torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

Politikerbloggen avslöjar: Hemliga FRA-agenter hängs ut med namn och telefonnummer


AVSLÖJANDE. Hemliga agenter på försvarets radioanstalt FRA har fått sina identiteter röjda.
Politikerbloggen kan nu avslöja att ett 20-tal anställda hängs ut på Internet med adress, telefonnummer och kreditkortsuppgifter.
FRA:s ledning ser mycket allvarligt på händelsen som kopplas till diskussionerna om den nya avlyssningslagen som riksdagen i går fattade beslut om.

På försvarets topphemliga radioanstalt FRA arbetar drygt 650 anställda och myndigheten har ett anslag på 562 miljoner kronor för budgetåret 2008. De anställda på FRA har alla klarat försvarets tuffaste säkerhetskontroller och många av dem har skyddade identiteter på grund av sina känsliga arbetsuppgifter.

Enligt Politikerbloggens källor skulle ett offentliggörande av samtliga anställdas namn allvarligt kunna skada rikets säkerhet. Sådan information är högvaluta för underrättelsetjänster i andra länder.
Ändå har sådana uppgifter nu läckt ut, kan Politikerbloggen avslöja. Det är ett 20-tal anställda som drabbats.

De anställda på FRA hängs ut på nätet med namn, adress och telefonnummer.
Chefen för försvarets radioanstalt, generaldirektör Ingvar Åkesson, säger så här om namnpubliceringarna:
- Det kan leda till att galna människor använder den här informationen för att på ett eller annat sätt skada våra medarbetare. Det kan vara allvarligt.
Våra källor säger att det rör sig om en systematisk kartläggning av FRA. Vad kan du säga om det?
- Ja, det kan man väl tro eftersom det finns såna uppgifter som läggs på den här hemsidan. Det är väl fullt möjligt.

De känsliga uppgifterna publiceras i ett diskussionsforum på nätsidan Flashback. Redan för en vecka sedan startades en tråd av signaturen ”Trollkungen” som uppmanade till kartläggning av de anställda på FRA.
Sedan dess har ett 50-tal inlägg publicerats.
I ett fall har en anställd på FRA fått sina kreditkortsnummer publicerade.

FRA-chefen Ingvar Åkesson igen:
- Det är väl olika anställda. Det är inte särskilt många. Man har inte varit så effektiv i sin underrättelseverksamhet här kan jag säga. Det är ett 20-tal tror jag. Den här listan har utökats både till antal personer och till innehåll. Men det är inte särskilt många.
Hur mår de här personerna som är uthängda i dag?
- En del av dem tycker nog väldigt illa om det här.

Vilka åtgärder som vidtagits med anledning av publiceringen vill inte FRA:s ledning diskutera. Men enligt Politikerbloggens källor handlar det om förstärkt skydd.
- Vi kan inte göra så mycket mer än att vi ger dem råd i hur de ska bete sig. Och i vår säkerhetsomsorg har vi vissa medel som jag inte vill nämna här, för skydd av våra medarbetare. Det gäller att de ventilerar sin oro till sina chefer så att vi kan ta hand om den och göra det bästa möjliga av situationen, säger Ingvar Åkesson.
Händelsen har ännu inte polisanmälts.

Hela intervjun med Ingvar Åkesson finns på Nyhetskanalen.se »

Foto: SCANPIX/TV4

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Anonymous

    Hahaha =) Vilken ultimat ironi :D

     

  • Daniel Persson

    Fantastiskt, vi vägrar kuva oss.

     

  • Brunte

    Ja det kan väl inte gå på annat sätt när folkviljantrotsas.
    Hörde i Vi-och-dom-samhället: “Djävlas de med oss, djävlas vi med dem”!

     

  • http://wiktzac.blogspot.com/ Zac

    Ganska otäckt faktiskt. Oavsett det att de fått uppdraget att montera ner vår frihet så är det inte alls trevligt att få sin säkerhet riskerad. Detta motverkar nog snarast arbetet med att få FRA-lagen uppriven.
    Men visst är det ett bra exempel på hur enkelt det är att få ut saker ur “skyddade” databaser…

    //Zac

     

  • Pidda

    Man borde sprätta deras privatbrev och sprida också.

    Ont ska med ont fördrivas.

     

  • Sigvard

    Även om jag måste erkänna att det är lite lustig så tycker jag nog inte att just anställda hos FRA förtjänar att hängas ut så här. De politiker som röstade “Ja” däremot! Vore helt underbart om så många som möjligt skulle börja “undersöka” deras vardag. Samla slängda kvitton, fotografera, kanske råka ha en bandspelare igång när man är i närheten av dem osv. Om de nu är så sugna på att ha ett samhälle där folk blir avlyssnade så kan man tycka att de kommer välkomna oss med öppna armar.

     

  • Christian

    Underbart :D

     

  • Anonymous

    Underbart!! :D
    Dom jävlarna har ju redan lyssnat på oss i alla år!! Mer cyberterror i framtiden tack!! Dom ska inte tro att dom kan bete sej hur som hellst!!

     

  • Fredde

    Vore ju utomordentligt komiskt om nån hackergrupp tog sig in i FRAs system och visade vad som egentligen pågår bakom kulisserna där, lite som dom gjorde med Antipiratbyrån och deras myglande. Sen hade riksdagen inget val tydligen, dom som var emot vart trakaserade tills de vände sin röst eller flydde. Vi lever inte i ett diplomatiskt land länge, tycker detta val var det smaklösaste åtminstonde jag beskådat!

     

  • http://haringen.com Jesper

    Underbart! Fortsätt gärna med ditt arbete, vem du än är som gjort avslöjandet. FRAs medarbetare har gjort ett aktivt val att arbeta på en massövervakningsmyndighet, då menar jag att de får stå sitt kast! Att jobba på FRA innebär att de stödjer myndighetens arbete.

     

  • C

    Håller med Anonymous. Ironin är underbar…

     

  • Foo

    Alla namn som lagts ut har hämtats från FRA:s egen hemsida, där FRA tacksamt iaf tidigare hade lagt ut hela sitt organisationsschema och namnen på alla chefer. I en platsannons som FRA nu tagit bort stod ytterligare namn.

    Resterande namn har googlats fram på nätet, t ex från klubben Viking Roost på http://www.vikingroost.org/ där FRA-anställda, dessa som har genomgått den hårdast tänkbara säkerhetsgranskningen, själv lagt ut sina namn och e-postadresser, både i listan över styrelsen, men också i mötesprotokoll offentligt publicerade.

    Inte så himla starkt jobbat av FRA:s anställda och FRA själva.

    Sedan finns det något namn som dykt upp i artiklar hos DN och SvD.

     

  • Frippe

    Hehe ja så kan det gå,den som gräver en grop åt andra..osv.

     

  • Fredde

    Och så fick vi direkt demonstrerat ett av de stora riskerna med den här övervakningen. Enskilda anställda som utpressas att läcka information..

     

  • Marcus Wallin

    Så att kartlägga hela svenska folket är okej men inte detta? Dubbelmoralen är på topp ser jag!

     

  • Signaturen

    Exponera Storebror! Nu har myndigheterna startat kriget, 8 miljoner medborgare som gör allt för att exponera och kartlägga myndighetspersoner som svar på att de spionerar på oss.

     

  • Steve

    Avslöjande? Menar ni att flashbacktråden är hemlig? Hahaha!

     

  • Blob

    Vad har FRA-anställda egentligen att dölja? Om de inte är kriminella, så borde de inte ha något emot att få sina personuppgifter spridda på nätet.

     

  • Foo

    Här är en länk till FRA där man lägger ut ett 20-tal namn helt publikt, dessa namn som är såååå känsliga om de kommer ut internationellt.

    http://www.fra.se/omfra_orgskiss.shtml

     

  • AnonRuleTehInternetz

    Lul, äääg!

     

  • Jan Nilsson

    Fruktansvärt tragiskt. Farligt både för personerna och verksamheten.
    Det är lätt att sabotera sin sak. Det här stärker regeringens handlande, försvagar inte.
    FRA behövs, FRA-lagen behövs inte.

     

  • http://swefaidros.blogspot.com Faidros

    Känns det jobbigt, FRA, att bli utsatta för samma sak som ni vill utsätta oss för?

    Heder till hackers! Heder till politikerbloggen!

     

  • Anonymous

    Nyttigt att få smaka på sin egen medicin.

     

  • LeBe

    Så nyttigt att få smaka på sin egen medicin!

     

  • Zer

    ” Comment by Sigvard | 2008-06-19 @ 16:49:37

    Även om jag måste erkänna att det är lite lustig så tycker jag nog inte att just anställda hos FRA förtjänar att hängas ut så här. De politiker som röstade “Ja” däremot!”

    Om vi säger såhär, må så vara att det var politiker som röstade om det, men det är helt frivilligt för alla jävla FRA anställda att faktiskt ställa upp på att spionera på sitt eget folk, dvs deras egna medmänniskor. Det finns INGEN ursäkt för dem att stanna på FRA och utföra dessa arbetsuppgifter!

     

  • Foo

    Det är inga hackers bakom detta, det är FRA som har dåliga säkerhetsrutiner och lägger ut namnen på nyckelpersoner helt öppet på sin websajt. Plus att FRA-anställda slänger sig med sina jobb-mailaddresser på t ex Viking Roost, eller att de är anställda på FRA.

    Så dåliga är FRA på att hålla tätt, tror ni de kan hålla tätt om det roliga sexsamtalet du hade med frugan?

     

  • Jan Nilsson

    Menar ni att ni accepterar och uppmuntrar det här?
    Det är en del av det svenska försvaret, även om myndigheten nu är civil.
    Så snabbt det kan gå att vända en opinion. Snart har FRA-lagen allmän acceptans, om det här är representativt för bloggosfären

    *bedrövad*

     

  • http://ministryoftruth.wordpress.com/2008/06/19/fra-agenter-uthangda-med-namn-adress-och-kontokortsnummer/ FRA agenter uthängda med namn, adress och kontokortsnummer « Ministry of Truth

    [...] FRA agenter uthängda med namn, adress och kontokortsnummer juni 19, 2008 Posted by Wille in Storebror. trackback Ett 20-tal FRA agenter har blivit uthängda på Flashback, en med kontokortsnummer, enligt politiker…. [...]

     

  • Asger

    Sverige er en trykkoger, og ventilen er lige røget af. Jeg spår at det ender med optøjer, vold og brand. Sverige vil inden månedens udløb, have erklæret undtagelsestilstand… PS. I skal være opmærksom på, at broerne ifølge dansk lov lukkes i krisetid. Vi har længe forudset den svenske katastrofe.

    Held og lykke, broderfolk.

     

  • http://projo.se/2008/06/19/ar-ni-arga-upprorda-visa-det/ » Är ni arga? Upprörda? Visa det! projo’s blog: En personlig blog om integritet- och sexualitetsfrågor

    [...] börjar också de anställda på FRA att kartläggas, vilket jag inte ser något problem med. Det här är människorna som ska övervaka befolkningen, [...]

     

  • http://www.tindra66.wordpress.com Tindra-Annette

    Oj oj oj.. jag tycker oxå att det är fel att hänga ut dem så. Det är politikerna som ska ha drev nu inte anställda vid FRA.

    De gör sitt arbete som politiker har ålagt dem.

    Det här handlar även om underättelseskråets egen professionella integritet.Även om det är frivilligt att arbeta där.

    Trevlig Midsommar!

     

  • NineK

    Vill FRA kartlägga mig så vill jag kartlägga dom, vari består deras gnäll?

    Transperans är något alla myndigheter borde har, och skall ha, iaf alla civila.

     

  • http://rewrewqr rewrwerweqr

    nästa val röstar jag på SD för jag är less nu! och det verkar vara många andra som lessnar! Skitsamma om det går mer åt helvete men nu är jag less!!!

     

  • http://tindra66.wordpress.com/2008/06/19/nya-lex-orwell-kjesarens-nya-klader/ NYA LEX ORWELL -KJESARENS NYA KLÄDER « OSÄKERHET OCH TYSTNANDET

    [...] LEX ORWELL -KJESARENS NYA KLÄDER Läs politikerbloggen nu FRAs personal uthängda men de glömde att vissa namn redan finns på FRAs … Här. är org skiss. Och drevet ska gå mot politiker inte personalen. det blir kontraproduktivt. [...]

     

  • zaplan

    Om uppgifterna är sanna så ser vi inget fara på taket, detta bör närmre utredas i media, har man inget att dölja osv…..

     

  • Lilly

    Detta är Inte roligt. Men det är ett starkt bevis på hur känsligt internet Är och hur lätt det faktiskt är att luska ut fakta bara man vet vart och hur man skall angripa. De verkliga experterna på IT i detta landet, det är faktiskt VI. Sen får politikerna påstå vad de vill.
    Så de garanterar vår säkerhet efter signalspaningslagen införs den förte januari, men de kan ju inte ens skydda sina egna spaningarbetare innan verksamheten ens satt igång.
    Så säger de “lita på oss, vi vet vad vi gör”
    Vi ser det, tack

     

  • Hackehacker

    Är det krig ni vill ha så varsågoda!
    på nätet är ni nämligen långt ifrån maktpositionen.
    Svenska folket-Regeringen 1-0

     

  • invånare

    Om detta inte visar varför lagen SKA skrotas vet jag vad vill

    Hoppas ni skömms politiker!

     

  • Anders

    “- Det kan leda till att galna människor använder den här informationen för att på ett eller annat sätt skada våra medarbetare.”
    Huh? Är det inte precis detta som vi är “rädda” för att det ska hända med den nya signalspaningslagenlagen?

    (PS jag håller inte med om att det är så här man ska motarbeta lagen)

     

  • FRAivalds

    Skulle inte förvåna mig alls om detvar Niklas som spridit uppgifterna bara för att skapa uppmärksamhet till politikerbloggen och tv4.

     

  • NEJ till FRA-lagen

    Jag vill inte veta av den här lagen. Den har ingen plats i det samhälle jag vill leva i. Men det här är ju bara vidrigt.

    En okunnig pöbel svingar sin lie och det drabbar oskyldiga människor och deras familjer. Tragiskt…

    Alla ni som har uppfattningen att dessa personer ska få “smaka på egen medicin” är väldigt dåligt insatta i hur FRA fungerar och dess verksamhet.

     

  • Kilenadelin

    Att kartlägga en del personer som arbetar på FRA är ett problem, men att kartlägga hela svenska befolkningen är ju inget problem alls…

     

  • Mållgan

    TV4 har åter gjort en struts av en fjäder, “Hemliga FRA-agenter” Vad är TV4:s definition av hemliga agenter?

     

  • 10011

    Det här är ungefär som när unga tjejer som lagt ut bilder på sig själva gråter ut i media när de hamnar i sammanhang de inte tänkt sig.

    Till er som är kritiska: det här är uppgifter FRA eller FRA-medarbetare själva lagt ut på internet på olika vis.

     

  • Mårten

    Det är en motståndsrörelse! Regeringen förklarade ju IT-krig mot sin egen befolkning igår och då är det klart att det bildas en motståndsrörelse!

     

  • ÄRRHÅ

    Att påstå att man eftersträvar integritet och samtidigt hänger ut folk som jobbar på en myndighet man inte gillar går väl inte direkt hand i hand.

    Är det bara jag som tycker frågan blivit uppskruvad? Som icke-terrorist känner jag mig inte överdrivet orolig över att information om mitt sufande ska lagras i FRA:s byggnad. Sverige är inte Kina eller Vitryssland, utan fortfarande en fri demokrati.

     

  • JiPe

    FRA:s säkerhetsrutiner visar med önskvärd tydlighet hur hela j-a myndigheten läcker som ett såll och ger en god antydan om hur framtida hemliga uppgifter kommer att hanteras…
    Keep up the good work – jag menar: dessa mörkmän och konspirationsteoretiker har ju faktiskt bett om detta!!!

     

  • http://farmorgun.blogspot.com farmorgun

    Det är ett sabotage mot alla insatser som vi alla tillsammans har gjort för att bekämpa FRA-lagen. Begriper ni inte att FRA bara får vatten på sin kvarn och dessutom finns redan medborgare som är trötta på allt bus och som uttalar att de skulle behöva spanas på mycket annat än yttre hot. Så för allt i världen låt oss vårda det som vi nu uppnått – jag blir uppriktigt sagt gråtfärdig när jag ser unga människor som tror att man kan vinna världen med att djävlas med meningsmotståndare. Än har inte jag gett upp. Jag tänker skriva till min internetleverantör och be om svar hur företaget tänker förhålla sig till FRA:s krav på trafikdata och hur de ser på skyddet av kundernas integritet.

     

  • Skalman

    Hemliga agenter, wow tufft, som värsta James Bondrullen.
    Skulle vara ballt att jobba där på STASI…eh jag menar FRA.

     

  • Henrik

    Klockrent ;-)

    Storebror ser dig…gamla sovjetstaterna och “nya” moderaterna med alliansen. Häng gärna ut uppgifterna för de fega högerpolitikerna också som offrar svenska folkets i grundlagen inskrivna rättigheter för att det är bättre för sin politiska karriär.

     

  • Luc

    vi har en tystnadslag i sverige (en av våra viktigare lagar) som gör att man som person kan “läcka” ut information om dåliga saker som händer från tex myndighet,skola, militär utan att behöva lämna ut sitt namn så man slipper få sparken eller bli illa behandlad på sitt jobb för att man handlade i en god sak.
    Tack vare den nya FRA lagen så kan vi glömma detta skyddet.
    Fattar inte vad ni tänkte med ni som röstade var ni alkoholpåverkade eller agerade ni bara av dåligt omdöme?

     

  • orren

    detta kollektiv har valt sida. nu kan dom bara vänta på sin dom. dom måste förstå att det inte finns nån skillnad på snutar och snutar. förutom dom som inte finns mer.

     

  • 010110

    Helt rätt!

    Vi måste visa att vi inte accepterar FRA lagen och liknande lagar. jag vill inte gå runt med ett chip i armen i framtiden!

     

  • Victor

    FY FAAAN VA BRAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Jag älskar RÄTTVISA!
    Tack! Tack! Tack! Dom får gärna lägga upp privata samtal och porrsurfunde på jobbet oxå! Jobbar man med något så jävla fel ska ma bli behandlad därefter.
    MEEEEEEER!!!

     

  • http://ovenordstrom.webblogg.se Oven

    Är det de som skall garantera vanliga människors integritet????? Verkligen förtroendeingivande.

     

  • http://ovenordstrom.webblogg.se Oven

    Är det Lagerbäck som är på bilden??????

     

  • http://sultansblogg.se/politik/2008/06/19/hanga-ut-fra-anstallda/ Sultans politiska blogg » Hänga ut FRA anställda…

    [...] Detta är från politikerbloggen. Ni kan hitta flashback tråden som det talas om här! Annars kan ni läsa runt lite i kategorin Övervakning och integritet för en massa annan intressant läsning. Läs och begrunda och varför inte hjälpa till? [...]

     

  • Lars

    Men jag förstår inte att ni är så rädda för FRA? Och jag förstår inte heller att Flashback tycker de gjort en superjobb som lagt ut namnen på de FRA-anställda. Vad är detta för något? Typisk sossar och v-folk!

     

  • Asdf

    “De gör bara sitt jobb”, det jobb som ålagts dem av politikerna skrevs i kommentaren ovan.

    Fångvaktarna i nazisternas koncentrationsläger gjorde bara sitt jobb de med, ett jobb som ålagts dem av politikerna.

     

  • http://creativedirector.se/blog/index.php/2008/06/19/de-hemliga-agenterna-pa-fra-kunde-inte-skyddas-hur-skall-de-kunna-skydda-andra-hemligheter/ De hemliga agenterna på FRA kunde inte skyddas, hur skall de kunna skydda andra hemligheter? – Creativedirector.se

    [...] hade jag räknat med. Kanske inte så snabbt. Kanske inte så som skett. Fast i någon form skulle FRA synas i [...]

     

  • http://www.selig.se/2008/06/19/ansokan-om-politisk-flyktingstatus/ Ansökan om politisk flyktingstatus och asyl i Norge » Selig.se

    [...] befogenheter (genom FRA-lagen), så finns det endast ett alternativ: SÖK ASYL!!! (Well, det finns andra alternativ också, och många bäcker [...]

     

  • Lillind

    Underbart säger jag också! Hur irriterad är man inte nu på den här jädrans regering.. De har totalt bara kört över oss, Vi har tyvärr ingenting att säga till om alls. Det spelar ju ingen som helst roll vad vi tycker eller inte.. Det är helt klart att vi säkert redan har blivit övervakad för länge sen. Det är vä därför de vill göra det legalt, Och jag hoppas de får sig nu en näsbränna, även politikern borde hägas ut som har varit så ivrig att genomföra detta.

     

  • http://www.flashback.se Arg

    Om de inte kan skydda sina egna hemligheter , hur skall de då kunna skydda mina?

    Att de komer hålla tätt i framtiden är osannolikt……..

    citerar

    “Förstår inte varför folk klagar.
    Om de nu ska övervaka oss ska vi fanimej bevaka dem också.

    Att detta skulle motivera mer övervakning är också skitsnack, eftersom det inte ens är rikets försvar mot terrorister eller liknande som är den primära anledningen till övervakningen upptrappas.

    Det är snarare rikets önskan att övervaka dess medborgare och därmed utöka sin makt över dem som är drivkraften.

    Vill överheten kriga mot befolkningen är det bara naturligt att befolkningen krigar tillbaks.

    Historien kommer att ge de förtryckta rätt.”

     

  • http://kristnatblog.blogspot.com/ Greger Rutgerson

    Tja, det är väl bara rättvist. Eller?

     

  • http://jjj.l Åskådare

    Bra att “Foo” beskrev utförligt hur barnsligt enkelt det varit att hitta uppgifterna om dessa “hemliga” tjänstemän. Annars hade väl hackerpanik farit genom den blåögda massan av imbecilla medelsvenssons i allmänhet. Att hänga ut folks uppgifter på internet är ett brott mot Personuppgiftslagen och moraliskt fel i alla sammanhang, men att som här påvisa att människor som skall handha känsliga uppgifter om oss medborgare – hängt ut sig själva med sina uppgifter – är tydligen en nödvändig ögonöppnare för somliga.

    Bra gjort!

     

  • LeBe

    Jobbade själv på en myndighet i 15 år, så jag vet hur det läcker och FRA kommer garanterat inte att vara något undantag.
    Hackare, jag hoppas ni gör allt ni kan för att hänga ut varenda politiker som röstat ja!

     

  • alex

    Bra låt asen få tillbaka , en medborgare som avskyr den nya diktatur staten.

     

  • Tur inte läsarna här bestämmer

    När man läser kommentarerna så blir man mörkrädd. Jag tror att bara en handfull kommentarer vittnar om att skribenten tänkt över huvud taget.

    FRA-lag eller inte, men ingen av er skulle kunna gnälla ett knyst om era egna metoder styrde vårt land. Rättsstat med juridiskt system och polis är, tro det eller ej, ert bästa skydd för att ni ska kunna slänga er dynga i denna typ av bloggar.

    Orren, asdf och allt vad ni kallar er – om den dag kommer då en person med gevär står för dörren och siktar på er, full, odräglig eller bara övertygad om att du är ett svin med fel åsikter. Den dagen kommer ni sakna allt det ni kräks över i denna blogg.

     

  • MM

    Alla talar om de avslöjade FRA anställdm men var hittar jag den?

     

  • marcel

    Det känns inte trevligt att få sina uppgifter i solen kan jag tro.
    Men visst har man rent mjöl i påsen så gör det väl ingenting?

    Men jag kan förstå att folk är förbannade när Regeringen inte representerar folkviljjan utan på bästa sändningstid skiter
    i dem som röstat in dem.

     

  • Hur?

    Hor kan man fullständigt överbelasta allt i hela djäv…regeringens mailserver. Bara sabba hela fanskapet. Jag har röstat på moderaterna i hela mitt liv (är 56år) men nu är det fan i mig slut. Djävla DDR stat. Sverigedemokraterna blir mitt nästa val och jag ska njuta när Fredrik åker på röven ur riksdagen. Agera nu ni som vet hur man ställer till ett helvete!!

     

  • http://Everbodyloveshitler.com Hitler

    Jag är från mellaneuropa, ni kanske känner mig, men jag tycker att det här är väldigt bra och att så många som möjligt borde bli uthängda. Fick ni med det FRA? Hoppas ni läser vad jag skriver. Ha en bra dag.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    Anti-virusprogram och brandväggar är skydd mot “yttre hot”.

    Hur många av er som sitter här och spyr galla över FRA-lagen sitter på en dator UTAN anti-virusprogram eller en brandvägg? Finns det någon? Skulle inte tro det…

    Varför förespråkar ni då för att Sverige ska vara lika sårbart som en PC uppkopplad på internet utan vare sig anti-virusprogram eller en brandvägg???

    Låt oss höra alla argument för att surfa på nätet utan vare sig anti-virusprogram eller en brandvägg!

     

  • Mikael

    bra nu e d dax att börja nätspana på vad FRA håller på med, för kan man bygga system kan man också ta sig in i dem.

    All makt utgår från folket, det har politikerna glömt bort.

     

  • Simone

    Då får jag väl vara kärringen i motvind igen då. Jag är inte alls road över detta pöbelbeteende faktiskt. Jag tror dessutom att det är kontraproduktivt och snarare visar på ett behov mot skydd mot liknande “attacker”.

    Jag är en anhängare av demokratiska metoder och vedergällningspolitik är inget jag förespråkar faktiskt. Tror inte heller på “ett öga- för ett öga-politik”.

    Så jag tar starkt avstånd från detta. Ska aldrig mänskligheten lära sig?

     

  • http://Trams!Kollafaktafrst! Errol Error

    Det är FRA och ingen annan som har publicerat namnen på SIN EGEN WEBSAJT, kolla här:
    http://www.fra.se/omfra_orgskiss.shtml

    För att sen få adresserna så är det antingen hitta.se eller den senaste Taxeringskalendern som gäller.

     

  • FJ

    Vem övervakar dem som övervakar oss brukar man fråga sig. Jag undrar vem övervakar dem som övervakar dem som övervakar oss? Hur många glada utländska agenter finns inte idag på Flashback när man dissikerar den sista lilla biten av svenskt försvar och lägger ut uppgifterna för allas beskådning på nätet. Det som sker på nätet är inte samma sak som det som sker inom FRA eftersom FRA lägger inte ut alla uppgifter till alla! Det är liksom inte deras affärsidé att allt blir offentligt…

    Men kör hårt – avslöja allt ni kan.

    Det var inte bara i fotboll som ryssarna vann igår…!

     

  • Jan Nilsson

    Nu såg jag också att FRA inte är mer försiktiga än att de har sina namn på offentlig site. Ofattbart. Men det ursäktar inte att man lägger ut dessa tjänstemän med telefonnummer och i något fall med kreditkortsnummer.

    Sen till tomtarna som säger att FRA övervakar “oss”, punkt. FRA är en nödvändig myndighet som gjort enormt mycket nyttigt under ett antal årtionden och som fortfarande behövs. Vi lever i en ond värld och signalspaning behövs. Det vet många som själva har blivit kartlagda av främmande makt. Alla stridspiloter t.ex.
    Det luktar självcentrering å de grövsta när man inte fattar att majoriteten av FRA-folket inte på en fläck håller på med svenska förhållanden och personer.
    Låt tjänstemännen vara i fred och kritisera dem som bestämmer. Den här saken har kastat tillbaka kampen mot FRA-lagen flera steg.

     

  • http://www.patriot.nu Tim

    Så jävla rätt!!

     

  • http://nisse nisse

    Tittade just på den suveräna filmen Enemy of the state med Will Smith och Gene Hackman. Det är ett skrämmande perspektiv som målas upp och vi är snart där också. Men de slår tillbaks med samma medel och vinner till slut. I USA är det NSA och i Sverige FRA, ingen skillnad m.a.o.

    Aldrig i livet att det är OK att bli avlyssnad utan en giltig domstolsorder även om jag har “rent mjöl i påsen” som det brukar heta. Inom snar framtid kommer det att utvecklas nya metoder för att kryptera sin datatrafik och avlyssningen kommer att bli svårare. Det är bra att inse att terrorister inte kommer att fångas in i FRAs nät. Lev med det politiker!!

     

  • Damien

    re: Lars
    Ta och läs på lite kompis

    Suger att bli övervakad eller? Det här är helt lagliga och offentliga uppgifter.. Vänta tills någon av dom där “som bara gör sitt jobb” (*snyft snyft*) blir hackade. Eller kanske tar med sig en laptop med uppgifter hem och glömmer den någonstans. (som både polis och säpo lyckats med)

    Kom ihåg, de flesta i koncentrationslägren gjorde bara sitt jobb/följde order.
    Surt sa räven.

     

  • FJ

    Sluta skälla på Fredrik Federley!! Var var ni alla anonyma bloggare under de tio åren som lagen har förberetts inom EU och sedermera i medlemsländer som FRA-lag?! Padrotsky gråter krokodiltårar på bilder – fast han skrev på Wassenaar -avtalet som gav grunden till Enfopol som är pappa till FRA-lagen. Självklart vill S offra Fredrik och M vill inte svara på frågorna.

    Fredrik försökte- men ska han ensam stoppa EU:s förslag som redan implementerats och dessutom presenterats som lagförslag av både vänstern och högern? Vad är det ni begär av en ung politiker?

    Fredrik jag tyckte du var underbar, det räckte inte, men du försökte. Det är mer än gnällspikarna på Politikerbloggen någonsin kan säga om sig själva när de tittar på spegeln.

    BARA DEN SOM VARIT OPERATIV OCH FÖRSÖKT NÅGOT FÅR KRITISERA OCH UTTALA SIG – är en bra debattregel.

     

  • CharlieB

    Fredrik Reinfeldt!
    Sveriges första diktator.
    Mer behövs igentligen inte sägas överhuvudtaget.
    Borgarna är rökta som makrillar…………………..

     

  • http://ohyra.blogspot.com ohyra

    det är itne otäckt det är Flashback… antagligen det sämsta och det bästa internet har att erbjuda. Allt från bombskapning till förhållanderåd brukar dyka upp där i tid och otid.

    Sen trodde man verkligen att nån inte skulle göra det?

     

  • sune

    ge och ta för fan, rätt åt dem

     

  • Anonymous

    Helt rätt den som ger sig in i leken får leken tåla

     

  • V for Vendetta

    Det sägs att varje samhälle bringar fram de psykopater de förtjänar. Jag tycker ni borde fundera på vad ni gör för fel när ni får denna reaktion och inte alltid anta att ni är moraliskt upplysta.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/2008/06/19/fra-ar-sveriges-brandvagg/ FRA är Sveriges brandvägg! «
  • Student Uppsala

    FRA är ju riktiga nötter.
    -> De säger att informationen de samlar in ska vara hemling, men själva läcker det info om sina “hemliga agenter” likt ett såll. De “hemliga agenterna” finns ju på nätet fullt sökbart via google, samt på facebook och telefonummer helt öppet på hitta.se
    Lustigast är den hemliga agent som finns på Myspace..
    En annan lustig historia är den med falska adressen som dock avslöjas av att barnet i familjen har sin mobil till den hemliga adressen…
    - Om de inte kan hålla tätt när det gäller de “hemliga agenterna” så lär de inte hålla tätt när det gäller annan info…

    För övrigt borde “hemliga agenter” förbjudas via anställningsavtal att samtidigt sitta på facebook, myspace eller andra offentliga sidor.. Pinsamt är bara förnamnet..

    All info som står i flashback-tråden har de “hemliga angenterna” själva lagt upp. Hur smart är det då att klaga på flashback?
    -> De *länkar* ju bara till agenterna egna sidor…
    De har inte tillfört något..

    Allting påminner om situationer där tjejer lägger upp bilder på nätet på sig själva och sedan klagar när killar enbart *länkar* till den aktuella bilden(men tjejerna kallar det stöld etc) Trots att det enda killarna gör är länkar till bilder tjejerna lägger upp

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com/2008/06/19/pest-kolera-eller-fra-lagen/ Pest, kolera eller FRA-lagen? «
  • Väx upp era småglin!

    Svenska folket i allmänhet stödjer knappast ett gäng barnsliga IT-nördar som vill få uppmärksamhet genom att sabotera och jäklas med regering, riksdag och FRA, bara för att dessa vill försöka skydda svenska folket mot terrorism, hot och angrepp.

    Fy f-n vad ni är patetiska med era hot mot samhället. Ni är bästa beviset på att det behövs både avlyssning, buggning och SÄPO.

    Jag får dålig smak i munen när jag tänker på att riksdagspolitikerna försöker göra ett bra jobb för landet och sedan skall hotas, hängas ut och hånas på nätet. Helsjukt!

    Läste i en tidning att Fredrick Federly (c) tvingas fira helgen tillsammans med säpovakter. Är det ett sådant land ni vill ha? Demokrati innebär att en riksdagsmajoritet beslutar om lagarna. Oavsett om man gillar FRA-lagen eller inte bör man respektera demokratin. Alternativet är farligare för demokratin än vilken signalspaning som helst.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    Det finns tre alternativ men bara en lösning som jag ser det…

    Stäng ner FRA!

    Nej, detta är inte lösningen. Det går inte att stänga ner FRA hur mycket man än skulle vilja det. Vår värld som vi lever i är lika ful som den är vacker. Att stänga ner FRA vore lika korkat och katastrofalt som att surfa på nätet utan att ha vare sig brandvägg eller anti-virusprogram på datorn. Man gör det helt enkelt inte.

    Låt FRA-lagen vara!

    Nej, detta är inte lösningen. Det har framkommit att FRA har signalspanat i kabel olagligt under socialdemokraternas tid vid makten pga socialdemokraternas ovilja och oförmåga att ta detta besvärliga beslut. FRA har alltså varit laglöst fram till igår! Det faller på sin egen orimlighet att ha ett oreglerat och laglöst FRA. Denna slapphänta hantering av socialdemokraterna av FRA har alltså varit det gällande alternativet fram till den 18 juni 2008.

    Ja, till den nya FRA-lagen!

    Ja, detta är lösningen. FRA blir Sveriges brandvägg och anti-virusprogram mot världen. Den tidigare lagen var föråldrad och innebar att FRA endast lagligt kunde spana på information som spreds via radiovågor och olagligt spana i övrig kommunikation.

    Den nya FRA-lagen är en perfekt balansgång mellan rättssäkerhet och personlig integritet.

    FRA måste fråga en “domstolsliknande” nämnd för att få tillstånd att spana. Sökning på personer får bara ske om det är av “synnerlig vikt”. Spaningen är helt automatiserad och sköts av den femte snabbaste datorn i världen. Tillstånd att spana ges för högst sex månader i taget. Signalspaningen får endast ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet. Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

    För att allt ska gå till på ett kontrollerat sätt så ska Datainspektionen övervaka FRA. Riksdagen ska skapa en integritetskommitté. Integritetskommittén ska rekrytera ett integritetsskyddsombud. Integritetsskyddsombudet ska skydda integriteten hos personer som är bosatta i Sverige. Och så ska Försvarets underrättelsenämnd få en parallellmyndighet.

    När man rensar borta all mumbo-jumbo, alla faktafel, lögner, flygbladspropaganda och paranoida argument som snurrat i FRA-karusellen så är det enda svaret som står fast kvar med båda fötterna på jorden:

    Ja, till den nya FRA-lagen!

     

  • http://auto_five@hotmail.com Vilhelm

    Ja ja, ger man sig in i leken får man leken tåla. FRA har olagligt samlat uppgifter om folk under lång tid – precis som IB gjorde på sin tid. ”Agenterna” hos FRA och berörda politiker borde åtalas för de brott som begåtts.

    General direktör Ingvar Åkesson framstår som en inkompetent och harig tönt – uppgifterna går att hitta på diverse siter på nätet med Google mm. Det är inte personal på KSI (kontoret för särskild inhämtning) som har blivit uthängda. Kan flashback hitta uppgifterna via vanliga sökmotorer på internet har förmodligen främmande makter redan god koll på FRA’s personal. Känns som att Sverige har Inspector Clouseau, Herr Flick, von Smallhausen, Dupont och Dupont att sköta de mest kvalificerade uppgifterna. FRA’s personal får nu smaka på sin egen medicin – hoppas de får lite klarare insikt i hur vanliga medborgare känner sig.

     

  • http://betaalfa.polymono.net/2008/06/20/hemliga-fra-agenter-avslojade/ Beta Alfa » Blog Archive » Hemliga FRA-agenter avslöjade

    [...] har läckt ut lite uppgifter om de anställda på FRA på Flashback. Allt enligt Politikerbloggen: “Hemliga agenter på försvarets radioanstalt FRA har fått sina identiteter röjda. [...]

     

  • Bodström

    Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja spelar det ingen roll om andra har tillgång till ens personuppgifter mm. Det är bara terrorister som har något att oroa sig för.

     

  • http://monikaringborg.wordpress.com/2008/06/20/det-blir-allt-obehagligare/ Det blir allt obehagligare « Oväsentligheter … Μη σημαντικός

    [...] handlar det om att ett 20-tal hemliga FRA-agenter som har hängts ut med personuppgifter. (se SvD; Politikerbloggen) Enligt Politikerbloggens källor skulle ett offentliggörande av samtliga anställdas namn [...]

     

  • http://www.igoreyou.net Patrick

    Oh detta gillas!

     

  • Frasse

    Att fångvaktarna bara gjorde sitt jobb gör dem inte mindre
    skylldiga till det dom deltog än dem som gav dem ordern.

     

  • http://wabbit.blogg.se wabbit

    Läs min blogg för att se hur vi startar revolutionen!

     

  • Anonymous

    så jävla skön ironi, ÄLSKAR DET. tack flashback <3

     

  • http://allaeramammor.wordpress.com Kocken

    Helt rätt att hänga ut dem. Invändningen att de bara gör sitt jobb håller inte. Torpeder gör ju också bara sitt jobb, är deras agerande försvarbart för det?

     

  • Kalla in kriskonsult?

    F R A = Fredrik Reinfeldt Avslöjad.

    Avslöjad för att ha fört en politik som sabbat försvaret (just nu i kaos – det sparas utan analys och ÖB säger att vi inte längre kan försvara vårt land), sabbat rättsväsendet (just nu i kaos, rättegångar läggs ner, åklagare avskedas och brottslingar släpps fria) och nu dessutom infört en spionlag i Sverige där vanliga hederliga medborgares integritet kränks.

    De som anfaller vårt land möter inget försvar längre efter statsministerns politik. De som är brottslingar får ingen rättegång. Utan stora pengar ska nu satsas på att lyssna på vanliga människors telefonsamtal och e-mail.

    FRA! Fredrik Renfeldt Avslöjad!

     

  • Hedvig

    Reinfeldt och Bildt låssades slåss mot gamla Sovjet.

    Bildts u-båtar var två minkar och en gammal taxi-båt.

    Reinfeldts Sovjet är nu återinfört i Sverige. Metoderna är samma. Övervaka medborgarna och skräm de som protesterar till tystnad!

    Nu är Reinfeldt rökt. Först drev han en politik som splittrade Sverige. Pensionärer var inget värda. Välfärden sparades på. Sedan visade han vad hans ledarskap var värd. Han hade inte sina egna riksdagsledamöter med sig, hans ställning var vag – då kom hoten och nattmanglingarna.

    Vem tror längre på skepparen? Fartyget har havererat!

     

  • Johan

    Som andra har sagt har innan sa ar det inte folket pa FRA

     

  • Johan

    Som andra har sagt har innan sa ar det inte FRA som borde hangas ut, utan snarare de riksdagsledamoter som rostat fram det har forslaget. Det ar de som har pissat pa svenska folkets rattigheter, inte FRA-anstallda…

     

  • Tösen

    FRA!!!! Ta och avlyssna allt jag säger och gör era panndöa generalpuckon. Jag skiter kapitalt i om ni läser ett gulligt mail från mej till gubben era perversa jävlar. Men få fart på hela folket för när vi tar oss till riksdagen men nytt parti då ska fan hämta hem den facistiskt förda politiken! Och börja för fan scanna snigelposten med för vi kanske går tillbaka till den tills trollkungen är klar med er. LÄNGE LEVE TROLLKUNGEN!

     

  • B

    Ni som tycker detta är fel och skrämmande ska veta att allt som nu kommit fram är uppgifter som ligger helt öppet och sökbart på nätet, detta kan precis vem som helst få fram utan specialkunskaper.

    FRA själva publicerar namn på sin egen sajt. Googlar man hittar man artiklar och annan info. Tar man sedan namnen och kollar på hitta.se och ratsit.se så har man fler bitar.

    Var och en av dessa bitar är i sig inget att förfäras över. Det som gör det läskigt är när man får alla bitar och kan lägga samman dessa och överblicka allt.

    …och för att komma till min poäng med detta inlägg;
    Det är detta FRA vill göra med sin avlyssningslag och sina fina superdatorer. Man kan nu samla in alla små pusselbitar om oss alla, lägga ihop dessa och se vad man får för helhetsbild. Då blir det genast väldigt otäckt, precis som FRA själva och andra tycker om de uppgifter som nu sprids.

    När det samtidigt är väldigt enkelt att lista ut vilka som jobbar på FRA så blir det ännu läskigare då dessa mycket väl kan bli mål för utpressning och hot i syfte att få dessa att läcka uppgifter till obehöriga. Hur vet vi att all data verkligen stannar i huset?

    /B

     

  • Simone

    B, det tvivlar jag inte på att det finns tillgängligt på nätet. Jag förstår syftet och instämmer i det men jag tycker inte om metoderna i detta fall.

    Jag tror inte på vedergällning eller “ge tillbaka med samma mynt”. Jag hade mer uppskattat en riktad demokratisk kampanj. Detta är ett förhastat pöbelbeteende som dessutom är ytterst kontraproduktivt. Jag förstår besvikelsen och uppgivenheten men jag förstår inte att man slänger bort en möjligheten att göra något åt det.

    Vad som händer när man tar till sådana här metoder är att man mister gemene mans sympatier. De som anser att lagen är oroande men som kanske saknar möjlighet att se andra alternativ. Det man borde ha riktat in sig på är att visa på säkerhetsbristerna genom att ifrågasätta informationssäkerheten inte genom att hänga ut enskilda människor som exempel. Ska vi skydda enskilda människor så är det ganska idiotiskt att försöka visa nöden med detta genom att hänga ut enskilda människor. Man använder de metoder man säger sig vilja bekämpa och förlorar därmed i trovärdighet.

    Vad man gör är att visa att det behövs en lag för att skydda enskilda människor eftersom de kan råka ut för sådana här metoder vid andra tillfällen.

    Jag tror man i sin besvikelse gjort något väldigt ogenomtänkt när man satsade på denna förlorande kuse. För här tappade man stödet man hade bland vanliga människor. De tror nämligen inte på metoden, vem som än utför den.

     

  • B

    Simone, skjut inte budbäraren!

    Jag har ingenstans ställt mig bakom de aktioner där man publicerar namnen på FRA-anställda.

    Jag förklarade hur det gick till och vari en del av faran med FRA:s övervakning består, så som jag ser det.

     

  • Dumhuvuden

    FRA-lagen och dess införande är ett arv från “gamla trygga” Sossarnas senaste styre, förarbetet osv startades under Göran Persson & co. Så Snattar-Göran och Toblerone-Mona, Mini-Me m fl skall hålla klaffen i sin kritik mot M

    Hemliga agenter? De som FRA själva publicerar på sin hemsida är ju enbart kontorsråttor i princip…

    De flesta av de andra som blivit avslöjade har ju med sin stora kunskap och oerhörda kompetens, och inte minst med sina grymt diskreta och stora säkerhetstänkade lyckats skylta med vilka de är över hela internet…
    SKall den myndigheten övervaka oss, får de fane mig se till att anställa personal (“hemliga agenter” om ni så vill) som inte har ett otroligt behov av att skryta om var 17 de jobbar nånstans… Vet vad diskretion är och framför allt, besitter grundläggande kunskaper i datorer, internet och har ett IQ som överstiger 50, för de som skyltar helt öppet på nätet med sina JOBBMAIL i private syften skall ju på stående fot ha sparken, framför allt om de är operativa…

     

  • mattias

    ha. har dom rent mjøl i den satans påsen kommer ju inget att hænda eller hur!?

     

  • Simone

    B, det var inte meningen att skjuta någon ;)

    Med FRA-lagen behöver inte de som är intresserade själva samla ihop uppgifterna, det gör numera staten åt dem.

    Tänk vad många internetdebattörer som kommer att fastna i sökordshärvan. Är man intresserad av nutida samhällspolitik och gärna debatterar både över nations- och religionsgränser på internet så är man med säkerhet snart markerad med en liten stjärna. Oavsett hur vitt mjölet i påsen är så är det skrämmande ändå med tanke på hur uppgifterna skulle kunna hanteras av en tredje part.

     

  • Tösen

    simone….om du tror på demokrati efter detta måste du vara det mest naiva jag rännt på i hela mitt liv. Lever du i Barbie och Kens värld eller? Och hade du läst inläggen här och på andra sidor hade du sett ramaskriet från massorna samt att en enorm majoritet faktiskt tycker att det var gött att dom fick smaka sin egen medicin och vet du vad….om demokratin havererat så tycker jag att du ska gå ut och ställa dej vid regeringsbyggnaden med plakat och se vem fan som bryr sej….fegheten har tagit överhanden och det är action som behövs…handlingskraft så generalpuckona förstår att det är ta mej tusan allvar den lek dom leker med folket. Har ingen lärt dej att man ska inte ge sej i leken om man inte leken tåler? På tiden våra korrupta myndigheter och politiker får sej en näsbränna dom sent glömmer för dom har banne mej gått för långt och det är icke försvarbart med ord som….gå ut i tåg med plakat och se när politikerna skiter dej på näsan igen. Fram för mer civilkurage som TROLLKUNGEN nu vista prov på. Jag är jäkligt trött på det svenska fegeriet och tamsandet med de som kör över oss och sedan gnäller folk vid köksbordet…..vad hände med jävlar annamat i oss?

     

  • http://www.arbetsnamn.se/2008/06/20/hemliga-fra-agenter-avslojade/ delade | Hemliga FRA-agenter avslöjade

    [...] har läckt ut lite uppgifter om de anställda på FRA på Flashback. Allt enligt Politikerbloggen: “Hemliga agenter på försvarets radioanstalt FRA har fått sina identiteter röjda. [...]

     

  • http://stilbild.nu Fotograf

    “Det kan leda till att galna människor använder den här informationen…” Ah, precis som min information som jag skickar via mail.

    “En del av dem tycker nog väldigt illa om det här”
    Precis som resten av svenska folket som inte tycker FRA ska avlyssna mail.

     

  • http://bloggen Bengan

    Jag utgår ifrån att de personer som hängt ut FRA anställdas namn kan förvänta sig mycket kännbara fängelsestraff. Här har vi med landsförrädare att göra.

     

  • Tösen

    Bengan…om du kollat materialet är det sådant som FRA och dess anställda själva öppet lämnat på internet. Landsförräderi däremot är exakt vad regeringen och FRA nu sysslar med och det på folkets pengar. Åtala regeringen nu!!!!!!!!!!!

     

  • Kannstöparen

    Just nu! FRA dissekeras. Mer info inom kort.

     

  • Björn

    Det här visar bara vilket hafsverk tillkomsten av den här lagen har varit.

    Datainspektionen skall tydligen bli tillsynsmyndighet, men hoppsan, ingen tänkte på att fråga dom först. Hur mår deras anställda?
    Gamla anrika FRA som signalspanat så många år. Självklart har många anställda varit stolta över sin arbetsplats, sina uppgifter, kompetens och sina insatser för Sverige som nation. Många har säkerligen uppgivit för sitt sociala nätverk var dom arbetar, och varför skulle dom inte det? I ett slag ska organisationen förvandlas till ett nytt IB, all civil kommunikation skall kopieras dit, dom anställda har blivit regeringens privata lakejer och spioner.

    FRA har haft 4 år på sig, uppenbarligen behöver dom 4 år till för att förvandla vanliga tjänstemän till hemliga agenter.

     

  • http://bloggen Jägarn

    Tösen, det handlar inte om vad som finns på FRA,s egen hemsida, det handlar om syftet med publiceringen av de anställdas namn mm. Syftet var att skada FRA och därmed Sverige. Mycket kännbart straff är synnerligen befogat. Ge också ut namn, bild och adress på dessa landsförrädare.

     

  • Andreas

    frågan är om politikerna förstår vad de röstat igenom.. dom har röstat igenom att alla telefonsamtal, alla sms, all epost, msn ja all internetanvändning överhuvudtaget kommer att sparas, lagras och analyseras!!!
    När reinfelt ringer lille mor sin på hemmet så SPELAS DETTA IN OCH SPARAS!!!!
    Det är helt sjukt, tom detta lilla inlägg kommer att sparas tillsammans med mitt ipnr hem till min dörr..

    att tilläga så är det intressant hur många människor som faktist har brytt sig om ett förslag som det skall röstas på, när skrev folk mil med text på internet och i tidningar eller faktist demonstrerade utanför rosenbad?? förstår dom förtroendevalda som skall se till folkets bästa att detta inte är genomförbart…
    och tydligen sket dom fullständigt i att svenskar inte vill bli avlyssnade…

     

  • Thomas

    Tufft. Tjänstemän på en helt laglig myndighet hängs ut av finniga småungar till rebeller på grund av ett beslut fattat av Riksdagen.
    Intelligenta människor de där på Flashback.
    Fast huvudsaken att de själva får känna sig viktiga.

     

  • Tösen

    Jägarn…det staten och Fra sysslar med skadar fokets integritet och demolerar våra grundlagar. Hoppas det blir kännbara straff och mediauppbåd när folket tar tillbaka makten och återställer sverige till ett humant samhälle, den dag då man förhoppningsvis åtalar dessa diktatorer för landsförräderi mot folket!

     

  • Tösen

    TILL KANNSTÖPAREN……FLINNNNN :-)

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    FRA får enbart spana på uppdrag av regeringen eller behörig myndighet och inte förrän det passerat den domstolsliknanande nämnd som bestämmer om FRA får spana.

    Det handlar inte om massavlyssning. FRA har fram till i onsdags varit laglöst och spanat olagligt. Nu är FRA reglerat och liberaler sparkar bakut.

    Att man skulle lägga ner FRA är korkat. Hur många av er sitter här och spyr galla sitter på en dator utan anti-virusprogram och brandvägg? Ingen antar jag. Varför förspråkar ni då att Sverige ska vara lika sårbart som en PC uppkopplad på internet utan vare sig anti-virusprogram eller brandvägg.

    Det är dags att vakna nu upp ur er masspsykos nu svenska folk!

     

  • G-Town

    Varför sväljer media FRA’s lögner med hull och hår utan att ens kontrollera dom???

    Majoriteten av dessa uppgifter (alla namnen tex) har laggts ut på nätet av de anställda och FRA själva!
    Det är offentliga uppgifter som helt enkelt snokats upp med andra ord.. Allt prat om att detta skulle vara “hemliga agenter” är kvalificerat skitsnack och propagande av värsta slag.

    –PS. Moderator..
    Kommer denna kommentar att komma med? Eller kommer jag censureras IGEN? I vilket fall.. Tack för att du håller demokratin i så hög aktning!

     

  • Simone

    Problemet är att sittande regering vill vara EU och USA trogen intill absurdum även om det innebär att man måste sälja ut sin befolknings integritet i bara farten.

    Jag måste också säga att den maktfullkomlighet man uppvisat från regeringens håll i den här frågan är förbryllande. Varför denna turboväxel? Är det bättre med ett snabbt beslut än ett välgenomtänkt?

    Tidigare hade man bara en klyfta gentemot oppositionen att jobba emot. Nu har man lyckats splittra det egna blocket genom den hårt vinande partipiskan. För att inte tala om att man gjort de egna väljarna oerhört besvikna. En äkta liberal själ kan aldrig luta sig tillbaka och säga att detta är ett beslut de ställer sig bakom. Men tydligen är det ont om liberaler i regeringen för när Fredrik låter piskan vina – då dansar lydpartierna.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    Synd att FRA inte får spana mot “inre hot” också. Skulle behövas. Det är en skrämmande mentalitet och hat som uppvisas här…

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    “dom har röstat igenom att alla telefonsamtal, alla sms, all epost, msn ja all internetanvändning överhuvudtaget kommer att sparas, lagras och analyseras!!!”

    Nej, det har de inte, Andreas. FRA får enbart agera på regeringens eller behörig myndighets uppdrag och först efter att en nämnd som fungerar somen domstol har godkänt det. En speciell kommitté ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillstånds- prövningen. Spaningen sker sedan helt av maskiner, helt automatiserat inom ett visst område i kommunikationsflödet i högst 6 månader. FRA kontrolleras under spaningen av Datainspektionen.

    Innan i onsdags var FRA – pga sossarna slapphänta hantering och oförmåga att ta beslut – helt laglöst. Att stänga ner FRA vore lika klokt som att du stänger av antivirus-programmet på din dator och surfar in på några porrsajter…

    FRA är ett skydd för oss alla. Och numera ett reglerat skydd.

     

  • http://radikalen.blogspot.com Radikalen

    Tja, detta var väl väntat. Vi har ju precis skapat en av de största måltavlorna för hackare världen över. Vi får väl hoppas att FRA kan skydda informationen som de skall samla in, sina anställdas säkerhet lyckas de ju inte nåt vidare med. Men jag har inga större förhoppningar när man låter lekmän bestämma och hantera frågor av denna vikt. (läs riksdagen)

     

  • http://politikerbloggen.se harrys

    Detta är det ultimativa beviset på, att FRA-lagen är nödvendig!
    Vem och vad kan annars kan skydda oss mot krypyo-fascistisk verksamhet?
    Harry.

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    “Sverige går längst i Västeuropa i avlyssning. Bakom bedömningen står David Lindahl, forskningsingenjör vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). Han säger att andra länder emellertid kan ha mer långtgående spaning i det fördolda.”

    Förstår ni inte? Under sossarnas tid vid makten verkade FRA just i det “fördolda” som David Lindahl skriver. FRA verkade i hemlighet och spanade olagligt i e-post, sms, fax och mobilsamtal. FRA var laglöst under sossarnas tid vid makten!

    Nu tar den borgerliga regeringen återigen ansvar och reglerar FRA! FRA får nu inte agera på eget bevåg. Hur kan en reglering av FRA vara sämre än ett laglöst FRA?

     

  • http://FRA Kalle

    Mycket bra att det görs något mot fra,har mitt varmaste stöd.

     

  • Kannstöparen

    Tro mig, det ser inte bra ut varken för FRA eller avlyssningslagen.

     

  • http://www.tindra66.wordpress.com Tindra-Annette

    Jag tycker att ni missara en viktig poäng FRA har delar av sin orgsida ute på nätet och vissa namn kan ju härröra från den. som jag skrev yidigare är det kontarproduktivt att hänga ut agenter om det är det de är eller om det är en media inramning dvs frame!

    Däremot tycker jag att Näringsminister vice Statsministerinna Maud Olofsson bör grillas och utfrågas skarpt då det finns en lag i USA ang avlyssning som nu baxats igenom och ajg har svårt att inte se en koppling mellan den svenska bråttomheten och vårt samarbete om informationsutbyte.
    här är bakgrund till USAs aavlyssningslag http://www.usatoday.com/news/washington/2006-05-10-nsa_x.htm

    Och om informationsutbytet mellan USA Dep of homeland security och SWEDEN står att läsa hos krisberedskapsmyndigheten

     

  • Fråga FRA, de vet

    Ironi är bara förnamnet! Förstår att det känns mycket obehagligt att de här personerna “hängs ut”. Vad jag inte förstår är hur det är värre än att veta att staten som ska utgå från folket (alltså vi medborgare) övervakar allt jag gör!

    I stort sett allting man gör i vårt informationssamhälle registreras någonstans. Så har det varit ett bra tag, det hemska är att statsmaskinen nu har tagit sig laglig rätt att faktiskt spara och övervaka den informationen.

    Flera år in i framtiden kan FRA och deras uppdragsgivare (t.ex. NSA & CIA) se att jag skrev det här inlägget, gick ut på stan, svängde till höger vid parken (följer mobilmasterna) tar ut lite pengar, fikar, pratar om hur midsommarhelgen varit med mina föräldrar, ojar mig över hur det känns att vara övervakad, pratar om Flashbackforumet där det visar sig att 20 hemliga agenter egentligen är en handfull och att all information är hämtad från officiella sidor…osv…osv

    Det är oerhört tragiskt att se människor utrycka sig om demokrati utan att någonsin tagit reda på vad det är och hur det måste fungera.

    Jag var tidigare en vanlig fredlig och laglydig demokratisk medborgare, men efter FRA-lagen är jag bara en snubbe som bor i FRA:s Sverige. Är fortfarande fredlig och demokrat, men känner mig allt mer ensam.

    Är inte längre stolt över att vara svensk

    Har förlorat all respekt för statsmakten

     

  • Vidar Värme

    Vad då hängas ut. Varför skall de vara anonyma för oss som betalar deras lön, det är ju otroligt att statliga myndigheter skall vara anonyma för deras arbetsgivare. Vem är det egentligen som tjänar på att inbilla folk om att det skulle finnas ett behov av anonymitet för statligt anställda?
    Den Svenska staten har tydligen lyckats väl i sitt syfte att kuva oss, detta har pågått ända från Birger Jarls tid!

     

  • Mårten

    Bodström: “Har man rent mjöl i påsen och inget att dölja spelar det ingen roll om andra har tillgång till ens personuppgifter mm. Det är bara terrorister som har något att oroa sig för.”

    Vem är det som bestämmer vilket mjöl som är rent då?

     

  • http://politikbloggen.wordpress.com Ole Dahlberg

    “-Det är bisarrt att tänka sig att staten ska snoka i människors privatliv. Det är en vansinnig tanke, säger Ingvar Åkesson. FRAs generaldirektör tror att många missförstått hur FRA ska bedriva signalspaningen.”

    Som sagt. Socialliberaler och vänstertomtar är som propagandasvampar. De sväljer allt de läser på ett flygblad och går sedan till attack. Utan att tänka efter eller analysera. Det har vi fått skrämmande bevis på de senaste dagarna…

     

  • michael

    Ok, vi gör såhär – Ni röstar på Sverigedemokraterna så röstar jag på KPML(r), när bägge sedan hamnar i riksdagen och vägrar att samarbeta med varandra så kollapsar hela skiten och vi får äntligen leva i anarki och kaos. Vi prövade demokrati, det ledde till ett övervakningssamhälle. Dags att testa något annat?

     

  • Martin

    Vem vill hota Sverige? Vad finns här att ta? Ingen intelligens bland våra politiker iallafall.

     

  • CharlieB

    Ole Dahlberg!
    Du är alldeles för godtrogen.
    Det du skriver tar jag med en god nypa salt.
    Om du hängt med det allra minsta! så hade du också
    varit införstådd! med att kritik kommer från delar av Europa mot detta också. Google bl a har redan flyttat sina servrar från Sverige! efter att dessa nya regler drivits igenom. Du får det att låta som om detta är lika ofarligt som söndagsskolan. Nä du får allt ta och vakan upp ur den blå myllan och försöka se verkligheten på riktigt!
    och inte den verklighet som nuvarande regering diktat upp ur sin fantasi……………

     

  • :)

    tillåt mig le

     

  • http:strta.regeringen.nu Hatar Fredrik Reinfeldt

    Lite komiskt att dom blir så förbannade att vi, svenska folket, får reda på deras privata uppgifter.

    Enligt lagen så är det ju tilllåtet att “Hålla koll” på personer… Varför reagerar dom så här isf… Tacka vår (/KÄRA\) Stadtsminister för detta….

     

  • http://www.hata.reinfeldt.nu Störta Regeringen

    Uppmanar alla att avsluta sina SMS med ex. ALQUIDA, BOMB, BIN LADEN.

    Allt för att dom bakom FRA ska få ha något att göra… :D

     

  • anonymous

    Anonymous never forgetts
    Anonymous never forgives

    Remember, remember the fifth of November
    Gunpowder, treason and plot.
    I see no reason, why gunpowder treason
    Should ever be forgot.
    Remember, remember, the fifth of November,
    Gunpowder, treason and plot!
    A stick or a stake for King James’ sake
    Will you please to give us a faggot
    If you can’t give us one, we’ll take two;
    The better for us and the worse for you!

     

  • http://blogg.tomstone.se Tom Stone

    Har skrattat högt en bra stund nu. En stor eloge till de som ligger bakom detta humoristiska mästerverk!

    Häng gärna ut fler av de som har valt att jobba för svenska Stasi, gärna synkat med Google Maps så att “galningarna” lätt hittar dem :)

     

  • Lennart

    Hoppas JK letar efter den/de som sökt information om den FRA anställde och inte tvärtom. Den anställde är ju grundlagsskyddad än så länge. När FRA kör igång för fullt så kvaddas grundlagen eller är jag fullständigt bakom flötet?

    Ordagrannt citat grundlagens tryckrihetsförordning.
    “Tillåtet att läcka
    Meddelarfrihet innebär att personer som arbetar inom det offentliga Sverige har rätt att vända sig till pressen och berätta om något som de anser är viktigt och behöver bli allmänt känt. Den som publicerar materialet har inte rätt att avslöja källan om personen i fråga vill vara anonym. Endast tidningens utgivare har rätt att kräva namnet men har absolut tystnadsplikt. Det är straffbart för det allmänna, till exempel en chef på en myndighet, att försöka ta reda på vem som läckt uppgifterna till medierna.” /Slut citat

     

  • http://juggen.wordpress.com/2008/07/10/oscar-swartz-far-pris-gunnar-andren-fp-far-ris/ Oscar Swartz får pris – Gunnar Andrén (fp) får ris « Juggen reflekterar över intryck

    [...] bör ju inte det vara ett problem att dessa 30 personers (jag läste iofs att det var ca 20 men, men) namn publiceras men det tycker inte Ingvar Åkesson generaldirektör på FRA. Han säger [...]

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: