stora skattesänkningar. Detta är inte solidariskt, och det är inte rättvist.

     

  • Jaffaboy

    Inget svar från Ole Dahlberg på min fråga?

    Hur kan du se kommunister där inga kommunister finns?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Jaffaboy: “Hur kan du se kommunister där inga kommunister finns?”

    Jag tar mig friheten att citera Jan Björklunds klockrena personanalys Lars Ohly:

    “I grunden är det väl ingen som tror på att han vid femtio års ålder plötsligt kom på att kommunismen var felaktig. Han är en tvättäkta kommunist.”

    En röst på socialdemokraterna eller miljöpartiet är alltså en röst på att sätta en tvättäkta kommunist i regeringen.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Barack Gater: “Från Socialdemokraterna och vänstern har vi hela tiden vidhålllit vikten av en tillgänglig vuxenutbildning.”

    Jo, tack vi känner till det. Ett bra exempel är när den apatiska sosse-regeringen 2002-2006 i flera år av högkonjunktur i ren desperation försökte få ner arbetslöshetssiffrorna och miljardsatsade på komvux och ams-kurser.

    Den borgerliga alliansen minskade ner på Komvux för att det inte fanns pengar till det. Man respekterar skattebetalarnas pengar. Ni sossar betalade Komvux och det mesta av välfärden med pensionärspengar och lån från utlandet. Nu finns det pengar tack vare att fler jobbar. Nu kan man öka på platserna.

    Uppfattar du det inte som att det finns ett fel någonstans då man – som sossarna vill – ta ungdomar direkt från skolan för att “Utbilda till jobb”, Barack Gater?

    “Om samarbetspartierna hade något emot detta som Dahlberg yttrar – varför slutade de då inte att stödja Socialdemokraterna i regeringsställning?”

    Av samma anledning som de nu bildat den bräckligaste politiska vänsterkoalition i världshistorien – maktgirighet. Ren maktgirighet.

    Av de 15 budgetarna som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet lade tillsammans så hade Miljöpartiet och Vänsterpartiet ingenting att säga till om. Punkt slut.

    Ang. a-kassan:

    A-kassan är en övergångsförsäkring mellan jobb. En försäkring. Den är idag anpassad till hur den diskriminerande Lagen om Anställningsskydd (LAS) utformat arbetsmarknaden.

    Det du beskriver som en bättre a-kassa är hur arbetare försörjer icke-arbetare genom höjda skatter. Jag vet. Jag känner personer som utnyttjat systemet i 10 år. Det har fått a-kassa och sjukersättning i 10 år. Med höjda SGI som motsvarade löneökningarna trots att de inte jobbat på 10 år. I ditt system kunde deltidsarbetslösa få heltidslön i 16 år. Är det den rättvisan du står för, Barack Gater? Är det solidaritet för dig?

    Den rättvisan och solidariteten tror jag de flesta i Sverige kan leva utan.

    Minns du att vi hade ditt system i 12 år senast, Barack? Minns du att den socialdemokratiska regeringen åtnjöt större delen av denna tid i högkonjunktur? Minns du att ni sossar sög ut svenska folket världens högsta skatter? Minns du att ni stal 250 miljarder av pensionärerna och lyckades inte sänka statsskulden ett öre på 12 år? Minns du hur ni ökade klyftorna trots att Göran Persson påstod motsatsen? Minns du? Minns du hur många som ni sparkade ut i massarbetslöshet, förtidspension, sjukskrivning, bidragsberoende och misär? Minns du? Visst minns du.

    Hur kan du förneka detta fullständiga misslyckande, Barack Gater?

    Över en miljon människor i utanförskap är vad ditt system som ställt till med. Nu har vi ett nytt system som bevisligen städat upp efter er så försök inte för ett ögonblick påstå att ditt system är bättre än det nu gällande!

    För att få fart på Sverige är det piska och morot som gäller! För att göra Sverige framgångsrikt krävs det kraftiga skattesänkningar.

    Vi vet vad ni sossar, gröngölingar och kommunister är kapabla till att ställa till med även under de mest gynnsamma förhållanden. Det vi tror jag också att de flesta i Sverige kan leva utan….

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Det är efter ett gediget grundarbete som vi socialdemokrater beslutat att samarbeta med miljöpartiet inför valet om två år.” — Urban Ahlin, Peter Hultqvist mfl

    “Vi står bakom beslutet om ett fördjupat samarbete med miljöpartiet. Vi kan nu presentera ett realistiskt regeringsalternativ till det samarbete som de fyra borgerliga partierna har.” — SAP.se

    Hur har ni det med trovärdigheten idag, sossar? Efter att ert “gedigna” och “realistiska” regeringsalternativ spolats ner i toaletten och bytts ut mot en trekant med kommunisterna?

    Högmod går före fall. Jag kan meddela att ni faller, sossar…:-D

     

  • Jaffaboy

    Ole Dahlberg: Vad trött man blir. Du bygger alltså din rätt tokiga och illa underbyggda analys på ett uttalande av Jan Björklund? Vad har du byggt din världsbild på då?

    Vad Björklund säger, vad Ohly kallar sig/har kallat sig spelar objektivt för den politik som eventuellt kommer att drivas vid en eventuell valvinst för de rödgröna 2010 ingen som helst roll: Vare sig Vänsterpartiet, Socialdemokraterna eller Miljöpartiet är marxistiskt, leninistiskt, stalinistiskt, anarkistiskt, trotskistiskt eller har ens en revolutionär inställning: ergo, inget av partierna är kommunistiska.

    Alla tre partierna är social-liberalt marknadsekonomiskt anpassade (app app app, jag sa inte att de hade en marknadsekonomisk grundinställning!) i varierande grad från höger till vänster, men jag upprepar: inget av dem är ens kommunistiskt orienterade.

    Precis som inget av partierna i regeringen är kapitalister (även om dessa är kapitalistiskt orienterade).

    Vad tråkigt det var att du inte kunde prestera ett seriöst svar.

     

  • Barack Gater

    “Ole Dahlberg”: Att ha en fungerande vuxenutbildning är viktigt även i en högkonjunktur. Människor som av någon anledning inte kan fortsätta arbete i sitt nuvarande yrke måste ha möjligheter till omställlning. Likväl måste människor som saknar utbildning kunna få chansen att komplettera sina teoretiska kunskaper för att t.ex. kunna komma in på akademiska utbildningar. Därför är vuxenutbildning en viktig politiska fråga för Socialdemokraterna. Att detta i grunden skulle ha att göra med att få ner arbetslöshetssiffrorna får stå för dig.

    Om du ska försöka ta politiska poäng på den svenska statsskulden så borde du känna till att den har varit någorlunda stabil under den socialdemokratiska regeringsperioden. Den har gått upp och den har gått ner. Likaså har det varit med den nya regeringen. Efter tillträdandet minskade skulden och nu är den återigen på väg upp. Vad som dock är viktigare än de exakta summorna är att den är i balans, och det har den varit väldigt länge.
    Vad regeringen gör i detta är att se till att minska förutsättningarna för kommande generationer att minska storleken på statsskulden. Genom att bedriva en utförsäljning av statliga bolag så hämtar man in i ett engångskapital som därefter slutar ge avkastning. Dessutom gör man detta i en lågkonjunktur, vilket är väldigt dumt och tyder på ideologisk förblindning snarare än något annat.

    Lagen om anställningsskydd (LAS) är på intet sätt diskriminerande. Var någonstans ligger felet i att arbetstagare ska ha en trygghet på sin arbetsplats och i sin anställning, Dahlberg? I kritik mot LAS brukar turordningsreglerna få en hård kritik, men det är väldigt sällan som man från högern klarar av att argumentera. LAS har undantag, men det krävs att man har godtagbara skäl till vissa beslut. Är det godtycklighet eller godtagbara skäl som ska styra arbetsmarknaden?

    Det är lätt för Dahlberg att prata om att skicka ut människor i bidragsberoende och sjukskrivning. Till sitt stöd har han en regering som sett till att strama åt de krav som ställs för att få ekonomisk hjälp. Han har också till stöd en regering som ser till att begränsa rätten till sjukskrivning. Det klart att man isåfall slipper höga sjukskrivningstal och höga utbetalningskostnaderna. Däremot slipper man inte problemet med att människor behöver hjälp, och då väljer man hellre att lämna dessa människor till sitt öde istället för att vara solidariska. Här har vi den solidaritet och rättvisa som Dahlberg vill ha i det svenska samhället.

    Att vi skulle ha tagit ut världens högsta skatter är en sanning med modifikation. En sådan beräkning grundas på att arbetsgivaravgiften skulle vara en skatt, vilket den givetvis inte är. Genom arbetsgivaravgiften betalar vi olika försäkringar som hjälper oss vid händelse av arbetslöshet, sjukskrivning, olycksfall i arbetet, pensionspremier etc.

    Det är beklagligt att Dahlberg inte förstår innebörden av solidaritet och rättvisa. Det är också beklagligt att han inte förmår att hålla sig till fakta och måste sprida ut påståenden som saknar substans. Jag hoppas att vi snart kommer att få se något mer konstruktivt.

     

  • Barack Gater

    Jag är dessutom förvånad över att Dahlberg har inte förmår att argumentera för förändringarna i a-kassan efter mitt svar. Istället blev det en kort mening om att det är en övergångsförsäkring. Är det så att Dahlberg inte klarar av att stå upp för de förändringar som regeringen har genomfört, men att han inte vill erkänna det här?

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Ole, jaså du tror att man satsar på Komvux för att man istället nu tagit pengarna från arbetslösa och sjuka människor. Jag tror att man satsar på komvux igen nu för man har insett sitt ödesdigra misstag att dra ner på utbildningsplatser som så väl behövs i lågkonjunkturerna om vi inte ska riskera att drabbas av massiv arbetslöshet. Man räknar med en arbetslöshet upp mot 10% i eran av moderaternas jobblinje. Arbetslösa där nu en tredjedel är utförsäkrade från a-kassan och istället kommer att hänvisas till socialbidrag. Så hur blir då verkligheten Ole om man plockar bort allt blått dunster från ögonen. Jo, rekordhög arbetslöshet, fler utförsäkrade och därmed socialbidragstagare.

    Nu väntar jag bara se om borgarna under nästa år ska avisera massiva satsningar på en omdöpt AMS-politik eller låta arbetslösheten stiga till tioprocentsstrecket och därmed sätta krokben på sig själva oavsett. Den moderatledda regeringen har fört en oavbruten jobblinje som nu kommer antingen att leda till hög arbetslöshet eller fler AMS-arbeten. Nej, just det ja, det är reeeen otur. Ingen kunde väl förutsäga att det kommer lågkonjunkturer efter högkonjunkturerna?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Är det så att Dahlberg inte klarar av att stå upp för de förändringar som regeringen har genomfört, men att han inte vill erkänna det här?”

    Jag måste tydligen upprepa mig fler gånger än Jan Myrdal eller någon annan röd papegoja innan ni fattar?

    Förändringen av a-kassan är en anpassning till hur LAS format arbetsmarknaden. Det är bra. Sverige ska inte av att ha en högre a-kassa än vad skattebetalarna klarar av. Dessutom är skillnaden mellan det du uppfattar som en perfekt a-kassa och det som du uppfattar som satanisk – 3000 kr på ett år.

    Den socialdemokratiska överdriften dryper om er rödgröna tomtar!

    Den nya a-kassan är dessutom förstärkt på så sätt att ingen kan bli utförsäkrad från den. Detta vill socialdemokraterna ändra på så fort ni får chansen. Och börja utförsäkra folk till utanförskap igen.

    Så jag upprepar: Försök inte för ett ögonblick påstå att ditt röda system är bättre än det nu gällande! Vi vet att det röda systemet misslyckats totalt…

    Jaffaboy: Du är ute och cyklar. Lars Ohly är kommunist – inte social-liberalt marknadsekonomiskt anpassad!

    Det är bara att försöka svälja den torra bullen, Jaffaboy.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Att ha en fungerande vuxenutbildning är viktigt även i en högkonjunktur. Människor som av någon anledning inte kan fortsätta arbete i sitt nuvarande yrke måste ha möjligheter till omställlning.”

    Din trångsynthet än nästan komisk! Vuxenutbildning behöver inte vara styrd av statliga bidrag. Vad talar emot att vuxna människor inte ska kunna betala för sin utbildning själva? Det fungerar alldeles utmärkt utomlands. Varför inte i Sverige?

    “Därför är vuxenutbildning en viktig politiska fråga för Socialdemokraterna.”

    Ja, men anledningen till detta är ju att ni förstört de kommunala skolorna så folk är mer okunniga när de går ut än när de börjar…

    “Att detta i grunden skulle ha att göra med att få ner arbetslöshetssiffrorna får stå för dig.”

    Det är oerhört svårt att tolka det på något annat sätt. Hur lyckas du?

    “Om du ska försöka ta politiska poäng på den svenska statsskulden så borde du känna till att den har varit någorlunda stabil under den socialdemokratiska regeringsperioden.”

    Stabil!? Ja, så kan man ju tolka det. Att öka på statsskulden med 162 miljarder för att sedan “stabilisera” den på samma nivå som när de tog över makten 12 år tidigare. Ett fullkomligt misslyckande kallas det i min bok.

    Frågar du dig aldrig vad sossarna gjorde med de 250 miljarderna de stal från pensionärerna, Barack Gater? Vad de gjorde med världens högsta skatter? Vad de gjorde med de 116 miljarder de fick för försäljningen av statliga företag? Pengarna som Persson lånade utomlands? Frågar du dig aldrig vart alla pengarna tog vägen?

    “Den har gått upp och den har gått ner. Likaså har det varit med den nya regeringen. Efter tillträdandet minskade skulden och nu är den återigen på väg upp.”

    Den borgerliga regeringen har rekordsänkt statsskulden på mindre än två år! De har sänkt statsskulden med 234 miljarder på mindre än två år. Det är den lägsta nivån på 15 år! Att du ens försöker dig på att jämföra det med s-regeringens misslyckande visar att du saknar omdöme.

    “Vad regeringen gör i detta är att se till att minska förutsättningarna för kommande generationer att minska storleken på statsskulden.”

    Ehhh…Nu börjar den socialdemokratiska logiken titta fram. Man ska inte sälja statliga företag för att det minskar förutsättningarna för kommande generationer att minska storleken på statsskulden – därför ska man vara behålla statsskulden på en hög nivå. Man ska skuldbelägga svenska folket och hoppas på det bästa. Hör du inte själv hur korkat det låter?

    Samtidigt sålde ni sossar statliga företag för 116 miljarder kronor. Hur förklarar du det, Gater? Hyckleri kallas det du sysslar med…

    “Genom att bedriva en utförsäljning av statliga bolag så hämtar man in i ett engångskapital som därefter slutar ge avkastning”

    Hur mycket avkastning missar vi på dessa företag idag, Barack? Hur mycket tjänar vi på att vi minskat statsskulden? Det är enkel matematik. Dessutom skulle dessa företag troligtvis bara vara en stor ekonomisk belastning idag. Tror du inte?

    “Dessutom gör man detta i en lågkonjunktur, vilket är väldigt dumt och tyder på ideologisk förblindning snarare än något annat.”

    Vilket statligt företag har den borgerliga regeringen sålt i lågkonjunktur, Barack?

    “Var någonstans ligger felet i att arbetstagare ska ha en trygghet på sin arbetsplats och i sin anställning, Dahlberg?”

    Inget fel. Jag tycker dock precis som Olof Palmes son Mårten i denna fråga: “Det är möjligt att anställningstryggheten i Sverige gått till överdrift”.

    För några år sedan ändrades lagen sedan miljöpartiet röstat med de borgerliga. Numera har företag med tio anställda eller färre rätt att undanta två personer från den strikta turordningen.

    Bla Mårten Palme har nu analyserat fram att det finns en statistiskt säkerställd minskning av sjukfrånvaron i företag med upp till tio anställda tack vare de nya lagarna. Detta motsvarar en besparing på 75 miljoner kronor årligen.

    Som det är nu så har de arbetare – som vet att de inte kommer få sparken om inte företaget går i konkurs – extremt låg effektivitet samtidigt som unga hungriga arbetslösa tvingas stå utanför.

    LAS är har ingenting med trygghet att göra. Det har med lathet att göra. Se bara på Volvo. Där styr facket och LAS med järnhand. Volvobilarna skruvas ihop långsamt, de skruvas ihop fel av en armada av överbetalda och överbeskyddade latmaskar.

    Det är mina argument mot LAS…eller LAT som den borde heta…

    “Det är lätt för Dahlberg att prata om att skicka ut människor i bidragsberoende och sjukskrivning.”

    Sossarna sparkade ut över en miljon människor i massarbetslöshet, förtidspension och sjukskrivningar, ni vidgade klyftorna och förstörde skolan, vården och trampade på pensionärerna. Allt detta skedde i högkonjunktur med världens högsta skatter. Inse att ditt politisk alternativ är en utopi som aldrig kommer att bli verklighet. Din politik misslyckades totalt under de mest gynnsamma förhållanden en politik kan få.

    Det “dukade bordet” var i verkligheten dagen efter en grisfest…Nu städar den borgerliga alliansen upp efter er sossar…

    Ang. Sjukförsäkringen:

    De förändringar som den borgerliga regeringen gjort i trygghetsförsäkringarna går helt i linje med den socialdemokratiska utredningens förslag på förändringar. Du hycklar igen, Gater!

    “Det är beklagligt att Dahlberg inte förstår innebörden av solidaritet och rättvisa.”

    Nej, det är beklagligt att du inte förstår att din solidaritet och rättvisa är ett tydligt förtryck av Sveriges arbetare…

    “Det är också beklagligt att han inte förmår att hålla sig till fakta och måste sprida ut påståenden som saknar substans.”

    Berätta vad som inte är fakta, Gater? Det är väldigt tydligt att det är du som saknar substans…

    “Jag hoppas att vi snart kommer att få se något mer konstruktivt.”

    Det samma. Du har ingenting att komma med. Det som är mest förbluffande är att du blundar för socialdemokraternas ansvarsbörda i att ha sparkat ut över en miljon människor i misär, bidragsberoende och massarbetslöshet. Du förnekar effekterna av den politik du förespråkar. Det är skrämmande och sorgligt….

    Men jag är dock inte förvånad. Förnekelse är en mycket stark kraft som gjort att många människor röstat på de partier som de innerst inne vet är en del av den sjukdom som de försöker bekämpa. Du är bara en av dem, Barack Gater…

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Man räknar med en arbetslöshet upp mot 10% i eran av moderaternas jobblinje.”

    Är det den borgerliga politiken eller den globala lågkonjunkturen och internationella bankkrisen som gör att man nu förutspår att arbetslösheten kommer att öka, Simone?

    Väntar med spänning på ditt svar….

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Arbetslösa där nu en tredjedel är utförsäkrade från a-kassan och istället kommer att hänvisas till socialbidrag.”

    Det var tydligen ok med dig att 700,000 stod utanför a-kassa när socialdemokraterna hade makten? Hur förklarar du det, Simone?

    Väntar med spänning på ditt svar….

     

  • Barack Gater

    Dahlberg har gjort sin första svängning gällande vuxenutbildning. Först ställer han upp ett svar till hur regeringen har hanterat komvux, och därefter anser han att människor ska betala för sin utbildning själva. Hur vill du ha det, Dahlberg? Problematiken med att betala sin utbildning är att vi får en “utbildningsgrad” som är styrd av ekonomiska möjligheter. Jag har svårt att se hur detta fungerar utmärkt i Sverige eller något annat land. Tittar vi på t.ex. USA så ser vi hur akademisk utbildning nästintill är förbehållet personer med en god ekonomisk situation eller personer som lyckats få ett stipendium.

    Att vi skulle ha förstört de kommunala skolorna kan jag inte hålla med om. Däremot så ser vi en tendens att kommunernas ekonomiska satsningar på utbildning krymper, och det är beklagligt. Den höga etableringstakten av friskolor är också ett ekonomiskt och socialt problem eftersom det dränerar den kommunala skolans ekonomi. Och det är det faktiskt högern och Miljöpartiet som har lagt grunden för. Här krävs det riktade satsningar, en långsiktig plan för att ta bort friskolan och en ambition om att vi ska ha världens bästa skola.

    Är det din eller Riksgäldens bok som ska användas i diskussionen om statsskulden? Du kanske besitter högre kompetens än Riksgälden? Annars vill jag upplysa dig, och alla andra, om att statsskuldens storlek ökade dramatiskt efter att den borgerliga regeringen tillträdde 1991. Detta fortsatte i en nästan oavbruten kurva till mitten av 90-talet. Efter denna negativa utveckling har statsskulden minskat, med undantag för en kort ökning. Efter denna ökning har den sjunkit dratiskt på nytt, och det är inte bara med den nya borgerliga regeringen. Du är varmt välkommen att bekräfta denna version med fakta från Riksgälden. Då kanske vi slipper att du far med fullständiga osanningar.
    Gällande utförsäljning av statliga bolag så är det givetvis så att de inkomster detta ger kan användas för att kraftigt minska den nuvarande statsskulden. Faktum är dock att om vi behöver återgå till att låna upp mer pengar så har en inkomstkälla för amortering tagits bort. Den summa som kommer in från en utförsäljning är en engångssumma. Där har du motiveringen till att det inte låter “korkat”. Vi har avyttrat statliga bolag som har varit motiverat. Vår nuvarande regering gör det genom en ideologisk blindhet där man inte tar något ekonomiskt ansvar.

    Gällande den “strikta” turordningen så är den inte särskilt strikt. För att få göra undantag från turordningsreglerna i större företag krävs det att man har godtagbara skäl. Vad som är godtagbart avgörs i enskilda eller kollektiva förhandlingar med berörda fackförbund. Det är inget konstigt i detta. Att tillämpa godtycklighet i uppsägningar kan ingen som värnar om tryggheten förespråka. Vad Mårten Palme har för åsikt i detta ämne berör inte mig. Att han är på väg att svika arbetarrörelsen allt mer, och därmed också sin fars visioner och värderingar, förvånar mig inte.

    På vilket sätt är de volvoanställda överbetalda och lata? Vilka bevis har du för att det går till på det sätt som du beskriver?

    Lustigt att du pratar om att förtrycka svensk arbetskraft. Det är du som hävdar att volvoarbetare är lata, det är du som vill öppna för godtycklighet vid uppsägningar, det är du som vill fortsätta straffa personer som inte kan delta på arbetsmarknaden. Vem är det som egentligen förtrycker människor? Det är inte vi inom vänstern som förespråkar en politik där marknadens och företagens makt stärks.

     

  • Barack Gater

    Att ett stort antal människor stod utanför arbetslöshetsförsäkringen med Socialdemokraterna vid regeringsställning är ett misslyckande. Man ska däremot konstatera att problemet har ökat med den nya regeringen, vilket också Anders Borg har insett på senare dagar. Konsekvenserna av förändringarna var förödande.

    Att även Moderaterna förutspår 10% i arbetslöshet gör också att det måste diskuteras vad som händer med de personer som inte har haft råd med den nya arbetslöshetsförsäkringen. Är regeringen beredd att agera för att trygga ekonomin för dessa människor, eller föredrar man att de blir utslagna och hamnar på socialbidrag? Och hur ska regeringen isåfall kompensera kommunerna för de dramatiskt ökande kostnaderna som nu uppstår? Är beskedet att man får spara in på bland annat utbildning och omsorg för att kunna ta sitt ansvar att ordna med försörjning åt väldigt många fler människor?

     

  • http://patalompolitik.wordpress.com Simone

    Ole, det har tillkommit en halv miljon som inte tidigare var utanför a-kassan, – så svårt var det att förklarra. Det vill säga en ytterligare halv miljon människor i ett bräde till följd av EN av moderaternas inslagen linj. Det finns även fler linjer som genererar grupper till ännu mer perifert utanförskap som att ha gjort sjuka till socialbidragstagare. Där har du en moderat bekämpning av utanförskapet – utöka det!

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    “Dahlberg har gjort sin första svängning gällande vuxenutbildning.”

    Nej, jag bara undrade varför det är så främmande i din värld att vuxna människor inte ska betala för sin vidareutbildning själva?

    “Att vi skulle ha förstört de kommunala skolorna kan jag inte hålla med om.”

    Var fjärde elev som går ur skolan gör det utan fullständiga betyg. Hur många fler procent av alla elever ska gå ut utan fullständiga betyg innan du ser det som ännu ett socialdemokratiskt misslyckande? 50%? 75%? 100%?

    Det skulle vara intressant att veta var gränsen för ett socialdemokratisk misslyckande går – för er sossar.

    “Den höga etableringstakten av friskolor är också ett ekonomiskt och socialt problem eftersom det dränerar den kommunala skolans ekonomi.”

    Du börjar låta som Göran Persson som skyllde just de dålig resultaten i de kommunala skolorna på friskolorna. Patetiskt.

    Det finns inget samband mellan fler friskolor och de dåliga resulteten i de kommunala.

    “Annars vill jag upplysa dig, och alla andra, om att statsskuldens storlek ökade dramatiskt efter att den borgerliga regeringen tillträdde 1991.”

    Men vad berodde det på, Gater? Jo, regeringen Carlsson nummer 2 kraschade Sverige 1990 – återigen i sann socialdemokratisk tradition – under högkonjunktur och med världens högsta skatter.

    Ett år senare fick Carl Bildt städa upp skiten efter er sossar.

    Men hur förklarar du att statsskulden var på i stor sett på samma nivå 2006 som den var 1994, Gater? Hur gick det till? Ni sossar stal ju 250 miljarder från pensionärerna, sålde av statliga företag för 116 miljarder och hade världens högsta skatter. Vart tog pengarna vägen, Gater?

    “Vår nuvarande regering gör det genom en ideologisk blindhet där man inte tar något ekonomiskt ansvar.”

    Du skrev tidigare att när den borgerliga regeringen säljer statliga företag så minskar de förutsättningarna för kommande generationer att minska storleken på statsskulden. Minns du?

    Vad gjorde då sossarna när de sålde statliga företag för 116 miljarder? En sak är säker – de minskade inte statsskulden med pengarna. Sossarna har alltså i din bok både gjort sig skyldiga till att förstöra chanserna för framtida generationer att minska statsskulden OCH ignorerat att minska statsskulden med pengarna de fick in. Men din reaktion gentemot detta uteblir.

    Hur förklarar du denna icke-reaktion från din sida, Gater?

    “Att tillämpa godtycklighet i uppsägningar kan ingen som värnar om tryggheten förespråka.”

    Tryggheten ligger i att du kan få sparken på förmiddagen men få ett nytt jobb vid lunch.

    “Vad Mårten Palme har för åsikt i detta ämne berör inte mig. Att han är på väg att svika arbetarrörelsen allt mer, och därmed också sin fars visioner och värderingar, förvånar mig inte.”

    Olof Palme var en inrikespolitisk katastrof – snäppet värre än Mona Sahlin. Hur kan du försvara Olof Palmes sjuka politik? Mårten har sett hyckleriet på nära håll och fjärmar sig allt mer från den. Det är sunt.

    “På vilket sätt är de volvoanställda överbetalda och lata?”

    Det är bara fakta. En svensk arbetare tjänar 20 gånger mer än en kines som dessutom jobbar tre gånger så mycket.

    Svenska arbetare skruvar också ihop skiten sämre enligt Svensk Bilprovning. Den bästa Volvon ligger i mitten av 258 bilmodeller. XC90 kommer på plats nummer 253 av 258.

    I JD Powers Vehicle Dependability Study 2008 som baseras på antal fel i 100 bilar som är tre år gamla så ligger Volvo i botten med 244 fel per 100 bilar.

    “Det är du som hävdar att volvoarbetare är lata, det är du som vill öppna för godtycklighet vid uppsägningar, det är du som vill fortsätta straffa personer som inte kan delta på arbetsmarknaden.”

    Med piska och morot får vi Sverige på fötter.
    Med vänsterpolitik får vi en nation av nötter.

    Svenska arbetare gör inte ett särskilt bra jobb i internationellt sett. Internationellt sett så har vi den starkaste fackföreningsrörelsen i Sverige.

    Ramlade enkronan ner nu, Gater?

    “Är regeringen beredd att agera för att trygga ekonomin för dessa människor, eller föredrar man att de blir utslagna och hamnar på socialbidrag?”

    Bidrag är trygghet i din värld. Ett nytt jobb är trygghet i min. Jag vet vad folk i allmänhet föredrar. Speciellt när ditt bidrag ökar skatterna för oss som jobbar.

    Den borgerliga a-kassan är fortfarande en av EU:s bästa och helt unik genom att man inte kan bli utförsäkrad som sossarna vill återinföra.

    Den nivå a-kassa var på 2002-2006 bidrog INTE heller till någon ytterligare trygghet. Det ledde bara till att över en halv miljon människor pensionerades i förtid, sjukskrevs eller helt enkelt hamnade på gatan. Ni Socialdemokrater fördubblade antalet fattiga och marginaliserade under perioden 2002-2006 – mitt under högkonjunktur och med världens högsta skatter.

    Hur förklarar du det, Gater?

    “Man ska däremot konstatera att problemet har ökat med den nya regeringen, vilket också Anders Borg har insett på senare dagar.”

    Hur kan de ha ökat då det stod fler utanför innan den borgerliga regeringen tillträdde?

    Hur förklarar du det då, Gater?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Simone: “Ole, det har tillkommit en halv miljon som inte tidigare var utanför a-kassan, – så svårt var det att förklarra.”

    Det förklarar ändå inte varför du tyst accepterar att 700,000 dvs. 200,000 fler än idag – stod utanför a-kassan under socialdemokraternas regim.

    Kan du förklara din bortförklaring, Simone?

     

  • Barack Gater

    “Dahlberg”: Det goda minnet säger att du har försvarat både förändringarna av vuxenutbildningen som redan har genomfört. Nu anser du att människor ska betala för sin egen utbildning. Detta är en vändning i debatten. Här har du heller inte regeringen med dig. Dessutom väljer du att helt bortse från de argument som jag framförde och kontrar med en likartad fråga. Då kommer vi ingenstans.

    Det finns samband mellan resultat och resurser. Jag har träffat flera lärare som är övertygade om att resultaten i skolan skulle kunna ökas rejält om det fanns mer resurser att tillgå. Trots detta minskar skolornas budget och vi ser åtstramningar i många delar av landet. Oavsett om du förnekar det eller inte så har friskolan en bidragande faktor i detta eftersom den dränerar kommunernas ekonomi. Varje friskoleplats blir en dubbel utbildningsutgift i och med att kommunerna, enligt lag, fortfarande är skyldiga att garantera en elevplats i den kommunala skolan. Kommunpolitikerna kan såleds inte minska den kommunala skolans storlek i samma utsträckning som friskolan kan rekrytera sina elever. Sedan finns det så klart fler bidragande faktorer till att kommunerna stramar åt.

    När vi diskuterar statsskulden så vore det kul om vi kunde ha en diskussion som utgår ifrån det som finns tillgängligt i statistik. Därför kan vi börja med att konstatera att statsskuldens storlek ökade från 692 958 Mkr till 1 286 596 Mkr under Bildt-regeringens period. Detta var en rekordökning. Efter denna period har vår skuldsättning pendlat kring ungefär lika storhetsordning. Och eftersom vi pratar siffror så är det läge att nämna att statsskulden som andel av BNP och gått från knappt 80 procent till 38 procent sedan 1996. Detta är efter den katastrofala ökningen efter Bildt-regeringens tid, och det är efter att Socialdemokraterna sanerade finanserna och skapade en betydligt mycket starkare statsfinans. Detta är siffror som Riksgälden presenterar, vilka Dahlberg försöker att förneka.

    Kan du berätta för på vilket sätt som jag egentligen behöver försvara att man gjorde vissa utförsäljningar av statliga innehav? Jag har sagt att dessa var mer genomtänkta och motiverade, men det betyder inte per automatik att jag ger mitt stöd. Snarare så kan jag vara kritisk eftersom ja, det förstör för framtida generationer att använda avkastning till att stärka finansera genom att t.ex. kunna betala mer på statsskulden än en “liten” engångssumma. Så nej, min reaktion uteblir inte. Jag har fler olämnade frågor än vad du har i denna debatt.

    Det finns ingen trygghet i den modell som du representerar. Det finns inte arbete till alla, så alla som blir avskedade får inte nytt jobb. Vi ser redan idag att en sådan teori inte fungerar. Arbetsgivarna anställer inte personer som nu sägs upp i raka led inom produktionen. Detta trots att vi har en generös arbetsrätt om provanställning som kan tillämpas vid osäkra förhållanden. Denna anställningsform medger en 6 månaders lång anställningsperiod som kan hävas med 14 dagars uppsägningstid. Här behöver man heller inte ge något skäl till varför man häver uppsägningen. Just den biten är godtycklig.
    Vad kan egentligen Ole Dahlberg om den svenska arbetsrätten? Annat än det som han har låtit sig läras in av svenskt näringsliv och Moderaterna.

    En svensk arbetare har en lön som har ingåtts i förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. Detta utgör bland annat SN och LO. Detta regleras i ett kollektivavtal som båda parter har accepterat. Det är också självklart att vi har betydligt högre löner än kinesiska arbetare eftersom vi har haft förutsättningar till en godare löneutveckling. Vi har också haft möjlighet till en bättre utveckling när det kommer till hur mycket vi ska och behöver arbeta och hur vår arbetsmiljö ska se ut. Sverige är ett föregångsland, och det håller många andra länder med om. Jag är också övertygad om att kineiska arbetare skulle föredra det svenska systemet framför det “inhemska” som för många innebär hårt slit och närmast omänskliga arbetsmiljöer. Ska vi tolka ditt utspel som att du vill backa utvecklingen och ge svenska arbetare en arbetsmiljö och arbetsvillkor som liknar de kinesiska arbetarna?

    I en undersökning från Synovate, på uppdrag av SKL, presenterades att nio av tio prioriterar ökad kvalitet inom äldreomsorgen, skolan och sjukvården framför att sänka skatten. En sådan tendens har vi också sett när det gäller att människor som har det svårt ska få möjlighet till en ekonomisk trygghet. Detta visar att folk i allmänhet inte föredrar lägre skatt i den form som du representerar. Faktum är att vi har många väljare som har medlidande med människor som har hamnat fel. Man vill inte dra in alla ekonomiska möjligheter för denna grupp människor. Man vill vara solidariska och hjälpa till.

    Nej, man kan inte bli utförsäkrad i a-kassan. Å andra sidan klarar man oftast inte av att leva på en ersättning som motsvarar 65 procent av den tidigare inkomsten heller. Och här har vi fortfarande den tydliga skiljelinjen att vi erbjöd människor att återkvalificera sig till en ny period av 300 dagar med en ersättningsnivå på 80 procent. Detta ska man komma ihåg när man jämför den gamla och den nya a-kassan.

    Faktum är att vad som nu sker gällande förtidspensionärer och sjukskrivna är att vi har en regering som stramar åt dessa delar. Genom att göra detta så kan man hävda sig ha genomfört kraftfulla åtgärder, men problemet kvarstår istället genom ökade socialbidrag, ökad utslagenhet och dyrare kostnader för vården på längre sikt. Detta är allvarligt, men det förstår varken Dahlberg eller regeringen. Istället försöker Dahlberg komma med beskyllningar som haltar.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/ Ole Dahlberg

    Barack Gater: “Det goda minnet säger att du har försvarat både förändringarna av vuxenutbildningen som redan har genomfört. Nu anser du att människor ska betala för sin egen utbildning.”

    Nej, du feltolkar som Mona Sahlin brukar säga. Jag inflikade en frågeställning då det verkar så främmande för dig att vuxna människor ska betala för den utbildning de vill ha.

    Varför ska man inte betala för det man vill utbilda sig till, Gater?

    Du tror på “the nanny state” – en stat som bröst- och kräkmatar sin befolkning från vagga till grav. Jag tror på att hjälpa individer hjälpa sig själva.

    “Det finns samband mellan resultat och resurser. Jag har träffat flera lärare som är övertygade om att resultaten i skolan skulle kunna ökas rejält om det fanns mer resurser att tillgå.”

    Det där vet du är rent skitsnack. Regeringen Persson pumpade in miljarder av våra skattepengar i den svenska skolan. Ändå går ännu var fjärde elev ut utan fullständigt betyg. Den svenska skolan blev alltså aldrig bättre av att bara mer pengar av samma anledning som befolkningen i en diktatur aldrig får det bättre om Sosse-Sverige ger dem mer i bistånd.

    Det socialdemokratiska resursslöseriet och skattemissbruket är något som svenska folket inte vill ha tillbaka.

    Om friskolan är bättre så beror det inte på att de tar resurser från kommunala skolan. Det är för att man engagerar föräldrarna i barnens utbildning och utveckling samt att det är lärarna som bestämmer och utbildar barnen.

    “Därför kan vi börja med att konstatera att statsskuldens storlek ökade från 692 958 Mkr till 1 286 596 Mkr under Bildt-regeringens period. Detta var en rekordökning.”

    Jupp, och vilka var det som gjorde att det blev tvunget till denna rekordhöjning? Jo, en sosse-regering med den tafatta Ingvar Carlsson i fronten som startade kraschen redan 1990 dvs ett år innan Bildt-regeringen.

    Läs gärna Kjell-Olof Feldts memoarer om denna tid. Det kommer ge dig en välbehövlig historielektion, Gater.

    1993 hade Carl Bildt redan vänt ekonomin uppåt men då var det för sent. Då hade LO och S redan hunnit lurat halva befolkningen att tro det var Carl Bildt som ansvarade för den ekonomiska krisen. Detta skyllde de sedan ifrån sig ända fram till 2006 då Persson försökte sig på att beskylla Bildt-regeringen för både den dåliga skolan, arbetslösheten och integrationspolitiken.

    Men ni sossar har tydligen ännu inte slutat med att skylla ifrån er ert ansvar för den ekonomiska krisen på 1990-talet. Än mindre tagit ansvar för att ha sparkat ut över en miljon människor i misär, bidragsberoende och massarbetslöshet 2002-2006.

    När ska ni sossar ta ansvar för det ni förstör, Gater?

    “..och det är efter att Socialdemokraterna sanerade finanserna och skapade en betydligt mycket starkare statsfinans.”

    Lögn. Det har i efterhand visat sig att Göran Perssons sk. sanering var helt onödig. Det var utländska valutahandlare som sanerade Sverige – inte Göran Persson. Läs gärna denna DN-artikel “Perssons saneringsmyt” som beskriver just detta:

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=740820

    “Detta är siffror som Riksgälden presenterar, vilka Dahlberg försöker att förneka.”

    Du trixar med siffror och förnekar de fakta att den senaste sosse-regeringen hade en statsskuld som låg på exakt samma nivå 2006 som 1994. 12 år av status quo. Trots att ni sålde ut statliga företag för 116 miljarder. Trots att ni stal 250 miljarder från pensionärerna. Trots att ni sög ur svenska folket världens högsta skatter – likt giriga vampyrer – så låg statsskulden på samma nivå 2006 som 12 år tidigare.

    Ser du detta som en socialdemokratisk framgång, Gater?

    “Jag har sagt att dessa var mer genomtänkta och motiverade”

    Men hur kan de vara det då de ju enligt dig förstör för framtida generationer att minska statsskulden OM de skulle betalat av statsskulden med pengarna. Nu gjorde de ju inte ens det. Så hur kan det vara mer genomtänkta och motiverade försäljningar när ni sossar gjorde dem?

    Du brister verkligen i din logik, Gater.

    “Det finns ingen trygghet i den modell som du representerar.”

    Min modell ger fler jobb. Din modell ger fler arbetslösa. Du syn på trygghet är snurrig.

    “Vi ser redan idag att en sådan teori inte fungerar.”

    Ehhh…Tvärtom – vi ser i praktiken att det fungerar. Sedan 1993 har arbetslösheten halverats i Danmark. Anledningen? Flexicurity + ingen LAS = riskfritt och enkelt för arbetsgivare att anställa.

    Jag är för 100% a-kassa för alla OM vi skrotade LAS.

    Gissa vad ungdomsarbetslösheten ligger på i Danmark, Gater? Jo, 3%. Detta också tack vare flexicurity och att de inte har LAS i Danmark.

    Så visst fungerar det, Gater.

    Det är den danska modellen jag skulle vilja se här i Sverige. Jag tror att de flesta föredrar att få ett nytt jobb snabbt mer än att få några hundralappar mer i a-kassa som ni sossar kallar för trygghet.

    “Ska vi tolka ditt utspel som att du vill backa utvecklingen och ge svenska arbetare en arbetsmiljö och arbetsvillkor som liknar de kinesiska arbetarna?”

    Tolka det som att jag tycker att svenska arbetare är lata och dåliga pga av att facket säger till dem att vara det. Idag är riskfritt för en arbetare som är helt ineffektiv och värdelös att få sparken. Det är fel.

    Återigen en god anledning till att minska fackets makt i Sverige.

    “I en undersökning från Synovate, på uppdrag av SKL, presenterades att nio av tio prioriterar ökad kvalitet inom äldreomsorgen, skolan och sjukvården framför att sänka skatten.”

    Du hänvisar till en undersökning beställd av sossarna och Göteborgsposten inför Mona Sahlins första maj tal i socialdemokraternas huvudstad – Göteborg. Trovärdighet noll.

    Det är oseriöst att ställa denna fråga. Det är ungefär lika relevant som att fråga om man föredrar högre kvalitet i vården framför höjda löner för de anställda. Och om höjd skatt vore det bästa receptet för kvaliteten i välfärdstjänsterna så skulle Dals-Ed vara drömstället att bo på medan Vellinges kommunala service skulle vara den sämsta i landet. Men så är ju inte fallet. Det är tvärtom.

    Borgerliga kommuner hamnar alltid i topp vad gäller vård, omsorg och skola. Detta trots att skatterna ligger på en lägre nivå än i sosse-kommunerna.

    Hur förklarar du detta, Gater?

    “Detta visar att folk i allmänhet inte föredrar lägre skatt i den form som du representerar.”

    Nej, du har fel. Undersökningen du hänvisar till är vinklad och oseriös. Om man frågar svenska folket om de tycker att skattetrycket är för högt eller för lågt i Sverige så får du svaret att 9 av 10 tycker att det är för högt.

    Detta utan vinklingar och felaktiga frågeställningar.

    “Faktum är att vi har många väljare som har medlidande med människor som har hamnat fel. Man vill inte dra in alla ekonomiska möjligheter för denna grupp människor. Man vill vara solidariska och hjälpa till.”

    Självklart. Men att höja skatterna för de som ska försörja dem är ingen bra lösning. Det har ni sossar bevisat gång på gång de senaste 20 åren.

    “Nej, man kan inte bli utförsäkrad i a-kassan.”

    Men det vill ni sossar. Vilka är det då som vill “sabba” och “slakta” a-kassan? Ja, inte är det den borgerliga regeringen. Ni sossar tycks helt omedvetna om att ni upprepar Perssons alla misstag med er katastrofpolitik…

    Är det för att ni inte tror att ni aldrig gör misstag som är anledningen till att ni aldrig lär er något, Gater?

    “Faktum är att vad som nu sker gällande förtidspensionärer och sjukskrivna är att vi har en regering som stramar åt dessa delar.”

    Förändringarna som den borgerliga regeringen gjort går helt i linje med den socialdemokratiska utredningens uppmaningar. Utredningen uppmanade till kraftfull reformering och åtstramning. Det är vad som skett.

    Skulle sossarna ignorera denna utredning menar du, Gater? Och fortsätta att höja skatterna och fortsätta bygga på det fruktansvärda utanförskapet ännu mer? Nej, om ni sossar suttit vid makten då utredningen var klar så skulle ni själva gjort dessa förändringar så när ska du sluta hyckla?

    “…men problemet kvarstår istället genom ökade socialbidrag…”

    Lögn. Socialbidragstagarna har minskat med 6000 personer mellan 2006-2007. I år ligger det på normalnivå. Du har alltså inget stöd för ditt påstående.

    “…ökad utslagenhet…”

    Ännu en lögn. I Stockholm 2005 fanns det 6000 hemlösa. I år är det endast 3000 hemlösa. Flatens Camping i Stockholm som härbergerar hemlösa har tvingats stänga pga av för få hemlösa. Du har inte heller här något stöd för ditt påstående.

    “…och dyrare kostnader för vården på längre sikt.”

    Ren spekulation. Det finns inget som tyder på detta. Av dina tre påståenden så fick vi en spekulation och två lögner.

    Dåligt, Gater.

    “Detta är allvarligt, men det förstår varken Dahlberg eller regeringen.
    Istället försöker Dahlberg komma med beskyllningar som haltar.”

    Du ljuger och spekulerar. Du har ingenting som backar upp din verklighetsbeskrivning förutom att en armada av fackombud och socialdemokratiska amatörpolitiker säger samma sak som du.

    Det är allvarligt.

    Ni sossar försöker med lögner och spekulationer undergräva den borgerliga regeringens politik som visat sig vara mycket framgångsrik. Det vore olyckligt för Sverige om ni lyckades upprepa er bedrift att skylla ifrån er allt ansvar på en borgerlig regering som städar upp skiten efter er. Igen.

     

  • Barack Gater

    “Ole Dahlberg”: Det är inte främmande för mig att människor kan betala för sin egen vuxenutbildning. Detta sker redan i många länder. Däremot är det en symbol för ett segregerat samhälle som jag inte vill ha. Tillgången till utbildning och yrkeslivsomställning ska inte vara ett privilegium för personer med goda ekonomiska tillgångar. Detta ska vara möjligt för alla. Det är en välfärdsfråga som varje socialdemokrat och vänsterpolitiker borde värna om.

    Dahlberg hävdar att det är skitsnack att det finns ett samband mellan resultat och resurser i den svenska skolan. Med andra ord menar han också att de lärare som har uttryckt denna åsikt inte är kompetenta nog att se problemen. Det är konstigt när han annars representerar en invidiuell politik. Har inte lärare en tillräckligt god utbildning för att bedöma utbildningsbehov? Isåfall kanske Dahlberg har ett förslag till hur en ny lärareutbildning ska utformas för att kompetensen “att föra borgerlig politik” ska finnas.
    Vi kan också konstatera att Dahlberg har fel när han hävdar att friskolan inte tar ekonomiska resurser från den kommunala skolan. Detta är ett faktafel i all den stund som kommunerna är tvugna att hålla beredskap för en snabb ökning av antalet elever. Detta kan bekräftas av vilken kommun som helst som inte lider av ideologisk blindhet och därmed mörkar fakta. Skyldigheten för kommunen att garantera alla utbildning kan också återfinnas i befintlig lagstiftning.

    Kan du ge mig ett skäl till att läsa en ideologiskt och politiskt vinklad artikel vars oberoende och objektivitet kan ifrågasättas?

    Världens högsta skatter har redan kommenterats, men du har valt att inte bemöta detta. Jag tycker att vi kör det igen. När man har räknat ut att Sverige hade “världens högsta skatter” så har man räknat in arbetsgivaravgiften. Här ingår ett x antal försäkringar. Om man ser dessa som försäkringsavgifter, vilket det egentligen är, så hamnar vi i en helt annan syn på skattetrycket. Detta är dock varken du eller högern intresserade av. Ni prioriterar låga skatter framför välfärd.

    En person som missköter sitt arbete kan mycket väl bli uppsagd. Fackföreningsrörelsen har inte bett några av sina medlemmar att vara “lata”. Det får stå för dig och tyder endast på att du inte har en aning om vad du pratar om i en facklig-politisk debatt. Likt många andra i högern.

    Borgerliga kommuner hamnar också oftast i topp när det kommer till företagsklimat. Varför? Därför att man lägger ut verksamhet på entreprenad. Kan du, Dahlberg, berätta för mig hur t.ex. Täby är bättre på välfärd än Sundsvall?

    Nej, vi vill inte utförsäkra människor på det sätt som du hävdar. Faktum är att vår a-kasse-modell erbjöd människor att kvalificera sig för en ny period av 300 dagar, och det med en 80-procentig ersättning. Ni erbjuder 65 procent efter 300 dagar. Det är en enormt stor ekonomisk skillnad.

    I och med att vi inte kommer att komma överens så är mitt deltagande i debatten slut. Jag har fått ut min åsikt. Kanske återkommer i framtida diskussioner här på Politikerbloggen.

     

  • J.Johnsson

    I kommunen där jag bor stängdes profilklass efetr profilklass. Jag minns så väl uppropet vi hade när orkesterklasserna, som fungerade så väl gick i graven.
    Vad hände..jo det blev flera friskolor.
    Min grabb älskar musik. Det var med stolthet han ville börja orkesterklass i 4:an. Men det drog sossarna in.
    Nu går han i en friskola. Den andra friskolan på raken.
    När han började 4:an, glöm att vi satte honom i en vanlig kommunal klass. Idag har han bra betyg, stormtrivs. Och vi föräldrar kan inte ha bättre samarbete med skolan än vi har.
    Men kom inte och säg att kommunen måste betala dubbelt för friskoleelever. Det enda som händer är att en kommunal skola får en mindre elev att få betalt för.

     

  • Barack Gater

    Men kom inte och säg att kommunen måste betala dubbelt för friskoleelever. Det enda som händer är att en kommunal skola får en mindre elev att få betalt för.

    “Johnsson”; Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att kunna erbjuda alla elever en utbildning i kommunens regi om t.ex. en friskola beslutar att lägga ner sin verksamhet. Detta innebär att kommunerna inte kan minska antalet elevplatser och storlek på lokaler i samma tak som eleverna väljer att studera i en friskola. Det säger sig självklart att detta blir en dyrare kostnad när man dels ska betala för tomma elevplatser och dels betala friskolorna för deras elever. Så jo, jag kommer och säger att kommunerna får betala dubbelt för varje friskolelev – det är fakta.

    I övrigt så är det kul att ditt barn trivs på sin skola. Det finns friskolor som föregår med ett mycket gott exempel. Personligen har jag dock ambitionen och viljan att göra den kommunala skolan till världens bästa skola. Därför behöver vi satsa mycket mer resurser på svensk utbildning för att alla elever ska få möjlighet att utvecklas och att få möjlighet till lika möjligheter som alla andra.

     

  • http://misschatterbox.wordpress.com/2008/12/29/gott-slut-2008/ Gott slut 2008! « Little Miss Chatterbox’s World

    [...] flera månader efter att de utlyst sitt samarbete! Oavsett hur mycket despoten Sahlin hävdar att “Vi är överens”!  Jag säger som jag brukar: Lycka [...]

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: