torsdagen den 29 december


Annons

Senaste sändningarna

Annons

SSU-KONGRESSEN: Peter Wahlbeck till Politikerbloggen: “Jag tar inte betalt för mitt framträdande hos SSU”

peter-wahlbeck-allvarlig.png

SVARAR. Stå upp-komikern Peter Wahlbeck skriver sent i natt till Politikerbloggen med anledning av dagens heta debatt efter hans framträdande på SSU-kongressen.

Wahlbeck säger bland annat att han inte tänker ta betalt för sitt framträdande — trots att SSU:s förbundsstyrelse redan lovat honom 18 000 kronor.

- Jag bjuder SSU och er medlemmar till och med på resan, skriver han.

Politikerbloggen publicerar här — med tillstånd av Peter Wahlbeck själv — hela hans kommentar:

“I demokratins namn vill jag ge min syn på vad som hände i Örebro. SSU 90 år.
Jag har uppträtt i många olika sammanhang. I media och på företag och i valrörelsen för flera olika partier.

Jag har använt samma texter, rutiner och material de senaste 5 åren i princip.

Aldrig har någon generaliserat över mitt konstnärskap och min humor som i era kretsar och som på denna blogg. Citat från bloggen – “Peter Wahlbeck skämtade bland annat om feminism och hånade viktiga feministiska företrädare — framför ögonen på bland andra socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin, som tidigare under dagen hållit ett tal på…”

Om inte ni som var där inte kan intyga att detta ovanstående påstående är en ren lögn då har ni ingen som helst heder.

Jag läser vidare på bloggen ifrån en som heter Jens Ohlsson: “Ombud har lagt en vecka av engagemang för att få fram ett bra program. Sedan ska samma medlemmar sitta i samma lokaler och bli förolämpade av 44-årig man som drar as dåliga skämt, utan poänger, om invandrare, kvinnor och homosexuella.”

Det som gör mig väldigt upprörd är att ingen från SSUs ledning har bett om ursäkt. Jag har fört vissa samtal med Tobias Gerdås från SSU, en av arrangörerna. Han säger – Jag kan inte kan be om ursäkt för vissa medlemmars agerande eller aktioner.
Så det är alltså helt okej i ert ungdomsförbund att man går upp och avbryter en artist och ventilerar sin personliga åsikt och förstör stämningen? Det är alltså helt okey att man sätter sig till doms över vad andra ska skratta åt.

Många som skrattar åt mina skämt och berättelser är tydligen fulla och dumma enligt en del medlemmars inlägg. Bland andra Vanja Lundby-Vedin från LO då som skrattade hela tiden. 10 000 tals människor har skrattat åt samma berättelser och samma formuleringar och samma ämnesval som igår.
Jag har fått mycket uppskattning just från kvinnor eftersom jag driver med mannens syn på kvinnor.
Om jag skämtar om invandrare så gör inte jag det i negativa ordval som om att dom är sämre, utan faktiskt bättre.

Bättre på att ha kreativa ideér och temperament, cool stil etc. Om jag använder ord som respektblattar, bög eller hona för att illustrera och detaljera. Så är det inte meningen att man ska kölhalas som komiker i media eller hängas ut som en person som hånar feministiska företrädare. Det är orättvist och fel.

Att lösrycka ord och meningar ur sitt sammanhang utan att lyssna och förstå för att sedan förvränga en berättelse till negativ tolkning e väldigt enkelt men farligt eftersom det leder till konflikter.

I dag säger Markoolio i Aftonbladet: “Allt jag önskar är att det var som på romartiden. Att folk ligger och blir matade med vindruvor av vackra kvinnor.” Hur lätt är det inte att förvränga den kommentaren ur intervjun som att hans vilja är att det fanns fler prostituerade som man kunde köpa till allehanda ting.

Har så många av min publik i alla samhällsklasser och åldrar under så många år haft fel? Och de feministiska kollektivet i SSU haft rätt? Citat från bloggen igen: “Peter Wahlbecks skämt går ut på att sparka nedåt, och det blir sällan roligt, utan bara plumpt, sexistiskt och förnedrande.” Om detta vore sant? Tror ni verkligen jag hade överlevt som artist i 20 år?

Att man inte har högre i tak i ett ungdomsförbund som SSU förvånar mig. Den sida som visades upp igår var verkligen skrämmande. Så många unga, redan så blockerade. Så rädda och utan förmåga att läsa undertext. Som vakthundar i jakt på fel ord i feminismens tjänst utan humor. Lättsårade, självutnämnda offer som valt att inte lyssna.

Vidare kan man läsa i tidningar och på denna blogg att jag kastades av scénen. Tobias Gerdås igen: “Du skulle sagt som jag sa till dig och som jag sa till pressen -Inga kommentarer!”

Inga kommentarer? Den skada som det här åsamkat mig, enligt ” ingen rök utan eld” principen det kan inte ni förstå. Alla kulturarbetare är beroende av fina ofarliga uppdrag inom näringslivet för att överleva. Ett dåligt rykte och du är stekt.

På vägen hem från Örebro i min mobil började kvällstidningar, lokalpress och annat media ringa mitt i natten. Dom frågade om skandalen och undrade varför jag blev utslängd av SSU i Örebro. Va, Utslängd? sa jag.
På den vinklade och detaljerade beskrivningen som sedan följde och som media hade fått förstod jag att det var några ur SSU själva som ringt media.
När man blir så hårt huggen i ryggen, smutskastad, utnyttjad och falskt anklagad då känns det jävligt svårt att säga – Inga kommentarer!

På min hemsida wahlbeck.se så garanterar jag mina kunder en 100% pengarna tillbaka garanti vid minsta missnöje. Jag har haft detta erbjudande i flera år och aldrig haft några klagomål.

Men jag är en man som står vid mitt ord. Jag känner att SSUs ledning indirekt genom sitt tysta godkännade av Emma Lidells agerande är missnöjda med mig. Styrelsen och SSUs arrangörer dementerar inte påståenden som, utkastad eller att jag yttrat feminist hånande uttalanden etc. så jag förstår att ledningen e missnöjda. Efter att ha läst många SSU medlemmars åsikter här på bloggen och tidningar om mitt framträdande så kan jag inte begära betalt av SSU för min insatts i Örebro när ni firade 90 år. Det är omöjligt. Ni e för missnöjda helt enkelt.

Enligt avtal med arrangör ska jag fakturera 18 000 kr. Jag bjuder SSU och er medlemmarna tom. på resan.

Pengarna tycker jag ni ska spara till en annan komiker som inte drar “as dåliga skämt, utan poänger, om invandrare, kvinnor och homosexuella.”

Och till alla er fans som trots allt finns där i förbundets mörker och som tycker det var synd att ni inte fick höra slutet på min roliga halvtimme under tiden när servicen dukade av varmrätten. Ni vet väl att ni kan höra alla skämten plus så mycket mer på nätet. Där har dom funnits att beskåda i flera år. Länka dig vidare genom min hemsida.

Ps. Hälsa Anna Sjödin att jag känner mig som henne.
Orättvist anklagad.

Peter Wahlbeck”

Skriv ut eller dela:
  • Print
  • email
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Liberal-konservativ Svensson

    Hej Peter!

    Fint inlägg. Det som stör mig är bara din sista lilla “provokation” i slutet där du säger dig känna dig lika orättvist anklagad som Anna Sjödin.

    Orättvist anklagad?

    Anna Sjödin är faktiskt ÅTALAD och DÖMD för våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd, egenmäktigt förfarande och grov förolämpning. Det ser inte jag som en orättvis anklagelse. Det ser jag som att rättvisan haft sin gång.

    DU är däremot orättvist behandlad av en SSU:are.

    Men nu när du sett vad SSU:s arrogans kan leda till. Kan du inte då tänka dig vad en lite högre uppsatt SSU:are är kapabel till? Säg t.ex. Anna Sjödin. I sanningens och demokratins namn tror du väl ändå inte att hon är oskyldig?

    Tack för att du fortsätter vara en agitator även om jag inte delar dina politiska åsikter!

     

  • http://pettercedergren.blogg.se Petter C

    Som SSUare blir jag bestört när jag läser om den här härvan. Jag tycker inte det bara är pinsamt och genant. Utan även småaktigt och trångsynt. Att man som enskild individ dristar sig och tar sig rätten att föra en av Sveriges bästa och mest respekterade komiker på porten är ju ett bevis på att hybris har fått låta råda i det aktuella skeendet.

    Man inser inte att det bara bidrar till den negativa bild som SSU redan dras med om att vara en sluten och sekteristiskt organisation vilket jag i praktiken finner att vi inte är. Dock så bidrar sådant här småaktigt och intolerant beteende till att verkligen ställa sig frågan om SSU är en organisation som jobbar för diskussion, samtal och demokrati.

    Humorn är ett tveeggat svärd. Den ska både utmana men samtidigt respektera diverse olika intressen. Det är en akt av balansgång som om det vore att gå på lina så skulle även den skickligaste ballerinan ha svårt att hålla balansen. Humorn funkar som en termometer på vårt demokratiska samhälle.

    Det är genom att bevisa att vi klarar av att kunna skämta om och skratta åt bögar, blattar, feminister, nazister, narkomaner som vi behåller det öppna rummet i det demokratiska samhället. Det får inte finnas några tabu. Vissa grupper eller människor kan inte kräva att sätta sig i en särställning. Priset för det är betydligt högre än att för kvällen inte gillar skämten som dras.

    Till lika lite som jag kan be om ursäkt för SSUs räkning eftersom jag blott representerar mig själv. Tycker jag att Emma Lidells beteende är representativt för SSU. Kritik och självdistans är vitala delar för demokratin. Som organisation tycker jag SSU delar en öppen och liberal syn på dessa båda. Dock kan man undra om Lidells syn på dessa är lika tolerant?

    Avslutningsvis är jag häpen över den storsinthet som Peter visar. Tycker det är beundransvärt att efter en sån förnedring både ta debatten med personen som förolämpa en i P1 och sen inte ta en krona i betalt. Han har verkligen behållit sin värdighet och heder på ett storsint sätt.

    // MVH Petter

     

  • Stina

    Stå på dig Peter,i Sverige skämtar vi om allt,tål man inte det så får man skylla sig själv.
    Peter är en av de bästa komiker vi har med egen stil,var rädda om honom folk.Att sen trånsynta småsossar inte förstår det visste vi redan.

     

  • Liberal-konservativ Svensson

    “Det var då jag kände den där kittlande och naiva känsla som inte är naiv utan politik” (Mona Sahlin om varför hon blev socialdemokrat på SSU-kongressen 2007)

    Jag tror de slängde ut fel stå-upp-komiker på kongressen…

     

  • Mårten

    Bra skrivet Peter!

    Jag har sett dig uppträda några gånger, och jag måste ärligt talat säga att jag inte kan förstå hur någon kan tolka dig så galet. Dagens SSU måste i sin rädsla för att inte vara korrekta totalt ha tappat kontexten.

     

  • http://arbetarperspektiv.bloggtopp.com Nicklas Eriksson

    Alla ni liberaler som hejar på Peter Wahlbeck och tycker att Emma Lidell har gjort fel bevisar att ni inte har något förtroende för folks rätt att köpa det de vill köpa.

    Trovärdighet noll. Som vanligt med liberaler.

     

  • http://exilen.eu Fenrisulv

    Är det egentligen inte så att en del människor i Sverige är perfekta exempel på dom mest intoleranta, inkrökta, hybrisdrabbade avarter av mänskligheten man kan finna? SSU Örebro har definitivt sällat sig till den skaran, representerad av den lilla figuren Emma Lindell. Feminism, HBT-lobbyn, invandringsspektaklet, allt som mer eller mindre förvandlats till någon sorts sjuk statsreligion får inte kritiseras eller skämtas med, aja baja.

    Läs vad Dagbladet Information i Danmark skriver om vad dom ser som röd tråd i den svenska debatten: “Men i Sverige må man ikke sige, hvad man mener.” Det sammanfattar tämligen väl hur illa ställt det är med den “fria” debatten och den konstnärliga friheten. Usch och tvi! Stå på dig, Peter, var förvissad om att du har många människors stöd!

     

  • anonym

    Peter… Du var verkligen bra!

    /en som var där

     

  • Kenny

    Jag håller med dig Peter. Dessutom har du rätt i att Anna Sjödin är orättvist behandlad.

     

  • http://www.brockman.nu/blogg/?p=1184 » Både SSU o Peter Wahlbeck är ute och cyklar

    [...] Wahlbeck på Politikerbloggen [...]

     

  • John

    Delar din uppfattning Peter
    Dessutom… oavsätt om Anna Sjödin är orättvist behandlad eller ej så kan ingen opponera mot att hon KÄNNER sig orättvist behanlad… för det gör hon, på samma sätt som Peter KÄNNER sig orättvist behandlad, oavsätt om han är det eller ej. Enligt min egen uppfattning så ÄR han även det oxå.

    Peters syfte var aldrig att kränka någon och därmed var det fel att avbryta. Lidell borde ha väntat och kommit med synpunkter i efterhand vid något tillfälle då hon hade mindre adrenalin i blodet.

     

  • http://politikern.wordpress.com John Johansson

    Hej Peter,

    Jag VAR där, och därför vågar jag skriva ut mitt namn till skillnad från anonyma personer.

    1. Du var inte “verkligen bra”. Du var riktigt dålig. Men det är ok. Enligt mitt personliga tycke var du en så dålig konferencier att vem som helst hade kunnat gjort det bättre. Men det är ok – alla tjänster man köper blir inte perfekta.

    Jag kan inte förstå hur du överlevt som komiker i 20 år. Men det är ju min personliga fundering – uppenbarligen har du det, så det finns väl män(niskor) som tycker att du är fantastisk.

    2. Du, Peter Wahlbeck, ljuger om du påstår att dina skämt inte var anti-feministiska, halvrasistiska och homofobiska. Självklart får man skämta om homosexualitet (ditt skämt om smålänningar och hallänningar som åkte man ur huse för att se sin första bög var det åtminstone någon trettonåring i publiken som skrattade lite åt). I övrigt var du inte plump, du var vidrig…

    3. Om du mot förmodan läser detta Peter, svara då på min fråga: SSU är en organisation som organiserar trettonåringar. Det är en organisation som har nyktra tillställningar. Tycker du att din så kallade humor (och tro mig – det tar emot att kalla det du utstrålar för humor) passar för barn? Eller är det låtsasskämt för berusade fyllgubbar på krogen?

    Så, nu har jag varit helt ärlig om vad jag tycker. Jag inser att detta är min högst personliga uppfattning, subjektivt paketerad. Men tro mig – den delas av fler.

    Jag önskar dig allt gott, och hoppas att du kan styra om din humor. Jag är övertygad om att du är en människa som vill gott!

    Med vänliga hälsningar, John Johansson, Örebro

     

  • Stina

    “Jag kan inte förstå hur du överlevt som komiker i 20 år. ” Johan Johansson ringer det ingen klocka i ditt lilla huvud ?
    Majoriteten utav Sveriges befolkning tycker Peter är suverän och en bra komiker.Sen att ni i SSU inte kan ta skämt är en helt annan sak liksom er trångsynthet och er rädsla för saker ni inte förstår och kan kontrollera.
    Att en artist kan ha ett dåligt “gig” det är förståeligt utav många orsaker och här var det ju uppenbart en usel SSU publik .

     

  • magge

    WORD!!

     

  • http://blogg.lo.se/b2e/blogs/index.php?blog=17 Johan Palusa

    Jag var också där. När Emma gått upp och bett Peter att sluta uppträda lämnade jag salen och gick ut till de andra SSUarna och festdeltagarna för att prata lite med dem.

    De allra flesta som redan var där ute hade gått under själva uppträdet och hade farit väldigt illa vid det. Flera av mina homosexuella vänner hade tagit illa upp av de skämt som dragits och ett flertal kvinnor mådde dåligt över att bli kallade “honor” med mera. Hans skämt var sexistiska, rasistiska och homofoba. Flera av våra kamrater som kommit hit från andra länder hade också tagit väldigt illa vid sig.

    Peter drog grova grova sexskämt under sitt uppträde, vi hade 13åriga SSUare på plats som de skämten verkligen verkligen inte passade för.

    Jag anser att en professionell stå-upp-komiker ska kunna anpassa sitt material efter målgruppen, inte bara köra samma material som man gjort i 5 år.

     

  • Ante

    Aldrig trodde jag att jag skulle hålla med Peter W eller att han skulle framstå som smartare än dem han bråkade med.
    Men jag bugar och tackar för att ha fått lära mig något … främst om SSU,

     

  • http://bloggenbent.dagenspolitik.se/modules/wordpress/2007/08/11/r-jag-ansvarig-fr-dina-tolkningar/

    [...] ett stt knyter den hr funderingen sig ihop med det som hnde med Peter Wahlbck hos SSU hr i helgen. Dr gjorde Peter Wahlbck ansvarig fr hur publiken tolkade hans [...]

     

  • http://sensuellqkonsult.wordpress.com/2007/08/11/ju-varre-du-har-det/ Ju värre du har det… « Att arbeta som eskort

    [...] är unikt och som är mycket ohälsosamt för vår demokrati. När jag läser vad Peter Wahlbeck skriver till Poltikerbloggen så bekräftas mina farhågor. Tycker det känns skrämmande på ett sätt och [...]

     

  • Anonym enligt källskyddet

    SVAR TILL: Nicklas Eriksson
    Comment by Nicklas Eriksson | 2007-08-11 @ 11:41:25
    Alla ni liberaler som hejar på Peter Wahlbeck och tycker att Emma Lidell har gjort fel bevisar att ni inte har något förtroende för folks rätt att köpa det de vill köpa.

    Trovärdighet noll. Som vanligt med liberaler.

    —–

    Man behöver inte vara liberal för att tycka han är bra!
    Jag är iaf SSUare! Har aldrig skrattat så mkt som jag gjorde när Peter stog på scen.
    Tills den viktigpettern Emma kom och sa till honom… Att radikalfeminister ska vara så jävla känsliga.
    Hon borde för fan skämmmas och be Peter och alla deltagare på festen om ursäkt!!!

    /Anonym enligt källskyddet

     

  • Sanne

    Min rubrik till vad Peter W säger är

    SKITSNACK PÅ HÖG NIVÅ!

    Han har framställts som en oskyldig ståuppkomiker som “bara drog några skämt om finska Hells Angels” (Expressen). När han istället sa skämt som att socialdemokrater är KOMMUNISTER, feminister är irriterande kvinnor som förstör trafiken, han hade en massa elaka skämt om “bögar” och invandrare. Hans skämt var så pass grova att invandrare och homosexuella faktiskt LÄMNADE salen för att de blev så ledsna över påhoppen.

    Alla ni som håller på Peter, är det SÅ svårt att fatta att SSU bara ville ha en rolig kväll efter miljontals timmar av slit i kongressalen och istället fick en förnedrande komiker blev arga? När de suttit och behandlat JUST hur illa kvinnor och invandrare blivit behandlade.

    Peter kunde dragit andra skämt än sånna!

    Peter gjorde FEL!!! Örebros ordförande gjorde RÄTT!

     

  • http://www.politiska.se Marthin

    “Att man inte har högre i tak i ett ungdomsförbund som SSU förvånar mig. Den sida som visades upp igår var verkligen skrämmande. Så många unga, redan så blockerade. Så rädda och utan förmåga att läsa undertext. Som vakthundar i jakt på fel ord i feminismens tjänst utan humor. Lättsårade, självutnämnda offer som valt att inte lyssna.”

    Fullständigt klockrent..! Den sammanfattningen passar även bra på en del kommentarer här ser jag.

     

  • Boris

    Liberal-konservativ Svensson får väl nån gång ta och ge sig alltså. Skaffa dig ett liv alltså, det kan väl ändå inte vara givande att under pseudonym surfa omkring på politikerbloggen och kommentera allting som händer i SSU med den där nedlåtande tonen. Jag förstår att du kanske inte gillar oss till vänster men jag börjar tröttna på dig.
    Anna Sjödin må ha en dom mot sig men hon vart ändå orättvist behandlad av media. Det vart så uppblåst och vinklat och allting för ett brott med ett obetydligt straff.

     

  • http://exilen.eu Fenrisulv

    Man behöver väl knappast ha varit på plats (om man hört Peter förut) för att förstå hur ett inskränkt och skitnödigt SSU, som snart lyckats radera ut sig själva som ungdomsförbund, blir upprörda när deras självpåtagna roll som megafon åt HBT- feminist- och invandringslobbyn skämtas med. En sådan här historia binder ju bara ris åt er redan svårt sargade rygg och varje självständigt tänkande människa (alltså ej SSU:are) skrattar ju gott åt dom indignerade påläggskalvarnas krampaktiga försök att, via unisont bakdanteri, misskreditera en erkänt duktig och kreativ artist som Peter. Passa på att ta er själva på så fullt allvar som möjligt, för det är ingen annan som gör det. Att lulla omkring och försöka göra homosexualitet, feminism och massinvandring till något för samhället fullt normativt lär nog kräva fler och större krafter än vad ni kan uppbåda.

     

  • Moderatkommunisten

    Bra skrivet Peter!

     

  • http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=925 Robban

    Peter Wahlbeck ska krava sin betalning, det kan vara hans sista jobb i sverige. Man masta tanka pa vem som sitter i publiken. Sossarna har rostat fram Mona Sahlin som partiledare, hon med knullborgarmarket. SSU hade Anna Sjodin som ledare, en brutal vilde som gick berserkargang pa restaurant efter en ssu fylle konferens. Sossarna ar nog inte de mest begavade i sverige, som komiker finns det nog inget material som ar helt rrumsrent om det bara finns idioter i publiken, tyvarr. Ta ditt gage och res till spanien, dar uppskattas komiker av svenskarna.

     

  • Louise

    Jag skäms å SSUs vägnar…

     

  • http://arbetarperspektiv.bloggtopp.com Nicklas Eriksson

    Anonym enligt källskyddet: Det var det löjligaste jag läst på länge.

    Men du har rätt, liberal behöver man nog inte vara. Man behöver bara köpa tanken att det är rätt att vissa grupper är underlägsna och att det därför är rätt att håna dem.

     

  • Rommedahl

    Borde inte wahlbeck vara glad… att SSU inte fattar hans humor är ju som att kvalitetsmärka skämten í positiv bemärkelse.

     

  • http://nyliberal.wordpress.com/ 36% fri, 64% slav

    Jösses, är det dessa människor som skall styra riket i framtiden? Man blir ju för fan mörkrädd.

     

  • http://callistosbikt.blogspot.com Callisto

    Jag undrar vad de trodde att de beställde när de bokade in denna föreställning? Kollar man inte repertoaren och referenser innan? Om skämtens art inte passar så googlar man väl vidare? När det är en så känd artist som PW borde det väl finnas material att ta del av så man vet vad man beställer?

    Eller så kollar man med artisten vad denna tänker framföra och diskuterar igenom upplägget. Som artist som ganska ofta får hantera total beställarinkompetens inför eventuella uppdrag så kan jag bara känna med PW. Man får det man beställer. Specar man inte bättre så får man det artisten utformar utifrån beställningen. Om någon bokar mig för en show utan att speca så kör jag det jag känner för. Särskilda önskemål utifrån speciell publik etc. måste tas upp vid bokningen.

    Nej, jag är ingen stor fan av PW:s humor egentligen (brittisk humor är min melodi). Lite småkul ibland, inget att gapa om. Jag är både kvinna, feminist, invandrare och HBT-person, och har aldrig tagit åt mig av skämten. Lite får man väl tåla? Självdistans, någon?

     

  • Kultur-frihet

    Peter W har helt rätt i sin analys av SSU. Vissa personer inom organisationen har ingen som helst verklighetsuppfattning, och tycker att principer alltid ska gå före. Om en inte gillar humorn ska 300 övriga inte heller gilla den. Om en har det dåligt, ska alla ha det dåligt.

    Detta är ett exempel på allt som är dåligt i SSU. Tyvärr. Och det kommer inte bli bättre.

    Om folk inte lyssnar, utan tror på sina egna teorier så pass brutalt, kommer det inte leda framåt. När Lidell är 70 år och insett att hon överregerade på det där jubileet så är skadan redan skedd. Vi som är aktiva kan bara be om att det inte händer igen.

    Peter, du har mitt fulla stöd. Ta inte SSUs dåliga reaktion som ett tecken på att du är dålig. Snarare är det vissa SSUare som har dålig verklighetsuppfattning, samt att organisationen premierar folk utan några som helst sociala barriärer.

     

  • http://bloggenbent.dagenspolitik.se/modules/wordpress/2007/08/12/centerpartiets-taktiska-briljans/

    [...] fortstter frsts sin egen sjlvdestruktion, srskilt efter det att den frlorande kandidaten i det senaste ordfrandevalet gtt ut i [...]

     

  • HAHA!

    Skärpning sossar! lite satir som funnits längre än er! Buhu!

     

  • Greger

    Men varför anlitar ni Wahlbeck om ni är så lättstötta? Ring Adde malmberg eller nån annan svensson komiker.

     

  • Chairman

    Helvetet måste vara den plats på jorden där Miljöpartiet står för tekniken och sossarna för humorn!

     

  • http://www.supertrevligt.com/ JET

    “Så många unga, redan så blockerade. Så rädda och utan förmåga att läsa undertext. ”

    Det är just det som är fascinerande. Peter Wahlbeck är en av de få komiker vi har i Sverige som är av världsklass. Men har inte heller några spärrar, och det kan kännas obehagligt för en del lite räddare människor. Men det är också därför Peter är en av få svenska ståuppare som är en riktig, genuin konstnär. Ochsom kräver viss eftertanke för att förstå fullt ut.

    Kunde hans galenskap (och jag menar det positivt) överföras till engelska 1:1, så hade han varit en världsstjärna sedan minst ett decennium.

    Nej, han är inte alltid kul – han är faktiskt känd för att ha gjort några av de mest katastrofala gigen i svenska standuphistoria – men det är därför han också är bäst av alla när han är på topp. Vet man inte att man tar den risken när man hyr in honom, så har man inte läst på.

    SSU har skämt ut sig rejält här, och om de inte går ut och tar avstånd från de humorlösa våpen som inte pallade att Peter gjorde det han fått betalt för, så kommer det här att belasta dem ett bra tag framöver.

     

  • Lennart Andren

    Jag har då aldrig stött på någon som har en sådan sanning och så stor överblick över livet som Wahlbeck. Han är en modern shaman. Viva Peter Wahlbeck!

     

  • http://deepedition.com/2007/08/12/wahlbeckgate-eller-hur-ssu-visar-sig-vara-en-bokstavstolkande-fundamentalistisk-sekt/ deep|edition » Wahlbeckgate. Eller hur SSU visar sig vara en bokstavstolkande fundamentalistisk sekt.

    [...] att spela “Två mörka ögon”. Tyvärr bevisas det exempelvis av Nicklas Svenssons kommentar. Calisto påpekar det här med [...]

     

  • Laze

    En stilla undran!
    Jag var engagerad i SSU under 80- och 90-talet och var med och byggde organisationen på den tiden. Det var ett hårt och roligt jobb som gav mig oerhörd erfarenhet som jag haft stor nytta av i livet.
    Det är med sorg jag nu ser hur SSU misshandlas av vissa medlemmar. Ett SSU där man mest verkar ägna sig åt interna stridigheter och där man tar saken i egna händer och tvingar en konstnär från scenen när man inte håller med om det som sägs.

    Hur skulle det se ut om någon gick fram till talarstolen och satte stopp för någon som framförde sina åsikter och tankar bara för att de inte överensstämmer med det man själv tycker??? Hur står det till med demokratin inom SSU? Får man tycka och tänka fritt i organisationen i dag?

    Som det är i dag skäms jag för SSU och det känns konstigt. En organisation jag varit med och byggt slits sönder. Snälla! Skärp er!

     

  • Kaj Eriksson

    Wahlbeck är ett komiskt geni!

    Han får mig alltid att skratta samtidigt som har får mig att tänka efter.

    Hans snack om t ex dokusåpor och respektblattar är verkliga tankeställare. Det ska vara högt i tak.

     

  • Liberal-konservativ Svensson

    Detta kunde skett vid ETT annat tillfälle och det skulle vara om Peter Wahlbeck varit stå-upp-komiker på 1940-talet dragit skämt om nazister inför ögonen på Adolf Hitler.

     

  • Boris

    Läs på peter wahlbecks hemsida http://www.wahlbeck.se och fatta att det inte är ssu som vägrar betala hans gage utan att det är ett erbjudande som han har där!

     

  • http://www.text.nu Jack Hansen

    Kommentar från min tonårsgrabb:

    “Nu har SSU gjort en Putin igen.”

     

  • http://dexion.wordpress.com/2007/08/13/wahlbeck-och-ssu/ Wahlbeck och SSU « Dexion

    [...] För den som vill läsa Wahlbecks egen kommentar så finns den här [...]

     

  • Jonas

    Comment by 36% fri, 64% slav | 2007-08-12 @ 01:36:19
    Jösses, är det dessa människor som skall styra riket i framtiden? Man blir ju för fan mörkrädd.

    Ingen fara. Det är inte ur SSU man plockar framtidens elit utan ur studentungdomsförbundet. SSU är bara en lekskola för dem som vuxit ur Unga Örnar.

     

  • anonym

    Om PW är av världsklass, hur kan han då vara en av de billigaste kända komikerna i Sverige? Har anlitat rätt så många vid det här laget, aldrig PW dock, men vet att han inte prismässigt kan ta ut vad andra kan. Kvalité är upp till andra att bedöma, jag väljer bort PW av orsaken att han aldrig anpassar sig alls efter publiken.

     

  • Per Luder

    SSU kan väl hyra in Anna Sjödin till nästa fest. Hon verkar hur rolig som helst på fyllan..

     

  • Johnny handsome

    SSU är framför allt en karriärmaskin. Efter att ha varit fackligt engagerad rätt många år kan jag säga att mitt förtroende för SSU är mycket lågt. Medlemmarna bevakar varandra svartsjukt, allianser byggs och bryts lika lätt och om du råkar vara duktig så lever du väldigt farligt i den organisationen. Jag har själv givetvis aldrig varit medlem i SSU, däremot har jag skickat säkert 50 av mina unga arbetskamrater på fackliga ungdomsskolor i SSUs och LOs regi. Omdömet från dessa har varit ganska entydigt. Väldigt lite fackligt, okunniga ledare som tror att man kan läsa in hur det funkar på en fackklubb och en arbetsplats. Hårt ideologiskt styrda kurser där deltagarna har väldigt svårt att känna igen sin vardag. En ungdomsansvarig eller nybakad studieansvarig på vilken fackklubb som helst skulle kunna hålla kurser för dessa ledare.
    SSU består av medelklassens barn, de är duktiga på att formulera sig och tror därför att vad man säger är det enda som räknas, inte vad man gör. En av mina arbetskamrater blev hemskickad för att han använde ordet ”blatte”. Tuff markering mot en kille som är gift med en afrikanska och arbetar på en arbetsplats med 30 procent invandrare. Som för övrigt själva använder ordet. Han var rätt förbluffad, men kommenterade att det ändå var en ”jävla skitkurs”. Givetvis skickar vi inga fler deltagare till dessa kurser.

    Peter Wahlbeck tog en risk när han lånade ut sig till det här spektaklet. SSUaren som gick upp på scenen och avbröt honom gjorde det inte. I en organisation som SSU är en sån aktion en självklar spark uppåt i den informella hierarkin. Skulle någon våga kritisera henne för att hon reagerat mot ”homofobi och antifeminism”? Aldrig! Det vore självmord!
    Grattis, SSU, ni har återigen visat hur lågt till tak det är i organisationen, och hur lite utrymme till eftertanke ni ger er. Orden Blatte, Bög och Hona låser ert tänkande i samma sekund som de har yttrats. Besök aldrig en arbetsplats.

     

  • http://www.malmobloggen.com Tromba

    Skit i att han hånade feminister och annat pack…. Något som däremot STÖR mig är att han inte tog betalt för framträdandet av ett parti med mycket pengar av “ideologiska” skäl men med gott samvete tar betalt när han gör framträdanden på bland annat behandlingshem och sjukhus….. dålig stil!!

     

  • Martin

    Att Peter Wahlbeck skulle vara den person som delade SSU mitt itu skulle jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat gissa. Har verkligen SSU blivit så förbannat PK att de inte kan anlita en ståuppkomiker utan att skita på sig?
    Ring Adde Malmberg nästa gång.

     

  • Lillfimpen

    Jävla PK-Sverige. Humor är ett brett begrepp.
    Tycker själv att Wahlbeck är en bra komiker, dock väldigt skum sådan.

     

  • Henrik Mattisson

    Man får inte missa den stora poängen. Det var skämt. Skoj. Humor. Alla vet ju SSU:are inte är kommunister. Men har man lite fantasi kan man göra vissa kopplingar.

    Så bra att det bara är skämt.

    Btw, vad kallar man en SSU:are med stånd?

    En rakvänster.

    Pussåkram

     

  • Dinosaurien

    “Du, Peter Wahlbeck, ljuger om du påstår att dina skämt inte var anti-feministiska, halvrasistiska och homofobiska. Självklart får man skämta om homosexualitet (ditt skämt om smålänningar och hallänningar som åkte man ur huse för att se sin första bög var det åtminstone någon trettonåring i publiken som skrattade lite åt). I övrigt var du inte plump, du var vidrig…”

    Jag som själv är bög (och därmed borde slippa pk-sekteristiska-och-frihetsförtryckande-spekulationer om hurivida jag är homofob eller inte) ser lätt att detta är ett skämt på smålänningars och halläningars bekostnad… inte på bögars. Just såna skämt gillar jag, där man både skämtar om nåt som är tabu att skämta om, vilket är totalt ogrundat om man gör det med värme och välvilja, och medan man klär sitt skämt som t.ex. bögskämt egentligen t.ex. skämtar om sin “egen grupp” (i detta fall gammalmodiga svenskars naiva inskränkthet till bögar) osv.

    All oinsatt förundran över främmande ting och vi-och-dom-indelande är inte heller elak och förtryckande, att folk kan tycka att det är ett sånt spektakel att se en bög på riktigt i verkligheten, behöver inte alls innebära att dom tycker att bögen är att fördöma. Precis som 50talets “negerexotism” med shabloniserade bilder av glada kolsvarta människor med röda munnar inte alls entydigt var nån sorts uttryck för rasism. T.ex. så var det ju då som Harry Belafonte slog igenom med sin Calypso. I den naiva förundran över det främmande. Fördomar är mänskliga, annars skulle dom inte ha funnits, när man kan ha distans till dom och inse när det handlar om just fördomar, så är det mest kul. Och det är kul att driva med folks fördomar och även genom att låtsas att man själv har dom. Peter är en provokatör, för att kunna vara det som han, så måste han känna till fördomarna, veta vad man får säga och vad man inte får säga osv. Därför borde ni inse att det inte är hans åsikter, utan att han har “ett mål” med provokationerna. Därför är det korkat att utpeka honom som homofob, sexist eller antifeminist. Det är också korkat att mena att han skämtade “nedåt” när han står ensam och driver med just er på er hemmaplan och bland alla era “brödrer” och “systrar”.

    Själv tolkar jag Peter Wahlbecks skämt om Hall/små-länningarna som en drift med just folks naivtkorkade nyfikenhet och exotismtänkande, och kanske med sin egna särkiljande och främmandegörande inställning mot bögar om han har några, och även som en fet diss till alla dom som ju faktsikt inte bara kategoriserar – utan även fördömer. Och så tycker jag bra humor ska vara. Komplex och jobba på flera nivåer och gärna vara förtäckt och inte direkt uppenbar. Jag är väldigt intresserad av psykoligi och utforskar ständigt mitt eget komplexa innre och utmanar mig själv och sätter dit mig själv om jag inser att jag är lurad eller konstig och tänker/känner konstigt på nåt sätt. Därför gillar jag skämt som tangerar allt det. Min egen uppfattning är att det ofta är personer som saknar självinsikt som tar illa upp över dessa typer av skämt. Dom har inte möjligheten eller vågar inte att utforska sitt eget komplexa djup och kommer därför t.ex. sällan på sig själv med att vara på något sätt som inte passar med deras ideal. Människor som därmed blir ytliga i sin förståelse av sig själv och därmed av andra och därför t.ex. tolkar ord och i det här fallet skämt, ordagrant och inte ser det som ropas ut mellan raderna.

     

  • Dinosaurien

    “När han istället sa skämt som att socialdemokrater är KOMMUNISTER, feminister är irriterande kvinnor som förstör trafiken, han hade en massa elaka skämt om “bögar” och invandrare. Hans skämt var så pass grova att invandrare och homosexuella faktiskt LÄMNADE salen för att de blev så ledsna över påhoppen.”

    Socialdemokrater är inte kommunister, men det finns ju folk som utmålar alla socialister som det. I USA speciellt. Självklart driver han ju just med det. Kom ihåg att han skämtar. Hur kan man tolka det på ett annat sätt?

    Eller att feminister förstör trafiken, det finns ju ingen sån koppling överhuvudtaget, så då måste han ju ha drivit med folk som har fördomar mot feminister, plus att han säkert ville driva med feminister för att han visste att många av er säkert var det och p.g.a. att feminister brukar vara så lättkränkta och internkritikfientliga och se allt i maktperspektiv och därför p.g.a. sin egen definition av sig själva som förtryckta ser alla gliringar eller kritik som förtryck.

    Man tar inte folk på allvar om man inte kan behandla dom som alla andra. Kan man t.ex. inte retas med sina tjejkompisar på samma sätt som man hela tiden gör med sina killkompisar, ja då är man socialt förtryckt av alla pk-normer eller ser på allvar att kvinnor inte klarar av lite skit som killar.

     

  • Annons:

  • Pihlblad

  • Kristofferson

  • Gissén

  • Sundström

  • Noterat

  • Annons: